wie weet wat dit is???

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 12:19

update: de veearts komt vandaag nog,w ant het heeft zich enorm uitgebreid, het bloed loopt langs z'n rechterachterbeen, links valt het wel mee Huilen de plek is wel 5 x zo groot geworden, ik zit nu op een telefoontje van de veearts te wachten....

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 12:41

Jup ze bijten het helemaal kapot omdat het zo jeukt!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:46

hee balen smurf
niet fijn voor morrie
hopelijk werkt het middeltje snel en blijf jij jeukvrij

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 13:50

hij kan er niet bij om te bijten, zo lenig is ie niet!

De veearts heeft al aangekondigd dat de behandeling niet simpel wordt, ik zal 3 dagen zelf penicilline moeten spuiten en ze is bang voor Einschuss, dat zei de oude baas van Morrie ook al toen ik hem de foto's mailde en dat is dus gewoon absoluut einde verhaal......

We zitten nu startklaar, als de DA vertrekt, belt ze en dan scheuren wij naar stal om Morrie uit de blub te trekken en klaar te zetten.....

later update!

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 13:53

Verdorie, dat is behoorlijke sh*t, ik duim voor jullie Scheve mond

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 16:39

smurf schreef:
hij kan er niet bij om te bijten, zo lenig is ie niet!

De veearts heeft al aangekondigd dat de behandeling niet simpel wordt, ik zal 3 dagen zelf penicilline moeten spuiten en ze is bang voor Einschuss, dat zei de oude baas van Morrie ook al toen ik hem de foto's mailde en dat is dus gewoon absoluut einde verhaal......

We zitten nu startklaar, als de DA vertrekt, belt ze en dan scheuren wij naar stal om Morrie uit de blub te trekken en klaar te zetten.....

later update!

Heee bah wat vervelend voor jullie zeg!
Ik hoop dat het bij het spuiten van antibiotica blijft en dat hij snel beter wordt..

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:11

het lijkt op schurft. ben er zelf op zoek naar info(zie http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php? ), hoe ziet dat er uit?[/url] en vond dit:

Desiree schreef:
oke, tot nog toe heb ik dit gevonden op www.simicur.nl:
Paardeschurft
Deze vorm van schurft wordt veroorzaakt door de Sarcoptes mijt, die in de huid leeft. De haren worden dof, en vallen uit, de kale plekken zijn grijzig en vuil. Op de huid onstaan kleine blaasjes, die etterig vocht afgeven na barsten. Dit vocht droogt op tot korsten. Het paard heeft hevige jeuk, vooral bij het hoofd, de hals en de romp. Deze vorm van schurft is eveneens besmettelijk voor de mens.

Beenschurft
Deze huidaandoening is de meest voorkomende vorm en wordt veroorzaakt door de Chorioptes mijt, die aan de oppervlakte leeft. Het paard heeft hevige jeuk, waarbij ze vaak stampen en schuren met de achterbenen. Ook hier treden haaruitval en korstvorming op, waarbij veel schilfers worden gevormd.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:20

Einschuss is heel vervelend en moet je echt zien te voorkomen, maar is zeker niet "absoluut einde verhaal"! Ik heb het 2 keer meegemaakt en beide paarden hebben er niks aan over gehouden.
Als je er maar goed alert op bent en op tijd de DA inschakelt! Als hij eenmaal aan de antibiotica is, dan zal het zo'n vaart niet meer lopen.

Ik hoop voor je dat het allemaal meevalt en dat hij er snel weer bovenop is!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:24

Wat is dat eigenlijk, einschuss? is het een ontsteking, een huidschimmel of wat?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:31

Klinkt de term "olifantspoot" je bekender in de oren?
Het is een lymfvatontsteking, ook wel bloedvergiftiging genoemd.

Als een ontstoken wond(je) "naar binnen slaat", bij ernstige mok zie je het ook wel eens.

Het been wordt in hele korte tijd heel dik, echt niet te missen. Dit komt omdat de lymfvaten het vocht niet meer goed af kunnen voeren. Het is erg pijnlijk. Vaak ook koorts. Het is meestal goed te behandelen. Als je er op tijd bij bent slankt het been weer tot normaal formaat af, het kan ook gebeuren dat een paard er een dik been aan over houdt, zonder daar verder last van te hebben.

Daarom ieder wondje, hoe klein ook, toch even ontsmetten!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:43

Oke, hier ben ik bekend mee. Heb het inderdaad wel eens gezien ten gevolge van mok, en dan wordt inderdaad gesproken over bloedvergiftiging. Bedankt voor de info!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 18:35

het is ook geen rasp maar schurft en erg agressief, volgens mij DA zit het in de kieren van de stallen en bij verminderde weerstand breekt het uit, er is minstens 1 ander paard die het heeft.

Morrie heeft vette spuiten gehad en ikmoet morgen meer van dat soort ophalen en zijn benen moesten gewassen met betadine en ingespoten met smurfenblauwe spray, het ziet er niet uit!

foto's moet ik nog ff uploaden, maar ik moet eerst ontdooien Scheve mond

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 20:19

Morrie ná de behandeling Scheve mond >;)

Afbeelding

Estragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:06

Nou gelukkig heeft hij iig geen olifantenbenen... Dit is ook vervelend maar iig niet ongeneeslijk. Succes met behandelen dus maar.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:17

Toch schurft, zoals je het beschreef moest het haast wel...

Wát een gifkleur dat spul - maar als het maar helpt! Sterkte Ach gut

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 21:48

Citaat:
Wát een gifkleur dat spul

én de pech dat ie witte benen heeft..... bij een paard met zwarte benen valt het niet zo op Cool

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:52

Soxje schreef:
Wat zit er in Selvet, Oberon?

Sorry, las je vraag net pas. Volgens mij is Selvet een middeltje voor honden. Ik kan morgen op stal wel even op het doosje kijken wat er in zit. Het schijnt in ieder geval een veel minder agressief middeltje te zijn dan Sebacil (wat meestal voor schurft en luis voorgeschreven wordt).

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 21:56

Sebacil is nog te verkrijgen... in Luxemburg hoorde ik vanmiddag....

sonjabelgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:08

Arme Morrie. Ik weet niet hoe je aan de naam Smurf gekomen bent, maar nu heeft ie smurfenbeentjes. Als ie maar beter gaat worden ... Ach gut Wel erg vaag dat ik juist vorige nacht van Morrie droomde Verward

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 22:10

heb je voorspellende dromen Sonja..... Verward *hoop van niet*.....

hij gaat wel beter worden hoor, een beetje schruft kan ie wel tegen, hij heeft geen koorts, (vr)eet als een gek en loopt ook nog eens braaf een rondje met een lichtgewichtje op zijn rug (niet ik dus Haha! )

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:18

Smurf heel veel sterkte voor jou en Morrie.
De boer waar ik vroeger mijn paarden gestald had gebruikte altijd jodium voor schurft. Hij had het zelf ook (overgenomen van een kalf met schurft) en was er zeer snel vanaf.
Maar ik zou me toch maar aan het advies van de DA houden.
Ik duim voor jullie.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:37

Schurft is natuurlijk iets wat vaak voorkomt. Maar je moet wel de hele stal ontsmetten, iig Morries box heel grondig. Schurft is besmettelijk dus contact met andere paarden is niet wenselijk denk ik.
Blauwe benen is niet erg, met dat leuke dekentje op kan ie zó in de krant.
Ik heb Sox vanmiddag ook maar eens goed nagekeken, heeft rasp in beide voorknie-holtes. Moet dus gaan wassen met biotex morgen. Waterkoker mee en schone emmer. En zal ook maar eens een nieuw flesje hydracortiderm halen, de ouwe was op zag ik vanmiddag. Als ik iets anders dan een borstel uit mijn kist pak gaat Sox al draaien, haha. Stiefbeen is opnieuw door zijn rug gegaan en ligt met spierverslappers op bed. Dus ik moet er 's-morgens ook weer heen. Van mijn vorige woning ben ik verlost, vanochtend eindinspectie gehad en de sleutels ingeleverd. Ga nog wel wat planten uit de tuin halen die ik er zelf ingezet heb, maar mijn tuinspullen liggen bij T@nj@ van bokt, dus ik moet een schop meenemen van stal. Sox verhaart enorm, heb haar deken eraf gehaald na grondige poetsbeurt. Met deze temperaturen laat ik hem er wel af. Ze heeft het best snel warm, zeker op stal.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 22:41

Citaat:
Schurft is besmettelijk dus contact met andere paarden is niet wenselijk denk ik.

volgens de veearts is deze vorm van schurft niet besmettelijk, het zit in de stal dus als de andere paarden wat verminderde weerstand hebben, zullen ze het ook wel krijgen.

Op zwarte benen zal het minder opvallen dan op witte benen, ook de smurfenspray Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 22:43

Als je Sebacil op korte termijn nodig hebt, en je kan op de lange termijn nog wat krijgen,
dan mag je hier wel komen halen, ik heb hier nog ruim een half flesje staan.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 22:55

tnx Sjuim....als ik het nodig heb, meld ik me, ik moet nu eerst 5 dagen Smurfenspray spuiten en nog 3 dagen antibiotica.......dus als je een Smurf ziet waggelen ergens, weet je waar je hem af moet leveren Haha!

We hebben er al zitten denken om alle witte plekken die kleur te spuiten.....en de bruine plekken met blauwspray Clown