zelf aan de slag met omeoprazol voor maagzweer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MRIIIS

Re: zelf aan de slag met omeoprazol voor maagzweer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 08:34

Mastic horse deed voor mijn paard niks en die had op 3 plekken maagzweren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 08:41

vaaleriee schreef:
Ik was er ook heilig van overtuigd dat mijn paard maagzweren had en de dierenarts had ook het vermoeden. Scopie gedaan: niks aan de hand. Om aan de slag te gaan met medicatie zonder dat je weet of het nodig is lijkt me niet goed voor je paard maar ook niet voor je portemonnee, die medicatie is behoorlijk prijzig.
Het onderzoek is even vervelend, vooral met het vasten, maar ik zou persoonlijk niet zomaar medicatie toedienen.

Maar waarom zou het niet goed zijn voor het paard?

Ik ben het helemaal met je eens, hoor. Ik zou een scopie laten maken of iig met de da overleggen. Sommige dingen begin ik niet aan om zelf wat te proberen en maag is zoiets.

Maar mijn paard heeft pas na een operatie, en dus vasten, wel 2 weken ulcergold gehad. Zonder scopie en dus zonder symptomen, maar juist preventief vanwege 48 uur vasten voor operatie en na operatie ook nog dag voorzichtig met voer. En natuurlijk stress. Dat deed die kliniek standaard (en ik moet zeggen dat het veel minder duur was als ik dacht, maar misschien omdat we maar 4 spuiten voor thuis kregen en de rest daar op kliniek gehad en dus onder andere post vielen op de factuur) Dus ik heb niet het idee dat het kwaad zou kunnen, behalve dat het wel erg duur is als je het moet kopen en dan alsnog wat anders moet doen daarna. En natuurlijk veel langer moet geven on waarschijnlijk een hogere dosis.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 08:45

Ik zou als ik jou was omeprazol geven. Dit moet je wel zeker minstens 30 dagen doen wil het echt gaan genezen. Als een paard echt zweren heeft dan kunnen die ook vanuit de maag de darm nog irriteren. Vaak word omeprazol in combi gegeven met Sucralfaat.
Als je mazzel hebt komt je paard er na zo een kuur vanaf.
Het beste is wel eerst een scopie te laten doen om te kijken hoe de maagwand er daadwerkelijk uit ziet voor je al die dure medicijnen gaat geven want een kuur loopt in de honderden euro’s. Vasten moeten ze vanaf 20.00 uur Savonds en dat kun je het beste ook op de kliniek doen. Dus het paard een dagje eerder brengen.
Daarnaast is het natuurlijk belangrijk de oorzaak van de zweren weg te nemen. En dat hoeft niet enkel door voer te komen maar kan ook door stress bij je paard.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-22 08:47

-