zin en onzin "gezondheieds producten"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 20:47

Ibbel schreef:
troi schreef:
Maar is dan de dosering ervan ook bekend in het product dat je koopt?

Anders lijkt het me nog steeds gokken :)

Dosering is uiteraard ook onderzocht, anders kun je niet vergelijken.

Een over de hele batch gelijke concentratie in het product, in overeenstemming met het etiket, is idd een dingetje. Dat is de pest bij alle niet geregistreerde (en dus officieel zonder medische werking) produkten.

Van alle glucosaminepreparaten die er voor mensen op de markt zijn bleken er bv maar een paar daadwerkelijk een werkzame concentratie (in de aanbevolen dosering) te hebben. Dan stond dus wel op de verpakking dat het 1600 mg/per tablet bevatte, maar bleek het bij analyse maar 600, bv.

Ik meen zelfs dat daar niet meer als 1500mg/tablet in mag zitten, anders is het geen supplement meer, maar medicatie?
Zou je op de site van de NVWA moeten terugvinden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 21:37

Zamba schreef:
Hier ben ik het nier helemaal mee eens. Tuurlijk hoe correcter je traint hoe losser je paard, maar we zijn allemaal maar mensen. Daarnaast is de training maar 1 van de 24uur die een paard beweegt. De overige 23u kan hij ergens tegen aan slaan, uitglijden noem maar op.

Tuurlijk, kan allemaal. Maar je vroeg naar meningen toch?
Dit is mijn mening. In uitzonderlijke gevallen kan een fysio of osteopaat iets betekenen maar in principe hoor jij als trainer de fysio te zijn die het paard gymnastiseert en traint. En over het algemeen genomen zijn de fysio’s en de masseurs nu degenen die de ellende mogen oplossen die de ruiter heeft aangericht. Daarom hebben ze zoveel werk. Je ziet trieste dingen voorbijkomen op de concoursvelden. Ruiters die denken goed voor hun paard te zijn met allerlei hoofdstellen en bitten op maat en dekjes in tig kleuren met bijpassende beenbeschermers. Maar ze zouden beter voor hun paard zijn als ze het correct zouden gymnastiseren en rechtrichten.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 21:53

Janneke2 schreef:
... ik heb ooit heel braaf de kunst een beetje afgekeken.
Op de stal waar ik ruim tien jaar geleden stond, werd het een soort mode: wel tien mensen volgden verschillende cursussen.

Ik heb de anatomische atlas van het paard erbij gehaald en sindsdien mag ik graag met de rosborstel 'masseren'.
Knollie vindt het heerlijk.

(En tja, ik ken een instructrice die lesgeeft in moderne dressuur - neus achter de loodlijn, knik tussen 2e en 3e halswervel, holle rug, achterbenen achter de massa - die 'tegen betaling' >;) de paarden weer losmasseert...)

Zo blijft ze altijd werk houden dus. :')

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 22:43

Earth schreef:
Ik zie veel mensen ook met zogehete natuurlijke pijnstilling aan het werk zoals duivelsklauw. Ik vraag me ook serieus de werking daar vanaf. En iedereen denkt hun artrosepaard maar goed te houden met glucosamine supplementen maar dat is enkel effectief wanneer een paard een actieve ontsteking heeft in de artroseplek.

De mijne is s winters met duivelsklauw echt beter. Hij is 23, zonder merk ik dat hij meer achterin de stal staat, chagrijnig, tegen de wanden aan slaan, snel geirriteerd. Met is het een ander paard, oren naar voor,voorin de stal,vriendelijker, amper trappen jaar andere.
Overigens krijgt hij alleen vitaminebrokje en hartog senior voor de eiwitten.

Ik heb een klant met een oud paard, die sinds hij onder de bucas recuptex staat veel fijner aanvoelt (ben zelf osteopaat en hoef het paard minder vaak te behandelen, voorheen snel last van oedeem en stijfheid, paar dagen zonder de recuptex is ie zo stijf dat hij amper de stal uitkomt). Ik voel zelf ook altijd verbetering met back on track producten en een rondje tapen doet vaak wat voor mn acute rugpijn.

Ladyson

Re: zin en onzin "gezondheieds producten"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-22 23:50

Ik check altijd graag eerst Dr David Marlin zn - wetenschappelijke! - bevindingen voordat ik iets koop.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 07:18

Ladyson schreef:
Ik check altijd graag eerst Dr David Marlin zn - wetenschappelijke! - bevindingen voordat ik iets koop.

Wie is dat? Kan je daar meer over vertellen?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 08:39

Deels schuldig: ik geef in voorjaar en zomermaanden glucobalance (of ander vergelijkbaar supplement) en daar merk ik echt verschil bij, doet hij het goed op. Vitaminebrokje erbij. En eens per maand een kuurtje met psyllium schilletjes, preventief, omdat ze ook deels op zand staan.

Voor ik hem op een PP had staan (groot in oppervlakte, veel uitdaging en afwisseling in terrein, veel dagelijkse km's) was ik altijd bezig met supplementen proberen, lezen, uitzoeken etc. Zeker toen hij nog op stal stond merkte ik dat hij veel eerder "vast" zat.

Osteopaat komt wel periodiek, zo iedere 9 maanden. Puur omdat ik ook maar een recreatieruiter ben, hem niet perfect kan trainen, en ik vind dat als ik op zijn rug wil zitten ik ook zorg moet dragen dat hij regelmatig gecheckt wordt en zo nodig losgemaakt.
Misschien is het alleen voor mijn eigen gevoel, maar ik merk dat hij het er goed op doet dus ach.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 12:17

Mijn eigen paarden staan overdag buiten snachts binnen, ongeveer 60/40 verhouding. Staan op stro, hooi en brok en lopen in het Z dressuur. Ze krijgen naast hun brok magnesium en vit e, naar aanleiding van een bloedonderzoek. Ik vind het zelf enorm interessant om dingen uit te proberen om te kijken wat wel en niet werkt. Zo zijn er mensen die zweren bij de recuptex, ik twijfel hier nog over. Zelf ben ik bezig met sportmassage en meer leren over de beweging en anatomie van paarden paarden ik merk dat ik hier veel baat bij heb. Niet alleen om ze los te maken, maar ook om spierpijn te voorkomen of verzachten, maar ook om een ingang te hebben bij mijn project paard. Massage is dus zeker niet alleen voor paarden die vast zitten, sterker nog, dit mag alleen toegepast worden op klinisch gezonde paarden.
Daarnaast ben ik mij aan het oriënteren wat daar nog mooie aanvullingen op zijn. Dat is ook mede de reden voor het openen van deze "discussie"

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:23

Ik denk dat massage zeker goed is, zoals het voor mensen en andere dieren ook goed is. Behalve spierherstel is het goed voor bloedsomloop, ontspanning en noem maar op. Ik heb zelf ontdekt dat massage mijn eigen lijf helpt met diverse kleine "problemen". Ik ben voor mijn jonge hond een massage cursus gaan doen om hem te ondersteunen en geloof ook zeker in massage voor paarden ter ondersteuning. Of je dit nu zelf doet of laat doen. Dekens en apparaten heb ik dan weer geen ervaring mee dus kan ik niet over oordelen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 12:32

Wetenschappelijk is die recuptex niet bewezen geloof ik. Ik merk alleen wel verschil bij mijn huidige paard. Gezond, maar vaak toch wat snel stijf en strak rond si gewricht qua spieren. Zonder die deken is dat erger, dat ze met normaal poetsen weg wil drukken. Met die deken is het bijna volledig weg. Eerst dachten we nog dat het gewoon alleen extra warmte was, dus geprobeerd met wat extra gram op. Maar dat werkte toch niet, dus uiteindelijk na een tijd lenen de deken aangeschaft. Hoe, wat en waarom geen idee. Maar ik merk evht veel verschil, kan met poetsen merken of ze hem op had of niet.
Nu merkte ik zelf bij eigen lijf ook verschil bij back on track halsstuk ipv normaal dekentje :')

Verder heel simpel, soms wat voor de hormonen/hengstigheid want dan wordt ze ook wat stijver op dezelfde plek de 1e hengstigheid als ze weer op het land staan en de laatste op het land/eerste op de paddock weer.

Andere supplementen alleen na bloedonderzoek. Osteo/fysio op advies van de da of elk half jaar of jaar gewoon als controle. Net als tandarts en elk half jaar de zadelmaker.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-22 12:32

Leo schreef:
Ik denk dat massage zeker goed is, zoals het voor mensen en andere dieren ook goed is. Behalve spierherstel is het goed voor bloedsomloop, ontspanning en noem maar op. Ik heb zelf ontdekt dat massage mijn eigen lijf helpt met diverse kleine "problemen". Ik ben voor mijn jonge hond een massage cursus gaan doen om hem te ondersteunen en geloof ook zeker in massage voor paarden ter ondersteuning. Of je dit nu zelf doet of laat doen. Dekens en apparaten heb ik dan weer geen ervaring mee dus kan ik niet over oordelen.

Wat goed dat je het zelf bent gaan leren! En ook dat je het kan vergelijken met je eigen ervaring.
Ik denk dat zelf masseren heel goed is, ook voor de band met je paard. Op het moment dat de "problemen" specifieker worden is het wel verstandiger om er iemand bij te halen die dit met grotere en bredere regelmaat doet. Die zien en voelen toch meer dan dat je zelf voelt. Als ik kijk hoe hard ik oa al vooruit ben gegaan en meer dingen kan vinden.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 06:53

Zijn er nog meer mensen met ideeën of ervaringen?

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 00:22

Back on track: zelf goede ervaringen mee, dus mijn paard heeft hier ook een zweetdeken van. Blijft in ieder geval lekker warm eronder.

Vitafloor: hebben wij op stal en goede ervaringen mee. Met name voor de weke delen en spieren. Ook zinvol bij beginnende koliek (is een speciaal programma voor)

Equissage: super ding! Heb een paard gereden met snel rug problemen en hiermee waren inspuitingen verleden tijd.

Magneet producten: heb ik wel (deken, benen, hakken) gebruik het vooral in de winter om voor het rijden beetje spieren al wat warmer te maken. Of het echt werkt weet ik niet zeker.

Zoutbox; werkt ook zeker goed voor paarden met luchtweg problemen en slechte huid.

Supplementen: tja altijd lastig. Mijn paard had maag problemen en krijgt nu standaard equiguard van audevard en dat lijkt hem echt goed te doen. Ik merk het als hij het niet krijgt.
Magnesium krijgt hij altijd bij omdat dat 'baat het niet schaad het niet' is (teveel splassen ze uit)

Osteopaat enz: zeker nuttig, maar pas heel erg op wie je laat komen. Er worden veel jij en janneke opleidingen aangeboden en de studenten denken dan na een paar lesjes dat ze paarden kunnen behandelen. Doe dus goed je huiswerk naar de opleiding die alternatieve geneeskundige hebben gehad!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 07:56

Recuptex werd mijn paard heel blij van. Hij is op stal graag op zichzelf en kan nog wel eens chagrijnig zijn. Met de Recuptex staat hij heerlijk te doezelen op stal. Ergens zal dit deken toch een aangename functie hebben. Zelfde met de BOT producten.

Supplement: Naf superflex pro. Enige product waarvan ik merk dat hij met zijn 15 jaar, gelijk lekker vlot aan het werk ging. Paard had overigens geen artrose of andere kwaaltjes. Verder elektrolyten en een Himalaya steen.

Uiteraard een goed management mbt uitgebalanceerde brok en ruwvoer van goede kwaliteit nav voedingsadvies om hem optimaal te laten presteren. Eens per maand de equisage massagesingel voor de lekker. Af en toe de fysio (maar nooit echt bijzondere aandachtspunten), af en toe een paar sessies aquatraining (na ongeluk en operatie).

Wel ben ik super kritisch op mijn zadel, dus die liet ik ieder kwartaal nakijken.
Bitfitter ook goede ervaring mee, al ben je zelf degene die moet aanvoelen wat past bij je paard. En niet iedere fitter is even kundig helaas.

En verder beknibbel ik nooit op goede instructie, die past bij jou en je paard. Dus wekelijks privé les. Daarnaast ook af en toe een kind van 10 op je paard zetten om te zien of hij goed na te rijden is, zeker in de hogere oefeningen. Dat gaf mij altijd een beeld van waar ik nog extra aandacht aan moet besteden.

Dus qua producten niet veel bijzonders, maar wel alles om een optimaal management rondom mijn paard te creëren.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 08:09

Cemlys schreef:
Earth schreef:
Ik zie veel mensen ook met zogehete natuurlijke pijnstilling aan het werk zoals duivelsklauw. Ik vraag me ook serieus de werking daar vanaf. En iedereen denkt hun artrosepaard maar goed te houden met glucosamine supplementen maar dat is enkel effectief wanneer een paard een actieve ontsteking heeft in de artroseplek.

De mijne is s winters met duivelsklauw echt beter. Hij is 23, zonder merk ik dat hij meer achterin de stal staat, chagrijnig, tegen de wanden aan slaan, snel geirriteerd. Met is het een ander paard, oren naar voor,voorin de stal,vriendelijker, amper trappen jaar andere.
Overigens krijgt hij alleen vitaminebrokje en hartog senior voor de eiwitten.

Ik heb een klant met een oud paard, die sinds hij onder de bucas recuptex staat veel fijner aanvoelt (ben zelf osteopaat en hoef het paard minder vaak te behandelen, voorheen snel last van oedeem en stijfheid, paar dagen zonder de recuptex is ie zo stijf dat hij amper de stal uitkomt). Ik voel zelf ook altijd verbetering met back on track producten en een rondje tapen doet vaak wat voor mn acute rugpijn.

Deze paarden niet op stal zetten klinkt ook wel als een stap vooruit…

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 08:16

Ook wanneer hij alleen s nachts op stal staat/stond heeft hij dat gedrag en buiten ook trouwens, s winters wel erger. Overigens houdt hij ook niet van natte paddocks en modder (en we hebben zware kleigrond dus s winters op de wei is eigenlijk geen optie), nu paddockroosters gekocht waar ik een droge paddock van ga maken.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 09:05

Zamba schreef:
Ladyson schreef:

Wie is dat? Kan je daar meer over vertellen?

Hij is gepromoveerd wetenschapper op gebied van paarden en gaat de 'strijd' aan met onbewezen en bewezen dingen, zoals supplementen, peesbeschermers en dekens. Hij adviseerde ook bij de Olympische Spelen in Tokyo omtrent hitte en acclimitisatie van de paarden.

Hij biedt nu ook een heel platform aan met webinars van andere wetenschappers enzo, maar ik volg hem op facebook en dan wordt je al veel wijzer!