Hoe verloopt het herstel na castratie?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-22 20:49

DDDara schreef:
Ik denk dat ik een hele kundige dierenarts had gekozen. Hij heeft meerder jaren op de universiteit in Utrecht gewerkt en nu een eigen kliniek.

Voorafgaand aan de castratie werd mijn paard gesedeert. De dierenarts stak zonder aankondiging iets tussen zijn benen waardoor mijn jaarling (15 maanden) schrok hier van en sloeg. Vervolgens hadden we een scheldende dierenarts die mijn paard een trap verkocht en nogal gefrustreerd raakte.
Uiteindelijk wou ik naar de wei gaan voor de castratie maar besloot de dierenarts het op stal te doen (ik wist niet eens dat dat bestond "ik heb altijd merrie's" maar had nog het volste vertrouwen) dus ging mee in zijn advies.
Maar bij de plaatselijke verdoving ging de dierenarts in mijn ogen nogal roekeloos te werk hij dook er een soort van onder en prikte en sprong weer weg..... ik begrijp dat hij geen schop wil (maar doe het dan onder narcose) Hierbij prikte hij in een bloedvat en liep de balzak helemaal vol met bloed.
Ik denk dat dit het begin was van dit hele drama. En dan ook nog de pech van ineens onverwacht heel warm weer.

Dat klinkt niet als een zeer kundige of ervaren dierenarts. Mijn paard werd destijds in de wei gecastreerd, de stal was geen optie zei mijn dierenarts, veel te veel bacteriën... ook al was/leek de stal schoon.

Hoop dat jouw paard gauw herstelt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:55

kyrkelover schreef:
Elisa2 schreef:
Heftig zeg, ik heb er heel veel staand gecastreerd zien worden en die waren allemaal na 2 weken weer helemaal oke. (3 dagen nadruppen, beetje afspuiten en stappen tegen de zwelling) Op eentje na die hetzelfde had als die van jou, paard is nooit echt meer dezelfde geworden na de castratie wat echt heel erg sneu was want hij was al verkocht.

Probleem is alleen dat je er niet in kan kijken.
Veel staand gecastereerde paarden (zo niet alle) hebben bindweefsel/litteken vorming rondom de achtergebleven zaadstreng. Wat we ook heel vaak zien zijn zaadstrengen die buiten de wond genezen zijn etc.
Eigenlijk is het heel gek dat we het normaal vinden dat de ballen er uit gehaald worden en de wond open blijft. Het is een goedkope manier, maar paardvriendelijk, nee daar geloof ik niet in.

Dat het litteken bindweefsel vorming heeft is normaal. Onderdeel van het helingsproces. Maar of het paard er last van heeft/ krijgt dat is wat anders natuurlijk. Het kan natuurlijk ook steeds meer gaan verkleven waardoor ze er last van krijgen op langer termijn. Maar wie zegt dat dat niet gebeurd met bindweefsel vorming van een operatie wond? Zou er ook niet veel verschil in zitten in wie iets doet en hoe?

Het is NIET normaal. Echter bij een staande casteratie blijft er veel te veel van de zaadstreng en vlies en bloedvat etc in de buik zitten. Wij hebben zelfs onderzoek gedaan waarbij we nietjes gebruikten om nog sneller en met minder "contact" te kunnen werken zodat het nog beter was.
Een staande casteratie waarbij de boel open gelaten wordt staat bij mij echt mijlenver van dierwaardig.
Het zijn nou eenmaal geen mini balletjes die ze hebben.
Zelfs bij een jaarling praat je al over een hand vol.
In principe moet het amper te zien zijn dat het dier gecastereerd is al direct na de ingreep.
Het steriel maken en netjes hechten duurt dan ook langer dan het castereren zelf.

Maar na iedere operatie ontstaat er altijd littekenweefsel en bindweefsel wat weer aan elkaar groeit als natuurlijk helingsproces van het lichaam. Ik kan me wel goed voorstellen dat de manier waarop er geopereerd en gewerkt wordt heel veel verschil maakt in de hoeveelheid en hoe het aan elkaar groeit etc. waarbij nietjes en netjes hechten de kans heel klein maakt dat het veel en/of vervelend aan elkaar gaat groeien. Wat ik altijd begrepen heb is dat een open wond er voor zorgt dat de troep er uit kan en daarom minder risico is op infecties. Maar dat er zeker een risico is wbt staand castereren als er geen ligatuur wordt gebruikt.

TS, wat je omschrijft klinkt absoluut niet als een kundige dierenarts. De DA had het of staand moeten doen met een goede voorbereiding of het paard neerleggen in de wei. Dat de balzak vol met bloed liep is ook echt niet goed. Normaal is het echt, goed plaatselijk verdoven en dan de tang er op een tijdje zodat de bloedtoevoer stopt, balzak open snijden en ballen verwijderen. (niet dat ik pretendeer dat dit de beste methode is he, alleen zo heb ik het ze vaak zien doen)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoe verloopt het herstel na castratie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 13:59

Staand wil ik nooit meer na het overlijden daardoor van 2 paarden.

Maar dit klinkt ook echt als een prutser om eerlijk te zijn.

Gelukkig heeft hij nu goede behandeling

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-22 14:22

Dat klinkt echt niet oke.

Veeartsen weten dat ze met dieren werken en er kan er altijd een keer eentje uithalen. Dat mag geen frustraties opleveren.
Maar ken ze helaas ook. Met goede naam zelfs en die hoef ik niet meer te zien.

Het nadeel is als hij al begonnen is, je de arts ook niet meer zo je erf af gooit. Maar dat zou je wel willen.

En nogmaals; De meeste castraties gaan gewoon wel goed. Ik heb vroeger weleens een rij shetjes gedaan zien worden.........Dat was verre van diervriendelijk, maar het was wel snel en dieren hadden daarna toch weinig last.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:21

Ik dacht laat ik hier ook even de foto's plaatsen zodat men ook kan zien hoe het eigenlijk behoort te zijn.
Zondag gecastereerd. Deze foto's zijn van vanmiddag.

Afbeelding

Afbeelding

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:51

Hier ook een mindere ervaring met staand castreren.
Bij mijn jonkie was het na 1,5 week dit:
Afbeelding

Hij moest op tafel, is 2 volwassen man vuisten aan fout/ontstoken weefsel uit z'n balzak gehaald. Wat eruit de wond kwam, was een stuk zaadstreng en een stukje van de ophang band van de darm.
De operatie was goed gegaan, maar 2 weken later was ie bijna dood, toen bleek ie nog een abces ter grootte van een tennisbal in z'n lieskanaal te hebben.
Al met al heeft ie 3 AB kuren gehad, 4,5 week op de kliniek gestaan en is ie nu pas enigszins bij gekomen.

Castratie was halverwege maart... De 2e complicatie was (vermoedelijk) ook nog een gevolg van de staande castratie -O-

Na de operatie hoorde ik dus ook van deze DA dat dit vaker gezien wordt bij staande castraties en dat zij dus eigenlijk alleen nog maar op tafel castreren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 07:19

De mijne is met 3 jaar liggend op de wei gecastreerd. Had ook al flinke ballen. Dat is heel goed gegaan totdat meneer bij t wakker worden in paniek raakte en wilde vluchten met narcose in z'n lijf. We hebben hem nog een paar minuten met 3 man op de grond weten te houden. Daarna hebben we als een dronkeman rondjes gelopen door de wei.
Bij het vlucht en spartelgedrag is ws de hechting binnenin los geraakt waardoor het 2 dagen is blijven druppelen. Het was ook flink gezwollen. Verder gelukkig wel met een paar dagen helemaal goed gekomen zonder complicaties.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-22 08:11

Die van mij is 11 juli geopereerd aan een zaadstreng ontsteking (funiculitis) aan beide kanten. Uiteindelijk heeft hij 12 dagen op de kliniek gestaan ze hebben in het gat waar de ontsteking zat een hele verbandrol gestopt met plaatselijke antibiotica. Die is daar voor 24 uur vast gehecht en een dag later verwijderd.

Toen ik hem na 12 dagen mee naar huis kreeg werd me gezegd dat er geen pus uit mocht komen.
Eenmaal thuis uit de trailer zag het er zo uit

Afbeelding

Dus dat was wel even schrikken maar gelukkig was de dierenarts niet heel erg onder de indruk en mocht ik thuis door gaan met de antibiotica.
Na 2 dagen was de pus groen geworden en dacht ik echt dat ik terug moest.

Afbeelding

Ook hier was de dierenarts ook nog niet van onder de indruk en mocht het een week aan kijken. Aan het einde van de week was het goed verbeterd. Na 4 weken antibiotica mocht ik stoppen.

Nu ziet het er zo uit. (2,5 week zonder antibiotica en sinds zaterdag gestopt met extra beweging geven)

Afbeelding

Wat ik wel gek blijf vinden is dat er heel af en toe nog is een druppeltje helder vocht uit lijkt te komen (zo ongeveer eens in de 4 dagen zie ik 1 enkele druppel) Soms vraag ik me af of het zweet is of dat de wond die toch erg groot was misschien toch nog wat nat is af en toe?

Kyrkelover kan jij daar iets over zeggen?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 10:55

Het ziet er nu goed rustig uit.
Eigenlijk kun je niet meer doen dan goed in de gaten houden en mocht het toch erger worden aan de bel trekken.
Voor nu zou ik zeggen een goed resultaat na alle ellende.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 11:13

Paard van mijn dochter is liggend op de wei gecastreerd in het voorjaar en dat ging perfect, daarentegen was er toen ook een castreur op stal maar ik vond dat er eeg onvriendelijk uitzien :n
Praam erop en de tangen liet hij even hangen aan de wond, nee dan maar wat meer betalen.