Welke takken, planten geef jij aan jouw paard?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:19

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:25

Hier vreten ze nachtschade en ze leven ook nog.

Mijn punt is, paarden doen het goed op hooi plus een vitaminebrokje. Hooi om de maag gevuld te houden, vitamientjes om aan te vullen.

Je kunt bovendien godmagweten hoeveel supplementen kopen om welk vermoed of niet vermoed (laat staan bewezen) gebrek of tekort aan te vullen.

En dan wil je gaan klooien met een 'kruidentuintje' waarvan je totaal niet weet wat er in zit (maar wél allerlei tot 3 decimalen achter de komma geanalyseerde vitamines en supplementen voeren) 'om het goed te doen'?

En als bijeffect leer je je paard op hout knagen, zodat-ie als de wilg op is, lekker aan z'n schuilstal of de afrasteringspalen verder gaat.

Heeft iedereen dan zó erg het gevoel dat z'n paard iets tekort komt?

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 23:05

@ Ibbel, meeste mensen zien dit als een verrijking van de omgeving. Iets waarmee het paard zich kan bezighouden op een natuurlijke manier.
En het is niet ongezond.. dus why not?
Mijn paarden zijn overigens nooit aan de omheining of ander houtwerk beginnen knagen :) en dit gedrag kan je net voorkomen door meer bezigheden te voorzien in combinatie met voldoende ruwvoer en ...

@ TS,
Zonnebloemen eten ze ook erg graag, daarvan kan je de gehele plant voeren, dus gewoon de hele stengel met blad en bloem(knoppen) of de uitgebloeide bloemen met stengel als je 1st zelf wil genieten :D

Rabarberblad kan je in kleine hoeveelheden en af en toe geven (tevens eens natuurlijk ontwormingsmiddel).

Ook distel smaken ze vaak wel en is gezond.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:35

Ibbel schreef:

Mijn punt is, paarden doen het goed op hooi plus een vitaminebrokje. Hooi om de maag gevuld te houden, vitamientjes om aan te vullen.

Je kunt bovendien godmagweten hoeveel supplementen kopen om welk vermoed of niet vermoed (laat staan bewezen) gebrek of tekort aan te vullen.

En dan wil je gaan klooien met een 'kruidentuintje' waarvan je totaal niet weet wat er in zit (maar wél allerlei tot 3 decimalen achter de komma geanalyseerde vitamines en supplementen voeren) 'om het goed te doen'?

En als bijeffect leer je je paard op hout knagen, zodat-ie als de wilg op is, lekker aan z'n schuilstal of de afrasteringspalen verder gaat.

Nou Ibbel dan ga jij toch lekker naar de winkel met je beest. Wat doe je eigenlijk in de topic als je alleen maar anti bent.
Enne als jij ooit eens aan een stuk zoethout geknaagd hebt begin je dan nu ook aan de omheining. Wat een kul zeg.
Het gaat niet om het iets te kort komen, het gaat om de lol, de extra, de dingen die het leven leuker maken. Moest jij ook eens gaan doen geloof ik....

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:55

Ik geef ook brandnetel, kleedkruid en soms een wilgen tak.
Echt als een extraatje en beetje bezigheid met voerbal, leuk om hier mee te lezen
Wat een onzin hierboven over dat hout knagen, zelfde fabel als honden met iets van bloed proeven....
Laatst bijgewerkt door Tinkermuts op 10-06-22 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:09

mrie schreef:
Ibbel schreef:

Nou Ibbel dan ga jij toch lekker naar de winkel met je beest. Wat doe je eigenlijk in de topic als je alleen maar anti bent.
Enne als jij ooit eens aan een stuk zoethout geknaagd hebt begin je dan nu ook aan de omheining. Wat een kul zeg.
Het gaat niet om het iets te kort komen, het gaat om de lol, de extra, de dingen die het leven leuker maken. Moest jij ook eens gaan doen geloof ik....

Hoewel ik het niet op alle punten eens ben met Ibbel (hier wordt zeker niet op hout geknaagd bv) vind ik het wel goed om ook een kritische noot te lezen.

Ik denk overigens niet dat mijn paarden iets te kort komen. Ik denk wel dat ik ze een lol doe met het voeren van ander spul dan hooi. Iets nieuw/interessants waar je lekker op kunt kluiven. Ze zijn geïnteresseerd en staan te puzzelen hoe ze nou het beste zo'n tak kunnen strippen. Soort hersengymnastiek. Ze gaan ook tussen het hooi eten regelmatig terug naar de takken om wat te snaaien daar.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:36

Ik geef mijn paarden niet speciaal iets extra's om te knabbelen.

Ze hebben in de weides ruime keuze, een voordeel als er niet enkel gras groeit maar ook diverse (on)kruiden zoals brandnetel, kleefkruid, klavers, distels, paardenbloemen, zuring, diverse grassoorten, eik, wilg, braamstruiken, kamille staat hier ook best veel.

Hier wordt ook van alles wat er groeit wel eens wat gegeten. Ook van de zuring en distels.
Vanmorgen zag ik nog de oudste wat aan de brandnetels knabbelen.

De wilg groeit buiten de omheining maar hebben ze wel net bereik aan enkele takken waar ze duidelijk al wat schors afgestript hebben. Eik ben ik blij dat er vorig jaar geen enkele eikel is geweest (mastjaar?). Enkel de blaadjes konden ze dus eten.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:44

AnnemiekvM schreef:
Iemand nog tips waar je kleefkruid kunt vinden?

Bossen langs Almere Haven. De hond sleept het iedere dag mee naar binnen. Eerst de slierten en nu de bolletjes -O-

Mijn tuin wordt belaagd door distels. Deze kan ik dus gewoon eruit halen en de paarden voeren? Of verschilt dit per distelsoort?

superpony

Re: Welke takken, planten geef jij aan jouw paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:10

Wij zijn nog bezig met aanplanten, maar ze pakken zelf van wat er nu staat; meerdere wilgen soorten, populieren, els, den, kers, berk, braam en kornoelje.

We hebben vlier en walnoot bijv tegen beestjes, maar daar blijven ze vanaf.

De frambozen en meerdere soorten bes zijn nog klein.

Vorig jaar hadden we nog; citroenmelisse, salie, munt, echinachea, tijm, maar dat is gesneuveld en heeft ook de verplaatsing van d eheuvel niet overleefd.

We hebben een beukenhaag rond de bak waar ze bij kunnen en eten ze iets te graag van, dus afgezet, want dat willen we niet.

Er komt nog; Rozenbottel, meidoorn, linde, glansmispel en waar we tegenaan lopen.

Paard en plant is ook een site waar je kan zien wat er te koop is en dus als veilig wordt gezien. Bij Ukie's paradise kan je ook zien wat ze aanplanten en plukken bijv. Maar er zijn er nog meer.

Wij bieden dus niet aan en ze kunnen zelf kiezen, maar staan echt niet elke dag alle wilgen kaal te vreten. Als mensen dat op een kale wei aanbieden, snap ik dat ze er vol op aanvallen. Zodra je gaat plukken en aanbieden is het toch al anders dan dat ze zelf uit van alles kunnen kiezen.

Kleefkruid pluk ik als enige wel. Het groeit net buiten de paarden, dus ik gooi het dan ergens neer en vinden ze het wel.
Brandnetel maai ik en laat ik liggen. Soms eten ze het en soms niet. Dan ruim ik de rest op.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:40

Mijn paard wil niet altijd alles eten. Zo at ze vorige zomer graag brandnetel en laat ze dat nu liggen. Idem voor frambozentakken.

Wat ik momenteel regelmatig pluk en waar ze wel van eet: paardenbloem, allerlei soorten distels, fluitenkruid (paar weken terug, is nu overal verdord), kamille, herderstasje, duizendblad en weegbree.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 13:43

Kleefkruid, fluitekruid en dovenetel vind onze ruin echt onwijs lekker.
Zou helpen met de afvoer van afvalstoffen en vocht. Dus met zijn blessures dus een mooie bijkomstigheid.

Door de slobber gaat gedroogde paardenbloemblad en goudsbloem!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:05

Ik pluk in deze tijd van het jaar ook kleefkruid voor ze en droog brandnetels.
Lekker km bezig te zijn en voor de afwisseling voor ze en ook nog gezond.
Straks ook weer rozenbottels.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 15:13

Topic in mijn onderschrift gaat ook over eetbare planten, struiken en bomen :P

Groet Karin.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 22:19

missfalki schreef:
Topic in mijn onderschrift gaat ook over eetbare planten, struiken en bomen :P

Groet Karin.

Dank je!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 22:32

pispotjes lekkah