Ervaring: Kissing Spines en/of Spondiose ouder paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:18

rien10 schreef:
MyWishMax schreef:
Dat ligt dus aan de graad van de ks. Dat kan van dicht bij elkaar, dichter als de bedoeling en dus risico, tot echt tegen elkaar met botwoekering zijn. Daarom is het wel belangrijk om dat te weten en uitgelegd te krijgen wat er precies aan de hand is. Actieve reactie bijvoorbeeld.

En ook dat is discutabel. Mijn paard gaf geen heftige KS aan, maar verrekte van de pijn.

Ja, dat kan ook. Het is gewoon een rot aandoening. Maar bij lichte ks kan je meer proberen qua behandelingen en vaak grotere kans dat iets aanslaat en paard niet afgekeurd hoeft te worden meteen. Hier dus 1 na ergste graad en juist paard dat keihard was voor zichzelf. Maar daardoor wel doorliep tot de rest van het lijf het op gaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:28

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-23 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:34

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-23 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan13

Re: Ervaring: Kissing Spines en/of Spondiose ouder paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:21

Qua pijnstilling heb ik bewust voor buut gekozen.

Dat werkte beter dan metacam bij mijn paard. Ik heb toen oa zakjes equipalazone in het buitenland besteld :o dat schijnt tegenwoordig wat lastiger te zijn .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:03

Mainat hier op bokt heeft daar een heel nare ervaring mee (zie profiel). Die pony heb ik zien liggen in de stal en dat staat zo op mijn netvlies geschrift dat ik dit middel liever laat staan.

Maar ik begrijp je keuze wel hoor Daan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-23 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:04

Mijn 20-jarige is al een paar jaar met pensioen vanwege ks. Al vrij snel toonde hij pijnreflexen bij het rijden en later ook bij het voeten optillen voor de hoefsmid. Hij is nu stabiel.
Wel heeft hij neurologische problemen bij achteruit lopen. Pensionado himself redt zich aardig en zolang hij niet al te veel achteruit gaat, gaat het nog prima.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:22

Over alle middelen, mogelijkheden en klinieken zal je voors en tegens vinden. :)

Mijn ervaring was voor ons positief en het paard heeft er zeker nog 4 jaar prima mee kunnen leven.
Aan jou de keuze wat je wilt geven en ook waar je paard op reageert. ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 23:30

Buut kun je prima een maandje geven, twee maandjes ook nog wel. Het is niet veilig om te geven op langere termijn, ik geloof dat het problemen in de maag kan gaan geven.
Ik heb er ooit voor gestaan. Metacam werd me echt veel, veel te duur waar de kosten van buut te overzien waren.

Ik zou er zelf niet voor kiezen een paard overeind te houden met pijnstilling. Zodra een paard niet meer zonder kan, is het imo tijd om afscheid te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 00:05

Over Buut verwijs ik je graag door naar profiel Mainat.

Die keuze begrijp ik.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 00:54

Evamarie schreef:
Over Buut verwijs ik je graag door naar profiel Mainat.

Die keuze begrijp ik.

Net zo min als 1 zwaluw een zomer maakt, zo maakt 1 slechte ervaring van buut geen dodelijk slecht product.

Dat paard van Mainat kan ook overleden zijn aan heel iets anders, dat los staat van toevallig buutgebruik. Wellicht een toevallige samenloop van omstandigheden. Weet jij veel. Mainat weet het zelf ook niet zeker.

Zet daar maar tegenover mijn positieve ervaring: ik heb er eentje redelijk recent nog 2-3 maanden op buut pijnvrij laten lopen zonder enige klachten agv buutgebruik. En jaren geleden ook al eens een ander paard een paar weken op buut. Nooit problemen mee gehad.
Ook nooit problemen gehad om het van dierenartsen te verkrijgen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 01:13

Onze merrie had KS en artrose.

Vroeger veulens mee gefokt en toen is ze verkocht. Ze heeft daar ook veulen gekregen en wat lessen gelopen.

Ze kwam op haar 20e bij ons terug en was mager, maar liep wel en vlot ook.

Ik zag de KS vrijwel direct, maar ze toonde weinig ongemak. Wel had ze geleerd het op te vangen en te compenseren, dus vermoed ook dat ze er al langer mee liep.
Ze kon bijv in de ankers gaan en omhoog komen. Buigen kon ze vrijwel niet. Ze kon heel laag lopen of heel hoog met haar hoofd, maar er tussenin bijna niet.
Haar galop was nooit haar sterkste kant. En eigenlijk was het met alles dat ze liever hard ging.

Omdat ze toen al ouder was, is ze alleen nog mee geweest op buitenrit en liep ze behoorlijk vlot en enthousiast mee. Cirkels rijden bijvoorbeeld werd sowieso afgeraden.

Ze liep 24/7 vrij rond op onze pp, dus kon kiezen. Het afgelopen jaar werd ze ouder en ging meer mankeren en vandaag is ze op 29jr leeftijd ingeslapen. Maar niet vanwege slecht lopen.

Het is belangrijk denk ik om naar het totaal te kijken. Zelf zou ik een paard niet lang laten doorlopen op buut, maar ben zeker niet bang om het te geven.
Vaak is het ook een goede test om te kijken of ene paard veel pijn heeft. Als je paard veel ongemak toont en met buut het beter doet, weet je dat het pijn heeft.

In mijn paardenleven heb ik eigenlijk niet veel hele nare ervaringen met buut meegemaakt. Het wordt toch al vele jaren regelmatig gebruikt en er gebeuren echt weinig extreme dingen mee. De maag is als eerste het grote probleem.
Maar veel paarden hebben het tijdelijk nodig of lopen richting hun einde en dan is het kiezen uit 2 kwaden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 08:30

Dit is een behoorlijk slechte diagnose TS.. hoe zie je het zelf voor je? Wil je haar langer op de pijnmedicatie laten staan?
Buut stond ik ook wat negatief tegenover, maar, ik ken meerdere paarden die er járen op hebben gestaan, zou welliswaar niet mijn keuze zijn maar, van de buut geen extra bijwerkingen.
Daarbij is het ook een "keuze" zeker financieel is metacam echt niet een fijne oplossing, voor sommige klachten heeft buut ook de voorkeur(bij hoefbevangenheid bijvoorbeeld)

Wat ze even vergeten te zeggen, ook met metacam kan je ook bijwerking krijgen, het komt bij paarden minder vaak voor(al zijn er ook weinig paarden denk ik die dusdanig lang op de metacam staan om dat te merken)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:02

Mijn pony is begin maart ingeslapen. Hij had ook Kissing spines. Niet in erge mate volgens de dierenarts, maar toch had hij er last van.
Ik heb hem nog proberen te trainen maar hij kreeg er ontzettend veel spanning, en daardoor pijn van dat ik besloten heb om hem gewoon op pensioen te zetten. Dit is enkele jaren goed gegaan, tot hij begon te vermageren en in zijn gedrag begon te veranderen. Voor mij duidelijk dat het toen klaar was.
Sterkte, kissing spines is nooit een leuke diagnose...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 09:33

.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 11:55

Dank je wel.

Er zijn ook mensen die een tijd de Devil's Relief geven of Freebute bijv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 22:03

Waar staat devils relief voor?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 00:33

Bevat Duivelsklauw en dat werkt pijnstillend.
Maar die werking is bij echte pijn vaak niet voldoende. Dan heb je echt metacam of buut nodig.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 10:48

Misschien kreeg je juist buut van de dierenarts omdat dat een sterkere pijnstillend heeft als metacam ?
Sterkte met je pony erg naar als je dier wat mankeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:34

.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 14:13

De pijnstillende werking van buut kent ook grenzen.
Uiteindelijk kon ik mijn paard (die nog even op de wereld moest blijven door omstandigheden) ook met 2 zakjes buut per dag niet meer pijnvrij houden. Vrij kort daarna mocht hij hemelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 19:55

.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:13

Uiteindelijk ben jij degene die je paard het beste kent, en dus ziet of je paard pijn heeft.
In mijn geval heb ik mijn merrie destijds 2 weken op buut gezet, en dan een hoge dosering. Zo kon ik het verschil goed zien, dat was het idee. Op dag 2 van de buut, zag ik al een heel ander gedrag. Ze was veel vrolijker, niet meer bijterig naar haar paardenvriendjes, veel meer rennen/bokken/gek doen op de wei, veel makkelijker en soepeler bewegen. Dat had ik al zo lang niet meer gezien bij haar. Tja, toen wist ik helaas genoeg. Na die 2 weken heb ik ze rustig laten inslapen tussen haar vriendjes op de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 11:41

.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 00:12

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-09-23 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 10:06

Zijn er kliniek foto’s gemaakt of met mobiele rontgen? ( misschien heb ik eroverheen gelezen) Je ziet lang niet alles namelijk met mobiele rontgen. Mijn paard had forse artrose in een facetgewricht. Wat je niet kan zien met mobiele rontgen door de giga waas die dan over de foto’s zit. Mijn paard zag er overigens ook nog vrolijk uit maar in mijn achterhoofd wist ik dat ze wel pijn moest hebben ondanks de arts dat niet met zekerheid kon zeggen. Achteraf gezien had ze zeker pijn en heb ik geen spijt van het laten gaan ondanks het ontzettend verdrietig is en blijft.
Hier 1 van de foto’s van de rug van mijn paardje, waarop zichtbaar de artrose vorming te zien is naast kissing spines. Afbeelding