Wat kan dit zijn? Bulten op de huid

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-22 22:41

Avalanche schreef:
Als hij het altijd prima op gras en voordroog heeft gedaan heb je geen reden om dat te veranderen :) Was het deken even heel goed, en paard zelf :j

Ja, ga ik morgen meteen doen.

Eretria

Re: Wat kan dit zijn? Bulten op de huid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 23:10

Mijn paard had dit vaak, en was met enkele dagen altijd weg. Het kwam eigenlijk alleen zomers voor. Ik denk toch door beestjes. Geen reden tot paniek in ieder geval, tenzij het in ene extreem heftig is. Mijn paard had het vaak op de buik, maar hals kwam op geregeld voor. Ik heb verder niks anders gedaan, paard had er geen last van gelukkig.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 23:28

Mijn pony heeft dit ook eens gehad, enige wat ik toen had veranderd was dekjes uitgewassen.. hij blijkt dus overgevoelig te reageren op wasmiddel. Gebruik nu neutral en geen bulten meer *\%/*

Weet niet of je dekjes oid gewassen hebt? Kan daar dus ook van komen

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 06:02

Ik heb m’n dekjes vorige week gewassen, maar dat is al met neutraal wasmiddel. Die ik eerder ook al heb gebruikt.

Zou het ook schimmel kunnen zijn? Een dierenarts heeft mij gewaarschuwd. Dat wanneer die plekjes op zijn been, die zijn gaan ontsteken en waar hij zo’n jeuk aan had, dat hij een cortisonen injectie kreeg, schimmel zouden zijn, dit heel veel erger zou worden door die cortisonen injectie.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 06:12

Hipmeisje schreef:
Ja, hoewel ik dus wel weet dat hij altijd voordroog heeft gehad. Zowel in de opfok, als bij zijn vorige adres.
Maargoed, wie weet komt er een moment dat ze er niet meer tegen kunnen? Ik weet niet hoe zoiets werkt?
Hoe komen die volbloeden er dan aan?

Ik had geen volbloed. Maar bij die van mij zat er duidelijk iets in deze lading waar hij niet tegen kon. 1 of ander plantje.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 07:46

Zo haalde ik vorig jaar mijn paard uit de wei:

Afbeelding

Nog nooit z'n heftig reactie gehad maar toch "gewoon" gestoken door iets. Ik heb er een aantal dagen wat koelgel op gesmeerd en toen zakte het wat.. Heeft uiteindelijk wel een dikke week geduurd geloof ik.
T lijkt mij echt gestoken door iets en zeker op z'n hals, net of het beestje klem geeft gezeten onder het deken. Kijk het even een paar dagen aan, eventueel temperaturen en kijk of het minder word.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:17

Mijn pony had ook zulke bulten, maar dan nog meer en groter over hele lijf. Was een allergische reactie op beuken bomen :+ Kwam dus elk jaar terug rond dezelfde tijd. Toen we er eenmaal achter waren (tijd bij de da gestaan tot we de resultaten terug kregen) kregen we van de dierenarts spuiten, zodat we het zelf weg konden spuiten. Was geen andere oplossing, helaas. Jeukte idd en hij voelde zich er echt ellendig van, met die spuiten voelde hij zich heel snel weer goed

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 17:56

Zou het misschien van een processierups kunnen zijn?

Vandaag de dierenarts erbij gehad en zij denkt aan processierups of allergie.
Inmiddels ziet het er zo uit, een van de plakkaten

Afbeelding

Afbeelding

Hij staat naast eikenbomen. Maar ik heb zelf geen rupsen kunnen ontdekken

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 18:04

Geen ervaring daarmee, wel dus met allergie en dat werden idd van die plakkaten. Wel had die van mij er veel meer, hele lichaam zat onder en waren ook grotere, maar da zei wrl dat het een extreem geval was :+

ingeehhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 18:07

Heb me wel eens laten vertellen dat dit ook een reactie op de suikers in het gras kan zijn, verder zelf geen onderzoek naar gedaan.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 18:19

De mijne zat ook onder!

Het is nu alleen maar gissen..
Niemand weet het.

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 18:29

ingeehhh schreef:
Heb me wel eens laten vertellen dat dit ook een reactie op de suikers in het gras kan zijn, verder zelf geen onderzoek naar gedaan.

Hij is, muv 2 dagen al minimaal een week van het gras af. Dus dat geloof ik niet

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 18:30

IMJ schreef:
De mijne zat ook onder!

Het is nu alleen maar gissen..
Niemand weet het.

Ja ik denk dat ik hem ook laat overzetten op hooi. Maar wil hem eerst weer op de wei proberen te zetten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 18:37

Hipmeisje schreef:
frensje schreef:
Die van mij krijgt dit van sommige vliegenspray.
Als ik hem dan goed waste, was het ook zo weer weg.

Meen je dit?? Kan dit echt?

ja krijgt die van mij ook en lijkt er zo ook op.
Onder andere de atex anti daas spray.

Mijn schimmel heb ik eens in gesprayd met van dat spul dat gele vlekken makkelijk weg te poetsen zijn.
Gelukkig op 1 klein plekje uitgeprobeerd met als resultaat ook vol bulten.

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 19:40

Oke. Het plan is nu: geen spray meer. En hij gaat weer op de wei vanaf morgen. Hij krijgt voor het weekend een andere paddock. Dan maar weer verder kijken

ingeehhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 16:52

Hoe is het inmiddels?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 17:00

Onze 3 jarige had dit een tijdje geleden ook. Wij dachten eerst een teveel aan eiwitten, maar dat was gezien het voerbeleid niet echt logisch. Uiteindelijk gewassen met imaverol en toen dat niet hielp een schraapsel laten nemen door de DA. Bleek toch een schimmel te zijn. Hij is nu 2xx geënt voor schimmel en was er snel vanaf.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 17:09

Allergische reactie; is altijd lastig om te ontdekken waarvoor. Ben ook wel benieuwd hoe het nu gaat.
Omdat hij ook bultjes op de benen had.. Heb je al gewassen met imaverol. Kan natuurlijk ook mijten zijn.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 17:28

Mijn oude merrie kreeg soortgelijke bulten van teveel aan eiwitten ... die moest dus beperkt op gras en schraal hooi.

huidige verzorgpaard kwam ook toe met zulke bulten maar blijkt een bacteriele infectie, we moeten dus aan het wassen van de DA. Deze bulten zijn ook wel schilferig en droog.

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 18:08

Het is eigenlijk op miraculeuze wijze weer verdwenen. Dus ik weet niet wat het nu kan zijn geweest?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 18:10

Hipmeisje schreef:
Het is eigenlijk op miraculeuze wijze weer verdwenen. Dus ik weet niet wat het nu kan zijn geweest?

Opletten dan als het weer terug is. Het kan echt zoiets als een plantje op de wei zijn. Of idd de eikenprocessierups.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 18:23

Precies. Hier kon het ook wegtrekken, als de boom waar gij allergisch voor was niet meer in de lucht zat. Wij hebben het laten testen in de hoop er iets tegen te kunnen doen. Helaas was dat niet zo, dus elk jaar maar weer zelf spuiten toen.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 18:52

Oh, goed nieuws dus TS, idd kijken of het terugkomt en dat je het dan eventueel aan iets kan linken.

Je gebruikt nu ook 24/7 een vliegendeken met hals? Is het daardoor beter denk je? Want dan kan het dus ook nog van een of ander insect afkomen ...

Pollensoorten die actief zijn op bepaalde momenten kan je normaal online terugvinden, moest het bvb daardoor komen.

Mijn hond bvb is allergisch voor pollen van mosterdzaad/gele mosterd (staat hier helaas erg veel door de landbouw) en krijgt hier op momenten dat de pollen hoog zijn ook soms bulten van die dan net zo "mysterieus" weer verdwijnen.

Hipmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 19:10

Ik heb eigenlijk alles hetzelfde gelaten. Ik wilde hem in een andere paddock neerzetten, maar dat heb ik juist niet gedaan omdat ik wilde kijken of het daar misschien vandaan komt.
Wel heb ik de vliegendeken nu alleen buiten op. Daarna wordt hij afgehaald. Dat lijkt wel beter te zijn.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 19:17

Gaan de bultjes ook een beetje open ?
Lijkt wel een beetje op eiwit bultjes.
Kijk eens wat er in het voer zit (als je dat idd voert).
Eiwit gehalte kan gemeten worden in de urine in de stal.