Zweer/ulcer in ogen veulen, iemand ervaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skyla

Re: Zweer/ulcer in ogen veulen, iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 15:35

Ze weten het ook niet precies maar denken dat haar wimpers nadien even of tijdens de bevalling tegen haar ogen moeten gewreven hebben. Een klein wondje gemaakt hebben en daar bacteriën en schimmels in gekomen zijn.

Ze geven een slagingskans van 60/70% . Zoals een normaal paard zal ze nooit kunnen zien vanwege het littekenweefsel maar ze zou zichzelf wel zelfstandig in de wei moeten kunnen behelpen en de andere paarden, bomen, omheining (de meeste toch) ect moeten kunnen zien. Als de operatie natuurlijk verloopt zoals verwacht.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 19:10

De operatie zou goed verlopen zijn. Goede oog is zoals gehoopt gegaan. Slechtere durfden ze niet alles wegnemen uit schrik voor perforatie maar ze hebben er een vloeistof in gespoten die dit laatste zou moeten laten verdwijnen.
Ze stond deze namiddag alweer recht dus nu hopen op een goed herstel.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 19:13

Heel veel beterschap voor het kleine ding! Ik duim mee voor een goed herstel

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 19:14

Hopen dat ze snel herstelt. Beterschap.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 21:00

Beterschap!!!!!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 10:34

Veel beterschap. Ben heel benieuwd hoe het strak met haar zal gaan.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 15:55

Gisteren telefoon gekregen dat haar oogjes er super uit zagen maar deze middag terug telefoon dat het helaas minder goed ging met haar.
Ze zou sinds deze ochtend regelmatig voor enkele minuten het bewustzijn verliezen en is erg slap. Na onderzoek bleken haar witte bloedcellen super hoog. Ons kleine meisje heeft helaas een ontsteking in haar hoofdje.
Ze zijn nu veranderd van antibiotica in de hoop dat het iets doet maar de veearts klonk niet te positief helaas. ;(

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:14

Ach wat een nare ontwikkeling. Hopelijk slaat de antibiotica aan!
Sterkte met je veulentje!

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:24

Ohh, wat een triest bericht. Hopelijk slaat de antibiotica aan en knapt ze op. Heel veel sterkte gewenst.

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:41

Och.... Ik volg je topic al een tijdje van een afstand. Ik wil je heel veel sterkte wensen. Hopelijk komt je kleine vriendinnetje er weer bovenop en knapt ze snel weer op.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:56

Wat een verdrietig bericht, veel sterkte. Ik hoop dat de medicijnen aanslaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 17:29

Ach, wat een boel ellende met zo'n jonkie! Sterkte.

Chapeau2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 21:40

Wat een naar en verdrietig bericht. Hopelijk doet de antibiotica zijn werk en knapt ze weer op.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 21:48

Wat rot, heel veel beterschap!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 22:35

Lees al even mee, maar heel veel beterschap voor jullie kleintje. Hopelijk komt ze er goed uit!
Heel veel sterkte

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 10:21

Net terug nieuws van de kliniek.
Antibiotica lijkt te werken, de ontstekingscellen in het bloed zijn verminderd. En ze is niet meer het bewustzijn verloren.

Haar ogen genezen heel goed maar bij haar rechteroog heeft ze helaas geen zicht meer. Die was ook de ergste en vreesden ze voor. Linkeroog kan ze donker en licht onderscheiden en ziet ze een hand bewegen maar hoe goed ze in het algemeen ermee ziet weten ze (nog) niet.

Enige is dat ze sinds vandaag diarree heeft. Ze zijn nu dan ook extra vocht en plasma voor het lage eiwitgehalte aan het toedienen.
Het is wat dubbel en zeggen ze ook zelf. Wanneer het ene opgelost is heeft ze wat anders. Hopelijk gaat het nu alleen maar de goede kant op...

Deze avond bellen ze ons terug voor een update.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 10:54

Arme arme duts! Ik duim!!
Wat een nachtmerrie voor elke fokker.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:44

Euthanasie is ook een oplossing… En dat zou mij in deze situatie een stuk beter lijken. Buiten dat het voor het paard geen leven is en dat waarschijnlijk ook nooit meer helemaal goed komt kost het ook nog eens een klap geld.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 13:10

Jan... Mee eens

Diarree wellicht is de merrie opnieuw hengstig? Dan zie je ook wel vaker dat veulens dunnere ontlasting hebben.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 13:50

Een klap geld kost het nu al vanwege de operatie. Ik ga haar nu niet laten inslapen vanwege wat diarree wat idd gewoon door hengstigheid kan komen maar ook door de nieuwe medicatie.
In mijn tekst zeg ik zelf ook dat het wat dubbel aan het worden is. We hebben vanaf het moment dat we de operatie lieten doen zelf ook al goed nagedacht hoe ver we gaan en weten erg goed dat euthanasie heel dichtbij zit.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:03

Skyla schreef:
Een klap geld kost het nu al vanwege de operatie. Ik ga haar nu niet laten inslapen vanwege wat diarree wat idd gewoon door hengstigheid kan komen maar ook door de nieuwe medicatie.
In mijn tekst zeg ik zelf ook dat het wat dubbel aan het worden is. We hebben vanaf het moment dat we de operatie lieten doen zelf ook al goed nagedacht hoe ver we gaan en weten erg goed dat euthanasie heel dichtbij zit.

Hoe oud is het veulen nu?
Diarree door de hengstigheid is trouwens een fabeltje hoor :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 14:13

Bijwerking antibiotica is nogal eens diarree, dat spul draait meer bacterien de nek om dan enkel die van de infectie. Lastig zeker bij een jong dier waar hele darmflora en afweer nog op gang moet komen/ontwikkelen. In hoeverre gaat dit een levenslange gevoeligheid voor koliek etc. geven als dit veulen hier door komt?
En hoewel 1 oog blind niet zo zeer een onoverkomelijk probleem is, is slecht zien wel lastig. Niet goed kunnen zien wat iets is, maakt makkelijk alles eng en daarmee een paard in chronische stress modus. Ook niet fijn als grasmaaier dus. Ik weet niet of ik dit traject wel ingegaan was met zo'n probleem.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 14:35

Ik ging ook eerder van diarree door de medicatie uit. Maar bij hengstigheid bij hele jonge veulens heb ik het hier ook al gehad.

We zijn de operatie aangegaan omdat we uitgingen van het feit dat de kans dat haar oogjes er nog redelijk goed uit konden komen groot was en ze zo nog een redelijk normaal leven kon hebben. Risico op een slechtere uitkomst is er altijd, maar om dan nooit meer iets te gaan doen want 'wat als' doe je toch ook niet?

Ik heb hier een paard staan die als veulen bij de fokker ook teveel medicatie (cortisone) gekregen heeft na een ongeval. Resultaat maagzweren, vorig jaar erg mee gesukkeld maar sinds ze 24/7 op het gras staat een heel ander en gelukkig paard. Niets van last meer.

Ze kan er wat aan overhouden maar evengoed ook niet, ik ga er dan ook van uit dat de veeartsen weten wat ze doen.

Voor we deze beslissing namen hebben we met verschillende mensen contact gehad, alsook mensen die een slechtziend/blind paard of pony hebben. Om te weten hoe dat juist is en wel doenbaar is. We hebben ons dus wel goed geïnformeerd en ingelezen. We doen het ook niet om een blind paard aan over te houden want dan hadden we haar wel ingeslapen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 16:12

Je houdt nu alleen wel een blind paard over ben ik bang. Vandaar mijn euthanasie oplossing.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 18:40

Dat kunnen we nog niet zeggen. Volledig blind is ze zeker niet. Aan het ene oog wel, andere oog ziet ze nog, maar even een oogtest met E'tjes zit er helaas niet echt in. Evengoed kan ze tegen dat het volledig genezen is aan haar ene oog terug bijna 100% zien en kan ze perfect nog 30 prachtige jaren leven.

Even ook terzijde, dit gaat hier niet om een paard van 500kg maar eentje die als ze goed vet staat dan pas nog maar de 100kg zal aantikken. Ik vind zelf dat dit ook een verschil maakt. Een 'kolos' van 500+ had ik dan ook eerder ingeslapen.
Verder hebben we hier plaats genoeg om haar aan te houden en indien nodig een grote mooie vierkante wei zonder obstakels aan te bieden. En al tips genoeg om, als het dan toch nodig is, haar op een andere manier de omheining, ect te kunnen laten opmerken.

Iedereen zijn mening en voor een paard van een ander zou ik misschien ook sneller inslapen zeggen. Maar ik ben niet iemand die direct inslapen zal zeggen, niet als we ze nog kunnen redden en een goed leven geven. Ik heb enkele jaren terug ook een veulen ingeslapen nadat de kliniek zei dat ze zeker nog te redden was. Maar hoe graag ik haar ook zag voor haar was dit geen oplossing, geen mooi leven en dan nog niet gesproken over de lange revalidatie. Nee, we proberen niet aan onszelf maar aan haar te denken. En ja, als ze slecht blijft of er nog iets bij krijgt gaan we misschien wel die ene beslissing nemen, al ik hoop ik van niet.