ouder paard plots omvallen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:04

8nnemiek schreef:
rien10 schreef:
8nnemiek wat ga je met een paard doen wat niet te vervoeren is en wat niet kan lopen.

Daarom vroeg ik me af hoe hij er nu bij staat. Ik lees nergens dat hij niet kan lopen, daar heb ik dan wellicht overheen gelezen.

Hij zakt bij het lopen letterlijk door zijn benen zegt TS.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:05

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 08:09

cissy schreef:
Zou het nog dit kunnen zijn: [MD] Sidewinder Syndrome of "Crabwalking"

Nee bij jelmer is het rechts voor en rechts achter. Dus niet alleen de achterhand. Ook corrigeert hij zichzelf niet als ze z'n benen overkruist of op rust zet. Hij heeft dan soort van niet door dat ze niet goed staan en valt daardoor. Ook dan reageert hij heel laat met zichzelf overeind proberen te houden. Dus dan is het al te laat en valt hij.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:09

Ik heb mijn paard met een soortgelijk verhaal laten gaan, ze was wel wat ouder (27) maar tot die dag geen problemen. Overdag nog lekker lopen grazen en de deken af maar omdat het s`nachts toen nog flink koud kon zijn wou mijn moeder haar deken weer opdoen. Ze lag op dat moment en kon niet meer opstaan, bij overeind komen viel ze weer om. Ook met ondersteuning kon ik haar niet overeind houden. De DA is geweest heeft haar rond middernacht wat boostershots gegeven en advies haar buiten te laten aangezien ze een vechter was en dus bleef opstaan en vallen. De volgende ochtend heb ik de knoop doorgehakt. Ze lag en probeerde eigenlijk ook niet meer op te staan op een paar keer na omdat ze wat hoorde. DA er weer bij en die gaf aan dat het wel rap verslechterde en hij niet dacht dat er een remedie was. Ze is smiddags ingeslapen in het land.

Jij kent je paard, jij kunt dus ook beter beslissingen nemen dan een vreemde. Veel DA`s denken idd alleen aan het redden. Ik heb ooit ook ruzie moeten maken om een kat in te slapen waar nog resultaten van bloedonderzoeken van onderweg waren. Maar jij kent je dier, ik wist dat hij al op het randje hing en wou hem een pijnlijke dood besparen, na 30 min soebatten ging ze toch 180 graden overstag en was ik ineens het baasje dat de kwaliteit van leven van zijn dier voor alles plaatste. Dus doe wat JIJ denkt dat het beste is, ook al is het altijd een verlies situatie, en doet het veel verdriet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:16

Stephanie_86 schreef:
8nnemiek schreef:
Daarom vroeg ik me af hoe hij er nu bij staat. Ik lees nergens dat hij niet kan lopen, daar heb ik dan wellicht overheen gelezen.

Tijdens het lopen "vergeet" hij een of meerdere benen mee te nemen en valt daardoor

Dat klinkt heel naar :(:) In dat geval snap ik je besluit heel goed.
Ik duim natuurlijk heel hard mee dat het tegen verwachtingen in nog verbetert, maar hoop ook dat de dierenartsen bij de kliniek wat bijdraaien en inzien dat inslapen geen verkeerde keus is. Succes :knuffel:

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:27

Ik heb niet alle reacties gelezen.

Maar de mijne was ook keer omgevallen in de paddock ze belden ik kwam en hij stond vrolijk.
In 2010 ging hij tijdens eten ineeens liggen, ik kwam en hij stond weer.

Ergens in 2016-2017 is ie 2x misschien iets meer gevallen in de weide.
Mijn pony stond gelijk op was niet in paniek.

Hij had wel lekkende hartklep en hartritmestoornissen dat zou de oorzaak kunnen zijn dat er te wei in bloed naar hoofd kwam zei de arts maar we hoefden ons niet echt zorgen te maken.

Omdat mijn pony altijd relax opstond en niet vaak voorkwam hebben we het zo gelaten hij was al met pensioen
Hij is 2018 ingeslapen met 35 jaar door slokdarmverstopping met longontsteking

Ik zou hem NIET laten gaan en geen medisch onderzoek verrichten maar dat is mijn me ong enkel ff hart controleren

Lijsken

Re: ouder paard plots omvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:28

Het is duidelijk dat je niet alles gelezen hebt tita. Het paard van TS valt niet alleen om, maar kan op dit moment eigenlijk niet lopen.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 08:30

tita schreef:
Ik heb niet alle reacties gelezen.

Maar de mijne was ook keer omgevallen in de paddock ze belden ik kwam en hij stond vrolijk.
In 2010 ging hij tijdens eten ineeens liggen, ik kwam en hij stond weer.

Ergens in 2016-2017 is ie 2x misschien iets meer gevallen in de weide.
Mijn pony stond gelijk op was niet in paniek.

Hij had wel lekkende hartklep en hartritmestoornissen dat zou de oorzaak kunnen zijn dat er te wei in bloed naar hoofd kwam zei de arts maar we hoefden ons niet echt zorgen te maken.

Omdat mijn pony altijd relax opstond en niet vaak voorkwam hebben we het zo gelaten hij was al met pensioen
Hij is 2018 ingeslapen met 35 jaar door slokdarmverstopping met longontsteking

Ik zou hem NIET laten gaan en geen medisch onderzoek verrichten maar dat is mijn me ong enkel ff hart controleren

Het hart is gisteren een aantal keer gecontroleerd dmv luisteren en in het bloed was ook niks afwijkend te zien. Hij is op alles gecontroleerd wat in het bloed te vinden kan zijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:30

Lijsken schreef:
Het is duidelijk dat je niet alles gelezen hebt tita. Het paard van TS valt niet alleen om, maar kan op dit moment eigenlijk niet lopen.

Ja heb alles gelezen.
Maar komt ie zelfstandig overeind?

Zou paard zelfde kunnen hebben als paard van britt een zenuwbeschadiging in de rug.

Als paard niet kan lopen en niet kan staan lijkt mij gewoon einde oefening MRI kost zo 700-2200€
Is het mij niet waard geen enkel paard trouwens

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 08:33

tita schreef:
Lijsken schreef:

Ja heb alles gelezen.
Maar komt ie zelfstandig overeind?

Zou paard zelfde kunnen hebben als paard van britt een zenuwbeschadiging in de rug.

Als paard niet kan lopen en niet kan staan lijkt mij gewoon einde oefening MRI kost zo 700-2200€
Is het mij niet waard geen enkel paard trouwens

hij staat met heel veel moeite weer op, met voornamelijk zijn rechterkant dat elke kant uitgaat. een beetje zoals een pasgeboren veulen opstaat. Ik ga hem ook niet in een MRI of CT doen gezien hij niet gesedeerd of onder narcose kan buiten het kostenplaatje om. Ondanks dat ik dat heb aangegeven bleef de arts er over doorgaan. Incl helemaal op de foto zetten en een MEDD scan maken

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:36

Het is jouw paard, jij kent hem het beste. Ook jij kan het beste in je eigen situatie kijken, een ander kan dat niet. Wij zeggen ook altijd dat we niet meer gaan dokteren met de oudere dieren. Ze hebben een mooi leven gehad, we willen ze dan dat ellendige einde besparen.
Vind het wel jammer dat ze in de kliniek je dit gevoel aanpraten. Dat ze niet achter een beslissing van een eigenaar staan dat kan en mag maar dat hoeven ze niet zo te laten blijken.
Heel veel succes met het maken en nemen van je beslissing, het is niet de makkelijkste maar soms wel de beste.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 08:37

Afbeelding Zo stond ie gisteren bij ons thuis rechtop. Met z'n achterbenen tegen elkaar en voor wijdbeens om zijn evenwicht te bewaren. Kortom zijn hele uitstraling een hoopje ellende. Op de kliniek was ie wel het mannetje door te brullen en nek er op maar ik geef dat af aan de adrenaline van een vreemde plek en andere vreemde paarden

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:38

Ja wat bereik je ermee als je de uitslag weet?

Ik snap dat de kliniek dit wil weten buiten geld om is dit voor hun hartstikke leerzaam.

Maar jij bent alleen veel,geld kwijt en je doel wordt niet anders.
Paard is op leeftijd mag bij jou blijven maar….. uitzicht wordt niet anders dan weide paard

Dus mocht je paard binnenkort wel opknappen zou ik um thuis houden zolang het gaat.
Mocht ie onstabiel blijven en niet opknappen zou ik um laten gaan.

Hoe is je paard er zelf onder, is harnas nog optie

Bij ons op stal staat ook een Fries die soms omvalt en zo raar staat en dan wiebelt. Ook op leeftijd

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 08:41

tita schreef:

Ik snap dat de kliniek dit wil weten buiten geld om is dit voor hun hartstikke leerzaam.

Paard is op leeftijd mag bij jou blijven maar….. uitzicht wordt niet anders dan weide paard

Dus mocht je paard binnenkort wel opknappen zou ik um thuis houden Zola g het gaat.

Thuis is het een hoopje ellende en op de kliniek was ie echt het mannetje. En als je alleen zn hoofd zou zien zou je niet denken dat er wat aan de hand is. Hij mag niet in de weide voorlopig omdat hij nevenschade kan oplopen door het vallen.

Ik Geef hem ook tot woensdag dan zouden de zwellingremmers en ontstekingsremmers een beter beeld moeten geven. is dat niet het geval zou hij in de medische molen moeten en dat wil ik dus niet dat voelt niet goed naar hem toe.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:44

Stephanie
Ik vind je keuze gewoon echt gebaseerd op juist goed zijn voor he paard. Uit liefde.
De kliniek vind ik hier dus geldwolven om eerlijk te zijn. En totaal aan welzijn van het paard voorbij gaan.
Heel naar...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:49

Wat een vreselijke rot situatie! Je zou haast juridische bijstand zoeken om over je eigen paard te kunnen beslissen.
Veel sterkte gewenst

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:49

Stephanie_86 schreef:
tita schreef:

Dus mocht je paard binnenkort wel opknappen zou ik um thuis houden Zola g het gaat.

Thuis is het een hoopje ellende en op de kliniek was ie echt het mannetje. En als je alleen zn hoofd zou zien zou je niet denken dat er wat aan de hand is. Hij mag niet in de weide voorlopig omdat hij nevenschade kan oplopen door het vallen.

Ik Geef hem ook tot woensdag dan zouden de zwellingremmers en ontstekingsremmers een beter beeld moeten geven. is dat niet het geval zou hij in de medische molen moeten en dat wil ik dus niet dat voelt niet goed naar hem toe.

Wat je nog kan opperen, als de kliniek de oorzaak persé wil achterhalen voor eigen gewin, is dat ze bepaalde onderzoeken mogen uitvoeren (als die niet te vervelend zijn voor je paard) zonder dat ze de kosten doorberekenen aan jou.

Tot een bepaalde hoogte natuurlijk, moet wel nog te doen zijn voor Jelmer.

Maar zelf de kosten van de medische molen gaan betalen omdat de kliniek graag antwoorden wil, zal ik niet doen. Dan is inslapen de meest diervriendelijke optie.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:50

Ik heb altijd het idee dat klinieken vaak aandringen op behandelingen omdat ze zelf graag willen weten wat er aan de hand is.
Mijn ruintje stond met verstoppingskoliek in de kliniek. Super verzorgd.
Zondag daar, woensdag belden ze dat het fout aan het gaan was. Ik had al afgesproken en aangegeven niet te willen opereren. En toch drongen ze daar tot het laatst op aan want hij was nog goed.
Terwijl ik daar kwam en Lars was Lars niet meer. Knarsen door de pijnstilling heen, afdraaien, met zijn hoofd slaan.
Ik heb hem in laten slapen maar heb me in die keuze nooit gesteund gevoeld door de kliniek. Ik heb het een plekje kunnen geven maar dat heeft lang geduurd. Terwijl ik als eigenaar wist dat het de eerlijkste beslissing was.

Heel veel sterkte. Ik vind het een eerlijke beslissing. Naar jezelf, maar ook zeker naar Jelmer. 22 is een zeer respectabele leeftijd, en het is niet zomaar een verkoudje wat hij heeft.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 08:54

Stephanie_86 schreef:
Mijn eigen dierenarts is wel bereid om het te doen die zei gister ik snap het als je hem wilt laten gaan maar voor mijn eigen gemoedstoestand toch ingeladen en naar de kliniek gegaan. Want he wie weet is het iets kleins en heb ik er voor mijn gevoel niks aan gedaan.

De rit erheen was niet fijn. We hebben hem zo strak gezet dat hij letterlijk tussen de voor en achterstang en zijwand strak stond zodat hij niet kon vallen. Denk niet dat het voor jelmer een goed plan is om weer zo'n rit te maken naar huis.

De kliniek heeft gisteren gezegd dat ze er niet achter staan en dat het niet eerlijk is tegenover het paard om hem te laten gaan als ik geen antwoord heb en niet de behandeling aan ga. Ik wil het beste voor mijn vriend en zo'n opmerking steekt in mijn hart. En maakt dat ik me voel alsof ik een slechte eigenaar ben.

Jouw dierenarts kent-neem ik aan- jouw paard
Die kliniek kent hem niet.
Dat is verschil nr 1.
Als het werkelijk "iets kleins" is, dan zal die tot woensdag opknappen

Ik heb 2 weken geleden mijn oudje laten inslapen - ok , hij was dan ook al 43 maar toch.
Een week van ter voren kwam hij opeens niet meer goed in de benen, een buurvrouw belde mij.
Mijn da opperte ook nog de mogelijkheid om pijnstillers en suplementen te geven maar zei eerlijk " hij is echt op"... Dus heeft dat nut ? Hem "over de zomer" te tillen ? Voor wie doe je het dan?
Afspraak kon jammer genoeg erst een week later... dus wel nog pijnstillers gegeven... maar hij durfte ook snachts niet meer te gaan liggen.
Het is een kl*** beslissing voor jouw als baasje maar laat je aub geen schuldgevoel aanpraten door de kliniek.
Ik moet eerlijk toegeven, dat bij zulke opmerkingen van een kliniek ,mijn vertrouwen daar al meteen weg zou zijn ik linea recta mijn paard weer in zou laden . Want bij zoiets krijg ik het gevoel men wil mij gewoon dure behandelingen aansmeren.

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 08:57

sasja0705 schreef:
Stephanie_86 schreef:
Mijn eigen dierenarts is wel bereid om het te doen die zei gister ik snap het als je hem wilt laten gaan maar voor mijn eigen gemoedstoestand toch ingeladen en naar de kliniek gegaan. Want he wie weet is het iets kleins en heb ik er voor mijn gevoel niks aan gedaan.

De rit erheen was niet fijn. We hebben hem zo strak gezet dat hij letterlijk tussen de voor en achterstang en zijwand strak stond zodat hij niet kon vallen. Denk niet dat het voor jelmer een goed plan is om weer zo'n rit te maken naar huis.

De kliniek heeft gisteren gezegd dat ze er niet achter staan en dat het niet eerlijk is tegenover het paard om hem te laten gaan als ik geen antwoord heb en niet de behandeling aan ga. Ik wil het beste voor mijn vriend en zo'n opmerking steekt in mijn hart. En maakt dat ik me voel alsof ik een slechte eigenaar ben.

Jouw dierenarts kent-neem ik aan- jouw paard
Die kliniek kent hem niet.
Dat is verschil nr 1.
Als het werkelijk "iets kleins" is, dan zal die tot woensdag opknappen

Ik heb 2 weken geleden mijn oudje laten inslapen - ok , hij was dan ook al 43 maar toch.
Een week van ter voren kwam hij opeens niet meer goed in de benen, een buurvrouw belde mij.
Mijn da opperte ook nog de mogelijkheid om pijnstillers en suplementen te geven maar zei eerlijk " hij is echt op"... Dus heeft dat nut ? Hem "over de zomer" te tillen ? Voor wie doe je het dan?
Afspraak kon jammer genoeg erst een week later... dus wel nog pijnstillers gegeven... maar hij durfte ook snachts niet meer te gaan liggen.
Het is een kl*** beslissing voor jouw als baasje maar laat je aub geen schuldgevoel aanpraten door de kliniek.
Ik moet eerlijk toegeven, dat bij zulke opmerkingen van een kliniek ,mijn vertrouwen daar al meteen weg zou zijn ik linea recta mijn paard weer in zou laden . Want bij zoiets krijg ik het gevoel men wil mij gewoon dure behandelingen aansmeren.

Als hij zeker op zijn benen stond had ik hem ook zeker weer ingeladen maar ik vond de rit ernaartoe zo spannend dat ik het niet aandurfde om weer in te laden en weer de rit naar huis te maken.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:08

Ook ik vind het allesbehalve egoïstisch, en echt niet OK van de kliniek om zo aan te dringen! Je kiest zo juist niet voor jezelf, maar voor je paard!

Die van ons is nu 19 en op z'n goed onder controle te houden astma na nog kerngezond en blij. Maar wij hebben ook al met onszelf afgesproken dat, als hij nu iets krijgt waardoor hij een heel traject door zou moeten, zeker als dat icm langdurige boxrust is of wat dan ook, of zelfs een koliekoperatie, we daar niet meer aan beginnen. Puur omdat we hem dat niet aan willen doen, en hij dat ook niet verdient.

Ik hoop wel voor je dat hij alsnog snel opknapt :(:)

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:14

Wat een naar verhaal. Wat goed dat je hem verder leed wilt besparen. Als je echt overtuigd bent van het feit dat je hem wilt inslapen dan was het voor mij heel simpel.

Mijn bericht naar de kliniek zou zijn:

het is mijn paard, ik wil dat hij wordt ingeslapen. Ik vind dat hij niet meer te vervoeren is dus aan jullie de keuze. Of jullie laten hem inslapen zoals ik dat wil, of mijn eigen dierenarts komt, laat hem hier ter plekke inslapen. Doen jullie ook daar moeilijk over, prima, dan nemen we hem mee op de openbare weg (lees buiten het hek op de oprit) en wordt hij daar ingeslapen door mijn dierenarts. Hij gaat hier niet meer levend weg en er wordt niet mee gezeuld of gedokterd. Punt.

Ik denk zo dat er dan ineens vanalles mogenlijk is. Wel jammer dat het zo ver moet komen.

Sterkte de komende tijd.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:30

Sterkte, ik hoop dat je paard net zo miraculeus opknapt als dat het begon.

Ik heb het ook wel vaker meegemaakt bij een kliniek / da praktijk, dat het er wel heel sterk op lijkt dat de 1e prioriteit is het maken van zoveel mogelijk omzet met op de 2e plaats het in leven houden van het dier. De levenskwaliteit van het dier en de portemonnee van de eigenaar lijken een heel stuk minder van belang.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:33

TS ik vond je beslissing onwijs knap.

Helemaal eens met alle reacties, je bent een topeigenaar.

Ik wens je enorm veel sterkte :(:)

Ik zou het ws ook doen zoals Pluisje, betrek je eigen vaste DA hierin. Laat hem evt overleggen met de kliniek en hem het voortouw nemen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 09:35

Pluttersput schreef:
Ik heb altijd het idee dat klinieken vaak aandringen op behandelingen omdat ze zelf graag willen weten wat er aan de hand is.
Mijn ruintje stond met verstoppingskoliek in de kliniek. Super verzorgd.
Zondag daar, woensdag belden ze dat het fout aan het gaan was. Ik had al afgesproken en aangegeven niet te willen opereren. En toch drongen ze daar tot het laatst op aan want hij was nog goed.
Terwijl ik daar kwam en Lars was Lars niet meer. Knarsen door de pijnstilling heen, afdraaien, met zijn hoofd slaan.
Ik heb hem in laten slapen maar heb me in die keuze nooit gesteund gevoeld door de kliniek. Ik heb het een plekje kunnen geven maar dat heeft lang geduurd. Terwijl ik als eigenaar wist dat het de eerlijkste beslissing was.

Heel veel sterkte. Ik vind het een eerlijke beslissing. Naar jezelf, maar ook zeker naar Jelmer. 22 is een zeer respectabele leeftijd, en het is niet zomaar een verkoudje wat hij heeft.

Toen ik mijn hond met uitval door -vermoedelijk- een tumor op de hersenstam wilde laten inslapen opperde de DA om hem door de scan te halen. Omdat deze hond al veel had meegemaakt vond ik het genoeg en antwoordde: ik snap dat je wilt weten wat de oorzaak is, maar dat weten zal mijn beslissing niet beïnvloeden en wel mijn portemonnee lichter maken. Bovendien vind ik het te belastend voor de hond. Als hij dood is mag je hem op jouw kosten door de scanner doen, dan weet je wat de oorzaak was.

Daar ging ze niet op in uiteraard.