Zeer ernstige peesblessure...wanneer is het genoeg geweest?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:31

Lieve TS,

Wat een vreselijke beslissing! Dit zijn de naarste situaties waar wij als paardeneigenaren tegenaan lopen.

Hierboven werd al gezegd dat je nu eigenlijk je eigen gevoel op de tweede plaats moet zetten en echt moet vragen of je je paard helpt door hem niet in te laten slapen. Voor een paard kan je in een situatie als deze niet 'te vroeg' zijn, maar wel 'te laat', waarbij het paard het steeds moeilijker krijgt.

Ik heb voor dezelfde keus gestaan en heb uiteindelijk (gelukkig) voor mijn paard kunnen kiezen. Wat mij destijds enorm geholpen heeft, is de wetenschap dat ik voor mijn paard het beste heb gedaan. Het besef dat ik tóch door dat verdriet heen moest, of het nou op dat moment was, of een jaar later, gaf ook vrede. Als je het op die manier kan bekijken, dat je het verdriet dus sowieso gaat voelen, nu of later, kan je misschien iets makkelijker puur voor je paard kiezen.

Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd. Geniet volop van je paard en probeer vrede te vinden in de beslissing die je moet maken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:40

Je wilt geen felle kritiek , ga ik ook niet geven !
Alleen dat als 2 dierenartsen geen kans op herstel zien en de 3e je nog even het vel over de oren wil trekken met 0 garantie.
Je paard met pijn staat , het enige wat je voor hem kan doen is hem van de pijn afhelpen .
Laat hem gaan .
Een paard staat anders in sterven als mensen .
In deze moet je voor je paard kiezen en niet voor je eigen verdriet .
Dat duurt maar even dat verdriet ,de pijn die je paard heeft is er chronisch.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:52

Dimari25 schreef:
Hi bokkers,

Dit is mijn eerste post, na een lange tijd alleen te hebben meegelezen.

Ik zit met het volgende...

Recentelijk is er bij mijn paard, 14 jaar KWPN, een zeer ernstige tussenpeesblessure aan beiden achterbenen en een blessure aan de oppervlakkige buiger linksachter vastgesteld. Volgens dierenarts is deze blessure chronisch en degeneratief en gaat het niet meer herstellen of beter worden, ook niet met therapieën als PRP, shockwave of lasertherapie.
Mijn paard is altijd al week in de koten geweest, echter is het nu zo erg dat de dierenarts bang is dat hij door zijn koten heen zakt. Paard heeft pijn en kan nooit meer zonder pijnstillers de wei op. Advies van Emmeloord is dan ook inslapen. Paard staat nu met hoge dosis pijnstiller op de wei. Boxrust is geen optie.
Ik heb twee second opinions gevraagd, bij de Raaphorst en bij fpc de Hofstede op aanraden van stalgenoot. Franklin van de Raaphorst gaf helaas hetzelfde advies en ziet het niet beter worden. De derde dierenarts(Hofstede) vertelde dat ik mijn paard nog een maand bij hem op de kliniek kan zetten en dan alle therapieën die er zijn toe te passen en dan na 4 weken kijken of er enige vooruitgang in zit. Als dit niet zo is moet ik er alsnog voor kiezen om in te slapen. Hij geeft echter geen garantie op herstel, en zou het ook een rechtvaardige keuze vinden als ik hem laat inslapen.
Enerzijds kan ik rationeel denken, en wil ik hem de hele medische molen van een maand(of langer) niet aandoen. Dit geeft hem veel stress ivm nieuwe omgeving etc. Hij staat op de kliniek dan op boxrust en daar is hij absoluut het type paard niet voor. Hij is nogal een druktemaker en zijn formaat(1.85) helpt ook niet mee. Om hem nou elke dag te sederen om hem rustig te houden vind ik ook zo wat. Anderzijds, neemt mijn emotie het over en wil ik mijn beste maatje niet kwijt.
Ergens weet ik wel wat de juiste en meest eerlijke beslissing zou zijn voor hem.
Maar ik vind het enorm lastig om deze beslissing te maken merk ik.
Hoe ver ga je, en wanneer is het genoeg?

Ik vind het niet fijn om felle kritiek te krijgen. Situatie is al moeilijk en verdrietig genoeg. Steun en eerlijke meningen kan ik waarderen.
Bedankt voor het lezen van dit toch wel lange verhaal.

Door de koten zakken doen ze niet zomaar, heeft hij geen DSLD?

Hoelang heeft hij deze blessures al? heb je hem weleens een jaar de wei opgedaan? peesblessures genezen over het algemeen vooral met veel tijd. Ik ken ook paarden met zulke diagnoses die er nog steeds zijn..door rust, tijd, zorgen voor een betere doorbloeding etc. In het begin is pijnstilling nodig maar op den duur niet meer. Als het DSLD is, wordt het een ander verhaal.

Het is moeilijk te beoordelen vanachter een toetsenbord, boxrust zou ik sowieso niet doen. In een afgezet stukje wei wel als het nodig is.

Ibbel

Re: Zeer ernstige peesblessure...wanneer is het genoeg geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 13:58

Klinkt als ESPA vroeger DSLD geheten. Google daar maar eens op. Wil je 100% zeker weten dat het dat is, zou je een biopt van het nuchal ligament (peesplaat in de hals) kunnen laten nemen. Daarin is de ‘versuikering’ van het collageen te zien als het ESPA is. Dat is idd degeneratief en onbehandelbaar, dus ongeneeslijk.
Inslapen is dan echt het beste.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:02

Wat een moeilijke keus waar ik nog niet zolang geleden zelf voorstond. Ik voel je twijfels en je verdriet. De emoties en het verstand maken het heel moeilijk.. ik heb er best even over gedaan, maar ineens op een dag wist ik dat het niet meer kon. Ze had pijn en ik moest voor haar kiezen. Het is nu 2 weken geleden en ik voel dat ik de juiste keuze heb gemaakt, ook al is het gemis er nog steeds.

Ik wens je sterkte met de beslissing en er is geen goed of fout. Het antwoord komt. Sterkte.

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:20

Helaas stond ik ongeveer een maand geleden voor dezelfde keus. Ik wil je alleen meegeven, luister naar je hart maar vergeet ook je verstand niet. Het liefst wil je je maatje natuurlijk bij je houden, maar je moet ook realistisch zijn.

Mijn paard was 22 jaar, een paar slechte voorbenen (dwz meerdere blessures in de loop der jaren), maar ook hele fijne fitte jaren gehad. Nu was het zover dat ze moeilijk kon staan door de pijn, en ook de ouderdom en haar kwaaltjes de afgelopen maanden hebben haar vreselijk doen interen. Ze was ontzettend mager, totaal niets voor haar, zij zag er altijd gezond uit. Twee meter lopen was op het laatst al een probleem, ze stond uitgeteld bij te komen van die twee meter lopen. Nee, dat was voor mij geen paardwaardig bestaan meer.

Ik wens je alle kracht en wijsheid. Y;( Jij moet als 'baasje' de juiste beslissing maken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:29

Ik ken zowel Emmeloord als de Raaphorst (daar ben ik al meer dan 20 jaar klant) en als zij geen genezing meer zien plaats vinden, dan is het vrees ik helaas zo. Het is echt heel moeilijk, maar naar je paard denk ik wel zo eerlijk om te besluiten dat dit geen kwaliteit van leven meer biedt. Nog een maand "om alle therapieën uit te proberen" en dan alsnog wellicht inslapen (want een pees geneest sowieso niet in een maand) lijkt me helemaal niks, dan zou ik achteraf denken "had ik mijn paard dit maar bespaard".

Misschien met het mooie weer nog een paar weken met pijnstillers het land op zodat jij aan het idee van inslapen kan wennen en je paard nog een paar mooie weken heeft, en dan alsnog laten gaan? Heel veel sterkte in ieder geval, het is waardeloos om je maatje op te moeten geven.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:39

Jammer genoeg zelf aan het begin van het jaar ook de keuze moeten maken. Mijn paard had een zware peesblessure en kon herstellen. zijn hier 3/4 jaar hard mee bezig geweest en hij was in oktober vorig jaar goed. Jammer genoeg in januari weer kreupel en toen besloten dat het mooi was geweest.

Als ik jouw verhaal zo lees is er al geen kans op herstel. De maand die de 3de arts aangeeft klinkt mij meer als wanhoops daad in de oren als dat dit een oplossing gaat bieden. Heel banketstaaf gezegd gaat dat heel erg veel geld kosten en ga je daarna zelf nog steeds kapot aan de beslissing nemen.

Hoe hard het ook is kies er voor om hem te laten gaan. Voor jou is het simpel weg klote maar voor je paard als ik dit zo hoor is het vele malen beter... Heel veel sterkte in ieder geval.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:57

Ik heb ooit voor dezelfde keuze gestaan (andere diagnose dat wel). Ook dat paard kon niet meer pijnvrij zijn zonder pijnstillers, ook niet op de wei. Behandeling was mogelijk, maar dat was ook enkel tijdrekken zonder enkele garantie. Kosten zeer hoog. De kans dat de situatie binnen enkele maanden weer hetzelfde was, ook zeer hoog. Dit paard heb ik nog 2 weken op de wei gegeven met hoge dosering pijnstillers en op de wei tussen haar vriendinnetjes laten inslapen.

Ik vond het heel moeilijk. Maar dit was de enige juiste keuze.

Heel veel sterkte.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 15:00

Diep van binnen weet je wat je te doen staat.

Als mens, waar jouw paard afhankelijk van is, heb je er alles aangedaan.

Als 2 klinieken zeggen dat het genoeg is, kun je daar echt wel op vertrouwen.

Ik wens je heel veel sterkte, ♡ én wijsheid!

Vanuit je verstand en gevoel naar je paard toe ♡

Dimari25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 16:23

Dank jullie voor jullie lieve antwoorden en eerlijke meningen. Ik weet inderdaad ergens al wel wat de meest eerlijke beslissing is voor mijn grote vriendelijke reus. Hij staat nu lekker te grazen op de wei naast zijn maatjes.
Ik denk dat donderdag de dag is dat ik hem los moet laten. Verschrikkelijk dit ;(

Ik heb zeker al eens gehoord en ingelezen over DSLD/ESPA en het daar met de dierenarts over gehad. Die gaf echter aan dat er dan meer verkalking te zien had moeten zijn op de pezen. Mijn paard is er echter niet op getest..dus het zou alsnog kunnen. Maar ook dan is de uitkomst erg slecht.

@Elisa2 toen ik hem kreeg 1,5 jaar geleden ongeveer was hij net hersteld van een tussenpeesblessure rechtsachter. Vorige eigenaresse heeft hier heel veel moeite ingestoken om hem weer goed te krijgen. Ik ben daarna heel heel rustig begonnen met opbouwen, tussendoor nog een controlescan laten doen, die was ok genoeg om recreatieve ritjes mee te gaan maken, en dat is ook alles wat ik wilde. Geen sport meer voor hem. Altijd scherp geweest op zijn benen.
Paar weken terug haalde ik hem stokkreupel op 3 benen uit de paddock nadat hij had lopen spelen met zijn paddockmaatje. Linksachter was niet goed. Sindsdien elke dag zijn benen meermaals gekoeld, traumeel gesmeerd. Been bleef dik en is het nog steeds. Hij is gaan compenseren met rechts en die is nu helaas ook weer slecht.
Vorige week maandag deze prognose voor hem gekregen. Uiteraard heb ik gevraagd of hij als weide paard zijn leven kon leven. Dierenarts gaf aan dat dit ivm de pijn geen optie is. Ze waren vooral bang dat hij met een gekke sprong een keer een van die tussenpezen afscheurt en dan door zijn kogel zakt. Hij stond al week gekoot en nu nog extremer dan voorheen.
Wat jij voorstelt is iets wat ik het liefste wil, maar dan moet hij wel pijnvrij de wei op kunnen. ;(

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 16:38

Ik wens je heel veel sterkte met de te nemen harde maar eerlijke beslissing...
Geef 'm flinke pijnstillers, vertroetel 'm nog even een paar dagen zo veel als je kunt, en laat 'm dan los. Is echt het meest liefdevolle wat je kunt doen...

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 16:49

Ik denk dat je t zelf wel al weet...

Ik ben bij de raaphorst geweest met mijn paard ivm kreupelheid/peesblessure. 22 jarig ex manegepaard. Franklin is altijd heel eerlijk geweest. Zowel qua behandeling als onderzoeken. Hij geeft ook aan wat hij denkt dat t beste is, en dat hoeft niet eens de duurste behandeling te zijn. Dus als hij zegt dat inslapen het beste is, zou ik er bij hem in ieder geval blind op vertrouwen.

Sterkte met de beslissing!!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 18:28

Ik ga je alleen maar vreselijk veel sterkte wensen ;( wat afschuwelijk dit.......

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 18:59

Zo heftig!!
Ik wens je heel sterkte toe :(:)
Je hebt een moedige en eerlijke beslissing te nemen. Hij zal je daarvoor dankbaar zijn!

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:15

Mijn merrie had ook een chronische peesblessure. Verdere behandeling werd niet zinvol geacht. Ik heb haar een jaar op het land gehad (overdag buiten, in de nacht binnen) om te zien of een dergelijke minimale belasting de situatie houdbaar zou maken. Merrie werd echter erg vervelend, ondanks het nog regelmatig aandacht geven (poetsen/ wandelen), en ze begon steeds meer pijn te krijgen. Af en toe kreupel de stal uit na de nacht. Duidelijk ongemak wanneer ze bij de hoefsmid haar been lang(er) hoog moest houden. Optrekken been na het van de laadklep stappen. In september heb ik toen de beslissing genomen.

Sterkte. Het is niet makkelijk :(:)

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 19:54

Wat een vreselijke diagnose! Veel sterkte met de beslissing.
Ik heb persoonlijke ervaring met de Hofstede en ik kan het je echt niet aanraden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:17

Dimari25 schreef:
Dank jullie voor jullie lieve antwoorden en eerlijke meningen. Ik weet inderdaad ergens al wel wat de meest eerlijke beslissing is voor mijn grote vriendelijke reus. Hij staat nu lekker te grazen op de wei naast zijn maatjes.
Ik denk dat donderdag de dag is dat ik hem los moet laten. Verschrikkelijk dit ;(

Ik heb zeker al eens gehoord en ingelezen over DSLD/ESPA en het daar met de dierenarts over gehad. Die gaf echter aan dat er dan meer verkalking te zien had moeten zijn op de pezen. Mijn paard is er echter niet op getest..dus het zou alsnog kunnen. Maar ook dan is de uitkomst erg slecht.

@Elisa2 toen ik hem kreeg 1,5 jaar geleden ongeveer was hij net hersteld van een tussenpeesblessure rechtsachter. Vorige eigenaresse heeft hier heel veel moeite ingestoken om hem weer goed te krijgen. Ik ben daarna heel heel rustig begonnen met opbouwen, tussendoor nog een controlescan laten doen, die was ok genoeg om recreatieve ritjes mee te gaan maken, en dat is ook alles wat ik wilde. Geen sport meer voor hem. Altijd scherp geweest op zijn benen.
Paar weken terug haalde ik hem stokkreupel op 3 benen uit de paddock nadat hij had lopen spelen met zijn paddockmaatje. Linksachter was niet goed. Sindsdien elke dag zijn benen meermaals gekoeld, traumeel gesmeerd. Been bleef dik en is het nog steeds. Hij is gaan compenseren met rechts en die is nu helaas ook weer slecht.
Vorige week maandag deze prognose voor hem gekregen. Uiteraard heb ik gevraagd of hij als weide paard zijn leven kon leven. Dierenarts gaf aan dat dit ivm de pijn geen optie is. Ze waren vooral bang dat hij met een gekke sprong een keer een van die tussenpezen afscheurt en dan door zijn kogel zakt. Hij stond al week gekoot en nu nog extremer dan voorheen.
Wat jij voorstelt is iets wat ik het liefste wil, maar dan moet hij wel pijnvrij de wei op kunnen. ;(

Dat snap ik helemaal, het is kiezen tussen twee kwaden denk ik. Of een tijd wegzetten in een klein stukje en maar hopen dat hij zich rustig houdt en niet door zijn kogel zakt. Of in laten slapen.

Wat ik me afvraag is zijn stand ook de reden van de peesblessures? want als dat zo is dan weet je ook dat herstel (nooit) meer mogelijk is en dan heb je ook je antwoord.

Het compenseren snap ik, en herken ik ook..voor mij is het, is er kans op herstel/ een paardwaardig leven? als het antwoord Nee is dan weet je wat je het beste voor hem kunt doen. Heel veel sterkte met dit moeilijke besluit.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:46

Ik kan mij goed indenken dat je verscheurt wordt bij de gedachten afscheid te moeten nemen, en dat je kosten wat het kost hem langer bij je wilt houden. Als meerdere artsen een optie hadden gezien zou ik het wellicht ook nog willen proberen. Maar als ik jou verhaal zo lees zijn de meeste het er echter over eens dat het niet meer te herstellen is en niet fair is door te gaan met behandelingen... Die prognose en zeker de combinatie met de pijn die hij nu heeft, lijkt mij toch de enige keuze hem te laten gaan... Hoe moeilijk, klote en verdrietig ook...

Ik wil je heel veel sterkte en kracht wensen om de juiste keuze te maken...:(:) .

Mar_jolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 13:56

Franklin denkt niet licht over inslapen, als hij denkt dat het goed kan komen probeert hij het, als hij het niet weet stuurt hij je door. Als hij dit uitspreekt is het eigenlijk voor mij duidelijk.. sterkte, hoe dan ook..

FelineNanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 14:28

Ik heb recentelijk in dezelfde situatie als jij gezeten, en voor mij was 1 ding een harde grens. Als mijn merrie niet zonder pijnstilling een grasmaaier kan zijn, dan mag ze van mij geen grasmaaier zijn. Hoeveel pijn en verdriet het mij ook oplevert. In jouw situatie zou ik dus ook voor inslapen gaan..

eshz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 14:43

Ik ken alle 3 de klinieken en het verbaasd me ook niets dat Hofstede je nog een maandje facturen wil sturen....

Je weet zelf al wat het beste is voor je paard, heel veel sterkte gewenst!

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 14:56

Ik heb ook altijd gezegd, ze mogen blijven zolang ze niet continu op pijnstillers moeten en nog pijn vrij kunnen zijn.
Anders zou ik ze ook laten gaan.

Heel veel sterkte met wat misschien komen gaat. Het is keihard en moeilijk zo een afscheid, maar ik denk wel het eerlijkste naar je maatje toe. En zoals hier al eerder vermeld, ik denk dat jij zelf als liefdevolle eigenaar geen verkeerde beslissing kan nemen en het uit liefde voor je dier doet.

Dimari25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 17:35

Donderdag rond een uur of 12 moet ik hem laten gaan. Ik kijk er verschrikkelijk tegenop. Mijn beste maatje, daarna voor altijd weg ;(
Het voelt alsof het nog niet echt gaat gebeuren...

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 17:44

Dimari25 schreef:
Donderdag rond een uur of 12 moet ik hem laten gaan. Ik kijk er verschrikkelijk tegenop. Mijn beste maatje, daarna voor altijd weg ;(
Het voelt alsof het nog niet echt gaat gebeuren...

Probeer jezelf te realiseren dat je dit doet in zijn belang. Je emoties zijn logisch en begrijpelijk, maar je hebt de meest liefdevolle beslissing voor je paard genomen. Dat vereist kracht en moed en daar mag je trots op zijn.