Pony valt maar niet af..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 19:22

Je kan het idd wegen. Weet niet hoe groot de pony is? Onze ijslanders krijgen zo'n 6-7 kilo over 24 uur, verdeeld over 3 porties in slowfeeders. 'S nachts 2,75 kg per paard, 's ochtends 2,4 kg en 's middags 1,2. De meesten van ons wegen wel ruim. Ze staan idd ook wel enkele uren zonder, maar proberen dit wel te beperken

Wegen geeft ook gewoon al wat inzicht in wat geef ik en wat eet ie.

Maar zó ontzettend dik vind ik hem niet lijken zo op de foto's.

Jeika

Re: Pony valt maar niet af..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 19:25

Wauw wat een verschil Boemel! Super goed!

Hij is 1.36.

Ik ga morgen een weegschaal halen en zijn gewicht berekenen.

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 19:43

Ruwvoer kun je ook fijn meten met een bagage weger. Dat is een klein apparaatje wat je vaak gebruikt om je koffer te wegen, hier kun je het net aan optillen en zo bekijken.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 19:53

Klopt laatst ook gehaald bij de kruidvat, € 6,99

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 10:21

Je kunt hooi ook even weken, dan kyn je al 30% van de suikers er uit krijgen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 10:41

Jeika schreef:
Wauw wat een verschil Boemel! Super goed!

Hij is 1.36.

Ik ga morgen een weegschaal halen en zijn gewicht berekenen.

Ow ik had hem ook iets groter ingeschat, dan is stap 1 ook proberen te berekenen hoe veel de pony nu weegt(met meetlint en berekening, zijn er meerdere online wel te vinden)
Als deze met gezond gewicht ca. 350 a 380 kilo zou wegen zou mij niet verbazen.
Dat maakt ook wel verschil met hoeveel hooi je er in stopt

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 10:57

Ik heb ook een Konik gehad. Haar op gewicht krijgen was zowat onmogelijk. Enige wat hier echt werkte was beperkt ruwvoer en duurtraining en nog was te altijd iets te dik.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 12:43

Overdag staat ze in de groep? Dan zal je weinig aan de hoeveelheid ruwvoer kunnen veranderen gok ik. Je kan overwegen haar met graasmasker op te zetten (sneu ivm niet kunnen groomen maar gezondheid is ook belangrijk..). En dan snachts goed geweekt hooi in net met echt kleine mazen.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 13:30

Hij staat overdag met 2 andere pony’s, dus exact weten hoeveel hij eet zal lastig gaan idd. Als hij op gras staat heeft hij altijd een graasmasker om.

Volgens het pavo inshape programma zou hij ongeveer 8.5 kg voordroog moeten hebben. Zal ik dan ‘s avonds de portie verkleinen tot 4/4,5 kg, eventueel gemixt met stro?

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 13:52

Inderdaad vooral minderen met het hooi. Belangrijkste is dat hij regelmatig wat krijgt om darm en maagproblemen te voorkomen maar de hoeveelheid mag echt naar de aanbevolen kilo’s toe. Mijn Haflinger van 1,55 krijgt 8 kilo droog hooi per dag verdeeld over 5 voerbeurten. Daarnaast heeft hij snachts in stal een slowfeeder met stro om van te knabbelen. Hij weegt nu 520 kilo en is in mooie conditie. Dat hij bij mij kwam was hij denk ik 80 kilo zwaarder.

Wanneer hij smiddags 5 uurtjes op het gras staat heeft hij een graasmasker om. Snachts voer ik dan graszaadhooi (zit maar de helft suikers en eiwitten in dan regulier hooi) en sochtends 3 kilo gewoon hooi.

Verder alleen een vitaminekorrel (Marstall Force) omdat je daar maar 80 gram van hoeft te voeren zitten daar ook geen onnodige vulstoffen bij die ook weer calorieën toevoegen.

Heel fijn betaalbaar slowfeeder net, hoop mensen hier op stal gebruiken de 2,5 cm variant en ze van echt jaren mee:
https://www.agradi.nl/shires-hooinet-za ... t-25cm.htm

2018
Afbeelding

2020
Afbeelding

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 14:29

Wauw, die is mooi afgevallen zeg!

Heb net zijn gewicht berekend, er kwam uit dat hij 453 kg zou wegen. :x

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 14:31

Jeika schreef:
Oh jeetje :wow: dan moet ik inderdaad heel wat minder gaan voeren. is het niet erg als hij ‘s nachts dan zonder staat als ik minder geef? Hij heeft het hooi ‘s morgens altijd op.

Gerstestro is een prima aanvulling. Geef hem de minimale hoeveelheid hooi die hij mag en vul dat bij met gerstestro. Dan heeft hij wel lekker te knabbelen, geen lege maag, maar krijgt weinig energie bij.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 14:32

Hoe wordt het hooi in de groep gegeven? Als het los gegeven wordt zou ik overwegen om een graasmasker overdag om te doen. De Thinline is erg fijn. Een van mijn paarden heeft hem 24/7 om en kan er heel goed hooi mee eten, maar het wordt beter verdeeld over de dag.

Daarnaast gaan beginnen met bewegen. Ik longeer liefst niet teveel, neem ze liever mee als handpaard als ze nog niet onder het zadel kunnen of stap/fiets er mee.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 14:59

Het hooi zit in fijnmazige hooinetten. :) hij krijgt 5/6 dagen per week beweging. Vooral wandelen, longeren en rijden.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 18:33

Jeika schreef:
Wauw, die is mooi afgevallen zeg!

Heb net zijn gewicht berekend, er kwam uit dat hij 453 kg zou wegen. :x

Dat lijkt me wel erg veel, wat is zijn borstomtrek? sowieso is het per benadering, op weegschaal weet je het pas echt, maar dat in combinatie met controle van conditiscore.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 18:55

Zit er een fouragehandelaar bij je in de buurt toevallig? Die hebben vaak een weegbrug waar je gratis of voor een klein bedrag je pony even op kunt zetten. Dan weet je het werkelijke gewicht en kun je over een paar weken opnieuw wegen om te kijken of je aanpassingen werken.

Kofferweegschaal hebben ze trouwens ook bij de Action.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 19:07

Ik zou overschakelen op graszaadhooi en overjarig hooi, en hem veel meenemen als handpaard op buitenrit. Lange stukken draven

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 19:58

Borstomtrek is 193 cm. Ik weet niet of er een fouragehandelaar in de buurt zit, zal eens kijken.
Ik weet niet of switchen van hooi een optie is, dan zal ik het zelf in moeten kopen en ik weet niet of dat haalbaar is voor me. :o

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 20:21

Jeika schreef:
Borstomtrek is 193 cm. Ik weet niet of er een fouragehandelaar in de buurt zit, zal eens kijken.
Ik weet niet of switchen van hooi een optie is, dan zal ik het zelf in moeten kopen en ik weet niet of dat haalbaar is voor me. :o

Tja ik zou het wel weten... als hij eenmaal een keer bevangen is geweest heb je spijt. Dan wordt het namelijk allemaal nog veel moeilijker want dan kunnen ze echt helemaal nergens meer tegen zonder gelijk weer bevangen te raken

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 21:12

Daar heb je gelijk in. :j zo ver ga ik het (hopelijk) niet laten komen. Ik moet even uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. Wie weet is simpelweg minderen met dit ruwvoer ook genoeg om hem af te laten vallen .

Wat me wel opvalt is dat hij een verbazend goed uithoudingsvermogen heeft. Vandaag heb ik hem gelongeerd en zwaar ook, veel vlotte overgangen, galopwerk en balkjes lopen. Na een halfuur was ik er klaar mee, maar hij amper bezweet. :+

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 21:22

Wow dat zoveel mensen meteen zeggen hooi minderen. Ik spreek uit ervaring (pony met esm) maar als je die mindert op hooi heeft ze om de haverklap koliek
. Dus ruwvoer is heel heel erg belangrijk om wel te blijven geven! Niet zomaar minderen om af te laten vallen. Wat ik mis is welk hooi je nu voert. Je geeft aan meer richting voor droog. Betekent dit dat je altijd hooi uit plastic voert? Dan kijk eens naar ander hooi, gemengd ruwvoer in een fijnmazig net is het fijnst. Absoluut niet meer uit plastic hooi voeren. Maar bv combi van weidehooi,kruidenhooi etc. En idd bewegen, bewegen. Sommige hebben nou eenmaal ook meer moeite met afvallen dan andere en het is niet voor ieder paard realistisch op korte termijn af te vallen. Als de conditie en stofwisseling goed is,dan blijf gewoon aan het werk en kijk goed naar wel ruwvoer je voert. Maar wees voorzichtig met plotsklaps ruwvoer hoeveelheid halveren of iets.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 21:36

Sinds ik mijn ‘eigen’ hooi voer zijn mijn paarden afgevallen en blijven mooi op gewicht. Hooi met weinig suiker en energie. Dit eten ze onbeperkt. Minderen met hooi gaat andere problemen opleveren. Het is jammer dat er maar zo weinig stallen zijn die rekening houden met wat een paard echt nodig heeft qua ruwvoer. Het gros van de paarden in NL heeft voldoende aan arm hooi en zelf eiwitten en energie bijvoeren waar nodig. Ben blij dat ik m’n eigen plekje heb inmiddels, en niet meer hoge stalprijzen betaal én eigen hooi moet betalen.

Ook ik heb een afvalproject weer. Ik heb mijn pensionada naar mijn eigen plek gehaald. Ik ben benieuwd hoe snel hij z’n minstens 100 kilo teveel eraf heeft :-)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 21:46

Wat voor hooi wordt er gevoerd? Zit het in plastic of droge baaltjes? Daar kan ook nog flink verschil in zitten.
Mijn haflinger kan bijvoorbeeld écht geen voordroog uit plastic hebben, ook niet als het zo droog is als goed droog hooi. Hij blaast dan enorm op.

Hij is wel iets groter dan jouw pony (143), maar eet nu onbeperkt een mix van gewoon hooi dat aan de magere kant is en graszaadhooi. Tussen de 10 en 15 kilo per dag. Daarnaast mag hij iedere dag maximaal een uurtje op het gras; meer kan niet, vanwege zijn insuline resistentie en gevoeligheid voor hoefbevangenheid.

Hij staat sinds 1,5 jaar op de huidige locatie en het voerbeleid zoals hierboven is omschreven. Daarvoor was hij altijd een beetje te dik, maar nu gaat het perfect.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 21:57

Oe paarden laten afvallen kan ik wel.
Minder voeren en meer beweging, maar ook met stalrust is het nog haalbaar.
Kunst is dat je een paard nooit langer dan 4 uur zonder eten laat staan, korter is beter.

Hooi kun je weken, dan haal je het meeste suiker eruit.
Dit doe je door je volle slowfeedernet een uur in een bak met ruim water te leggen.
Je net moet dan helemaal ondergedompeld zijn.
Soms moet je namelijk zo weinig hooi geven om ze te laten afvallen dat je andere kwalen krijgt.
Met hooi weken kun je een paard laten afvallen met genoeg buikvulling.

Ik zou ik het meer in het hooi zoeken dan in meer werk bij een jong paard als de jouwe.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 22:51

Wat doet iedereen moeilijk stro is ook ruwvoer.Minder hooi aan vullen met onbeperkt (gerste)stro.
Van hooi laten testen wordt de pony niet dunner van.