Goudkorrels bij spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jojoleinee

Re: Goudkorrels bij spat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 08:51

Goed om te horen Sandra_H.
Het topic ben ik door aan het lezen, maar het zijn veel pagina's ;)

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 08:55

san4nie schreef:
jojoleinee schreef:
Goed punt, maar dan komt de vraag: wat gaan we dan doen..?

Bij mijn paard is in januari ook spat ontdekt. Hij heeft een infuus zoledroninezuur gehad, en krijgt nu dagelijks een supplement voor de gewrichten. Beide op advies van de veearts, eentje waar ik veel vertrouwen in heb. We hebben zo’n 2 maanden gestapt en hij loopt nu weer goed. Geen idee natuurlijk hoe lang hij nu goed blijft. Maar tot nu toe tevreden met de behandeling en het resultaat.
Sterkte!

Mijn paard heeft dit 5 jaar geleden ook gehad icm gewrichtsinjecties. Gaf een aanzienlijk verschil.
Leeft nog steeds en loopt nog steeds niet kreupel in de wei.

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 09:53

Bij mijn pony is 17 jaar geleden spat geconstateerd, heeft daarna een veulen gehad en werd niet meer bereden. Wel een Tildren injectie gehad maar dat leidde tot niets. Heeft in totaal 3 jaar geduurd en daarna nooit meer last gehad, alles was vergroeid. Ze is nu 24 en loopt nog steeds onder de man, nooit meer kreupel geweest. De da zei toen ook al, als je geduld hebt komt het weer goed. Dat is ook zo gebleken. Het achterbeen was toen wat stijver in het begin, alhoewel dat nu eigenlijk ook al weer lang voorbij is.

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 10:40

salome schreef:
Bij mijn pony is 17 jaar geleden spat geconstateerd, heeft daarna een veulen gehad en werd niet meer bereden. Wel een Tildren injectie gehad maar dat leidde tot niets. Heeft in totaal 3 jaar geduurd en daarna nooit meer last gehad, alles was vergroeid. Ze is nu 24 en loopt nog steeds onder de man, nooit meer kreupel geweest. De da zei toen ook al, als je geduld hebt komt het weer goed. Dat is ook zo gebleken. Het achterbeen was toen wat stijver in het begin, alhoewel dat nu eigenlijk ook al weer lang voorbij is.

Maar wat ik me dan afvraag, ik heb 3 jaar gewacht en het zat nog steeds niet vast. Had ik dan nog 3 jaar met een kreupel paard moeten blijven zitten?
Liep die van jou er slecht op? Die van mij heeft echt wel hele slechte periode’s gehad. Dat het echt pijnlijk was om naar te kijken.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 10:43

Je zou eerst acupunctuur kunnen proberen, als dat goed werkt dan zouden goudkorrels dat waarschijnlijk ook doen. De goudkorrels geven het effect van permanente stimulering van acupunctuur punten.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 10:56

Zowel acupunctuur als goudkorrels zijn hooguit zo effectief als placebo by proxy, weggegooid geld dus. Beide hebben ook geen enkele wetenschappelijke onderbouwing.

Ik zou persoonlijk voor second opinion bij een goede kliniek kiezen ipv in zee gaan met Laarakker :o

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 11:01

Er zijn genoeg onderzoeken gedaan waarin acupunctuur wel bewezen effectief is. Het bestaat al meer dan 3000 jaar en wordt in landen als China naast de westerse geneeskunde gebruikt.
Ik heb zelf hele goede resultaten met acupunctuur geboekt. Bijvoorbeeld een hond die al 2 maanden verlamd was aan een poot en na acupunctuur de poot binnen een week weer kon gebruiken. Dan mag jij mij uitleggen hoe dit door placebo effect komt.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 11:16

Ania schreef:
san4nie schreef:
Bij mijn paard is in januari ook spat ontdekt. Hij heeft een infuus zoledroninezuur gehad, en krijgt nu dagelijks een supplement voor de gewrichten. Beide op advies van de veearts, eentje waar ik veel vertrouwen in heb. We hebben zo’n 2 maanden gestapt en hij loopt nu weer goed. Geen idee natuurlijk hoe lang hij nu goed blijft. Maar tot nu toe tevreden met de behandeling en het resultaat.
Sterkte!

Mijn paard heeft dit 5 jaar geleden ook gehad icm gewrichtsinjecties. Gaf een aanzienlijk verschil.
Leeft nog steeds en loopt nog steeds niet kreupel in de wei.

Goed om te horen! Bij de mijne twijfelde de veearts of het mogelijk en verstandig was om nog met een naald tussen het gewricht te komen. En aangezien zoledroninezuur iets van 200x sterker zou werken dan tildren, hebben we dat meteen gedaan.

Mijne heeft trouwens maar 1 dag echt slecht gelopen, tussen de eerste afspraak met de veearts en het foto’s maken. 3 jaar een kreupel paard was voor mij ook geen optie geweest. Dat had ik al wel besloten voordat we foto’s gingen maken.

jojoleinee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 12:23

Goede tip om eerst acupunctuur te proberen en op dat resultaat af te gaan.

Zoledroninezuur ken ik niet, daar ga ik ook eens naar informeren.

Het is zo lastig. Heb zelfs al overwogen om een reading te laten doen om te kijken hoeveel last hij er echt van heeft en of hij zelf nog wil leven ;(

salome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 15:38

Citaat:
Maar wat ik me dan afvraag, ik heb 3 jaar gewacht en het zat nog steeds niet vast. Had ik dan nog 3 jaar met een kreupel paard moeten blijven zitten?
Liep die van jou er slecht op? Die van mij heeft echt wel hele slechte periode’s gehad. Dat het echt pijnlijk was om naar te kijken.

Nee, in stap totaal niet kreupel, alleen in draf. Heeft wel een paar jaar pijnstilling gehad (duivelsklauw) maar of dat wat deed vraag ik me af. Maar niet elke spat-aandoening zal hetzelfde zijn. In mijn geval had de da gelijk, het was over na drie jaar. In die tijd werd ze ook speciaal bekapt, naar binnen gezet, op advies van de da. Dat leek ook te helpen.