Einschuss been pony

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 21:42

Koekie73 schreef:
Hoi allemaal,

Vanmorgen werd ik door de staleigenaar geappt dat 1 van onze pony's stokkreupel uit stal kwam en dat zijn hele been warm en dik is.
Wij meteen in de auto gesprongen. Pony stond alleen op een kleine paddock en in de paddock er naast een ander paard (superfijn geregeld). Ik vroeg aan mijn dochter of ze even met hem wilde stappen om te zien hoe hij liep (ik dacht; gek gedaan in de wei of een trap gehad dus even een paar dagen koelen en aankijken)
Ik schrok me rot; hij kon het been amper belasten en zijn hoef sleepte hij over de grond ipv mee te nemen in de stap. Hele been super dik en ik mocht er niet aankomen. Daarop heb ik direct de dierenarts gebeld.

Die was er een uur later. Pony liet zich lastig onderzoeken, duidelijk ontzettend veel pijn. Hoef niet warm of pijnlijk maar daarboven wel. Conclusie DA; einschuss been waarschijnlijk (klein wondje vlak onder zijn kogel)
Breuk lijkt niet waarschijnlijk, verdraaiing zou nog wel kunnen.
Met temperaturen blijkt hij 38.9 te hebben. Daarop heeft hij ontstekingsremmer ingespoten gekregen, hebben we 10 min gekoeld en terug op een mini paddockje met onbeperkt hooi en water.

Vanavond weer terug om te tempen (en te koelen en metacam te geven) en als de temp niet onder de 38.5 is, moeten we weer bellen en komt de DA voor antibiotica.

Ik heb ook groene leem in huis; denken jullie dat dat nog zou helpen om zijn been mee in te smeren?
Wat zouden we verder nog kunnen doen om hem te helpen buiten 2x pd 10 min koelen, metacam en rust?
Na hoeveel tijd zou je verbetering moeten zien? (ik weet niet meer wat de DA daarover zei :knuffel: )

Hier helaas ook ervaring met Einschuss. Mij is altijd verteld dat je in de acute fase niet moet gaan wandelen, omdat de ontsteking dan juist rondgaat. Vrije beweging en koelen absoluut wel. Geen leem smeren hoor, dan smeer je de wond misschien dicht en er moet juist zuurstof bij kunnen. Verder eens met de andere opmerking - bij een echt Einschussbeen is AB nodig en vaak ook vochtafdrijvers. Jammer dat temperaturen niet lukte. Veel succes, het is een bijzonder vervelend iets.

Janneke2

Re: Einschuss been pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 22:10

(Ik zou niet weten waarom er zuurstof bij de wond moet. Het is geen tetanus, en zelfs de tetanus bacteriën gaan niet dood van de aanwezigheid van zuurstof. Soms kan 'drogen aan de lucht' zinnig zijn, en soms vloeit er wondvocht uit en dan heeft 'laat maar vloeien' ook wel zin.)

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-22 22:34

Het gaat er niet om dat er zuurstof bij moet, het gaat erom dat je de wond niet wil afsluiten, de bacteriën en eventueel wondvocht moeten eruit kunnen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 11:57

Hoi Koekie, hoe is het nu met je dier...?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 13:21

Net als gisteravond loopt hij wel beter. Been is iets minder dik, maar nog steeds te dik.
Ik wacht momenteel tot de DA er is.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 13:45

Ik ga met de rest mee, antibiotica is echt wel verstandig. Als mensen bloedvergiftiging hebben wordt dat ook behandeld met ab. Ook niet smeren met leem, dan kan eventueel wondvocht niet vloeien. Succes zo als de dierenarts komt.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 13:53

Mijn paard heeft dit vorig jaar aan 2 achter benen gehad dit kwam door klein mok plekje en door de dracht (weinig weerstand ) kreeg ze zn been.
Gelijk DA gebeld en laten komen. Heb voor 7 dagen Ab en ontstekingsremmers gehad mede dat er ook een veulen in zat geen vocht afdrijvers.
Zo veel mogelijk stappen moest ik .
Ben toen iedere dag voor werk en na werk gaan stappen.
En de wondjes schoonmaken en in de nacht verband erop zodat schoon bleef.

Knapte eigenlijk na de ab en ontstekingsremmers heel snel op.
Ook hed ze sokken en heb ik allemaal af moeten scheren dus goed schoonhouden en veel bewegen lijkt mij beste! Ik had iedere dag contact met de DA ivm dat ze drachtig was en nog maar 1 maand moest!
Succes sterkte en hoop dat snel goed komt er is hoop!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 15:00

DA net geweest. Hij heeft een speciale creme op zijn been gekregen en is gebandageerd. Dit moet tot liefst vrijdag om blijven. Daarnaast voor 4 dagen cortico's en nog 3 dagen metacam. Ze vond het goed te zien dat hij het been weer belast en het was inderdaad iets slanker geworden. Zodra het verslechterd of we hebben het idee dat het niet beter wordt, weer bellen. Maad anders komt ze volgende week weer kijken.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 17:20

Beterschap dan maar!!
Fijn dat de dierenarts nu actie heeft ondernomen. Hopelijk blijft het rustig en dun.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:00

Fijn dat het de goede kant op gaat.

Ik neem aan dat de koorts gezakt is..?

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:41

Hoe ontzettend averechts het ook voelt. Maar ga stappen over het harde. Jelske stond deze winter ook met een einschus en 40 graden koorts midwinter. Ik heb hem zijn stal uit getrokken en gestapt en kleine stukjes gedraaft aan de hand. Het dreef het vocht een heel stuk af en na het stappen was zijn temp een hele graad gezakt. De lymfebanen kunnen hun werk niet doen als alles dik is en beweging is de meest efficiënte manier om het vocht en daarmee de koorts weg te krijgen. Als de druk onder de huid weg is mag je het ook weer aanraken van je paard. Dus niet stil zetten ondanks de koorts en de kruipelheid maar stappen! Activeer die bloedsomloop en de lymfebanen.

Edit: iemand hierboven adviseerde koelen. absoluut niet doen! Het been is al dik. Koelen doe je bij een acute peesblessure. Maar bij einshuss is dit absoluut niet goed! Kou trekt alle bloedvaten en lymfebanen weer dicht en dan kan het vocht en de ontsteking niet afgevoerd worden. Je wil in dit geval juist dat het vocht en de ontsteking opgelost worden door het lichaam voordat er bloedvergiftiging optreed.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:51

Absolem schreef:
Hoe ontzettend averechts het ook voelt. Maar ga stappen over het harde. Jelske stond deze winter ook met een einschus en 40 graden koorts midwinter. Ik heb hem zijn stal uit getrokken en gestapt en kleine stukjes gedraaft aan de hand. Het dreef het vocht een heel stuk af en na het stappen was zijn temp een hele graad gezakt. De lymfebanen kunnen hun werk niet doen als alles dik is en beweging is de meest efficiënte manier om het vocht en daarmee de koorts weg te krijgen. Als de druk onder de huid weg is mag je het ook weer aanraken van je paard. Dus niet stil zetten ondanks de koorts en de kruipelheid maar stappen! Activeer die bloedsomloop en de lymfebanen.

Edit: iemand hierboven adviseerde koelen. absoluut niet doen! Het been is al dik. Koelen doe je bij een acute peesblessure. Maar bij einshuss is dit absoluut niet goed! Kou trekt alle bloedvaten en lymfebanen weer dicht en dan kan het vocht en de ontsteking niet afgevoerd worden. Je wil in dit geval juist dat het vocht en de ontsteking opgelost worden door het lichaam voordat er bloedvergiftiging optreed.

Ik moest toen ook inderdaad zo veel mogelijk stappen over het harde liefst paar keer per dag 10/20 minuten been werd indd snel minder dik en niet meer gevoelig ik zou dit zeker ook aan raden! En die van mij had het met beide achterbenen dus kan je nagaan :\

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:59

Mijn paard heeft ook einschuss gehad. Zal je zo ff linkje sturen van dat topic

matyee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:12

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-22 19:21

Vandaag lijkt zijn bovenbeen wat geslonken (rest van het been is lastig te beoordelen door het bandageren) Hij lijkt zijn been ook beter te buigen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 21:24

Dat is goed nieuws!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 12:10

Vanmorgen mocht ik de bandage en tape er af halen. Zijn been leek mooi slank weer. Ik mocht er ook weer aankomen én ik kon hem temperaturen; geen koorts. Ik ben benieuwd hoe zijn been het gaat houden dit weekend.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:35

Fijn...!
Infectie geweken, zou ik denken. 'Opgeruimd staat netjes.'

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 16:43

Ik hoop het ook echt, Janneke!

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 16:51

Je had gelijk hoor Janneke :D Helemaal opgeknapt!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 18:32

Hiephoi...!