Cloaca operatie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mo1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 15:27

kiki1976 schreef:
Dilan93 schreef:
Maar als ik het goed begrijp, is dit dan een gat tussen vagina en anus dat kan ontstaan door invloed van buitenaf (bij geboorte veulen)? Dan zou ik er wel direct de DA voor bellen en daar advies vragen. Moet dan snel verholpen worden lijkt me?

https://www.dapmoergestel.nl/wp-content ... grepen.pdf

Top, dank je!

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:28

Wat heftig. Ik weet of ik mijn paard zolang zonder eten zou zetten en dan ook nog zo'n heftige operatie zou laten ondergaan.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:46

upendo schreef:
Mindim schreef:
Cloaca en paard gaan niet samen :') en 14 dagen vasten. Joh, ga ergens anders trollen.

Pardon? Dat klopt inderdaad, dus erg onbeschoft dat je zo reageert.

Ik moet toegeven dat dat ook mijn eerste reactie was. Het scheelt al heel veel als een OP wat meer info geeft voor lezers die niet bekend zijn met zo'n uitzonderlijke situatie.

Bijvoorbeeld "bij de geboorte van het veulen is bij de merrie een gat ontstaan tussen endeldarm en vagina. Volgens de DA kan dat geopereerd worden. Dat noemen ze een cloaca operatie en het paard moet dan 14 dagen vasten. Wie heeft hier ervaring mee?"

Desi_2409

Re: Cloaca operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 15:54

Voor het paard is het echt vreselijk om zo lang te moeten vasten. Heb er 1 zien staan bij de kliniek, in het begin steeds roepen en hinniken om voer, maar op een gegeven moment kreeg ze enorm trieste ogen en stond in een hoekje met hoofd naar beneden gezakt...
Ze staan dan in een box zonder bodembedekking omdat ze dat ook kunnen gaan eten en hebben enkel water. Ik vond het enorm schrijnend om te zien, zo ontzettend zielig...
Ik snap niet waarom ze het niet gewoon kunnen laxeren en spoelen voor- en na de operatie, het is het laatste stukje van de verteringsstelsel, waarom zoveel ellende voor het dier?

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 16:29

@ Desi_2409

Alleen laxeren en spoelen is niet voldoende. Het vasten is belangrijk zodat de darm echt zo leeg mogelijk is en het dus ook zo lang mogelijk weer duurt voor de stoelgang weer langs de wonde moet om verdere infecties of andere problemen te vermijden.

Tenminste, ik ben geen expert, maar dat lijkt me logisch ..
Sneu is het idd zeker wel!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 16:36

BillyJ schreef:
@ Desi_2409

Alleen laxeren en spoelen is niet voldoende. Het vasten is belangrijk zodat de darm echt zo leeg mogelijk is en het dus ook zo lang mogelijk weer duurt voor de stoelgang weer langs de wonde moet om verdere infecties of andere problemen te vermijden.

Ik vind dat wel raar, je kunt een darm toch ook spoelen zodat hij leeg is!?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 16:36

Matheno schreef:
Geen persoonlijke ervaringen mee (gelukkig), maar ik ben wel ontzettend benieuwd naar de voorbereiding en de operatie en de nasleep. Zou je dat tzt met ons willen delen? Misschien een volgtopic?

Ik denk ook dat een volg topic heel leerzaam is. Zoals je ziet hebben weinig mensen kennis van deze aandoening

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:00

janderegelaa schreef:
BillyJ schreef:
@ Desi_2409

Ik vind dat wel raar, je kunt een darm toch ook spoelen zodat hij leeg is!?

Nee, dat kan niet met de tientallen meters darm die een paard heeft. En dan heb je het nog niet over de darmflora die je helemaal wegspoelt, bij een paard ook uiterst onwenselijk. Door het vasten zal de darmflora wel veranderen en ook minderen maar niet volledig weg gaan. Een paard zonder darmflora is een dood paard.

Om het hele darmstelsel dusdanig leeg te krijgen dat er een tijdje geen mest langs de hechtingen zal komen moet er dus zo lang gevast worden.
Ook niet heel gezond maar haalbaar onder medische begeleiding.
Niet laten vasten en toch mest langs de hechtingen laten komen zal voor onherstelbare fistels zorgen. In het beste geval is de carrière als fokmerrie over. In het slechtste geval is het over en uit voor de merrie.

Omdat het traject zo zwaar is wacht men dus tot het veulen gespeend is, een merrie kan geen veulen voeden als ze zelf op een hongerdieet staat.

Het is een uitzonderlijke situatie en druist inderdaad tegen alle 'paardenhouderijkennis' in maar het is een reële situatie dus ts voor troll uitmaken is niet nodig (weet niet meer wie dat zei).

Mo1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 17:10

Het is inderdaad extreem dieronvriendelijk om een paard zo lang zonder eten te laten, ook al is het onder begeleiding op een kliniek. Ik doe dit ook niet voor mijn plezier, maar ik denk niet dat ik een keuze heb?
Het is een sportmerrie met eenmalig een veulentje erbij. Dat ze nooit meer een veulen kan krijgen is geen probleem. Haar gezondheid en welzijn gaat mij boven alles, vandaar ook dit topic met de vraag wat de ervaringen zijn. Ik wil haar zo gezond mogelijk dit laten ondergaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:15

Thioro schreef:
Nee, dat kan niet met de tientallen meters darm die een paard heeft. En dan heb je het nog niet over de darmflora die je helemaal wegspoelt, bij een paard ook uiterst onwenselijk. Door het vasten zal de darmflora wel veranderen en ook minderen maar niet volledig weg gaan. Een paard zonder darmflora is een dood paard.

Om het hele darmstelsel dusdanig leeg te krijgen dat er een tijdje geen mest langs de hechtingen zal komen moet er dus zo lang gevast worden.
Ook niet heel gezond maar haalbaar onder medische begeleiding.
Niet laten vasten en toch mest langs de hechtingen laten komen zal voor onherstelbare fistels zorgen. In het beste geval is de carrière als fokmerrie over. In het slechtste geval is het over en uit voor de merrie.

Omdat het traject zo zwaar is wacht men dus tot het veulen gespeend is, een merrie kan geen veulen voeden als ze zelf op een hongerdieet staat.

Het is een uitzonderlijke situatie en druist inderdaad tegen alle 'paardenhouderijkennis' in maar het is een reële situatie dus ts voor troll uitmaken is niet nodig (weet niet meer wie dat zei).

Ja, dat was ik en ik zal je uitleggen waarom. Daar was topic nummer 1 over de cloaca, met als reactie een foto van paard/ vogel uit Harry Potter. Daarna volgde meteen cloaca topic nummer 2, nieuwe gebruiker. En laten we wel wezen, 9 van de 10 mensen linken cloaca niet met een paard! Ik ook niet en met bovenstaande en 14 dagen vasten, dacht ik een trol account en schijnbaar ben ik niet de enige die dat dacht :)*

Nou duizendmaal excuus, want het bestaat dus wel degelijk.
Wat ik zou doen weet ik niet, maar mijn paard 2 weken zonder voer en bodembedekker zetten, zou dus absoluut mijn keus niet zijn. En dan hopen we nog maar dat de hersteloperatie in 1 maal lukt.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:27

Zonder bodembedekker? Er is meer dan stro hoor.. denk aan mot bijvoorbeeld.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:29

Ik heb het bij een paard gezien die denk 10 dagen moest vasten, operatie, daarna weer opbouwen. Ja geen pretje. Ja echt niet fijn. Ja. Maar was wel noodzakelijk. Anders was het bij dat dier gewoon einde oefening geweest punt.

Het is hartstikke zwaar voor zowel paard als eigenaar / verzorgers. Maar dat zijn koliekoperaties ook en zo kan ik er nog meer noemen. Ik denk dat TS het echt geen pretje vind en ze is op zoek naar ervaringen. Om dan reacties te geven vanuit geen ervaring ermee hebben maar wel iets van ik weet niet of ik het zou doen en kan het niet anders (nee dat kan dus niet) vind ik niet zo passend...

Paarden eten alles als er niets meer is dus ook mot, grond etc.

Sterkte met het hele traject TS!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:31

Geen idee wat mot is. Zaagsel? :)
Ik denk dat een paard op een gegeven moment alles gaat eten. Ook zaagsel of krullen. Dus zonder bodembedekking begrijp ik wel.

Maar wat heftig ts.
Maar net wat je zegt, wat moet je anders. Zeker als de prognose later goed is.

Sterkte ermee :knuffel:

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:35

Mensen kunnen intraveneus 'eten' krijgen, is dat bij paarden dan ook geen optie?

Soort van infuus maar dan met voedingsstoffen ipv alleen vocht.
Uiteraard niet hetzelfde als een hamburger vreten.

TS ik leef met je merrie en jou mee, wat vreselijk zeg.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 17:45

Moderatoropmerking:
Ik heb helaas wat berichten moeten verwijderen. Wanneer je twijfelt aan de waarheid van een bericht of vraag kun je dit via de tem knop aangeven. De vraag van TS is een serieuze. Veel sterkte!

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:01

Jeetje TS, wat een ellende voor jou en je merrie!
Als fokker wist ik wel wat een cloaca is.
Bizar dat de merrie hier wel maanden mee kan doorlopen zeg! Heeft ze nu geen pijn of ongemak? (misschien heb ik er over heen gelezen, excuses in dat geval).

En vervolgtopic lijkt mij heel interessant en leerzaam, zou je dat misschien willen plaatsen?

Ik wens je heel veel sterkte en succes met de operatie.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:01

Pfoe heftig hoor!
Geen ervaring mee, dus kan je hiermee niet helpen. Heb er nog nooit van gehoord zelfs.
Maar ik vraag me af: de merrie wordt dus na het afspenen geopereerd. Kan dit gat dan zolang open blijven? Is het dan ook geen mogelijkheid om dit zo te laten? Of is dit op langer termijn gevaarlijk?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:02

Oef jeetje, 14 dagen is echt wel heel erg lang.
Kunnen ze niet tijdelijk een stoma aanleggen? Dat is ook heftig natuurlijk, maar het gaat natuurlijk alleen om het laatste stuk toch? Niet de hele darm hoeft perse leeg te zijn toch? Of is er meer stuk dan alleen het laatste gedeelte?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:18

Onali schreef:
Mensen kunnen intraveneus 'eten' krijgen, is dat bij paarden dan ook geen optie?

Soort van infuus maar dan met voedingsstoffen ipv alleen vocht.
Uiteraard niet hetzelfde als een hamburger vreten.

TS ik leef met je merrie en jou mee, wat vreselijk zeg.

Ja ze staan aan infuus tijdens het vasten, dus ze krijgen geen tekorten. Maar de maag is wel de hele tijd leeg en honger hebben ze weldegelijk.
Ze gaan er niet dood aan, dat vasten, maar aangenaam is het niet.
De operatie is op zich wel bijna altijd succesvol en het paard kan ook zonder problemen terug naar z'n oude levensstijl (wat bij sommige koliekoperaties niet het geval is).
Dus het is tijdelijk, het resultaat is goed. Maar het blijft een onaangenaam proces.

Mo1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 18:20

Sanet schreef:
Oef jeetje, 14 dagen is echt wel heel erg lang.
Kunnen ze niet tijdelijk een stoma aanleggen? Dat is ook heftig natuurlijk, maar het gaat natuurlijk alleen om het laatste stuk toch? Niet de hele darm hoeft perse leeg te zijn toch? Of is er meer stuk dan alleen het laatste gedeelte?

Ja het is inderdaad helemaal aan het eind (gelukkig). Maar het is een vervelende plek want door de ontlasting geneest het niet altijd goed.

Mo1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 18:23

Nicky1963 schreef:
Jeetje TS, wat een ellende voor jou en je merrie!
Als fokker wist ik wel wat een cloaca is.
Bizar dat de merrie hier wel maanden mee kan doorlopen zeg! Heeft ze nu geen pijn of ongemak? (misschien heb ik er over heen gelezen, excuses in dat geval).

En vervolgtopic lijkt mij heel interessant en leerzaam, zou je dat misschien willen plaatsen?

Ik wens je heel veel sterkte en succes met de operatie.

dank je!
Ik denk niet dat ze nu pijn heeft. (Dierenarts was erbij en heeft haar direct pijnstilling en ontstekingsremmers gegeven) nu eet ze goed en is ook wel goed te pas.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 18:34

wat vervelend zeg, veel sterkte. Ik begrijp dus dat het nog een aantal maanden gaat duren voor je paard geopereerd zal worden. Is het dan niet mogelijk dat het uit zichzelf weer aan elkaar groeit?

En andere vraag, er komt nu toch ook dagelijks ontlasting langs het 'gat'. Het lijkt me dat daar dan dus ook mest in blijft zitten, of de verkeerde kant op gaat. Moet je daar op dit moment nog iets aan doen om schoon te houden oid?

Mo1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 18:41

juval schreef:
wat vervelend zeg, veel sterkte. Ik begrijp dus dat het nog een aantal maanden gaat duren voor je paard geopereerd zal worden. Is het dan niet mogelijk dat het uit zichzelf weer aan elkaar groeit?

En andere vraag, er komt nu toch ook dagelijks ontlasting langs het 'gat'. Het lijkt me dat daar dan dus ook mest in blijft zitten, of de verkeerde kant op gaat. Moet je daar op dit moment nog iets aan doen om schoon te houden oid?

Goede vraag! Hetzelfde heb ik aan mijn DA gevraagd.

Kans dat het vanzelf aangroeit is minimaal.

In een slecht geval is haar baarmoeder niet schoon waardoor ze dit jaar niet geïnsemineerd kan worden (is niet aan de orde bij mij. Eenmalig veulen).

De grote vaste stukken mest komen uit de rectum. Het vloeibare kwam de eerste paar dagen uit de vagina. Gelukkig is dat nu niet meer. Wel goed schoon maken zodat er geen infecties ontstaan en de merrie in de gaten houden dat ze geen verhoging krijgt.

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:38

De ervaring die ik toen had met die merrie (was 15 jr geleden) stond ze niet aan een infuus, maar in een buitenbox in de winter tijdens vorst, zonder iedere vorm van eten en zonder bodembedekker.. echt ik heb erom gehuild, zelden zoveel leed dichtbij gezien..
Vooral omdat de andere paarden wel eten kregen en zij niet.... |(
En toen was het dacht ik 14 dagen voor de operatie en 14 dagen na de operatie vasten... echt paardonwaardig.. ik hoop echt dat dat is verbeterd anno 2022

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 19:41

Desi_2409 schreef:
De ervaring die ik toen had met die merrie (was 15 jr geleden) stond ze niet aan een infuus, maar in een buitenbox in de winter tijdens vorst, zonder iedere vorm van eten en zonder bodembedekker.. echt ik heb erom gehuild, zelden zoveel leed dichtbij gezien..
Vooral omdat de andere paarden wel eten kregen en zij niet.... |(
En toen was het dacht ik 14 dagen voor de operatie en 14 dagen na de operatie vasten... echt paardonwaardig.. ik hoop echt dat dat is verbeterd anno 2022

Wat verschrikkelijk wreed toch..... Je moet wat om het dier een kans te geven, maar jeetje, waar ligt de grens.... Geen infuus dus geen voedingsstoffen (wel water neem ik aan? Want dat houden ze geen 14 dagen vol) en dat twee x 2 weken dus honger. Erg verdrietig. Snap dat je erom gehuild hebt.