Pijn herkennen bij paarden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Euridicey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:40

Petra_O schreef:
Misschien een leuk voorbeeld, zouden jullie hier pijn in zien?

[ [url=m/2zBhBd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik durf dat niet gelijk te boordelen. Ik zie geen "wenkbrauw rimpels" dus zou bijna zeggen dat dit paard gewoon aan het dutten is. Onderlip hangt, neus staat ook niet aangespannen en het lijkt niet alsof het paard zijn kaak klemt. Alleen die oren staat wat naar achteren..

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 11:41

Dit is in september toen hij krampkoliek had.

Screenshots uit een filmpje

Zo bleef hij ook een minuut lang staan.
Afbeelding

Afbeelding

Normale blik

Afbeelding

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:28

Petra_O schreef:
Misschien een leuk voorbeeld, zouden jullie hier pijn in zien?

[ [url=m/2zBhBd.jpg]Afbeelding[/url] ]

Nee, die lijkt lekker lui te suffen.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:36

Ik vind het vrij lastig om een milde pain face te herkennen bij mijn ene paard.
Als hij ergens gefrustreerd/chagerijnig over is kijkt hij bijna hetzelfde.
Ik probeer bij hem meer te letten op zijn algemene gedrag.

Mijn andere paard is veel expressiever in zijn gezichtsmimiek.

Avalanche

Re: Pijn herkennen bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:42

Wat Pol zegt is wel een heel goed punt. Veel paarden hebben de oren vaak wat naar achter met rijden. Dat wil niet zeggen dat ze pijn hebben natuurlijk. Het is vaak ook gewoon de aandacht bij de ruiter hebben.

Context is belangrijk en kijk naar het hele lijf. Niet alleen het hoofd.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:04

Wat hier trouwens gezegd werd over concentratie VS pijn: dat vind ik wel een heel ander beeld maar bij het ene paard zal dat wat dichter bijeen liggen dan bij het ander.

Foto van TS vind ik meer suffen dan pijn.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:09

Belangrijk dat je dit topic opent! Ik ben me er zeker van bewust maar veel mensen helaas niet. Ik ga het meeste uit op gedrag, maar zeker de gezichtsuitdrukking is heel herkenbaar.

Ik heb meerdere foto's van mijn paard na een ongeluk gemaakt waarin je ook goed ziet dat zijn gezichtsuitdrukking erger wordt naarmate hij zieker wordt.

De laatste foto die ik heb gemaakt is juist weer volledig ontspannen (vlak voor 'natuurlijk' overlijden kunnen maken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:15

Pijn moet je leren zien en dat kan alleen maar door observeren van..........
Het ene paard laat meer zien dan de ander.
Als je een goede eigenaar/verzorger bent kan je dit.
Ik als wat sensibel persoon zie ook bij vreemde paarden pijn
Maar heb dit ook geleerd door te kijken naar het volledige paard/pony.
Zaken als HB of HK zijn heel duidelijk. Als er vanuit dat kunnen zien verder wordt uitgebreid komt men vanzelf op een bredere kijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:49

Supergoed dat je dit onderwerp aansnijdt. Een strakke onderlip zegt ook pijn en stress.

Ik lees even mee, gelukkig geen voorbeelden.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:45

Euridicey schreef:
Pijn of ongemak is in mijn beleving goed te herkennen. Je ziet in de dressuur regelmatig paarden met staarten zwaaien, met mond open lopen of met hoofden schudden. Dat zijn al duidelijke tekenen van ongemak.

Ook dit is een interpretatie waar je voorzichtig mee moet zijn vind ik, hoofd schudden kunnen ze ook doen om wat spanning kwijt te raken. Mond open idem dito (klappermondjes), merries zwaaien ook vaker met hun staart vanwege een gevoeligere buik. Het is wat anders natuurlijk als er doorgeslagen stangen en veel spoorgeprik bij komt, dan is het beeld duidelijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:09

Ik vind het vooral belangrijk dat men het bij eigen paarden herkent. Mijn paard heeft altijd een ontspannen centenbak, ook wanneer hij pijn heeft. Maar ik zie het in algeheel doen en laten, soms kan ik de vinger er niet op leggen, maar ik zie dat er iets niets klopt. De oren staan anders, de blik is afwezig, vooral de algehele lichaamshouding.

Zaterdag kreeg mijn paard koliek, na zaterdag en zondag behandeld te zijn en de darmen weer soepel voelden, de mest weer ok was, hij weer beter at, bleef me het gevoel bekruipen dat er iets niet klopte. Dus op maandag weer veearts, alleen die constateerde ook geen rare dingen meer in de buik. Maar het klopte voor mijn gevoel nog steeds niet, hij was anders, stond anders, at anders, dinsdag de kliniek gebeld. Acuut nierfalen en heftige uitdroging kwam uit het bloedbeeld. Had hem ook niet een dag later bij de kliniek moeten brengen. Morgen mag hij gelukkig naar huis. Hij gedraagt zich al weer normaler, maar nog niet 100 procent.

Ik vind het zo enorm belangrijk dat je afwijkend gedrag bij je eigen paard herkent. Ik schrik er soms van hoe slecht men hun eigen dier soms kent, zijn gewoonten en onhebbelijkheden, reacties etc. Had ik niet doorgepakt op mijn gevoel, dan had ik hem vandaag of morgen bij de rendac af kunnen leveren.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 21:57

Pony op mijn foto stond inderdaad te suffen, en was wat gespannen omdat ze net was verhuisd. Ik zag er zelf wel direct pijn in, omdat ik er iets teveel op gefocust was. Het is heel lastig, zeker bij een paard dat je niet goed kent.

Voor pijn onder het zadel is het filmpje dat eerder plaatste een goede, over de ridden pain ethogram. Ook in dat onderzoek schrok ik er wel van hoe weinig mensen pijn herkennen bij hun eigen paarden.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 22:08

Op basis van een foto zonder enige context zou ik het nooit als harde conclusie durven zeggen. Hooguit als indicatie.

Die kleine rimpeltjes boven het oog zijn bij mijn paard geen pijn. Die had ze al als jolig veulen en haar zussen hadden dat ook. Dat was duidelijk een familierimpeltje.
Je moet altijd het geheel zien.

Maar het is wel heel belangrijk en ik heb mijn dier destijds ook laten inslapen op haar pijnuitdrukking. Niet iedereen kon die beslissing begrijpen helaas.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 22:34

Mijn paard en ik spiegelen, als hij moeilijk loopt heeft hij pijn. Is hij stijf dan ben ik het ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 22:48

marleen_usar schreef:
Mijn paard en ik spiegelen, als hij moeilijk loopt heeft hij pijn. Is hij stijf dan ben ik het ook.

Dan kijkt hij in zijn eigen spiegel :P

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 22:57

Interessant topic. Wat denken jullie van de blik van onderstaande foto? Is bij deze dame pijn te zien?

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 22:59

Sizzle schreef:
marleen_usar schreef:

Dan kijkt hij in zijn eigen spiegel :P

Ja of staat er per ongeluk op :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 23:08

Dat kan ook 8-)

Zonder gekheid, puur van een foto kun je niet weten of die shet bijv het gewoon heet heeft met die dikke vacht of buiten adem is.
Ik heb ook ergens een foto waar mijn paard echt alle kenmerken heeft maar op de rand van de foto zie je nog net waarom: er zit een ander paard direct achter die haar weg jaagt.

Zodra ik de voorpluk ga kammen gaan de ogen dicht, oren opzij en het hoofd omlaag. Hopla: 3 kenmerken, dan nog de aangeboren rimpeltjes erbij ook. Dat is geen pijn, zo hard kam ik niet :+

Een paard dat vol aan het werk is kan het ook moeilijk hebben zonder dat het meteen ergens zeer doet.

1 foto is niet genoeg. Het is een indicatie om verder te kijken.

atilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 23:23

Ik had voor deze shet 144 gebeld vanwege hele lange hoeven, beentje stond uit het lood en steeds wisselen van been. De week erop was ie weg. Ik vermoed dat er meer aan de hand was dan gewoon te lange hoeven. Arm dier. Maar ik zag dus niks aan haar gezichtsuitdrukking. Vandaar mijn vraag.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 23:40

Dit is hoe mijn paard keek toen ze veel pijn had 1,5 jaar terug. Zo zielig.. (even screenshots gemaakt uit een filmpje van toen)

Afbeelding

Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 08:57

atilla schreef:
Ik had voor deze shet 144 gebeld vanwege hele lange hoeven, beentje stond uit het lood en steeds wisselen van been. De week erop was ie weg. Ik vermoed dat er meer aan de hand was dan gewoon te lange hoeven. Arm dier. Maar ik zag dus niks aan haar gezichtsuitdrukking. Vandaar mijn vraag.

Hij staat wel met 4-kante neusgaten.
Maar bij zo‘n vol gehaard gezicht kun je zo verder gewoon weinig zien (kaakspieren en zo). Daarom altijd de volledige situatie erbij.