euthanasie met T61

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:54

Wij hebben het met een hond gehad dat het erg lang duurde, echt verschrikkelijk.
Maar geen idee wat voor middel er is gegeven.
Die betreffende dierenarts heb ik later nooit meer gezien...geen idee of ze vaker dingen deed die niet helemaal fijn gingen.

Bij mijn paard gelukkig heel snel.
Maar die lag ook zo diep te slapen dat hem dat al bijna fataal genoeg was.
Maar ook daar weet ik het middel niet.

Het lijkt me verschrikkelijk en ook zeker onnodig.
Ik ben denk ik wel meer dan 50 keer bij liggend castreren geweest, die paarden slapen ook lekker.
Als je die op dat moment een dodelijk injectie zou geven zouden ze het niet gemerkt hebben.
Ik vind het dan altijd erg nalatig klinken als dat met euthanasie anders zou zijn.

Sterkte met het verwerken :knuffel:

Rocamor

Re: euthanasie met T61

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:57

Mijn paard duurde ook lang, hart stopte maar niet. Hij was echter echt platgespoten. De dierenarts kende mijn paard en zijn neigingen om door verdovingen heen te breken, dus zij had daar al rekening mee gehouden.

Heb het idee dat ze echt meerdere keren Euthasol heeft bijgespoten.

Sterkte TS, dit zijn nare zaken

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:58

lennie schreef:
Ik heb gezien dat een paard werd ingeslapen met T61. Het paard is extreem moeilijk dood gegaan.

Zijn er meer mensen die slechte ervaringen hebben met T61 als euthanasiemiddel?

Is dit jouw paard?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 18:00

Euthanasie zou inderdaad “fijn” moeten verlopen met zo weinig mogelijk leed… ik heb nog al verhalen gehoord van euthanasie die niet goed verlopen is. Zoiets vergeet je niet snel natuurlijk want uiteindelijk neem je als eigenaar wel die beslissing met het beste voor je dier voor ogen…

Veel sterkte TS!

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 18:04

Ik heb het ook met de hond van mijn ouders meegemaakt. Na een uur en een kwartier ademde ze nog steeds. En de dierenarts maar bij spuiten. Later is mijn zus nog bij haar gaan kijken in het crematorium en toen was te zien dat ze gebloed had. Volgens de medewerker van het crematorium gebeurt dat vaker. Ik heb er nu nog steeds een naar gevoel over.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 18:07

Euthanasie is nooit helemaal te plannen in de wijze waarop het dier reageert. Dat is het bij een mens ook niet en dat kan er heel naar uitzien heb ik ervaren. Wat de mens of het dier er nog van mee krijgt is ook niet met zekerheid te zeggen.Het kunnen ook reacties van het lichaam zijn zonder bewustzijn. Maar het stoppen en weer (even) op gang komen van de ademhaling is voor zover ik begreep wel de normale weg die ik ook wel heb gezien. Sterven is niet makkelijk om aan te zien.

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 18:08

IK wil haar dood niet beschrijven het is te gewelddadig geweest en is schokkend om te lezen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 18:09

Bespreek zo mogelijk vantevoren met de DA dat je het zo gemakkelijk mogelijk wilt hebben voor je paard.Een handelaar vertelde me dat er een aanzienlijk prijsverschil is tussen diverse middelen.Mogelijk dat sommige veeartsen standaard een goedkoop minder goed middel nemen?Of dat waar is weet ik niet maar dan zou je kunnen aangeven dat je een duurder beter middel zou willen.

kiimchii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:20

Ik heb tot nu toe nog nooit mijn dieren hoeven laten inslapen, maar ik schrik wel als ik jullie verhalen zo lees. Nooit zo bij stilgestaan....maar wat heftig. Sterkte TS!

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:24

Uni moesten ze 5x bij spuiten, maar hij lag wel heel rustig en was ver weg. Maar weigerde gewoonweg te stoppen met ademen :') het was altijd al een taaie eigenwijze.

Jam ging heel mooi en heel snel, ging zelf liggen en was meteen weg. Warina ook.

Dus ik heb zelf geen slechte ervaringen met inslapen. Ben ook vaak erbij geweest voor vrienden. Ook 1x met slachten. Ging ook prima.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:28

Bij meerdere paarden geweest om in te laten slapen, het is het laatste wat ik voor hun kan doen.

Proberen het zo rustig en aangenaam mogelijk te maken. Ik ben vertrouwd,soms is de dierenarts ook wel vertrouwd maar op dat moment probeer ik er echt voor het paard te zijn.

Het is nooit leuk maar ben dankbaar dat inslapen iets is waar we voor kunnen kiezen.

Nu terug naar het onderwerp, althans zal het proberen.

Mijn vorige fries werd ingeslapen en die was diep in slaap maar schijnbaar nog zo ontzettend sterk dat de dierenarts meerdere spuiten moest geven. Toen was het ook in 1x over maar de aanloop ernaar toe was langer dan normaal.

Gelukkig had de dierenarts op mijn verzoek een extra spuit meegenomen dus kon hij in 1 x doorspuiten bij wijze van spreken en krijg je niet die storing van " oei flesje pakken,nog even afmeten etc"

Maar ook dit paard was al helemaal weg en kreeg er niks van mee.

Sterkte ts, ontzettend verdrietig om het op die manier mee te moeten maken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:40

Ik heb meerdere katten, honden en paarden in laten slapen en gelukkig allemaal heel netjes gegaan qua spuiten. Bij de ene wel mooier qua liggen en hoe de da ermee omging als de ander, maar allemaal heel rustig eerst gesedeerd, in slaap gebracht en daarna echt euthanasie.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 19:50

Avalanche schreef:
schokkend ademhalen is normaal. Dat zie je ook bij mensen die sterven.

Ok wist ik niet. Bij onze honden ging het allemaal veel sneller. De laatst ingeslapen was in principe al weg bij de narcose.

Maar bij die pony duurde het ook langer voor het hart ermee stopte.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:00

Mijn paard kreeg maar 2 spuiten met inslapen. De eerste was gewoon een sedatie die ze ook kreeg als er foto’s/echo’s gemaakt moesten worden. Daarna kreeg ze een grote spuit. Volgens de arts een oud narcosemiddel wat iets te goed werkte en niet meer gebruikt werd bij operaties ed. Dat ze daarvan een overdosis kreeg. Ze zou snel gaan zuchten, flauwvallen en daarbij direct vallen en na een paar minuten overlijden. Ze schokte toen ze viel en dat ze lag schokte ze ook nog even. Ik vond het erg naar en vreemd om te zien, had het niet eerder meegemaakt. Mijn vorige pony kreeg dat ze lag de laatste spuit, ik meen recht in het hart.

Het blijven hele nare dingen. :(

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:16

Nav mn eigen ervaring met mn pony in laten slapen zou ik er niet snel meer voor kiezen omdat het ook enorm rot ging,ik geloof dat ik een volgende ooit zou laten schieten.
Weet niet met wat het is gedaan maar zelfs mn eigen fijne paardenarts stond met tranen in haar ogen en zei dat ze in al die jaren dat ze werkte dit nog nooit had meegemaakt.
Als ik eraan terug denk krijg ik nog steeds een knoop in mn maag.
Ik nam haar niets kwalijk want ik weet dat ze het echt heel erg vond en ze heeft het er nog wel eens over gehad toen ze kwam voor mn andere ponytje.

Wil je heel veel sterkte wensen ts want zoiets meemaken is gewoon niet wat je voor ogen had.

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 20:48

Dank allemaal voor jullie meeleven en meedenken.

Ik heb veel dieren heel vredig zien inslapen met eerst narcose middel en daarna euthenazol ( het blauwe spul). De eigenaar van het paard vroeg ook om euthenazol maar dat had de dierenarts niet.

Ook het schiet masker van de slager gaat prima is mijn eigen ervaring.

Alles beter dan de gruwelijke dood door T61

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:58

T61, is niet gruwelijk als het goed gedaan wordt... dat stukje heb je denk ik gemist in de eerdere berichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:01

Opzich is T61 niet gruwelijker. Maar het moet goed gedaan worden. Wanneer euthazol niet goed gedaan wordt krijg je ook hele nare taferelen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:08

Het gaat er denk ik om dat je paard (of welk levend wezen dan ook) eerst in diepe slaap wordt gebracht, narcose. Ik heb daarna nog wel eens meegemaakt dat het hart niet wil stoppen en er meerdere dosissen van het laatste middel moeten worden gegeven. Maar het dier is dan al heel diep in slaap, dus merkt er als het goed is zelf niets van. Voor jou als eigenaar is het wel heel naar... maar helaas niet altijd te voorkomen.

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 21:38

Mijn paard kreeg roze/rood achtig spul toegediend. Het zat in een grote brede spuit. Met een vrij dikke grote naald. Ik weet niet of het t61 was.

weidepaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:19

Mijn paard is recent ingeslapen en mijn grootste angst was inderdaad dat hij zo gaan vechten. Ik heb dit aangegeven bij mijn dierenarts en zij vertelde me dat ze dit zelf nog nooit heeft meegemaakt als DA. Mijn paard is in 3 fasen ingeslapen: roesje, narcose ('viel' heel gecontroleerd) en dan euthasie. Veel hangt af van de rust in de omgeving: bekende omgeving, vriendje in de buurt, voldoende tijd om alle verdoving in te laten werken...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:58

anjali schreef:
Een pony van mij werd geeuthanaseerd met 3 opeenvolgende middelen . Het ging heel rustig en bij de eerste spuit leek hij al weg te zijn.Op de factuur stonden toen wel de namen van de middelen maar de enige die ik onthouden heb was ketamine. Ik vond dat zo raar omdat ik mensen kende die dat zelf namen als recreatieve drug.Wat me dus onverstandig lijkt want je kunt er bij overdosis kennelijk een paard mee euthanaseren.Ik had vantevoren tegen de DA gezegd dat het euthanaseren zo aangenaam mogelijk moest gaan .Ik ben er zelf bijgebleven en het was helemaal niet naar.Die pony leed aan leukemie waarbij de behandeling niet had aangeslagen.

Ketamine is een sedatie.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 23:03

Eretria schreef:
Mijn paard kreeg roze/rood achtig spul toegediend. Het zat in een grote brede spuit. Met een vrij dikke grote naald. Ik weet niet of het t61 was.

Dat klinkt meer als Euthasol.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 23:05

Volgens mij zijn beide in verschillende vloeistof kleuren te verkrijgen, maar dat weet ik niet zeker. Wellicht iets met de fabrikant?

Tooske schreef:
anjali schreef:
Een pony van mij werd geeuthanaseerd met 3 opeenvolgende middelen . Het ging heel rustig en bij de eerste spuit leek hij al weg te zijn.Op de factuur stonden toen wel de namen van de middelen maar de enige die ik onthouden heb was ketamine. Ik vond dat zo raar omdat ik mensen kende die dat zelf namen als recreatieve drug.Wat me dus onverstandig lijkt want je kunt er bij overdosis kennelijk een paard mee euthanaseren.Ik had vantevoren tegen de DA gezegd dat het euthanaseren zo aangenaam mogelijk moest gaan .Ik ben er zelf bijgebleven en het was helemaal niet naar.Die pony leed aan leukemie waarbij de behandeling niet had aangeslagen.

Ketamine is een sedatie.

Klopt, wij mensen zijn het in lage hoeveelheden als drugs gaan gebruiken. Maar van origine is het een narcosemiddel voor dieren en ook (voorheen) voor mensen.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 23:06

Niqui schreef:
Ik heb het ook met de hond van mijn ouders meegemaakt. Na een uur en een kwartier ademde ze nog steeds. En de dierenarts maar bij spuiten. Later is mijn zus nog bij haar gaan kijken in het crematorium en toen was te zien dat ze gebloed had. Volgens de medewerker van het crematorium gebeurt dat vaker. Ik heb er nu nog steeds een naar gevoel over.

Dat is meestal geen bloed maar longvocht wat ze verliezen. Dat gebeurt inderdaad vaker. :j