Groot verschil in bewegen op het harde

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 14:34

Het was bij mijn pony dus wel degelijk tussen z'n oren maar als ik dit bij jou zo lees lijkt het niet logisch.

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-22 14:45

Dank zover voor al het meedenken. Waardeer ik enorm.
Hetgeen waar ik mee zit, hij loopt goed zodra er andere paarden meelopen (blootvoets). Zodra ik een stukje met hem wandel loopt hij goed door de berm, op het harde loopt hij goed met hoefschoenen.

Waar ik mee zit, zou de motivatie zo hoog zijn dat hij het niet laat zien op het moment dat er met hem wordt meegelopen door mij en of andere paarden? Ik wil er graag achterkomen of hij dan dus door pijn heen loopt, of dat het stukje verharde paddock hem alleen zeer doet.
Dat vind ik erg lastig te beoordelen, ik neem hem graag mee wandelen, maar op het moment dat hem dit zeer doet natuurlijk niet.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 15:09

Wesseltje schreef:
Dank zover voor al het meedenken. Waardeer ik enorm.
Hetgeen waar ik mee zit, hij loopt goed zodra er andere paarden meelopen (blootvoets). Zodra ik een stukje met hem wandel loopt hij goed door de berm, op het harde loopt hij goed met hoefschoenen.

Waar ik mee zit, zou de motivatie zo hoog zijn dat hij het niet laat zien op het moment dat er met hem wordt meegelopen door mij en of andere paarden? Ik wil er graag achterkomen of hij dan dus door pijn heen loopt, of dat het stukje verharde paddock hem alleen zeer doet.
Dat vind ik erg lastig te beoordelen, ik neem hem graag mee wandelen, maar op het moment dat hem dit zeer doet natuurlijk niet.

Ik zou hem, als het uitkan, op de foto zetten zodat je weet wat er speelt.
Mocht het allemaal meevallen, heb je er zelf ook wat meer rust bij.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 15:25

hartslagmeter? Die laat dan zeer waarschijnlijk een piek zien bij beweging in dezelfde snelheid over zacht en hard.

Kinke

Re: Groot verschil in bewegen op het harde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 17:23

dikke kans dat hij door de motivatie om met de rest mee te lopen op dat moment 'goed' loopt.

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 09:51

Ja dat is een lastige om helemaal helder te krijgen. Mijn ponies gaan zeker verder als er gezelschap in het spel is, dus ik vind het door de pijn heenlopen logisch klinken. Maar dat hangt ook weer samen met mijn eigen visie op pijn, pijngedrag en paarden. Zo jammer dat paarden geen Nederlands kunnen.

Ja foto, hartslagmeters. Allemaal manieren om die pijn mogelijk meetbaar te maken. In die trant zou je natuurlijk ook pijnstilling kunnen geven en z’n gedrag beoordelen, al lijkt me dat ver gaan. Had je hem al voor de hb? Hoe was hij toen met alleen op pad gaan en met harde ondergrond? Waar kiest je pony zelf voor als hij mag bepalen waar hij loopt? Kun je ook wandelen zonder over het harde te moeten? Wat geeft jou het meeste rust?

Wesseltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 09:54

Ik heb hem zo overgenomen en jaren op het zachte gehad. Toen is het mij nooit opgevallen, dus ik kan daar geen antwoord opgeven. Door een noodzakelijke verhuizing nu dus hier terechtgekomen. Hij kiest zelf voor zachte ondergrond. Ik denk dat we maar eens een foto gaan laten maken. Dan weet ik iig meer.