Er is leven na de boxrust

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 19:38

nikysa90 schreef:
Hoihoi10 schreef:

Ik heb die van mij toen naar een kliniek gebracht. Daar stond alles op boxrust en werd behandeld. Die heeft daar een paar maanden gestaan. Succes, hopelijk heelt je paard!

Daar staat zij ook. Ik wist al meteen dat ik dat, met haar karakter nodig had. Elke andere stal had niet gelukt. Alles gaat smorgens naar buiten en dan gaat zij 'aan'.

Slim!!
Die van mij werd eigenlijk altijd gesedeerd in het begin als hij uit de stal kwam. Heeft er ook echt een paar maanden in gestaan. Ik liet de kliniek het revalidatieproces doen, zodat zij ook gericht konden sederen als nodig. Dus dat kun je ook nog overwegen wellicht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:44

Hoihoi10 schreef:
Ligt toch totaal aan de fractuur? Je kunt toch niet in z’n algemeenheid zeggen: ‘paard met fractuur de wei op’?
Toevallig had ik er een met een serieuze fractuur. De wei op, of zelfs liggen, zou zijn dood hebben betekend. Groeit niet altijd vanzelf weer aan elkaar. Echt niet

Als liggen al zijn dood zou hebben betekent dan had hij van mij meteen een spuitje gehad. Dat was voor mij einde verhaal geweest.

Hoihoi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 23:04

Suzanne F. schreef:
Hoihoi10 schreef:
Ligt toch totaal aan de fractuur? Je kunt toch niet in z’n algemeenheid zeggen: ‘paard met fractuur de wei op’?
Toevallig had ik er een met een serieuze fractuur. De wei op, of zelfs liggen, zou zijn dood hebben betekend. Groeit niet altijd vanzelf weer aan elkaar. Echt niet

Als liggen al zijn dood zou hebben betekent dan had hij van mij meteen een spuitje gehad. Dat was voor mij einde verhaal geweest.

Oké prima. Ieder z’n ding

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 23:35

Slim!!
Die van mij werd eigenlijk altijd gesedeerd in het begin als hij uit de stal kwam. Heeft er ook echt een paar maanden in gestaan. Ik liet de kliniek het revalidatieproces doen, zodat zij ook gericht konden sederen als nodig. Dus dat kun je ook nog overwegen wellicht.[/quote]

Dat ga ik inderdaad even overleggen. Ze zou hierna naar een revalidatiecentrum gaan. Die hebben er ook ervaring mee natuurlijk. Dat voelt wel veilig. Maar goed, dan moet ik haar nog wel uit de stal en in de trailer krijgen. Eerst maar een paar dagen stappen op de kliniek. Ik kan anders niet verwachten dat ze haar balans houdt op de trailer.

Wel superfijn hoe iedereen meedenkt en met tips komt!

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 23:37

[/quote]
Slim!!
Die van mij werd eigenlijk altijd gesedeerd in het begin als hij uit de stal kwam. Heeft er ook echt een paar maanden in gestaan. Ik liet de kliniek het revalidatieproces doen, zodat zij ook gericht konden sederen als nodig. Dus dat kun je ook nog overwegen wellicht.[/quote]

Dat ga ik inderdaad even overleggen. Ze zou hierna naar een revalidatiecentrum gaan. Die hebben er ook ervaring mee natuurlijk. Dat voelt wel veilig. Maar goed, dan moet ik haar nog wel uit de stal en in de trailer krijgen. Eerst maar een paar dagen stappen op de kliniek. Ik kan anders niet verwachten dat ze haar balans houdt op de trailer.

Wel superfijn hoe iedereen meedenkt en met tips komt!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 04:39

Femke_Tweety schreef:
Hoofdstel, hengstenketting én muisjes de eerste paar keer.

Sneu voor het paard, maar het is nog sneuer als al die weken boxrust uiteindelijk voor niets zijn.

Overigens, als deze echt zó stuitert in de stal zou ik ook daarvoor proberen een andere oplossing te zoeken.

Dit.

Ik zou toch overleggen voor een of ander kalmeringsmiddel als ze op stal al zo ‘heftig’ reageert. Dat wil je niet aan de hand.

Mijn merrie heeft weken/maanden op de box gestaan ivm blessure, daarna opbouwen aan de hand. Gelukkig een merrie die niet lastig is met langere tijd binnen houden, dus viel alles mee.
Maar haar dochter (die ook een stuk jonger is).. als die al één dag binnen moet blijven is ze het er al niet meer mee eens. En terecht! Met zo een zou ik absoluut overleggen voor iets rustgevend. En met hoofdstel eruit de eerste keren. Liever wat meer controle dan dat alles voor niets is geweest.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-25 20:25

Hoihoi, zit dit eventjes door te lezen omdat ik zelf een paardje op boxrust heb. Vroeg me af of alles goed is gekomen met revalideren?

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-25 22:55

floortjeRein schreef:
Hoihoi, zit dit eventjes door te lezen omdat ik zelf een paardje op boxrust heb. Vroeg me af of alles goed is gekomen met revalideren?

Het is goed gekomen! Met heeel veel zorg en aandacht.

floortjeRein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-25 23:04

nikysa90 schreef:
floortjeRein schreef:

Het is goed gekomen! Met heeel veel zorg en aandacht.

Heel fijn! Wat is het recept geweest om hem weer goed te krijgen zowel fysiek als mentaal?

nikysa90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-25 00:28

Het is goed gekomen! Met heeel veel zorg en aandacht.[/quote]

Heel fijn! Wat is het recept geweest om hem weer goed te krijgen zowel fysiek als mentaal?[/quote]

Poeh! Heb je even? _/-\o_
Ik probeer de korte versie: Fysiek denk ik dat de aquatraining een heel goed begin heeft gemaakt. Daarna een lekkere zomer op de wei en gedoseerd bewegen. Veel 'op eigen benen' gelongeerd. Lang instappen en lang uitstappen. Goed de tijd geven om te herstellen na het werk. Veel afwisseling in het werk. Ik geef veel vitamine E, voor cel-herstel.
Mentaal vond ik veel moeilijker. De volledige boxrust was killing. Ik ging zo vaak mogelijk heen om te poetsen, te masseren. Het was eigenlijk overleven. Ze mocht totaal niet de stal uit en had het er erg moeilijk mee. Eenmaal eruit, na ruim 2 maanden, vond ik het heel moeilijk om haar niet als patiënt te zien. Haar te helpen sterker te worden, vertrouwen te geven dat ze het kon, terwijl ik ook weer niet wilde dat ze over grenzen zou gaan en zich weer zou blesseren. Ook indien nodig je doelen bijstellen. In mijn geval hielp het om mijn paard te accepteren met alle beperkingen en vooral focussen op wat nog wel kan. Het is een proces.