Hoeveel hooi voeren per dag aan een fjord.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 06:52

Als ik die van mij onbeperkt hooi geef begint hij op den duur alleen maar meer en meer te eten. Gaat dan ook enorm focussen op eten (alsof hij uitstierf van de honger).

Beperkt hooi, maar onbeperkt ruwvoer gaat wel goed en is daardoor zelfs flink afgevallen, inclusief met veel km maken.

Anoniem

Re: Hoeveel hooi voeren per dag aan een fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 07:45

Onbeperkt kan echt niet altijd. Maargoed het merendeel van de paarden in NL is veel te dik en de eigenaren zien het niet en doen er niks aan. Hoevaak hoor je wel niet ach liever wat te dik. Zo ontzettend slecht voor een dier. Dat wil je dus niet. Mijn warmbloed krijgt naast een vitaminebrok , supplementen en flink eiwit dus beperkt hooi. 3x daags en overdag op het gras. Indien er geen gras is dan buiten ook een portie. Totaal ongeveer 7 kilo in de zomer en 10 in de winter. Droog hooi. Dit zit in een slowfeeder en de laatste voerbeurt is om 00:00 daarom staan ze nooit te lang zonder iets. Meestal is het net op of net niet de volgende beurt.

Maar ga je ze ongeremd 15 kilo laten vreten zeker een fjord. Dan heb je straks ook een paard rondlopen die bij de 70 procent kan die veel te dik is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 08:41

Britta31 schreef:
Als je onbeperkt voert kan je ook aan een graasmasker denken.Mijn Haflinger werd moddervet zonder en nu met het masker gaat het goed Hij heeft het 24/7 om.

Dat zou ik écht geen optie vinden. 24 uur hooi aanbieden en dan maar een graasmasker opdoen. Mijn ruin zou er doodongelukkig van worden. Kan hij niet eens meer groomen met zijn vriendin en dan nog zo'n frustrerend ding om je hoofd.

Mijn kruising Fjord krijgt 4x daags porties hooi en genoeg te knabbelen voor tussendoor (stro, takken, snoepheg en boomstammetjes van wilg/berk etc). Zie tenminste geen hongerig of gefrustreerd paard. Ja, het is veel werk, maar het is ook veel werk als ik een bevangen paard heb van teveel hooi.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 08:54

maroes schreef:
Paard ziet er nu goed uit. Maar gaat als ze dichterbij huis staat meer doen.

Ze staat niet in een kudde, wel geiten. Er is geen mogelijkheid om op meerdere plekken te voeren. Er is een inloopstal , daar voeren we straks. Daarna paddock met zand, en als ze nog meer doorloopt wei.ze kan in en uit lopen. En ik hoef niks te delen met andere mensen.

Staan er helemaal geen andere paarden bij/in de buurt? Dan zou ik dat persoonlijk een groter probleem vinden dan hoeveel hooi..

Caily

Re: Hoeveel hooi voeren per dag aan een fjord.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:59

Paard geïsoleerd houden is idd veel zorgelijker dat dubben over aantal kilo hooi, hopelijk is dat niet echt zo...

Spenk, ik ben het roerend met je eens datvan mening dat merendeel van de paarden te dik staat. Naar mijn idee echter vooral door veel te weinig beweging, en niet door teveel ruwvoer. Ze hebben hierdoor helaas ook veel andere kwaaltjes/ "welzijn ziektes".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:02

Caily schreef:
Paard geïsoleerd houden is idd veel zorgelijker dat dubben over aantal kilo hooi, hopelijk is dat niet echt zo...

Spenk, ik ben het roerend met je eens datvan mening dat merendeel van de paarden te dik staat. Naar mijn idee echter vooral door veel te weinig beweging, en niet door teveel ruwvoer. Ze hebben hierdoor helaas ook veel andere kwaaltjes/ "welzijn ziektes".

Dat ook maar wat is weinig bewegen?

Als ik mijn paard onbeperkt hooi geef wordt hij echt moddervet... Staat overdag hele dag buiten en loopt 6x per week en dan niet een hobbelrondje maar hij loopt Z dressuur dus die doet wel wat zeg maar.

Maar geef ik die onbeperkt kan je hem afvoeren. En dan hebben we het over ruwvoer dat laag in suikers zit.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:29

Je kunt een fjord wel onbeperkt ruwvoer geven, maar dat wil niet zeggen dat dit onbeperkt hooi moet zijn. Ook (wilgen)takken en stro vallen daaronder en daar kunnen ze ook lekker van knabbelen. :) al moeten ze wel een basishoeveelheid hooi krijgen natuurlijk.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 12:49

Spenk, Je zegt het zelf al. Overdag loopt hij buiten. Als dat 12 van de 24 uur is, is dat al veel. Dus de helft van z'n leven staat hij stil op 12m2 (oid). Van het principe "hapje - stapje" is geen sprake.

Het is niet vergelijkbaar met mijn paarden die altijd buiten zijn en 10 verschillende hooiplekken hebben (met 4 paarden die allen samen kunnen eten), waartussen ze constant lopen. (En ook 2 verschillende drinkplekken)

Een stalpaard "mist" de helft vd regenbuien etc die ook energie kosten, wat doorgaan voor een gezond paard geen punt is, die van mij kunnen in de inloopstal schuilen, maar doen het zelden (daarentegen wel met veel warmte/zon/vliegen, dus juist overdag)

Training voor het Z vraagt veel van spieren en weke delen, maar de verbranding is compleet anders dan met 2 a 3 uur stappen met af en toe draf en galop bijvoorbeeld.

Kortom, ik kan me heel goed voorstellen dat onbeperkt hooi dan niet aansluit bij de behoefte van jouw paard. Voor mezelf zou ik me dan wel afvragen of ik iets aan dat hooi of aan de behoefte zou gaan doen, maar dat is persoonlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:00

Dit paard heeft ook 24 uur buiten gestaan met meerdere hooi plekken en grasstukken :) dat had 0 effect in afvallen :D en kon je ook niet meer geven dan nu wat ik bedoel te zeggen is dat het per paard verschilt! En dat je niet elk paard 15-20 kilo hooi kunt geven. Dat te dik op dit moment een heel groot probleem is wat ook veel dierenartsen zien. Ik zou dus niet zomaar oordelen dat het in elke situatie voor een paard geldt. Want natuurlijk heb ik , en veel anderen mensen, ook geprobeerd wat het beste is voor hun paard en wat daarbij aansluit :j

Er zit een verschil tussen onbeperkt en ongeremd he :) mijn paard staat zelden zonder eten namelijk. Hij kant altijd stro pakken (doet die zelden) en krijgt zijn hooi in zeer fijnmazige slowfeeders. Ga ik die ongeremd eten geven dus meer dan de kilo's die hij krijgt dan gaat het mis :)

En een hoefbevangen paard is ook niet leuk....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 13:03

puppy1128 schreef:
Als ik die van mij onbeperkt hooi geef begint hij op den duur alleen maar meer en meer te eten. Gaat dan ook enorm focussen op eten (alsof hij uitstierf van de honger).

Beperkt hooi, maar onbeperkt ruwvoer gaat wel goed en is daardoor zelfs flink afgevallen, inclusief met veel km maken.

Misschien handig om er bij te vertellen welk ruwvoer je dan nog bij voert want ook hooi is ruwvoer dus het staat er een beetje gek.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 15:18

Twiggy2008 schreef:
Dat zou ik écht geen optie vinden. 24 uur hooi aanbieden en dan maar een graasmasker opdoen. Mijn ruin zou er doodongelukkig van worden. Kan hij niet eens meer groomen met zijn vriendin en dan nog zo'n frustrerend ding om je hoofd.

Wat een vooroordeel, mijne staat ook 5 maanden per jaar 24/7 met een graasmasker. En die kan heel prima haar vriendinnen groomen en ze vind haar masker helemaal niet frustrerend. Zodra het masker om moet weet ze dondersgoed dat het landseizoen weer komt, dat vind ze veel belangrijker dan een masker om der neus.
Weet je wat ze frustrerend zou vinden, als alle andere paarden het land op mogen en zij niet. Of als ze hele delen alleen op stal moet terwijl haar kudde heerlijk bij elkaar mag wonen.
Er zijn tegenwoordig hele mooie graasmaskers zodat het voor paarden die het nodig hebben een hele fijne optie is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 16:11

Lenexa schreef:
Twiggy2008 schreef:

Wat een vooroordeel, mijne staat ook 5 maanden per jaar 24/7 met een graasmasker. En die kan heel prima haar vriendinnen groomen en ze vind haar masker helemaal niet frustrerend. Zodra het masker om moet weet ze dondersgoed dat het landseizoen weer komt, dat vind ze veel belangrijker dan een masker om der neus.
Weet je wat ze frustrerend zou vinden, als alle andere paarden het land op mogen en zij niet. Of als ze hele delen alleen op stal moet terwijl haar kudde heerlijk bij elkaar mag wonen.
Er zijn tegenwoordig hele mooie graasmaskers zodat het voor paarden die het nodig hebben een hele fijne optie is.

Oh ja, dat laatste is zeker ook heel frustrerend. Mee eens. Maar ja, wat doe jij als jouw paard nou absoluut géén gras meer mag, zoals mijn IR ruin? Dan zul je toch echt wat anders moeten verzinnen dan 24/7 met graasmasker op een paddock !!! met onbeperkt hooi.
Op het land is wellicht een ander verhaal, hè, maar alsnog vind IK het dan beter ze een deel van de dag of bv de nacht op de paddock te houden zónder graasmasker. Mijn paard wordt niet happy van dingen 24/7 aan zijn lijf, écht niet.

Gelukkig heb ik het zelf prima opgelost, jaren geleden, want die van mij mag al jaren geen gras meer én geen onbeperkt hooi. Hij loopt lekker buiten in alle vrijheid gelukkig, met fijn (inmiddels jarenlang) vriendinnetje, schuilstal, onbeperkt stro, takken en beperkt hooi.