Artrose bij oude pony

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 18:42

EvaArt schreef:
Earth schreef:

Dat is in dit geval helemaal niet vergelijkbaar. Je kunt aardig bedenken dat deze pony door zijn benen zakte omdat hij pijn had aan zijn benen.

Hij is niet echt door zijn benen gezakt eigenlijk. Maar bij zijn Achterhoeven uit te krabben kon hij precies meer zijn evenwicht niet meer houden. Hierna is zijn achterhand gevallen naar de kant waar hij op mij leunde. Vanvoor stond hij nog recht.
Echt door zijn benen gaan was het niet, hij krabbelde ook direct terug overeend.
Maar daarbij komt wel dat hij heel slecht zijn benen wilt geven voor uit te krabben en dan denk ik inderdaad wel aan pijn..

Ja feit blijft dat ie dit deed vanwege pijn. Het is natuurlijk niet normaal dat hij zo doet. Ik heb het vaker gezien helaas, kwam bij mensen thuis die een paard hadden met artrose. Die gingen ze bekappen, paard ging gewoon zitten van de pijn in haar voorbenen. Was zo sneu om te zien...

Elisa2

Re: Artrose bij oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:30

Dit deed de fries van mijn vader ook door artrose, nu na meer MSM de afgelopen maanden is dit probleem helemaal weg en volgens de smid is het paard soepeler dan ooit. Nou zeg het maar...

Ik zou inderdaad maar even wachten of hij opknapt als hij weer 24/7 kan bewegen TS, niet te snel opgeven.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:34

Ik geef mijn pony met artrose dit jaar voor het eerst Dolor Comfort van Vitalstyle bij en dit helpt haar zeker de winter door. Misschien iets om erbij te geven?

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 15:25

Dierenarts is net geweest.
Ze denkt dat er door de artose een zenuw gekneld is en hij dierdoor atactisch is geworden...
Ze zei ook dat dit enkel gaat verslechteren..
We hebben ook bloed laten trekken omdat hij veel symptomen van Cushing vertoont.
Het klinkt allemaal toch niet zo goed voor hem, we gaan tot nu toe even de bloedtesten afwachten omdat de dierenarts het niet wilt riskeren hem medicatie te geven zonder dat we de uitslag hebben van zijn bloed...
Maar vrees dat als we hem op pijnstillers gaan zetten ik een heel ander paard te zien zal krijgen :(

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:05

Test hij positief op atactisch dan? heeft ze de staart test gedaan?

Wel verstandig om bloed te laten testen..het is natuurlijk ook de vraag hoelang je door wilt dokteren met een paard met artrose die al op leeftijd is.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-22 16:18

Dat klinkt op zich wel logisch ja. Maar wel balen hoor. Op pijnstillers zetten zal idd wel een duidelijk beeld geven, ben ik bang. Maar dan creëer je voor jezelf wel duidelijkheid. Sterkte ermee.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-22 22:43

Elisa2 schreef:
Test hij positief op atactisch dan? heeft ze de staart test gedaan?

Wel verstandig om bloed te laten testen..het is natuurlijk ook de vraag hoelang je door wilt dokteren met een paard met artrose die al op leeftijd is.

Ja ze heeft de staart test gedaan bij hem. Ik moest hem ook kort rond zijn as laten draaien en dan zag je ook wel duidet dat het wat meer is als stijfheid...
We stellen ons deze vraag ook wel...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 10:00

Ah jemig..ik ken eventueel nog wel iemand die goed kan helpen bij het vrijmaken van de zenuwen. Mocht je interesse hebben dan kun je me een PB sturen. Maar de vraag is inderdaad wel hoe ver ga je..? artrose is progressief helaas. :-(

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 03:35

Test op Cushing was positief...
Deze avond beginnen we met de medicatie hiervoor...
Vind het zo erg voor hem en hoop dat hij toch terug bijkomt door de medicatie en over enkele weken staat hij terug bij mij aan huis en hoop ik zo dat zijn artose verbeterd.
Door met hem aan de hand te stappen merk ik wel verbetering, maar hij zit nog heel vast in zijn nek. Zijn benen zijn wel Soepelder en geeft ze ook terug makkelijker om uit te krabben. Hij hangt nog wel tegen mij maar niet meer met zijn hele gewicht...
Ik hoop dat zijn medicatie goed anaslaagd en dan gaan we verder kijken. Als hij eind mei niet bij is gekomen en Soepelder in zijn vel zit hebben we besloten dat we daar de grens gaan trekken...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 10:11

Lijkt me heel verstandig! cushing is progessief en het moet wel paardwaardig blijven. Verdiep je ook even in het opbouwen van de medicatie, vaak wordt er teveel te snel gegeven en kunnen ze daar weer bijwerkingen van krijgen.

Goed wat je allemaal voor hem doet en gedaan hebt.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-22 06:59

Elisa2 schreef:
Lijkt me heel verstandig! cushing is progessief en het moet wel paardwaardig blijven. Verdiep je ook even in het opbouwen van de medicatie, vaak wordt er teveel te snel gegeven en kunnen ze daar weer bijwerkingen van krijgen.

Goed wat je allemaal voor hem doet en gedaan hebt.

Hij krijgt nu om te beginnen een half pilletje , na twee maanden gaan we ook opnieuw bloed trekken.
Op basis hiervan en van hoe hij zich voelt gaan we dan verder beslissen.
Ik heb wel het gevoel dat het wandelen aan de hand hem echt goed doet, ik laat hem dan ook wat grazen aan de hand. Geniet hij best van.
Hij geniet ook wel van het extra gepamper van de laatste weken, ook het betere weer zal hem ook wel goed doen...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-22 07:47

Half pilletje was als start bij mijn kwpn-er van 165 al te veel.
Kwart ging goed. Ook moest ik opbouwen in kwartjes bij hem.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-22 10:47

Ze staan nu twee weken terug thuis en gisteren is de hoefsmid nog eens geweest en zag ik zoveel verbetering in zijn evenwicht. Hij valt helemaal niet meer om en is duidelijk terug wat losser in zijn lijf. Wat een opluchting dat het terug wat beter gaat.
Hij is gisteren zelfs over een stuk van de omheining gesprongen ( die is ietsje lager richting ons tuin gedeelte) :)

Vandaag verhuizen ze naar ons nieuwe huis samen met zijn maatje en onze nieuwe merrie :)
Vindt het nog wel spannend voor op de trailer naar heb er al een veel beter oog in als een maand geleden!

Ook de medicatie voor Cushing lijkt hem terug wat meer leven te brengen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 10:51

Wat een fijne update!
Wat mooi dat ze aan huis staan, dan heb je er beter zicht op.
Hoop dat je oudje een mooie zomerperiode tegemoet gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 10:00

Zo dan voelt hij zich wel heel goed als hij over een stuk van de omheining probeert te springen..wat een fijne update zeg! Je bent goed bezig geweest met hem, ik hoop dat de positieve ontwikkelingen zich door blijven zetten zo.

EvaArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 13:46

Elisa2 schreef:
Zo dan voelt hij zich wel heel goed als hij over een stuk van de omheining probeert te springen..wat een fijne update zeg! Je bent goed bezig geweest met hem, ik hoop dat de positieve ontwikkelingen zich door blijven zetten zo.

Ja hij voelt zich echt veel beter je ziet het ook aan hem! Hij loopt ook terug heel de tijd achter zijn maatje die is drie en half dus dat ze terug samen door de wei dartelen is echt te mooi om te zien :D