Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
bigone schreef:Wanneer je geld teveel hebt ? 800 euro, stalling eerste maand , goede hoefsmid, nieuwe foto’s en hoefsmid. Dan ben je inmiddels al weer 700 euro verder. Dan zit je op 1500 euro met het risico dat je er nooit op kunt rijden. En je moet waarschijnlijk zelf voor zeer arme voeding zorgen, hij kan nooit het land op. Wil je dat ?
janderegelaa schreef:bigone schreef:Wanneer je geld teveel hebt ? 800 euro, stalling eerste maand , goede hoefsmid, nieuwe foto’s en hoefsmid. Dan ben je inmiddels al weer 700 euro verder. Dan zit je op 1500 euro met het risico dat je er nooit op kunt rijden. En je moet waarschijnlijk zelf voor zeer arme voeding zorgen, hij kan nooit het land op. Wil je dat ?
Je vergeet het transport mee te rekenen + gezondheidscertificaten.
Stepheanie schreef:Help!
Hele korte versie van het verhaal:
In 2020 verliefd geworden op Elvis in Spanje. 5 maanden daar heerlijk met hem gereden. Elvis heeft een verleden van hoefbevangenheid. Kreeg nu dr kans om hem naar NL te halen, waar hij op zand (paddock paradise) zou komen te staan met onbeperkt toegang tot suikerarm ruwvoer. Nu heb ik röntgenfoto’s laten maken van zijn voorhoeven om de stand van zijn hoefbeen te bepalen. Ik heb geen wedstrijdambities en zou enkel recreatief met hem rijden. Wat zouden jullie op basis van deze foto’s doen? Elvis is 20 jaar.
Juut schreef:Hoefbeen links voor lijkt iets gekanteld. Hoefbeen rechtsvoor is duidelijk gekanteld.
Voer in Spanje is zoveel armer dan in nederland met alle beste intenties haalbaar is.
Nee, 800,- is geen hoofdprijs. Een lading da-rekeningen wel. Chronisch op pracent zeer zeker ook. Dagelijks met angst en verdriet naar stal gaan, bang voor hoe je je vriendje aan gaat treffen...absolute hoofdprijs.
Ik zou dit eens heel goed bespreken met een dierenarts waar jij vertrouwen in hebt. En er zelf over nadenken of je het zowel emotioneel als finacieel kan dragen als dit fout uitpakt.
Juut schreef:Nee, 800,- is geen hoofdprijs. Een lading da-rekeningen wel. Chronisch op pracent zeer zeker ook. Dagelijks met angst en verdriet naar stal gaan, bang voor hoe je je vriendje aan gaat treffen...absolute hoofdprijs.
Stepheanie schreef:Dank jullie wel allemaal voor het meedenken.
Dat het niet verstandig is om een 'ziek' paard te kopen snap ik uiteraard zelf ook wel![]()
Echter ben ik al 1,5 jaar bezig met deze beslissing, en vind ik het moeilijk om Elvis uit mijn hoofd te zetten.
Hij staat nu te verpieteren in een paddock (wel met soortgenootjes gelukkig), maar hij krijgt verder geen aandacht, wordt niet geborsteld en niet bereden. Hij lijkt op dit moment geen pijn te hebben, en heb daarvan ook niks kunnen merken in de 5 maanden dat ik hem zelf bereden heb.
Wat betreft voer; de plek waar hij komt te staan voert hooianalyses uit. In de tijd dat ik bij Elvis was kreeg hij vanwege zijn hoefbevangenheid enkel hooi (inderdaad, heel arm hooi), maar vermoed omdat hij nu weer in een kudde staat dat hij ook mash (suikerbietenpulpzooi) en alfalfa krijgt. Wacht nog op antwoord hierover.
Naast het feit dat ik het voor mijzelf uiteraard leuk en fijn zou vinden om hem hier te hebben, denk ik dat zijn toekomst hier ook een stuk zonniger is dan dat hij daar blijft staan.
Het enige wat mij echt tegenhoudt zijn de mogelijke kosten. Ik heb wel al een barefoot bekapper in de omgeving gevonden die tegen een heel redelijk tarief elke 5 weken kan komen bekappen.
Stepheanie schreef:Het enige wat mij echt tegenhoudt zijn de mogelijke kosten. Ik heb wel al een barefoot bekapper in de omgeving gevonden die tegen een heel redelijk tarief elke 5 weken kan komen bekappen.
Stepheanie schreef:Dank jullie wel allemaal voor het meedenken.
Dat het niet verstandig is om een 'ziek' paard te kopen snap ik uiteraard zelf ook wel![]()
Echter ben ik al 1,5 jaar bezig met deze beslissing, en vind ik het moeilijk om Elvis uit mijn hoofd te zetten.
Hij staat nu te verpieteren in een paddock (wel met soortgenootjes gelukkig), maar hij krijgt verder geen aandacht, wordt niet geborsteld en niet bereden. Hij lijkt op dit moment geen pijn te hebben, en heb daarvan ook niks kunnen merken in de 5 maanden dat ik hem zelf bereden heb.
Wat betreft voer; de plek waar hij komt te staan voert hooianalyses uit. In de tijd dat ik bij Elvis was kreeg hij vanwege zijn hoefbevangenheid enkel hooi (inderdaad, heel arm hooi), maar vermoed omdat hij nu weer in een kudde staat dat hij ook mash (suikerbietenpulpzooi) en alfalfa krijgt. Wacht nog op antwoord hierover.
Naast het feit dat ik het voor mijzelf uiteraard leuk en fijn zou vinden om hem hier te hebben, denk ik dat zijn toekomst hier ook een stuk zonniger is dan dat hij daar blijft staan.
Het enige wat mij echt tegenhoudt zijn de mogelijke kosten. Ik heb wel al een barefoot bekapper in de omgeving gevonden die tegen een heel redelijk tarief elke 5 weken kan komen bekappen
Nicky1963 schreef:Stepheanie schreef:Dank jullie wel allemaal voor het meedenken.
Het enige wat mij echt tegenhoudt zijn de mogelijke kosten. Ik heb wel al een barefoot bekapper in de omgeving gevonden die tegen een heel redelijk tarief elke 5 weken kan komen bekappen
Als je nu al een smid moet hebben voor een redelijk tarief, zou ik het helemaal uit mijn hoofd zetten. De kans dat hij op speciaal beslag moet is groot, het kost veel geld en moet ook nog steeds weer opnieuw gebeuren, ik voorzie een behoorlijke kostenpost, alleen al aan een goede smid.
Daarnaast kan je er vergif op innemen dat hij niet goedkoop zal zijn qua dierenartskosten. De kans dat er van alles speelt is reëel bij een 20-jarige. Daarnaast is die hoefbevangenheid al uitvoerig toegelicht in reacties, en niet alleen wat kosten betreft.
Succes en wijsheid gewenst in je besluit.