Paard kopen met verleden van hoefbevangenheid

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Paard kopen met verleden van hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:34

Wanneer je geld teveel hebt ? 800 euro, stalling eerste maand , goede hoefsmid, nieuwe foto’s en hoefsmid. Dan ben je inmiddels al weer 700 euro verder. Dan zit je op 1500 euro met het risico dat je er nooit op kunt rijden. En je moet waarschijnlijk zelf voor zeer arme voeding zorgen, hij kan nooit het land op. Wil je dat ?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:37

bigone schreef:
Wanneer je geld teveel hebt ? 800 euro, stalling eerste maand , goede hoefsmid, nieuwe foto’s en hoefsmid. Dan ben je inmiddels al weer 700 euro verder. Dan zit je op 1500 euro met het risico dat je er nooit op kunt rijden. En je moet waarschijnlijk zelf voor zeer arme voeding zorgen, hij kan nooit het land op. Wil je dat ?

Je vergeet het transport mee te rekenen + gezondheidscertificaten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:41

janderegelaa schreef:
bigone schreef:

Je vergeet het transport mee te rekenen + gezondheidscertificaten.

Als je het gelezen had, wist je dat die 800 euro het transport is, het paard krijgt ze.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:44

Stepheanie schreef:
Help!

Hele korte versie van het verhaal:
In 2020 verliefd geworden op Elvis in Spanje. 5 maanden daar heerlijk met hem gereden. Elvis heeft een verleden van hoefbevangenheid. Kreeg nu dr kans om hem naar NL te halen, waar hij op zand (paddock paradise) zou komen te staan met onbeperkt toegang tot suikerarm ruwvoer. Nu heb ik röntgenfoto’s laten maken van zijn voorhoeven om de stand van zijn hoefbeen te bepalen. Ik heb geen wedstrijdambities en zou enkel recreatief met hem rijden. Wat zouden jullie op basis van deze foto’s doen? Elvis is 20 jaar.

Alleen als je er ook Spaans ruwvoer bij kunt kopen voor de rest van zijn leven.
Het NL hooi bevat veel voedingswaarde, dat zijn Spaanse paarden helemaal niet gewend.
Zeker zo'n dier met gevoeligheid voor bevangen raken....

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:45

Er lijkt nog ruim voldoende zool onder de hoefbeen punt te zitten. En de hoeven zijn best uitgezakt waardoor er nog veel winst te behalen valt. Dus als hij op dit moment niet kreupel is of andere problemen heeft zou ik er voor gaan. Overigens zit ik wel even te kijken naar de laatste foto, daar lijkt iets? Een cyste? Of iets dergelijks te zitten in straal of hoefbeen…. Heb je deze foto’s ook op een blok laten maken? Want zo op de grond kun je eigenlijk niks van het straalbeen zeggen

Voeding moet naar mijn inzien te regelen zijn

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:49

Tsja, het klinkt leuk maar is het wel fair naar het paard toe? Wat maakt dit paard zó speciaal dat je m dit (de stress en ongemakken vd reis en totaaaal andere omgeving in de laatste jaren van zijn leven) aan wilt doen?
Waarom geen paard uit NL adopteren en die een goede oude dag geven oid? Of juist een leuk veulentje kopen daar?

HB heb ik geen ervaring mee, ben geen deskundige dus daar laat ik me niet over uit.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 23:10

Persoonlijk zou ik het niet doen, helaas genoeg ellende hiermee gehad.
Ook al heb je arm hooi, het hooi hier is überhaupt al veel rijker, dan het hooi daar.
Daarbij is het paard al 20, tel daarbij verhuis stress op en rijkere hooi, dan is het erop wachten dat ie weer bevangen wordt.
Weet je ook of hij insuline resistent is of, toevallig cushing heeft.
Bij beide ziektes is hb een grote bijkomende aandoening.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 00:14

Ik zou het niet doen.
Je zou een oud paard kopen met een hoefbeen dat al serieus gekanteld is, met een hoog risico op herval. Reken maar op kopzorgen (is dit hooi wel goed, loopt hij wel pijnvrij, komt hij het transport goed door, ...) en extra kosten (medicatie bij opflakkering, hoefbescherming, heel regelmatig hoefonderhoud...).

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 07:52

Als je het paard niet wilt laten beslaan, laten staan.

Een paard wat in deze na te bevangen is heeft ondersteuning nodig, zeker als je hem wilt rijden.

Vergeet ook niet dat het lange transport een risico is, dat bevangenheid bij een paard als deze terug komt enkel door voeding is allang achterhaald. Stress en overbelasting spelen ook een rol, dit zou door het transport, zeker op deze leeftijd kunnen opspelen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 08:56

Juut schreef:
Hoefbeen links voor lijkt iets gekanteld. Hoefbeen rechtsvoor is duidelijk gekanteld.
Voer in Spanje is zoveel armer dan in nederland met alle beste intenties haalbaar is.

Nee, 800,- is geen hoofdprijs. Een lading da-rekeningen wel. Chronisch op pracent zeer zeker ook. Dagelijks met angst en verdriet naar stal gaan, bang voor hoe je je vriendje aan gaat treffen...absolute hoofdprijs.

Ik zou dit eens heel goed bespreken met een dierenarts waar jij vertrouwen in hebt. En er zelf over nadenken of je het zowel emotioneel als finacieel kan dragen als dit fout uitpakt.

Ik denk dat dit goed samenvat hoe het de eigenaar van een paard afgaat die hb is geweest.
Weet je wat de oorzaak vd hb is?

Eenmaal hb geweest zijn er zoveel triggers die het weer kunnen uitlokken. Stress is een daarvan. Een verhuizing was een vd oorzaken waardoor die van mij weer hb werd. En dat was dan een verhuizing van een half uur.
Elke vaccinatie, wormkuur of sedatie zie ik gelijk terug in zn voeten en je bent dus altijd daarom heen aan het managen. In heb hb topic lees je ook veel dat bokkers niet meer zorgeloos naar hun paard kunnen gaan. Dat zou ik bij voorbaat al niet willen kopen.

Ik denk (zoals bij elk paard) dat aanschafkosten weinig zeggen over de vervolgrekeningen en kopzorgen. Kijk je naar wat het beste is voor het dier, ook dan zou mijn keuze zijn om hem te laten staan.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 09:05

Kortom : met deze antwoorden schiet je niets op
De een reageert vanuit zijn verstand en de ander vanuit zijn gevoel.
De een heeft positieve ervaring met de aanschaf van een ‘kneusje’ ( dit klinkt niet lief, maar je begrijpt wat ik bedoel ) en de ander een hele negatieve.
Het zal echt je eigen beslissing moeten worden , eentje waar je ZELF volledig achter kan staan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 09:20

Het paard is hoefbevangen en heeft gekantelde hoefbenen. Zelf zou ik dan alleen een ritje naar de kliniek maken omdat dat belangrijk is voor de gezondheid. Maar een rit van Spanje naar Nederland zou ik niet fair vinden. Dat is al pittig voor een gezond paard.

Ik heb 2 bevangen ponys gehad. Grietje heb ik laten inslapen toen ze na 10 jaar voor de 2e keer bevangen raakte en niet meer pijnvrij te krijgen was. Amber is het sindsdien nooit meer geweest. Beide hebben ppid. Ik zou nu nooit meer kiezen voor een bevangen paard als je het nog moet kopen. Je bent nooit meer onbevangen dan en moet alles strak in de hand houden qua management

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:15

Ik heb er eentje die ook gevoelig is. Met goed management is het prima te doen en heb ik een fit paard.
Mijn paard is niet beslagen en draagt met activiteiten hoefschoenen. Verder is er genoeg alternatief voor ijzerbeslag.

Maarrr...ik ben afhankelijk van pensionstalling en dat geeft regelmatig stress, heel veel stress, slapeloze nachten.
Komt er wel het juise voer, krijgt hij genoeg vrije beweging, het eeuwige gezeur om hooi vs voordroog vs kuil. Ook na duidelijk uitleggen krijg ik nog steeds de vraag of hij toch echt niet even op de wei mag want je ziet er niks aan. Nee...dat komt omdat het onder controle is.
Vind ik wel een stal waar hij niet op de wei hoeft en waar hij dan ook niet alleen staat op een paddockpostzegel van 5x5. En als je dan de goede plek hebt gevonden trekken ze de stekker eruit en begint het weer allemaal opnieuw. -O-

Als ik het aan huis zou hebben zou ik de gok wel durven nemen maar op een pensionstal niet.

Paardje02Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:01

Ik denk dat het hier belangrijk is om naar jouw verwachtingen te kijken. Vind jij het oke als je dalijk misschien een dure grasmaaier hebt lopen, of wil je echt graag zeker zijn dat je nog kan rijden, en voor hoelang dan?

Transport hoeft geen probleem te zijn zoals hierboven aangegeven. Er zijn echt nette bedrijven die echt wel weten wat ze doen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:46

Juut schreef:
Nee, 800,- is geen hoofdprijs. Een lading da-rekeningen wel. Chronisch op pracent zeer zeker ook. Dagelijks met angst en verdriet naar stal gaan, bang voor hoe je je vriendje aan gaat treffen...absolute hoofdprijs.

Vooral dit kan ik uit ervaring helaas beamen.

Het is heel zwaar om een zorgenkindje te hebben, financieel en mentaal.

Als ik de foto's zie, zou ik er persoonlijk niet meer mee gaan rijden, ook niet recreatief.

En ook ik heb bedenkingen bij de overgang van het voer voor Elvis.
Het armste hooi in NL is nog steeds erg rijk in vergelijking met Spanje. Voor hem kan dit een enorme trigger zijn, zeker in combinatie met het zware transport.

Doe je Elvis hier een plezier mee vraag ik me af, wordt zijn kwaliteit van leven er echt beter van of is het vooral leuk voor jou?
Klinkt hard, sorry, maar is wel belangrijk om je af te vragen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 11:50

Bij een geval als dit moet je alleen maar je verstand laten spreken en, het klinkt hard, niet je hart. Ik kan me best voorstellen dat ze zo'n paard weggeven..........ze weten zeker dat ze er geen kosten meer aan zullen krijgen en ze ontlopen de verantwoordelijkheid om hem op een gegeven moment te laten inslapen! Een ding is zeker; gratis paarden bestaan niet, die gaan je om te beginnen bakken met geld kosten, een hele hoop emoties ( want de kans dat dit mis gaat is heel groot, misschien wel op korte termijn) en het ontneemt je de lol in de paarden want er echt op rijden is eigenlijk een no-go! Doe jezelf, en mogelijk het paard, een plezier en laat hem daar. Ga op zoek naar een gezond paard als je wil rijden want met dit soort paarden is de kans groter dat rijden het niet gaat worden maar geld uitgeven, met bakken, wel plus het verdriet en de stress als het niet goed gaat. Ik heb intussen meerdere mensen meegemaakt die een paard met problemen hebben gekocht, omdat hij zo'n lief koppie had, en van nooit kunnen rijden maar wel torenhoge DA rekeningen betalen tot het laten inslapen na 3 maanden zijn hier al voorbij gekomen! Een paard is geen konijn en kost dus geld, veel geld, en een ongezond paard kost nog veel meer...........en dus niet alleen geld.
Ook hier in Nederland zijn gratis paarden op te halen.......het dier wat moest worden ingeslapen was er zo een ( van een pensionklant; paard heeft hier 1 dag gestaan! en kon de volgende dag met de Rendac weggehaald worden).

Stepheanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 13:29

Dank jullie wel allemaal voor het meedenken.

Dat het niet verstandig is om een 'ziek' paard te kopen snap ik uiteraard zelf ook wel ;)
Echter ben ik al 1,5 jaar bezig met deze beslissing, en vind ik het moeilijk om Elvis uit mijn hoofd te zetten.

Hij staat nu te verpieteren in een paddock (wel met soortgenootjes gelukkig), maar hij krijgt verder geen aandacht, wordt niet geborsteld en niet bereden. Hij lijkt op dit moment geen pijn te hebben, en heb daarvan ook niks kunnen merken in de 5 maanden dat ik hem zelf bereden heb.

Wat betreft voer; de plek waar hij komt te staan voert hooianalyses uit. In de tijd dat ik bij Elvis was kreeg hij vanwege zijn hoefbevangenheid enkel hooi (inderdaad, heel arm hooi), maar vermoed omdat hij nu weer in een kudde staat dat hij ook mash (suikerbietenpulpzooi) en alfalfa krijgt. Wacht nog op antwoord hierover.

Naast het feit dat ik het voor mijzelf uiteraard leuk en fijn zou vinden om hem hier te hebben, denk ik dat zijn toekomst hier ook een stuk zonniger is dan dat hij daar blijft staan.

Het enige wat mij echt tegenhoudt zijn de mogelijke kosten. Ik heb wel al een barefoot bekapper in de omgeving gevonden die tegen een heel redelijk tarief elke 5 weken kan komen bekappen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:41

Jij bent gewoon verliefd op hem.
Ik denk dat als je geen verwachtingen hebt en hem een fijne oude dag wil bieden, en daar het geld voor hebt. Je weet dat hij die blessure heeft en dat het je geld zal gaan kosten hoe dan ook. En als je daar geen moeite mee hebt. Dan zie ik niet in waarom niet.

En kan hij bereden worden dan is dat mooi mee genomen. Al bestaat wel echt de kans dat dat op korte termijn niet echt meer fair is.

Als hij nu pijnvrij is zie ik niet in waarom hij niet naar NL vervoerd zou kunnen worden.

Persoonlijk zou ik het niet doen. Omdat ik dan het gevoel heb de ellende van anderen op te moeten knappen. Maar dat is iets van mij.

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 13:59

Het is heel lastig, je kan niet elk paard redden en er staan er ongetwijfeld meer in situaties die verre van ideaal zijn. Maar ja, deze ken je :)
Ik zou een paar stappen nemen
-Overleg met de dierenarts
-is het paard op dit moment pijnvrij?
-Hoe denkt je DA over vervoer naar Nederland?
-Zijn er nog andere issues met zijn gezondheid?
-Zorg voor een zo goed mogelijke overgang in het voer, niet in een keer van schraal Spaans hooi naar schraal Nederlands hooi overstappen, daar zit echt een verschil tussen
-Spreek met jezelf een budget af; je bent naast de 800 euro voor transport ook sowieso een maand stalling, een goede bekapbeurt en waarschijnlijk ook een tandartsbehandeling en entingen verder. En dat is als er geen gekke dingen boven water komen.
-Is dit paard je dat waard?
-Tot hoe ver wil je gaan als hij tóch pijn blijkt te hebben?
-Ben je in staat de knoop door te hakken en hem te laten inslapen mocht dat na een maand in Nederland toch nodig zijn?
-Denk goed na over wat je zelf echt wilt. Als je nog 10 jaar een paard hebt waar je niks meer mee kan dan poetsen, is dat dan oké voor je?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 14:09

Stepheanie schreef:

Dat het niet verstandig is om een 'ziek' paard te kopen snap ik uiteraard zelf ook wel ;)
Echter ben ik al 1,5 jaar bezig met deze beslissing, en vind ik het moeilijk om Elvis uit mijn hoofd te zetten.

Hij staat nu te verpieteren in een paddock (wel met soortgenootjes gelukkig), maar hij krijgt verder geen aandacht, wordt niet geborsteld en niet bereden. Hij lijkt op dit moment geen pijn te hebben, en heb daarvan ook niks kunnen merken in de 5 maanden dat ik hem zelf bereden heb.

Wat betreft voer; de plek waar hij komt te staan voert hooianalyses uit. In de tijd dat ik bij Elvis was kreeg hij vanwege zijn hoefbevangenheid enkel hooi (inderdaad, heel arm hooi), maar vermoed omdat hij nu weer in een kudde staat dat hij ook mash (suikerbietenpulpzooi) en alfalfa krijgt. Wacht nog op antwoord hierover.

Naast het feit dat ik het voor mijzelf uiteraard leuk en fijn zou vinden om hem hier te hebben, denk ik dat zijn toekomst hier ook een stuk zonniger is dan dat hij daar blijft staan.

Het enige wat mij echt tegenhoudt zijn de mogelijke kosten. Ik heb wel al een barefoot bekapper in de omgeving gevonden die tegen een heel redelijk tarief elke 5 weken kan komen bekappen.

Als je het geld hebt en een spaarpotje voor onvoorziene kosten, en je doel niet perse rijden is dan kun je het natuurlijk een kans geven. Zoals ik het lees staat hij daar weg te kwijnen en daar kan ik zelf ook slecht tegen. Wel zou ik dan vragen of je er ook voor twee maanden zijn eigen voer bij kan krijgen (hooi en alfalfa oid) zodat je de overgang naar ander voer geleidelijker kan maken wat zeker met een HB verleden erg belangrijk is.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 15:28

Stepheanie schreef:

Een paard met een hoefbeen zoals deze zou ik niet door een barefoot bekapper laten bijhouden....ik ben in principe tegen ijzers maar bij een dergelijk paard lijkt het toch echt noodzaak.
Mijn man heeft ooit een hoefbevangen paard gered, uit Portugal. Ondanks dat het bij dat dier beter leek te gaan ( speciaal beslag, voeding in de gaten houden etc.) kantelde het hoefbeen toch op een gegeven moment en ging dwars door de zool heen en toen was het einde verhaal. Heeft hem toen duizenden euro's gekocht en heel veel stress en verdriet.
Ik kan me helemaal voorstellen dat je zo'n dier een goede, oude dag wil geven maar als je zelf geen stal bij huis hebt of een dikke vette bankrekening dan zou ik er toch nog eens heel goed over denken.

Maar uiteindelijk is het natuurlijk jouw keuze :D

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:11

Nee, dat zou ik niet meer doen. Je koopt, zoals eerder gezegd, heel veel stress, verdriet en kosten. Zelfs al kan je de allerbeste verzorging bieden voor een HB paard, dan kan het nog steeds onvoldoende zijn. Vergis je bijvoorbeeld niet op de kans op bv winterbevangeheid als de binnenkant van de hoef al stuk is, en op kou heb je geen invloed. En dan moet dit paard ook nog heel lang op transport en komt het in een ander klimaat met ander ruwvoer terecht. Natuurlijk kàn het goed gaan, maar de vraag is of je voor het paard en voor jezelf zoveel risico zou moeten willen nemen. Zoals een vriendin van mij zegt: ellende hoef je niet te kopen, dat krijg je toch wel. En met HB geldt dat extra, kan ik je uit ruime ervaring zeggen.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:27

Stepheanie schreef:

Het enige wat mij echt tegenhoudt zijn de mogelijke kosten. Ik heb wel al een barefoot bekapper in de omgeving gevonden die tegen een heel redelijk tarief elke 5 weken kan komen bekappen

Als je nu al een smid moet hebben voor een redelijk tarief, zou ik het helemaal uit mijn hoofd zetten. De kans dat hij op speciaal beslag moet is groot, het kost veel geld en moet ook nog steeds weer opnieuw gebeuren, ik voorzie een behoorlijke kostenpost, alleen al aan een goede smid.
Daarnaast kan je er vergif op innemen dat hij niet goedkoop zal zijn qua dierenartskosten. De kans dat er van alles speelt is reëel bij een 20-jarige. Daarnaast is die hoefbevangenheid al uitvoerig toegelicht in reacties, en niet alleen wat kosten betreft.
Succes en wijsheid gewenst in je besluit.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:32

Nicky1963 schreef:
Stepheanie schreef:

Het enige wat mij echt tegenhoudt zijn de mogelijke kosten. Ik heb wel al een barefoot bekapper in de omgeving gevonden die tegen een heel redelijk tarief elke 5 weken kan komen bekappen

Als je nu al een smid moet hebben voor een redelijk tarief, zou ik het helemaal uit mijn hoofd zetten. De kans dat hij op speciaal beslag moet is groot, het kost veel geld en moet ook nog steeds weer opnieuw gebeuren, ik voorzie een behoorlijke kostenpost, alleen al aan een goede smid.
Daarnaast kan je er vergif op innemen dat hij niet goedkoop zal zijn qua dierenartskosten. De kans dat er van alles speelt is reëel bij een 20-jarige. Daarnaast is die hoefbevangenheid al uitvoerig toegelicht in reacties, en niet alleen wat kosten betreft.
Succes en wijsheid gewenst in je besluit.

Maar dan sowieso....een barefoot bekapper ook nog. Hoe snel wil je een HB paard nog verder de vernieling in helpen.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 16:41

Als je bang bent dat je spijt krijgt als je het niet doet, zou ik er gewoon voor gaan. Zo prijzig is het niet, en je kunt hier altijd nog kijken.
(maar wel met mezelf afspreken, dat als hij er last van krijgt, het gewoon einde oefening is, ik zou er niet mee gaan doctoren)
Zoals je zelf zegt, heeft hij het nu ook niet goed. Mocht hij hier aankomen en het gaat toch niet, ben je hooguit de kosten kwijt die je tot dan toe betaald hebt....
De rest van je leven af vragen, wat als ik het wel gedaan had, lijkt me veel erger.
Maar dan uiteraard wel als je het geld makkelijk kan missen (dus aanschaf / transport + eventuele basis dierenarts kosten/hoefsmid/ stalling)