wie weet raad, pony blijft hb

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: wie weet raad, pony blijft hb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:05

Ik zou juist nu investeren in foto's en een goede smid. Een smid met de juiste kennis kan het proces juist goed doen is mijn ervaring. Met foto's weet je wat de schade in de hoef is en hoeveel ruimte je smid heeft om mee te werken. Je kunt eventueel ook hoefschoenen met zooltje aandoen

Ik heb met grietje bij haar eerste bevangenheid ook van alles geprobeerd. Uiteindelijk als laatste redmiddel naar de kliniek gereden. Daar is ze op de foto gezet. Bekapt en op breakover beslag gezet door van nassau. Na 1.5 week begon ze weer te lopen en te rennen en ben ik met afbouwen van de medicatie begonnen. Ze is toen ruim 10 jaar hb vrij geweest. Helaas heb ik haar uiteindelijk bij de 2e bevangenheid laten inslapen omdat het toen niet lukte haar pijnvrij te krijgen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 21:14

Foto's zijn zeker zinvol als het acute stadium voorbij is.
Ze zijn dan niet meer gevoelig/kreupel van de hoefbevangenheid, maar door het feit dat de punt van het hoefbeen in de zool drukt door kanteling. Zonder foto's is het lastig inschatten voor de smid hoe ver hij de verzenen moet laten zakken en hoe veel hij de teen kan inkorten om weer voldoende afrolling te krijgen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 02:12

Precies wat men hier zegt. Juist foto's wél laten maken.... dan weet je hoe erg de schade is. En wel of niet goed lopen, kan nog erg verschillen per dag en per moment.... De bekende ups en downs. Zeker bij HB wat langer duurt...

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 02:45

Foto's maken is eigenlijk een beetje stap 1. Voor het zelfde geld is de zool dun, dan staat je pony weken met pijn zonder oplossing.
Zo duur zijn foto's van alleen voorhoeven ook niet.

Plausibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 03:40

Heb je een ruwvoer analyse laten maken van het hooi? Tweejarig hooi zegt eigenlijk niet zoveel.
En natuurlijk heeft het geen zin als je een partij hooi hebt met balen van steeds een ander perceel.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 06:19

Niet te snel van de bute halen. De ontsteking kan weer opwakkeren. Veel hb paarden staan weken op de bute. Wel in combinatie met een
maagbeschermer!
Pas gaan afbouwen ( heeeel langzaam) als het echt beter gaat.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 08:48

Misschien kan je nog glucobalance bij geven? Normaal wordt dat gebruikt om het te voorkomen, maar wellicht helpt het ook om te verlichten?

Onze shet krijgt het nu een jaar. Daarvoor elk jaar wel licht hoefbevangen door toch teveel gras, te suiker rijk hooi etc. We hebben het hele jaar nog nergens last van gehad en hij staat toch al het hele jaar op het gras! (Voorjaar en zomer met masker, maar dat was altijd al)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:15

judithM schreef:
Niet te snel van de bute halen. De ontsteking kan weer opwakkeren. Veel hb paarden staan weken op de bute. Wel in combinatie met een
maagbeschermer!
Pas gaan afbouwen ( heeeel langzaam) als het echt beter gaat.

Helemaal mee eens, uit ervaring weet ik dat het wat langer doorgaan echt de oplossing kan zijn.