Opeens vervelend onder het zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 16:14

UPDATE

Heb Jojo nu vanaf vorige week woensdag 5 dagen laten staan tot nu. Gewoon (ook voor mezelf) even te laten bekomen.

Ik heb hem in die 5 dagen minder luzerne en voeding gegeven om zijn maag eventueel wat te laten rusten. Uiteraard is hooi heel de dag beschikbaar.

Daarjuist even aan de longe en zadel erop om te kijken wat hij zou doen.
Aan de longe zijn de filmpjes zonder zadel (ik ben alleen, dus filmen en longeren is nog niet mijn sterkste kant)

Toen ik er op zat deed hij weer zoals vorige week. Enkel na een paar keer 'klikken' met mijn tong en geen hakken aandrukken begon hij rustig te stappen.
Een drafje vragen was te veel. Dan protesteerde hij weer en gingen we meer achteruit dan vooruit. En oren plat in de nek.

Ik had ondertussen nog geen mail-antwoord van de osteo dus die heb ik een smsje gestuurd in de hoop sneller antwoord te ontvangen.
Ik wil graag eerst met osteo werken zodat daar al iets mee 'uitgesloten' kan worden of juist niet.
Daarna met een 'losgewerkt' paard het zadel laten nakijken bij Adje

Liefs.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:17

Zolang je zadel zo wipt en rockt zou ik er niet op gaan zitten. Jouw zadel past niet. Hij zal het gedrag blijven herhalen. Wees zuinig op zulke lieve communicatieve paarden. Hij is beleefd en duidelijk. Pas weer rijden met goed zadel, en dan zou ik wel weer drie maanden daarna nogmaals het zadel laten controleren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:19

Zijn er bij aankoop rontgenfoto's gemaakt van zijn voorbenen? Ik vind hem erg kort beide kanten op, hij lijkt te "remmen" op het voorbeen.

Osteopaat is leuk maar als hij pijn in zijn voorvoeten heeft dan zet hij daarom zijn rug vast en gooi je geld weg als je dit laat behandelen maar het probleem niet opgelost is.

Ik zou eerst willen uitsluiten of hij geen pijn heeft aan zijn voorbenen.

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 16:21

Ik heb ook niet echt 'gereden' hoor. Enkel even kijken wat na 5 dagen 'rust' zou geven.
Bij een blessure bijvoorbeeld zou het na 5 dagen ook wel eens niets meer kunnen zijn.
Het was enkel om te proberen. ;-)

S_GUN

Re: Opeens vervelend onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 16:21

Hij is rx goedgekeurd aan de benen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:22

Heb je de mogelijkheid om eens met een barebackpad te rijden? En dan kijken hoe hij reageert?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:27

S_GUN schreef:
Hij is rx goedgekeurd aan de benen.

Toch is het goed nog eens een dierenarts (kliniek) hem te laten checken. Probleem kan namelijk ook in de schouder(s) en ellebogen zitten.. die staan vast niet op de foto.

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 16:27

Ik heb helaas geen mogelijkheid neen.

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 16:30

En neen, schouders/ellebogen niet op de foto

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:43

Een osteopaat kijkt juist naar het hele paard, wat me niet verkeerd lijkt. Stijve voorbenen hoeven niet te duiden op een probleem met de voorbenen maar kunnen ook ergens van achter vandaan komen.
Verder weet ik niets van westernzadels als dressuurruiter, maar vond dit filmpje wel verhelderend over wat een goed passend zadel is: https://www.youtube.com/watch?v=mWoORDN8_R8

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:45

Ik vind hem echt niet lekker lopen en geloof zelf niet dat het uit zijn benen komt maar uit zijn rug. Ik vind hem juist achter niet prettig lopen. Helaas herken ik het loopje en bij mijn paard bleek het weldegelijk een ernstig rugprobleem te zijn. De osteopaat beweerde dat het was omdat ze wat vast zat. Nooit had zij geopperd om de rug eens na te laten kijken. En ik spreek hier toch over een goede osteopaat... Ik ben blij dat ik toch naar de kliniek geweest was voor foto’s.
Ik adviseer je om naar een goede kliniek te gaan en zijn rug op de foto te zetten. Het probleem kan ook vanuit zijn si komen maar dat is alleen vast te stellen met de echo.
Mobiele rontgen, dus op stal, schiet je niet zoveel mee op met rugfoto’s.

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 16:50

Wat had je paardje dan als ik vragen mag? En was er wat aan te doen?

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:53

Kissing spines op alle wervels en forse artrose in facetgewrichten. Ik laat mijn paard binnenkort inslapen helaas. Er is niets aan te doen. Onder het zadel gek genoeg tijden lang braaf geweest, en ook in ene begonnen met staken. Vandaar ik het wilde laten onderzoeken.
Hoeft niet zo te zijn dat het bij jou paardje ook zo is maar ik raad je echt aan om te gaan, ik ben bij mijn paard er te laat bij om er nog wat aan te kunnen doen omdat het al veel te ver heen is. :n

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 16:58

Wat jammer voor je! Ik hoop dat het hier maar een banaal probleem is en met een goed passend zadel misschien opgelost kan worden.

Ik begin eerst met osteo. Gewoon even heel het paard bekijken. Kan ook gewoon nooit kwaad. Daar doen we niks 'mis' mee.
Daarna wil ik naar het zadel laten kijken zodat we daar ook weer iets kunnen uitsluiten.

Houd het probleem aan, of merken we geen verschil wil ik de rug zeker op de foto hebben.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 16:59

Eretria schreef:
Ik vind hem echt niet lekker lopen en geloof zelf niet dat het uit zijn benen komt maar uit zijn rug. Ik vind hem juist achter niet prettig lopen. Helaas herken ik het loopje en bij mijn paard bleek het weldegelijk een ernstig rugprobleem te zijn. De osteopaat beweerde dat het was omdat ze wat vast zat. Nooit had zij geopperd om de rug eens na te laten kijken. En ik spreek hier toch over een goede osteopaat... Ik ben blij dat ik toch naar de kliniek geweest was voor foto’s.
Ik adviseer je om naar een goede kliniek te gaan en zijn rug op de foto te zetten. Het probleem kan ook vanuit zijn si komen maar dat is alleen vast te stellen met de echo.
Mobiele rontgen, dus op stal, schiet je niet zoveel mee op met rugfoto’s.

Kan ook inderdaad, het is soms moeilijk te beoordelen maar ik vind hem ook niet lekker lopen dus zou ook zeggen, laat het dier doorlichten op een goede kliniek.

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 17:00

Denk dat ik het zo stapje voor stapje wil aankijken/oplossen.

Of zouden jullie het anders doen? Of andere volgorde?

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:01

Ik vind 'm niet fijn lopen. Niet te zeggen waar het vandaan komt. Ik zou hem meenemen naar de kliniek voor onderzoek of een goede DA aan huis laten komen.

Een osteopaat kan fijn zijn, maar in dit geval zou ik toch eerst laten kijken door een DA.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:03

S_GUN schreef:
Denk dat ik het zo stapje voor stapje wil aankijken/oplossen.

Of zouden jullie het anders doen? Of andere volgorde?

Ik snap gedachte maar ik vind hem zelf zo stijf dat ik denk ik in dit geval eerst voor de kliniek zou gaan.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:06

Ik zou starten met de da de rest kan later altijd nog. Een goede diagnose is het begin wat mij betreft. Strekte TS!

Eretria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:07

Eerst kliniek dan osteo. Bij mijn paard bijvoorbeeld had ook meer kwaad dan goed gedaan had ik eerst de osteo laten komen en dan pas kliniek.
Ik had hier afgesproken dat als er wat aan te doen zou zijn de dierenarts haar los zou werken (is ook osteo namelijk) want die wist dan precies hoe of wat na de onderzoeken. Als je niet weet wat er scheelt kan het link zijn eraan te gaan lopen morrelen.
Heel veel succes met je paardje en duimen op goed nieuws.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:22

Ik zou daar voorlopig geen zadel op leggen. Paard loopt erg kort op beide kanten en ik zou voor een stockzadel gaan kijken, paard heeft een korte rug.
En een bareback op een pijnlijke rug?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-02-22 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:27

eerst naar de kliniek. Is alles goed, dan kun je verder kijken

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:35

Zonder zadel vind ik je paardje zo op de filmpjes kort van voren en strak in de rug.

Osteopaat ben ik voorstander van maar na de DA en diagnose, niet er voor.
Ik zou dus qua volgorde als je nu na een weekje rust geen verbetering ziet eerst de dierenarts laten kijken. Dan de osteopaat er bij voor het losmaken en werken vanaf de grond als de dierenarts daar geen belemmering in ziet, en dan pas de zadelpasser er bij want het zadel ligt duidelijk niet goed.

Ik zou niet een ander zadel, dit zadel of geen zadel er op leggen en er dan op gaan zitten om te kijken wat hij doet. Dier geeft keurig aan dat er iets niet lekker is aan de longe al.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 17:49

Eerst de rug op de foto , zodra uitgesloten is dat daar een probleem zit kun je verder kijken.
Ik heb van quarters weinig verstand qua lopen maar ik vind hem gewoon echt slecht lopen.

S_GUN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 17:52

Dierenarts gebeld.
Hij komt nu donderdag langs.
Eerst even zo bekijken, daarna rug op de foto.

Wish me luck!!!