Hoe lang stalrust na koliekoperatie?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Hoe lang stalrust na koliekoperatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 21:39

@Jet, klopt (al zou ik me nog meer voor de kop slaan als ik de voederadviezen van de kliniek zou volgen, heb ik binnen de kortste keren een bevangen paard), maar ik loop nu ook op de toppen van mijn tenen, bij het stappen heeft ze al enkele keren een gek sprongetje gemaakt, en dan word ik zelf schrikkerig.

Ik heb wel zwart op wit staan dat ze meermaals per dag naar buiten mag om te stappen, en na 4 weken mag ik weer longeren (not, ik weet hoe gek ze kan doen aan de longe).

Maar zoals ik zei: mijn dierenartse zal me ongetwijfeld het juiste advies geven op maat. Maar ze geven hier sowieso stormweer uit de volgende dagen, dan blijft ze sowieso binnen natuurlijk - hopelijk is braaf stappen wel wat haalbaar - te verleidelijk om dan uit hun plaat te gaan.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:13

Vergeet niet dat de operatie een hoop van het paard gevraagd heeft, en ze flink wat meer eiwitten kunnen gebruiken en verwerken dan normaal.

Waarom heb je niet aan de kliniek om een aangepast advies gevraagd?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 22:37

Heb je met het stappen een hoofdstel in? Met de peesblessures die mijn vorige paard had ging ik altijd stappen met een hoofdstel in en daaraan een hengstenketting. Die haalde ik door de bitringen en het klipje deed ik dan weer aan een schakel vast. Dan had ik even meer te vertellen en hield ze zich goed gedeisd. Je kan eventueel ook nog vragen om iets licht kalmerends, zodat de scherpe randjes er met het stappen even af zijn. Ik kreeg daar destijds muisjes voor, maar ik weet niet of dat nog verkocht wordt.

Hopelijk kom je er met je eigen dierenarts goed uit wat wel en niet kan, sterkte de komende tijd hoor!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-22 23:42

@Jet, zo erg is het ook weer niet hoor, ze loopt netjes mee met een los touwtje, behalve paar keer een hupsje zet ze geen stap verkeerd, ik zou trouwens niet weten waar mijn bit ligt, we zijn al zo'n 6 jaar bitloos intussen. Als ik trouwens mijn handen in mijn zakken stopt, denkt ze direct dat ik een snoepje heb en heb ik weer haar aandacht.

@Utixo, het was een andere dierenartse dan deze die ik best kende, en ik had enorme stress voor het transport, had de dag vooraf advies gevraagd omdat ik wist dat ik de dag van het transport zelf teveel stress zou hebben om iets van informatie op te nemen, hadden beloofd het te mailen maar ik kreeg het dus mee op papier. Maar aangezien mijn dierenartse vroeger in dezelfde kliniek op dezelfde dienst gewerkt heeft, zal ze me ook wel kunnen bijstaan (of eerder bevestigen wat ik denk, want na 38 jaar in de paarden, waarvan 36 jaar paarden aan huis en een tiental jaar eigen pensionstalling leer je ook wel wat :) )

Ze heeft daar op onbeperkt gestaan, maar ze vond hun hooi niet zo lekker. Hier heb ik 3 soorten hooi moeten halen voor ik eentje vond dat haar beviel, en dan nog... (luzernehooi vindt ze super lekker, maar durf ik nu niet geven wegens te hard). Gelukkig lijkt ze nu al weer wat normaler te eten. Ik verdenk haar er stiekem zelfs van om wat zielig te doen om luzernehooi te krijgen (die truc werkte vroeger), zo slim is ze wel. :)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-22 23:52

O, fijn dat het niet zo erg is dat die middelen nodig zijn! Een hupsje zal denk ik weinig kwaad kunnen hoor, zolang het niet uit de hand gaat lopen.

Je komt er vast wel uit met je eigen DA!

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-22 01:37

Ik moet zeggen dat ik het ook wel bizar vind, na 6 weken weer op de wei. De binnenkant heelt toch nooit zo snel.. Ze hebben bij die van mij ook niks tussen zn darmen vandaan hoeven halen maar toch moest hij 3 maanden op stal..

Maar goed. Ik hoop dat je er uit komt met je dierenarts en je paard er weer snel bovenop is! :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-22 17:15

Update: dierenartse is geweest, en het ziet er allemaal goed uit. Op 2 plaatsen lichte zwelling rond de hechting, maar niets om me zorgen over te maken.

Ze adviseert idd ook 4 weken boxrust (moet nog navragen of dat na thuiskomst of na de operatie is, maar volgende week mogen de draadjes eruit, ik vraag het dan na), en daarna kleine paddock. Gelukkig gedraagt mijn meisje zich voorbeeldig: zit nu alleen op stal met alle deuren dicht, en trekt zich niets van de eenzaamheid aan.

Ook al 2x wat gestapt in de piste, ik schrik me telkens rot van die hevige wind, maar zij trekt zich er niks van aan.

DA was het ook niet eens met het "onbeperkt" advies, ze vindt haar ook nog steeds aan de zware kant, dus ik moet opletten dat dat "onbeperkt" niet uit de hand loopt. Ook over het grazen aan de hand is ze wat achterdochtig, dus dat ga ik weer stopzetten. Wel vervelend dat mijn track helemaal in gras is, wordt vervelend stappen nu ze er heeft mogen grazen, en altijd maar rondjes in de piste wordt ook wat langdradig. Maar ik krijg het wel aan haar verstand, en van een vijftal hapjes zal ze nu ook niet bevangen worden.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 08:37

Waarom stop je met grazen aan de hand? Als er iets goed is voor de darmen van een paard, is het wel gras :oo

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:12

Omdat het gras op het moment dat TS het schreef misschien teveel Fructaan bevatte, als het paard gevoelig is voor hoefbevangenheid kan dat misgaan en daar zit TS nu echt niet op te wachten... Vermoed ik tenminste.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:43

maar is dat ook al een gevaar wanneer je smiddags even een half uurtje graast ?
(geen idee hoor, geen ervaring met hoefbevangenheid)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:47

In de winter is gras idd best gevaarlijk.
Er is een app waarmee je ongeveer het gevaar kunt afschatten.
Maar helemaal precies weet je het natuurlijk niet.

In de namiddag is VAAK iets minder suiker in hrt gras. Maar dat is neet altijd

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-22 11:49

Dat durf ik niet te zeggen. Ik denk alleen dat dat bij TS niet de bedoeling was, die gaat twee of drie keer per dag 10 minuten aan de hand stappen en dan zou het paard dus gras eten. Het lastige voor haar en haar paard is dan dat hij de ene keer wel en de andere keer niet mag eten als hij over hetzelfde stuk loopt. Ik zou er dan ook voor kiezen om maar helemaal geen gras te laten eten.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-22 15:29

Ik heb idd heel erg schrik voor die hoefbevangenheid, vooral aangezien ze nu ook haar hooi weeral gulziger eet. En de darmen werken ook al voldoende: in een nacht tijd mest ze zo'n 7 keer, lijkt me ook dik voldoende (je moet ook echt wel paardenfreak zijn om zo enthousiast te kunnen zijn over een hoop str*nt :) )

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 17:06

UPDATE: we zitten intussen aan week 3 van de stalrust. 's Morgens voor dag en dauw (ik moet om 6u30 vertrekken naar mijn werk) zet ik haar eventjes in de stapmolen terwijl ik haar box uitmest en de andere paarden buiten zet. 's Middags en 's avonds geef ik haar ook nog beweging, ofwel in de stapmolen, ofwel aan de hand.

Ben intussen ook weer begonnen met rechtrichten aan de hand, is een goede afwisseling bij het stapwerk.

Maar de stapmolen gaat niet altijd even lekker: ze durft wel eens beginnen galopperen en bokken erin, dus dan zet ik die snel weer stil. Gisteren was het wel heel mooi om te zien: ze liep gewoon te passageren in de molen, al snuivend en briesend, en heeft zelfs een paar mooie levades gemaakt. Mooi om te zien hoor, en allemaal zaken die toch niet teveel druk op de wonde zetten.

Bij mooi weer durf ik haar ook wel eens buiten zetten in een stilstaande stapmolen, heeft ze ook niet de kans om uit haar plaat te gaan. Alleen glipt ze wel eens in een drafje onder de tralies door, om te zien of ze langs het volgende vak een grasje kan meepikken langs de kant.

Daar dierenartse was heel positief over de wonde, en ze heeft ook een heel alerte blik, en eet en mest prima, dus voor nu ziet het er nog steeds goed uit.

sabina_FP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 17:12

Afgelopen jaar onze merrie ook geopereerd aan koliek na de bevalling. Hierna moest ze 6 weken strikte boxrust, we zijn 4x per dag gaan wandelen in de wei voor haar en ook om het veulen de benen te laten strekken. Hierna moest ze nog 2 weken op stal, maar ze was zo tammetjes ( nog echt niet fit na operatie en melk geven) dat we ze op een klein stukje inloopstal/tegels hebben gezet en dit ging goed. Is bij ons nog een lange weg geweest het herstel, onze merrie heeft nog 3x koliek gehad, kon niet tegen gras meer ondanks dat we supplementen gaven voor de darmflora en het heeeel rustig opbouwde. Toen tijd alleen op de paddock met hooi en gelukkig inmiddels wel weer 24/7 in het gras.

Heel veel succes met het herstel!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 19:40

@Sabina, die van mij gaat sowieso niet meer op de wei (hoogstens eens aan de hand), want al 3x hoefbevangen geweest.

Officieel mag ze vrijdag op een paddockje, maar doordat ze morgen mooi weer uitgeven, riskeer ik me morgen al voor een paar uurtjes, weinig kans dat ze dan erg gek zal doen, en ik blijf sowieso vlakbij. In de stapmolen heeft ze gisteren ook gegaloppeerd en gebokt, je kan niet alle risico's uitsluiten.
Tot nu toe niks van verontrustende symptomen gehad, ze eet, mest, is opdringerig en ondeugend, dus eigenlijk haar oude zelf in een vrolijker versie. De hechtingen zien er ook prima uit, je ziet ze nog nauwelijks. Is vandaag 5 weken na de operatie, vrijdag is ze 4 weken thuis.

Bij het stappen aan de hand probeer ik dan wat rechtrichtoefeningen mee te nemen, zoals achterwaarts gaan, schouderbinnenwaarts, travers, cirkelwerk, en daar wordt ze super enthousiast van (vooral door de snoepbeloning). Ongelooflijk hoe snel ze iets oppikt, lijkt bijna alsof ze ergens een cursus Nederlands gevolgd heeft. :)

Edit: vanaf vrijdag mag ik haar trouwens weer longeren, maar ik zal de galop nog wat achterwege laten denk ik, want dan gaat ze graag uit haar plaat. Maar wat werk en beweging zal haar sowieso goed doen, ze wordt nu al weer iets te dik.

Zag onlangs beelden voorbijkomen op FB van een paard dat na 4 weken boxrust gewoon in de kudde gegooid werd, bokte als een gek, en is ook helemaal goed gekomen. Maar de mijne staat sowieso toch al vaak alleen doordat ze niet op het gras mag (bij regenachtig weer heeft ze normaal wel een paddockmaatje), dus dat hoeft voor haar niet.

sabina_FP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:55

hwn schreef:
@Sabina, die van mij gaat sowieso niet meer op de wei (hoogstens eens aan de hand), want al 3x hoefbevangen geweest.

Officieel mag ze vrijdag op een paddockje, maar doordat ze morgen mooi weer uitgeven, riskeer ik me morgen al voor een paar uurtjes, weinig kans dat ze dan erg gek zal doen, en ik blijf sowieso vlakbij. In de stapmolen heeft ze gisteren ook gegaloppeerd en gebokt, je kan niet alle risico's uitsluiten.
Tot nu toe niks van verontrustende symptomen gehad, ze eet, mest, is opdringerig en ondeugend, dus eigenlijk haar oude zelf in een vrolijker versie. De hechtingen zien er ook prima uit, je ziet ze nog nauwelijks. Is vandaag 5 weken na de operatie, vrijdag is ze 4 weken thuis.

Bij het stappen aan de hand probeer ik dan wat rechtrichtoefeningen mee te nemen, zoals achterwaarts gaan, schouderbinnenwaarts, travers, cirkelwerk, en daar wordt ze super enthousiast van (vooral door de snoepbeloning). Ongelooflijk hoe snel ze iets oppikt, lijkt bijna alsof ze ergens een cursus Nederlands gevolgd heeft. :)

Edit: vanaf vrijdag mag ik haar trouwens weer longeren, maar ik zal de galop nog wat achterwege laten denk ik, want dan gaat ze graag uit haar plaat. Maar wat werk en beweging zal haar sowieso goed doen, ze wordt nu al weer iets te dik.

Zag onlangs beelden voorbijkomen op FB van een paard dat na 4 weken boxrust gewoon in de kudde gegooid werd, bokte als een gek, en is ook helemaal goed gekomen. Maar de mijne staat sowieso toch al vaak alleen doordat ze niet op het gras mag (bij regenachtig weer heeft ze normaal wel een paddockmaatje), dus dat hoeft voor haar niet.

Oh oke, dat had ik even gemist! Fijn dat het goed gaat! Je kent je paard zelf het beste, als je denkt dat het goed gaat gewoon lekker doen! :)

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 23:41

Mijn merrie is in november 2017 geopereerd aan koliek. Het initiële advies was 6 weken boxrust met alle dagen 2 a 3 maal even rondstappen aan de hand indien dit veilig kon. Nadien buiten op een klein stukje en dit langzaam vergroten. Bij haar was er wel geen stuk darm of dergelijk weggenomen. Weet niet of dit ook invloed heeft op het advies. De totale revalidatie tot ze terug mocht werken werd op 3 maanden geschat. Wegens ontsteking van de wonde en de nodige complicaties is dit uiteindelijk bijna 4 maanden boxrust geworden met een korset aan. Mijn eigen dierenarts en de kliniek gaven ook volledig tegenstrijdig advies. Uiteindelijk heb ik zelf mijn gevoel wat gevolgd en ook af en toe mijn hart vastgehouden als ze een zotte sprong maakte, maar dit is spijtig genoeg niet te voorkomen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 16:02

@Bravie, hier idd ook geen stuk darm weggenomen, enkel verstopte dikke darm leeggemaakt en alles weer op zijn plaats gelegd. In de kliniek had ze als enige complicatie wat koorts paar dagen na de operatie, maar dat was vermoedelijk een virusje dat ze opgelopen had. Ze is ook nogal stofgevoelig, heeft thuis ook al wat gehoest, dus de buitenlucht zal haar goed doen.

Net zo'n mooi weer, moest ik net vandaag overwerken natuurlijk dus haar "uitstapje" in de paddock vandaag zal iets korter worden dan gepland. Maar ja, beter dan niets hé.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 20:47

Nog maar een update: ze staat nu sinds goed een week van 's morgens vroeg tot ongeveer zonsondergang buiten, voorlopig nog in een kleine paddock. Alles gaat prima, ze voelt zich best goed en is erg alert. Haar hooi-automaat staat er ook, zodat ze ook tussentijds gevoederd wordt.

Ben onwijs trots op haar: ik had haar gisteren even op een graspaddockje gelaten, met behoorlijk mooi gras, voor een kwartiertje. Ze mag wegens haar vroegere bevangenheid normaal niet op gras, dus je zou verwachten dat ze er niet weg te slaan zou zijn. Maar nee, na dat kwartiertje roep ik haar naar haar paddockje, en ze komt direct vlotjes naar me toe gestapt. Natuurlijk uitvoerig beloond, ze herkent complimentjes al heel goed. Ik heb het nu al enkele keren gemerkt, dat ze een enorme "will to please" heeft sinds de operatie, terwijl ik vroeger altijd grapte dat ze een "will to be pleased had", zo van: niets voor niets.

En je zou ook denken dat de stalrust haar de keel uithing, maar ze staat nu al 2 avonden op rij zo ongeveer ter plekke te galopperen als ze naar de stal mag. Ik laat haar gewoon de stalgang in lopen (ze kent haar box), en vandaag denderde ze bijna over me heen. Gek paard!

Longeren heb ik nog maar 2x gedaan, ik zit zelf wat in de lappenmand (keelontsteking, zelfs met koorts dit weekend), dus ik probeer zoveel mogelijk in mijn warme zetel of bedje door te brengen.