Paard heeft rattengif gegeten!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 08:10

Schrikken. Gelukkig zijn jij en de veearts attent. Duim duim

Even nog over het gif.....en het gevaar voor katten en honden lees ik in verschillende posts. Maar vaak vergeten de mensen de wilde dieren, die leven van ratten zoals diverse soorten roofvogels en uilen, reigers, ooievaars, etc. waar dit gif funest voor is.
Ik snap dat een rattenplaag verschrikkelijk is. Maar gif doodt zoveel meer dieren. |(

Ninx

Re: Paard heeft rattengif gegeten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 08:57

Er zijn boxen te huur waar alleen ratten in kunnen. Deze worden hierin bedwelmd en verdrinken vervolgens.
Ze merken hier dus niets van. De lijkjes zitten dan in die box die ook wordt geleegd.
Gif is gewoon klote voor de ratten zelf en alles dat verder leeft.

Zorg ook dat nergens iets eetbaars ligt. Alles goed afsluiten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:01

Pffff paarden zijn brokken piloten....... Sterkte meis. Goed gehandeld hoor.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:11

neetoch schreef:
Het is trouwens niet voor niets dat als je iemand wil vermoorden met rattengif dat dit langdurig gegeven moet worden, heb toen gelijk weer wat geleerd... ;)

Sorry maar ik moet hier zo onwijs hard om lachen!!

TS ik duim voor je dat alles goed gaat. Dit lijkt me vreselijk...

Als het je eigen terrein is, zou ik de volgende keer gewoon voor klemmen gaan. Ja klinkt zielig, maar daar zit een minder grote impact achter voor andere dieren en de omgeving. Alleen beetje vies met opruimen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 10:18

Mij is ooit geleerd dat eenmalige inname geen kwaad kan. Ook niet bij honden en katten.
Dit omdat de zwarte rat altijd eerst zijn jonge het eten geeft. Kijkt dan of deze dat overleven en dan pas zelf er van gaat eten.
Zouden die jonge bij de eerste inname dood gaan eten de volwassenen het niet op en maken gewoon een nieuw nest. Ja ze zijn heel lief voor hun jongen....
Daarom moet je ook altijd zorgen als de ratten het gif eten dit niet op gaat, want dan kunnen ze het gewoon overleven.
Ze moeten enkele dagen achter elkaar genoeg kunnen eten.

Beterschap met je paard, maar denk ook wel dat het mee gaat vallen.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:10

DuoPenotti schreef:
Mij is ooit geleerd dat eenmalige inname geen kwaad kan. Ook niet bij honden en katten.
Dit omdat de zwarte rat altijd eerst zijn jonge het eten geeft. Kijkt dan of deze dat overleven en dan pas zelf er van gaat eten.
Zouden die jonge bij de eerste inname dood gaan eten de volwassenen het niet op en maken gewoon een nieuw nest. Ja ze zijn heel lief voor hun jongen....
Daarom moet je ook altijd zorgen als de ratten het gif eten dit niet op gaat, want dan kunnen ze het gewoon overleven.
Ze moeten enkele dagen achter elkaar genoeg kunnen eten.

Beterschap met je paard, maar denk ook wel dat het mee gaat vallen.

Dat heb ik ook begrepen.
Wij hebben ten einde raad dit jaar ook gif neergelegd voor de ratten. Ze kwamen in de keuken en waren feest aan het vieren op zolder, ook bij de buren. En dan wonen we in het dorp in een rijtjeshuis.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:23

Grappige is dat toen wij onze boerderij kochten de ratten hier ruimschoots aanwezig waren en we ze zagen lopen ondanks dat de vorige eigenaren gif lieten zetten door een erkend bedrijf. Sinds wij hier kwamen wonen inclusief onze katten en er een aantal zwerfkatten aan kwamen lopen en bleven hangen vinden we af en toe nog een half opgegeten dode rat maar zien we ze nooit meer terwijl we het gif dus al lang en breed op hebben geruimd. Ook muizen zien we een heel stuk minder.
Ik kan dus alleen maar concluderen dat onze katten een stuk efficienter zijn dan het gif wat echt overal stond.

Ts ik hoop dat het voor je paard met een sisser afloopt en dat alles bij controle van het bloed goed is.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:27

T
Laatst bijgewerkt door janna op 31-08-24 23:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:29

Ik heb een Maine Coon. Die vangt alles. En stopt ze in mijn laarzen als cadeau :j heel fijn in de vroege morgen :+

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 11:30

janna schreef:
Voor een volgende rattenplaag: op facebook zit een groep: rattenvangen - gifvrije methode. daar zitten enkele hele fanatieke rattenvangers die in een ochtendje zo 20 ratten wegvangen bij je thuis. ook hebben ze veel tips hoe kooien te plaatsen en zo.

Hopelijk gaat alles goed met je paard. lijkt me erg schrikken.

Dit is een mega goede tip. Ik zou veel meer inzetten op de gifvrije methodes, er zijn genoeg hele handige mensen die dat goed kunnen.

Helaas zul je met gif niet alleen de ratten doden, maar ook de roofvogels in de buurt, waardoor je plagen in stand kunt houden. Nestkasten voor roofvogels is ook een hele goede optie om die op je terrein te plaatsen. Daar moet je wel even inlezen/ advies voor vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 12:04

Wij hebben 3 katten op stal en sindsdien werkelijk niet een rat meer :) zijn wel badass-katten }>

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 13:33

janna schreef:
Voor een volgende rattenplaag: op facebook zit een groep: rattenvangen - gifvrije methode. daar zitten enkele hele fanatieke rattenvangers die in een ochtendje zo 20 ratten wegvangen bij je thuis. ook hebben ze veel tips hoe kooien te plaatsen en zo.

Hopelijk gaat alles goed met je paard. lijkt me erg schrikken.

bedankt voor de tip.
Daar ga ik me eens aanmelden.

Toevallig dit weekend 2 gevangen.
En verder zie ik er geen lopen, op deze sloegen de honden ook pas een week aan.
Dus hopelijk zit er nu niet meer.
Maar vorig jaar hadden we er ineens veel. Die met klemmen wel weg kunnen krijgen.

Nina737

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 02:06

Ik wil jullie even laten weten dat mijn pony er gelukkig niets aan over heeft gehouden. We hebben voor de zekerheid zijn bloed laten controleren en dat was allemaal goed.
Ontzettend opgelucht!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 09:31

Wat fijn!

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 09:32

R
Laatst bijgewerkt door janna op 31-08-24 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:23

Gelukkig maar.
Hoe gaat het met de rattenplaag?

Ze worden ook wel geschoten hier in de buurt,op een nacht hadden ze er ruim 150 te pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:35

Dat is goed nieuws, een hele opluchting!

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 10:51

Wat een opluchting ts.

Lukt het om de rattenpopulatie wat in te dammen?

Er zijn er al veel, maar ik hoorde dat de plagen steeds groter gaan worden.

Je kunt rattenvangers met honden inhuren. Of rattenschutters.
De vangkooien voorzien van pindakaas, ook bij de ingangen en niet alleen op de val zelf. Ze worden daardoor hebberiger, is mijn ervaring. En opletten dat je niet teveel van je eigen geur aan de vallen hebt zitten, dan laten ze ze ook links liggen. Ook heb er in 2 jaar nu 42 mee te pakken

Toevoeging: hang een wildcamera op, zodat je de looproutes kunt traceren. Dan kun je ook gerichter de kooien zetten

Nina737

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 15:31

De rattenplaag zelf is echt een heel groot probleem,! ik sta zelfs op het punt om het plekje waar m'n paardjes staan te verlaten. Maar mijn ene paard is 22 en zeer gevoelig voor maagzweren. Ik verhuis haar liever niet.
Iemand ervaring met een professionele rattenvanger??
Ik hoor het graag!
De methode maakt me niet uit , als deze smerige beesten maar verdwijnen.
Voor de eigen gezondheid lijkt me dit ook niet gezond.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:35

Ik weet niet hoe je je paarden houdt, maar alles op houtvezel heeft hier al een enorm verschil gemaakt. Vlas was voornamelijk muizen, hoewel we toen ook standaard ratten hadden, maar stro was een vreselijke rattenlokker, zelfs toen we maar 1 baaltje hadden liggen voor in het hok van de hond.

Daarnaast uiteraard het voer 100% ratveilig opruimen en niet knoeien. De paarden mogen ook niet meer krijgen als dat ze achter elkaar opeten.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:42

Mijne staan op strokorrels, zijn de ratten ook heel blij mee. Elke avond staat er eentje samen met het paard op stal (zichtbaar op de camera). Het paard eet hooi, de rat knaagt aan de strokorrels. Elke dag

Houtvezel moet je paard tegen kunnen. Mijn vorige paard kreeg daar standaard hoefzweren van.

Ts, sta je buitenaf of in een dorp?
En in welke regio?

Nina737

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 16:09

@ rocamor... ik sta in liempde noord brabant. Net buiten de bebouwde kom.
Maar dan moeten er bij jou ook ontzettend veel ratten zitten als ze gewoon mee-eten in de stal.
Mijn paarden staan op vlas.
De ratten zaten er al voordat ik er kwam. Zijn daar nu al gehuisvest.
Zie ze nu nog maar eens weg te krijgen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:16

Zodra er geen eten meer is, gaan ze weg is mijn ervaring.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:18

Ons land is volledig omheind door sloten en meer dan de helft ligt min of meer tussen de fruitbomen (fruittuin van de buren waar dus altijd nog genoeg eten te vinden is). die beestjes hebben een walhalla hier in de buurt. Als ik door de fruittuin tussen de bomen loop, zie ik op veel verschillende plekken echt van die "rattensnelwegen".

Ik zal er dus nooit vanaf komen, maar probeer ze in toom te houden. Als ik "mijn" ratten weg zou krijgen, komen ze wel weer van de buren naar ons.

Ik meen dat er in Brabant iemand was die ratten ving met honden. Zal zo eens zoeken voor je. en anders buurboeren eens benaderen. Drie kennen ook wel weer iemand die weer iemand kent

Nina737

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-22 16:19

Er is daar altijd eten, vlak naast de wei heeft een boer kippen, ze slepen het voer mee naar hun nest onder mijn paardenstal. Er word aan de andere kant maïs verbouwd, dus aan eten geen gebrek