Gezwollen vulva

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 08:37

ik zou inderdaad ook even de temperatuur van de merrie opnemen om te kijken of ze verhoging heeft.
verder lijkt het mij een abces of eventueel een bloeduitstorting door een trap of wat dan ook.

laat je nog even weten wat het was?

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 08:45

Het lijkt wel of de huid beschadigd is. Ziet er wel erg vreemd uit. Mijn eerste ingeving is insectenbeet, maar dat zou eind december wel beetje gek zijn. Aan de andere kant: temperatuur buiten is dusdanig dat er wel het een en ander wakker wordt. Had van de week vlieg binnen en zie ook paar spinnetjes.
Laat je nog even weten hoe het gaat?

Eretria

Re: Gezwollen vulva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 08:51

Ik had er gelijk een arts bijgehaald. Zelf zou je hier toch ook niet mee doorlopen… :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 08:53

Pascalle90 schreef:
Nou ik zal half bokt wel over me heen krijgen door dit te zeggen, maar als je merrie zich normaal gedroeg, geen verhoging had en goed plaste dan zou ik ook gerust een dag afwachten.
Als het er morgen nog zo uit ziet dan zou ik even contact hebben met de dierenarts inderdaad en vragen of je een foto mag doorsturen.

Echt? Bij zo'n rare zwelling? Ik had toch op zijn minst foto's naar de dierenarts gestuurd, als een DA langs laten komen teveel moeite is.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 09:19

Mijn merrie heeft ook zoiets gehad, dat was na een allergische reactie. Ze had een opgezwollen gezicht/mond en vulva, is vanzelf weggegaan.

Nolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 10:15

De zwelling is behoorlijk afgenomen gelukkig. Er is een soort wondje tevoorschijn gekomen. Oorzaak onbekend, kan zijn dat het toch door een insectenbeet is ontstaan (bijvoorbeeld een spin, die kans is hier in Spanje groter dan in NL). Ze gedraagt zich verder normaal en er zijn nog steeds geen andere symptomen. Ze eet goed, mest/plas is normaal etc.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 13:26

_San87_ schreef:
Pascalle90 schreef:
Nou ik zal half bokt wel over me heen krijgen door dit te zeggen, maar als je merrie zich normaal gedroeg, geen verhoging had en goed plaste dan zou ik ook gerust een dag afwachten.
Als het er morgen nog zo uit ziet dan zou ik even contact hebben met de dierenarts inderdaad en vragen of je een foto mag doorsturen.

Echt? Bij zo'n rare zwelling? Ik had toch op zijn minst foto's naar de dierenarts gestuurd, als een DA langs laten komen teveel moeite is.

Ik zou ook afwachten hoor als er verder geen afwijkend gedrag is en het beest niet ziek oogt

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 13:29

Ok, dat je in Spanje woont had ik even gemist. Dan is een insecten- of spinnenbeet wel wat meer voor de hand liggend

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 13:33

Polly schreef:
_San87_ schreef:

Ik zou ook afwachten hoor als er verder geen afwijkend gedrag is en het beest niet ziek oogt

Ja, ik deed dat ook eens en het leverde me een week later een paard op dat door het oog van de naald kroop door een bacteriele infectie. Ik durf dat niet meer bij onbekende zwellingen en wondjes.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 13:37

Polly schreef:
Pascalle90 schreef:

Hier ook :j

Fijn dat het beter gaat met de merrie!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 14:00

_San87_ schreef:
Ja, ik deed dat ook eens en het leverde me een week later een paard op dat door het oog van de naald kroop door een bacteriele infectie. Ik durf dat niet meer bij onbekende zwellingen en wondjes.

Dit. Ik durf best wat aan te kijken en af te wachten, maar bij flinke zwellingen die ik niet kan verklaren en wondjes met zwelling, daar wacht ik niet bij af. Het is bizar hoe ziek een dier kan worden van een speldenknop wondje.

NotNowNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 21:03

Hoe is het met haar afgelopen? Is de hele zwelling weg? En hoe lang heeft dat geduurd?

Nolu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-22 23:53

De volgende ochtend was de zwelling al grotendeels weg en in de loop van de dag trok het helemaal weg. De volgende dag zag het er allemaal grotendeels normaal uit, het was iets meer rimpelig dan normaal omdat er spanning op had gestaan. Als ik de dag waarop ik het ontdekte niet had gekeken (ik kijk normaliter niet iedere dag onder haar staart) had ik het waarschijnlijk nooit ontdekt. Gelukkig alles weer in orde en ik weet dus uiteindelijk niet wat de oorzaak was. Bedankt voor jullie reacties.