Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Gini schreef:Ik denk dat de meeste mensen te weinig geven omdat veel paarden het gewoon echt niet lusten hoe je het ook aanbiedt. Ik heb mijn paard vaak genoeg de aanbevolen dosering op de doos gegeven en dat at ze niet. Ik moest bijna tot de helft minder gaan voordat ze het met lange tanden at. En dan hoor je dat dus zelfs de aanbevolen dosering te weinig is. Het enige wat er wel relatief gemakkelijk in ging waren die sandclear-brokjes, maar dan hoor je dat dat ook niet goed genoeg is.
Nu ja, bij mijn paard is het enige alternatief dan om het niet geven. Want een halve kilo per keer ga ik er niet in krijgen.
lnvdh schreef:maar geef je al 250 gram per dag als preventie?? Ik geef mijn pony om de maand een kuur de ene keer vlozaad de andere keer gekookte lijnzaad maar dan krijgt hij dus 100 gram per dag gedurende 6 dagen. als ik dit nu lees moet hij dus 250 gram krijgen per dag?
Spenk schreef:Gini schreef:Ik denk dat de meeste mensen te weinig geven omdat veel paarden het gewoon echt niet lusten hoe je het ook aanbiedt. Ik heb mijn paard vaak genoeg de aanbevolen dosering op de doos gegeven en dat at ze niet. Ik moest bijna tot de helft minder gaan voordat ze het met lange tanden at. En dan hoor je dat dus zelfs de aanbevolen dosering te weinig is. Het enige wat er wel relatief gemakkelijk in ging waren die sandclear-brokjes, maar dan hoor je dat dat ook niet goed genoeg is.
Nu ja, bij mijn paard is het enige alternatief dan om het niet geven. Want een halve kilo per keer ga ik er niet in krijgen.
Dan kun je inderdaad net zo goed niets geven...
De dosering op verpakkingen is al veel te laag. Sanclear brokjes bevatten ook nog eens minder psyllium dus dat zet al helemaal geen zoden aan de dijk.
Volgensmij geven de meeste mensen te weinig omdat ze niet weten hoeveel je voeren moet.
Gini schreef:@Spenk: Klopt, het laatste anderhalf jaar geef ik ook niets meer. Ik dacht altijd iets is beter als niets, maar van dat idee ben ik afgestapt. Geruststellend dat het hier ook weer bevestigd wordt en ik mijn paard niet tekort doe.
Ik kom in topics over dit onderwerp toch vaak tegen: eet het niet graag, eet het met lange tanden, het wordt zo een behangerslijm, ik moet het met heel veel voer mengen, met slobber, met suiker,... lijkt me dat de smakelijkheid en eigenschappen van het product toch ook een niet te negeren factor is in het onvoldoende voeren van psyllium. Ik denk niet dat het alleen onwetendheid is.
Miran schreef:Ik vind die hoeveelheid wel pittig om erin te krijgen met een sober paard dat alleen vitaminebrok met een handje ruwvoermix krijgt, hoe doen jullie dat? Mijn ene Haf kan ik nog wel ruim slobber geven, de ander groeit daar echt van dicht.
Er zou wel markt zijn voor niet te dure vlozaad in 10 kg zakken denk ik.
Spenk schreef:Zo erg plakt het nou ook weer niet en dat is het doel he. Het is wetenschappelijk bewezen dus niks gevaarlijks aan![]()
Wat denk je dat er gebeurd dat die die kaken niet meer van elkaar kan krijgen? Het is niet voor niks het enorm aangeraden wordt. Met zandkoliek ben je veel en veel verder van huis.
Danique_G schreef:Hebben Marjan en anderen nu een aantal keer aangehaald maar nog 1 keer dan: 1 gram per kg lichaamsgewicht. Nog belangrijker is in te zetten op de preventie van opname van zand.