Welke kuur tegen zand?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Welke kuur tegen zand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:21

Mensen die dus 100 gram voeren of zelfs minder kunnen net zo goed niks geven. Dat doet op doe 25 meter darm echt helemaal niks. Ben je alleen de fabrikant aan het spekken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:22

Spenk schreef:
Mensen die dus 100 gram voeren of zelfs minder kunnen net zo goed niks geven. Dat doet op doe 25 meter darm echt helemaal niks. Ben je alleen de fabrikant aan het spekken.

Precies. 100 gram is goed voor pony’s van 100-200 kg, maar bij een zwaarder dier eerder weggegooid geld.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:25

Ik denk dat de meeste mensen te weinig geven omdat veel paarden het gewoon echt niet lusten hoe je het ook aanbiedt. Ik heb mijn paard vaak genoeg de aanbevolen dosering op de doos gegeven en dat at ze niet. Ik moest bijna tot de helft minder gaan voordat ze het met lange tanden at. En dan hoor je dat dus zelfs de aanbevolen dosering te weinig is. Het enige wat er wel relatief gemakkelijk in ging waren die sandclear-brokjes, maar dan hoor je dat dat ook niet goed genoeg is.

Nu ja, bij mijn paard is het enige alternatief dan om het niet geven. Want een halve kilo per keer ga ik er niet in krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:39

Gini schreef:
Ik denk dat de meeste mensen te weinig geven omdat veel paarden het gewoon echt niet lusten hoe je het ook aanbiedt. Ik heb mijn paard vaak genoeg de aanbevolen dosering op de doos gegeven en dat at ze niet. Ik moest bijna tot de helft minder gaan voordat ze het met lange tanden at. En dan hoor je dat dus zelfs de aanbevolen dosering te weinig is. Het enige wat er wel relatief gemakkelijk in ging waren die sandclear-brokjes, maar dan hoor je dat dat ook niet goed genoeg is.

Nu ja, bij mijn paard is het enige alternatief dan om het niet geven. Want een halve kilo per keer ga ik er niet in krijgen.

Dan kun je inderdaad net zo goed niets geven...

De dosering op verpakkingen is al veel te laag. Sanclear brokjes bevatten ook nog eens minder psyllium dus dat zet al helemaal geen zoden aan de dijk.

Volgensmij geven de meeste mensen te weinig omdat ze niet weten hoeveel je voeren moet.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:44

maar geef je al 250 gram per dag als preventie?? Ik geef mijn pony om de maand een kuur de ene keer vlozaad de andere keer gekookte lijnzaad maar dan krijgt hij dus 100 gram per dag gedurende 6 dagen. als ik dit nu lees moet hij dus 250 gram krijgen per dag?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:46

@Spenk: Klopt, het laatste anderhalf jaar geef ik ook niets meer. Ik dacht altijd iets is beter als niets, maar van dat idee ben ik afgestapt. Geruststellend dat het hier ook weer bevestigd wordt en ik mijn paard niet tekort doe.

Ik kom in topics over dit onderwerp toch vaak tegen: eet het niet graag, eet het met lange tanden, het wordt zo een behangerslijm, ik moet het met heel veel voer mengen, met slobber, met suiker,... lijkt me dat de smakelijkheid en eigenschappen van het product toch ook een niet te negeren factor is in het onvoldoende voeren van psyllium. Ik denk niet dat het alleen onwetendheid is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:46

lnvdh schreef:
maar geef je al 250 gram per dag als preventie?? Ik geef mijn pony om de maand een kuur de ene keer vlozaad de andere keer gekookte lijnzaad maar dan krijgt hij dus 100 gram per dag gedurende 6 dagen. als ik dit nu lees moet hij dus 250 gram krijgen per dag?

Je geeft 0,5 tot 1 gram per kg lichaamsgewicht.
Dus weegt jouw pony 500 kg dan moet je 250-500 gram geven. 100 gram is geschikt voor pony's van 200 kg.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:47

Spenk schreef:
Gini schreef:

Dan kun je inderdaad net zo goed niets geven...

De dosering op verpakkingen is al veel te laag. Sanclear brokjes bevatten ook nog eens minder psyllium dus dat zet al helemaal geen zoden aan de dijk.

Volgensmij geven de meeste mensen te weinig omdat ze niet weten hoeveel je voeren moet.

Toch gek. Ik had sandclear op aanraden van de kliniek (gekocht bij hen) en het spoot eruit ..
(Da is ook langs geweest, dus niet zonder paard gezien te hebben zomaar iets gekocht)

En daarnaast snap ik de verwarring wel qua husk en zaadjes qua gr/ gewicht.
Ook in de reel van Iris, da Instagram zie ik niet dat ze de zaadjes of husk benoemd.

Iedereen adviseert wat anders. Handschoen met zand doet ene da wel, andere zeggen weer dat het niet altijd wat zegt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:48

Gini schreef:
@Spenk: Klopt, het laatste anderhalf jaar geef ik ook niets meer. Ik dacht altijd iets is beter als niets, maar van dat idee ben ik afgestapt. Geruststellend dat het hier ook weer bevestigd wordt en ik mijn paard niet tekort doe.

Ik kom in topics over dit onderwerp toch vaak tegen: eet het niet graag, eet het met lange tanden, het wordt zo een behangerslijm, ik moet het met heel veel voer mengen, met slobber, met suiker,... lijkt me dat de smakelijkheid en eigenschappen van het product toch ook een niet te negeren factor is in het onvoldoende voeren van psyllium. Ik denk niet dat het alleen onwetendheid is.

Het scheelt ook enorm in hoe je het klaarmaakt. Daar gaan veel de mist ook al mee in. Zaadjes zijn eigenlijk het makkelijkste en minst plakkerige dat is ook het advies van dierenartsen de zaadjes.

Je doet een beetje slobber/bietenpulp of wat dierenartsen ook zeggen. Gewoon je brok beetje weken, lucerne er door. En dan op het laatste moment gooi je de zaadjes erdoor even doorroeren en voeren. Dan is het nog geen plakkerige bende en dan is het plakkerige juist in de darmen daar waar je het hebben wilt.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:49

Ik vind die hoeveelheid wel pittig om erin te krijgen met een sober paard dat alleen vitaminebrok met een handje ruwvoermix krijgt, hoe doen jullie dat? Mijn ene Haf kan ik nog wel ruim slobber geven, de ander groeit daar echt van dicht.

Er zou wel markt zijn voor niet te dure vlozaad in 10 kg zakken denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:51

Miran schreef:
Ik vind die hoeveelheid wel pittig om erin te krijgen met een sober paard dat alleen vitaminebrok met een handje ruwvoermix krijgt, hoe doen jullie dat? Mijn ene Haf kan ik nog wel ruim slobber geven, de ander groeit daar echt van dicht.

Er zou wel markt zijn voor niet te dure vlozaad in 10 kg zakken denk ik.

Zijn er gewoon pit pit kan je bestellen in zakken van 2,5 kg hoe meer je besteld hoe goedkoper het wordt.

Je hebt slobbers waar geen suiker en zetmeel inzit en geen energie speciaal om supplementen door te kunnen geven. Je hebt bijvoorbeeld van Marstall zo'n slobber, van vitalbix en vitalstyle. Ook speedibeet van pavo is heel geschikt met maar een paar procent suiker.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:14

Lijnzaadolie helpt niet tegen zand: het is het slijmlaagje wat ontstaat als het lijnzaadje vochtig wordt waar het zand aan moet gaan plakken. Dat gebeurd met olie dus niet.
Je kunt het eerst koken en dan geven, je kunt het ook ongekookt veilig geven; de mijne vond het gekookt niet lekker en ik gaf ongeveer een wasbolletje gevuld met ongekookte lijnzaad per dag gedurende een dag of 10 over het (droge) voer. Daarna een week niet. Kocht het bij Ranzijn Tuin en Dier op de vogelafdeling.
Samen met voldoende ruwvoer werkte dat prima.

Vlozaad ooit geprobeerd, veel te plakkerig en als husk gegeven blies hij zo uit de bak en natgemaakt slechte ervaringen mee want die lijm plakt enorm in hun mond en vind ik gevaarlijk in de hoeveelheden die je moet voeren.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:30

Nou, dan bij dezen het advies vanuit de lingehoeve wat ik voor mijn paard kreeg (500kilo) als ervaringsdeskundige met zandkoliek -O-

Ze kunnen zo 50!! Kilo zand in hun darmen hebben.. met operaties halen ze er (met spoelwater) zo twee volle speciekuipen uit. Als er eenmaal zand in zit bouwt het zand verder op omdat het aan elkaar blijft plakken en het wordt een soort cement. Tijdens Kaatje haar verblijf in de kliniek stonden er meerdere paarden met zandkoliek en ook een aantal die het niet overleefden. Mijn geluk was dat ik er zo snel bij was. Toch heeft ze 5 dagen moeten vasten en alleen slobber met psyllium en via sonde meer psyllium en laxeermiddelen. Ze kreeg zo een kilo per dag.. (en ik deed al regelmatig een zandkuur maar zoveel had ik er nooit zelf uit kunnen krijgen)

Afbeelding

Ik voer het zelf met zemelen en geweekte lekkere meusli. Zemelen en meusli nat maken dat t net stevig blijft en het water op neemt. Dan de psyllium er bij en direct voeren. Desnoods ene helft in de ochtend en rest in de avond. Scheelt wel als ze een beetje honger hebben en er niks anders qua eten ligt.

Zaadjes bestel ik bij pit pit maar kan je ook bij de lingehoeve in emmers kopen. Zo zag haar mest er uit.
Afbeelding

Geloof me, ik wil niemand voor de voeten lopen of vervelend doen. Maar al die kuurtjes die commercieel te krijgen zijn, zijn echt niet voldoende als ze echt zand hebben. Bij kliniek geven ze ook aan dat enige is om zeker te weten is om een foto te maken. In de mest vond ik ook nooit zand..

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:32

Inderdaad is hier al heel veel en vaak over gesproken. Komt denk ik ook doordat het op de kuurtjes die je in de winkel kunt halen vaak een veels te lage dosering op staat.

Via een stalgenoot die haar paard met zand op een kliniek had staan hoorde ik ook dat de dosering veel hoger moet. Hetzelfde wat hier al vaker is gezegd. 100 gr per 100 kg. (gaat over het vlozaad) Je moet de kuren ook niet te kort achter elkaar geven want dan verliest het zijn werking.

Ik voer het trouwens droog. Gewoon door het normale voer. Ik wil de werking pas in de darmen hebben en niet al in de mond. Nu eet de mijne ook eigenlijk wel heel makkelijk alles op. Zit nu ook weer preventief in een kuur en dan geef ik ook gewoon veel, dus geen onderhoudskuur. Hang ook altijd netjes mest op, maar dat is voor mij geen leidraad. Als er zand in de mest zit denk ik ook maar weer mooi dat is er in ieder geval uit. Geen zand in de mest wil niet zeggen dat het niet in de darmen zit, tis alleen niet meegekomen nog naar buiten. Blijft gewoon lastig dat zand gebeuren.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 12:18

Waar ik eigenlijk een heetje mee zit is dat ik een sobere pony heb (mini) en ik hem dus niet veel brokken wil geven.
Zoals iemand hier ook al zei, ik ben geef bewust maar 2 schepjes omdat het anders meer vezels zijn dat voer :+

Ik ga idd dit weekend een beetje mee naar huis nemen en wegen, kijken of het veel scheelt met wat ik nu voer en wat jullie advieseren te voeren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:22

Hier vorige maand ook een paard een kuur gegeven ivm verdenking van zand (ondanks ze op volle grasweides staan).

Heb deze keer de husk gekocht gehad. En 500 gram per dag gegeven. Hij at het niet graag, zelfs droog bovenop de slobber werd het alsnog slijmerig omdat hij traag eet en zelf veel speeksel maakt dus het wordt ook in zijn mond als slijmerig. (tandproblemen tandarts komt de 20ste deze maand). Uiteindelijk heb ik het wel volgehouden en heeft hij de kuur uiteindelijk wel gegeten.

Het grappige is echter dat mijn 2 andere paarden het laatste beetje van die eerste dag samen opgegeten hebben, ondanks het al echt een dikke brei was door de slobber. Hen maakte het blijkbaar niets uit dat het zo dik was.

Maar hier gaat er ook standaard dus 500 gram in per kuur. Mede omdat ik al gelezen had in een ander topic dat ze op klinieken ook een hogere dosering aanraden.

Ik had nog gelezen dat je het eventueel met appelmoes kan voeren in een grote spuit? Helpt dat echt? Kan me wel voorstellen dat je dan meermaals de spuit weer moet vullen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:23

Kwa slobber, ik had de equifyt zupa. Hoef je weinig van te geven, heel veel water en vrat het met liefde op. Wel zaadjes pas ingedaan als de slobber klaar was. Anders moet ik veel te lang wachten tot ie klaar is met eten. :')
Die paar dagen 100-200 gram (droog gewogen) is ie echt niet bepaald van aangekomen. Maar met water en de psyllium had ie heel veel lekker eten. En dan natuurlijk nog zijn vitamine brokjes e.d erbij. :D

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:25

OK, dat de dosering zoveel hoger moest wist ik ook niet. Ik ben nog bezig met een kuur, dus kan het wel opschroeven. Maar ik geef dus de husk, dus volgens mij zijn de verhoudingen dan anders?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:33

Ja de vitamine brokjes doe ik idd ook gewoon mee in de slobber. Het is vooral even zoeken naar wat ze lekker vinden. Die van mij doet een moord voor zemelen. Nou ja prima dan krijg je ze door de zemelen :+ met pitjes heb je het voordeel dat die later pas slijmerig worden en minder snel behangplaksel dan met de husk

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:59

Die mineralenemmer staat hier in de paddock. Toch grappig hoeveel paarden daar mee bezig zijn, terwijl ze toch gewoon voldoende binnen zouden moeten krijgen met (vitamine)brok. Dat advies snap ik dus wel, niet alleen nav eventuele tekorten, maar ook gedrag wat ik zie.

Hier was de ellende dat het dus door een handje brok en dan luzerne ging, maar luzerne vindt ze sowieso al niet geweldig. Dan heeft slobber daarvan maken al geen nut, want ze doet daar altijd erg lang over. Ik heb nu maar slobber gehaald die wel erg lekker is, die paar dagen is het dan maar wat meer en ongezonder.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:47

paars schreef:
L
Vlozaad ooit geprobeerd, veel te plakkerig en als husk gegeven blies hij zo uit de bak en natgemaakt slechte ervaringen mee want die lijm plakt enorm in hun mond en vind ik gevaarlijk in de hoeveelheden die je moet voeren.

Daar ben ik dus ook bang voor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:53

Zo erg plakt het nou ook weer niet en dat is het doel he. Het is wetenschappelijk bewezen dus niks gevaarlijks aan :+

Wat denk je dat er gebeurd dat die die kaken niet meer van elkaar kan krijgen? Het is niet voor niks het enorm aangeraden wordt. Met zandkoliek ben je veel en veel verder van huis.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:55

Spenk schreef:
Zo erg plakt het nou ook weer niet en dat is het doel he. Het is wetenschappelijk bewezen dus niks gevaarlijks aan :+

Wat denk je dat er gebeurd dat die die kaken niet meer van elkaar kan krijgen? Het is niet voor niks het enorm aangeraden wordt. Met zandkoliek ben je veel en veel verder van huis.

Nee dat het verstopping veroorzaakt. Hier blijft het bij ponylief op het gehemelte plannen, tandvlees.

Heb al zandkoliek bij hem gehad, dus weet waar je het over hebt ;)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 13:58

Moet je van de husk even veel voeren als van het vlozaad?
500 gram husk, dat is nogal een hoeveelheid, en het schijnt veel meer vocht op te nemen dan het vlozaad.
Ik heb tot nu toe altijd 200 gram husk gevoerd, 2x per dag. Zou dat voldoende zijn?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 14:04

Danique_G schreef:
Hebben Marjan en anderen nu een aantal keer aangehaald maar nog 1 keer dan: 1 gram per kg lichaamsgewicht. Nog belangrijker is in te zetten op de preventie van opname van zand.

Dat miste ik nog een beetje aan de reacties: inzetten op de preventie van de opname van zand betekent dat je ook goed moet kijken naar de huisvesting van je paard. Staat je paard bv 24/7 op een schrale wei, dan krijgt het ongetwijfeld veel zand binnen. Dan kun je nog zoveel zandkuren geven maar dan is het water naar de zee dragen.