Wat is het nut van wormen eitellingen in mest

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 17:09

Santos_05 schreef:
.

Dierenarts mag geen wormkuur verstrekken zonder telling (behalve in de winter), waarbij de telling ook door derden uitgevoerd mag zijn. Dus aan iedere paardenhouder om zijn/haar eigen kennis te gebruiken.

Heb je daar ook een bron van?

Santos_05

Re: Wat is het nut van wormen eitellingen in mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 17:50

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 14:22

Ik denk dat het wel heel veel uitmaakt of je het maandelijks moet laten doen of dat je het zelf doet. Dan doe je het toch een stuk sneller, dan dat je het iedere keer moet laten doen.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 17:04

Dat is ook de reden dat ik de cursus heb gevolgd ;)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 20:07

Santos_05 schreef:

Ik ook, en na een x aantal jaren nog steeds erg blij mee dat ik de cursus gedaan heb.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:00

Isabonny schreef:
Ik heb deze week voor het eerst een wormtelling laten doen, aangezien de da toevallig voor een hoestend paard moest komen.

Twee van de 3 poepten net voordat de da kwam, dus die mest is meteen meegenomen.

Bij mijn 28 jarige was de uitslag epg = 50. Lichte wormbesmetting, ontwormen niet noodzakelijk, mest opnieuw laten controleren in mei.

Bij de ander was het epg = 400 strongylus type. Matige wormbesmetting. Ontwormen met ivermectine.

Zouden jullie ze dan toch allemaal ontwormen? Ze staan samen. De 28 jarige heeft moeite om op gewicht te blijven in de winter. Degene waar we geen mest van hadden, zal dan toch ook een wormbesmetting hebben?

Nee, het idee als er 1 wormen heeft zullen ze het wel allemaal hebben is echt achterhaald. Er is de afgelopen jaren veel onderzoek hier naar gedaan. Van de gezonde, volwassen paarden blijkt 80% een prima afweer te hebben tegen wormen. Waardoor ze dus ook in een besmette omgeving (immers jouw andere paard poept eitjes uit en dus is de omgeving 'besmet'), hun eigen wormbesmetting laag houden.

Wel is half feb nog ietwat vroeg in het jaar om al mestonderzoek te doen. Dan zitten veel bloedwormen nog ingekapseld in de darmwand en leggen geen eitjes. Dus lijkt je mest onderzoek dan 'schoon'. In welke mate er sprake is van larvale besmetting hangt af van hoe 'schoon' je paarden de winter in zijn gegaan.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:07

Achterom schreef:
Ik zou willen stellen dat wormeitellingen in de mest nutteloos zijn, tenzij....
En dat is dus precies de reden waarom ik het niet doe, ik zie er het nut niet van in. En gelukkig gaat mijn dierenarts daarin mee en krijg ik gewoon de ontworming voor mijn paarden als ik daar om vraag.

Misschien ben ik dan heel flauw he..

Maar bedankt dat jij (en jouw dierenarts) bijdragen aan het vergroten van resistentie +:)+

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 16:17

Hangt natuurlijk van het verzoek af, is dat de jaarlijkse najaars-ontworming? Daarvan is als het goed is al het beleid het zonder problemen mee te geven. En ook voor jonge paarden krijg je vaak voor spoelwormen moeiteloos een ontworming(splan) mee.

Overigens denk ik dat het naast worm-eitelling-bewustzijn ook belangrijk is over de besmetting van je terrein na te denken. Mest scheppen in plaats van over het land verspreiden, eten op vieze plaatsen, veel wisseling of juist stabiele groepen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 17:22

Jasmijn159 schreef:
Achterom schreef:
Ik zou willen stellen dat wormeitellingen in de mest nutteloos zijn, tenzij....
En dat is dus precies de reden waarom ik het niet doe, ik zie er het nut niet van in. En gelukkig gaat mijn dierenarts daarin mee en krijg ik gewoon de ontworming voor mijn paarden als ik daar om vraag.

Misschien ben ik dan heel flauw he..

Maar bedankt dat jij (en jouw dierenarts) bijdragen aan het vergroten van resistentie +:)+

Dat is zeker flauw (zegt meer over jou dan over mij, dat je dit blijkbaar nodig hebt om je goed te voelen) en ook nog eens gewoon niet waar :n
Ik ontworm een keer of twee per jaar, in overleg met de dierenarts zorg ik voor een passend middel voor de tijd van het jaar. Ik zorg dat ik goed overdoseer, pas heel consequent wisselbeweiding toe en alleen mijn eigen paarden lopen daar.
Nu mag jij uitleggen hoe ik daarmee bijdraag aan resistentie, want volgens mij was daarvan een van de belangrijkste oorzaken onderdosering.

Santos_05 schreef:
Mijn dierenarts en daar heb ik vertrouwen in :D

Google is je beste vriend, nog een dierenarts met dezelfde info:

https://www.dapdz.nl/ontwormwijzer-voor-paarden/

Dat is natuurlijk wederom geen betrouwbare bron, maar meer een in het kader van wij van wc-eend adviseren wc-eend. Net als je andere bronnen trouwens.
Bestaan er richtlijnen voor dierenartsen net als in de humane geneeskunde?
Zo ja, dan is dat trouwens nog altijd iets waarvan beredeneerd mag worden afgeweken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 17:24

kiki1976 schreef:
Santos_05 schreef:

Ik ook, en na een x aantal jaren nog steeds erg blij mee dat ik de cursus gedaan heb.

Dat lijkt me ook wel wat. Kunnen jullie een cursus aanraden? En wat voor een materiaal hebben jullie ervoor aan moeten schaffen?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 17:32

Ik quote TS even:
“In deze video worden statistieken genoemd over (het ontbreken) van de relatie tussen lage of hoge eicellen en het aantal wormen in het paard.”

Wil dit zeggen dat het net zo onbetrouwbaar is als wanneer je zand in mest meet?
Want dan kan je toch tellen tot je een ons weegt, maar zegt het niets.
Of begrijp ik het verkeerd?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 18:15

Hier al 40 jaar ontwormen in voorjaar, zomer en najaar. Nooit problemen gehad.
1 x mestonderzoek laten doen vanwege een zeer drammigere net afgestudeerde dierenarts.
Alles helemaal schoon.

Van hem moest ik 3 x per jaar mestonderzoek doen en naar aanleiding daarvan ontwormen.
Mooi niet dus ik vind het geldklopperij. Zolang de paarden niet ziek zijn of in conditie achteruit gaan wordt er hier niet geteld. Reken maar eens uit hoeveel duurder je uit met iedere tellingen erbij. Die tellingen maken je paard niet worm vrij. De wormspuiten wel.

Nu willen ze ook al tellingen doen voor anti stoffen, testen op Ppid, enten op ziekten die nog helemaal niet in het land zijn etc etc.....Ben gekke Henkie niet. Een dierenarts is er voor het paard. De eigenaar niet om eindeloos met testen de kas van de DA te blijven spekken.
Is het paard ziek mogen ze komen. Is het paard niet ziek dan niks testen en eigenaren op stang jagen.
Goddank nog een old school DA die ook niet met dit gedoe meegaat en pas behandeld als er behandeld moet worden. Test als er noodzaak is om te testen en ent tegen ziekten die ook al echt aanwezig zijn.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 08:42

Ik heb een 2daagse cursus bij hipposupport gevolgd.

@Achterom, er bestaan onderzoeken van Wageningen. De achtergrond waarom een dierenarts niet meer zomaar mag verstrekken.

Maar ik doe nu 4 jaar zelf regelmatig onderzoek en zie de resultaten per paard. De ene moet elk jaar 2 a x ontwormt, de ander nooit en krijgt alleen zijn jaarlijkse Pramox.

Ik vind het heel interessant om de verschillen te zien per paard. Dus mijn doel voor om individueel te kunnen ontwormen ipv groepsontworming (5 a 6 paarden) is behaald.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 08:48

Jessix schreef:
[

Dat lijkt me ook wel wat. Kunnen jullie een cursus aanraden? En wat voor een materiaal hebben jullie ervoor aan moeten schaffen?

Ik heb het via mesttest.com gedaan.
Hun hebben cursussen op hun eigen locatie. Maar mocht je bv een groepje bij elkaar krijgen in je eigen regio, dan komen ze daar heen om de cursus te geven.

Maar even polsen onder je paardenvrienden via fb bv, had ik zo de cursus vol met aanmeldingen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 09:25

Achterom schreef:
Dat is zeker flauw (zegt meer over jou dan over mij, dat je dit blijkbaar nodig hebt om je goed te voelen) en ook nog eens gewoon niet waar :n
Ik ontworm een keer of twee per jaar, in overleg met de dierenarts zorg ik voor een passend middel voor de tijd van het jaar. Ik zorg dat ik goed overdoseer, pas heel consequent wisselbeweiding toe en alleen mijn eigen paarden lopen daar.
Nu mag jij uitleggen hoe ik daarmee bijdraag aan resistentie, want volgens mij was daarvan een van de belangrijkste oorzaken onderdosering.

Ik heb dit niet nodig om me goed te voelen hoor :+ laten we de discussie vooral inhoudelijk houden en niet op de man spelen..

Onderdosering is een van de redenen van resistentievorming. Echter zeker niet de enige of grootste oorzaak, was het maar zo simpel!
Het grootste probleem is dat we massaal wormmiddelen gebruiken (of hopelijk gebruikten). Zo komen er via de mest continu kleine hoeveelheden in de omgeving terecht, in die zelfde omgeving leeft ook je worm-populatie die op die manier continu een klein beetje blootgesteld wordt aan het middel. Daardoor selecteer je als het ware die wormpjes eruit, die goed bestand zijn tegen de ontwormmiddelen.

Het belangrijkste is dus om alleen dat te gebruiken wat je echt nodig hebt. En op dit moment lijkt mestonderzoek daar (mits goed uitgevoerd) een goed hulpmiddel bij, om te bepalen wat wanneer nodig is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 09:43

Afbeelding

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:01

Jasmijn159 schreef:
Achterom schreef:

Ik heb dit niet nodig om me goed te voelen hoor :+ laten we de discussie vooral inhoudelijk houden en niet op de man spelen..

Onderdosering is een van de redenen van resistentievorming. Echter zeker niet de enige of grootste oorzaak, was het maar zo simpel!
Het grootste probleem is dat we massaal wormmiddelen gebruiken (of hopelijk gebruikten). Zo komen er via de mest continu kleine hoeveelheden in de omgeving terecht, in die zelfde omgeving leeft ook je worm-populatie die op die manier continu een klein beetje blootgesteld wordt aan het middel. Daardoor selecteer je als het ware die wormpjes eruit, die goed bestand zijn tegen de ontwormmiddelen.

Het belangrijkste is dus om alleen dat te gebruiken wat je echt nodig hebt. En op dit moment lijkt mestonderzoek daar (mits goed uitgevoerd) een goed hulpmiddel bij, om te bepalen wat wanneer nodig is.

Onderdosering is zeker een belangrijke, oftewel verkeerde zuinigheid of slecht gewicht inschatten.
Daarnaast blijkt een heel klein percentage niet kapot te gaan bij toediening van een wormspuit. Belangrijk is dus ook te wisselen van werkzame stof.

Maar naast al dat getel en wormspuiten is de belangrijkste manier van ontwormen stal en weide hygiëne.
Ieder dag fatsoenlijk uitmesten en drollen verwijderen uit weide en paddock. Geef weides rust, ploeg ze om etc..etc... Iedereen richt zich maar op behandelen ipv voorkomen. Houdt de wormpopulatie klein door voorzorgsmaatregelen, laat de mest niet eindeloos maar liggen op de wei. Ontsmet de stal eens wat vaker.
Dan mag je er best wormspuiten instoppen, het is juist bij grote populatie wormen, ontbrekende weide protocollen, verkeerde groeps samenstelling van dieren ( jong oud etc..)als je dán gaat onderdoseren heb je de poppen aan het dansen. Krijg je een fikse resistente populatie.

Ik zie altijd op de zelfde stallen ellende met wormbesmettingen en op andere stallen nooit iets. Begin met weide, groeps en ontwormingsprotocollen. Tellen helpt niet tegen wormen, het neemt hooguit iets waar wat een goede paardenhouder allang in het snotje had...
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 15-02-22 11:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:04

Een klein deel wormen is ook gezond. Hoort bij de darmflora.

Ben blij dat onze da niet moeilijk doet. Veulen kwam super laag worm percentage uit de mest. Maar het typische beeld van veel wormen: buikpijn, opgezette buik etc. Toch wormkuur gehad en ze zat bomvol, ja echt bomvol wormen. 24 uur wormen gepoept

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:07

Voila..... gewoon verstand gebruiken.

Maar dat een aantal wormen bijdraagt aan een gezonde darmflora vind ik ook weer zo’n “dingetje”.......

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:17

Santos_05 schreef:

@Achterom, er bestaan onderzoeken van Wageningen. De achtergrond waarom een dierenarts niet meer zomaar mag verstrekken.

Hartstikke leuk dat er onderzoeken bestaan. Maar jij blijft maar stellen dat een dierenarts niet mag verstrekken. Jij stelt iets, maar ik zie nog steeds geen onderbouwing van je stelling. En aangezien er meerdere dierenartsen zijn die nog steeds gewoon wormenkuren voorschrijven zonder mestonderzoek kan ik eigenlijk niet anders concluderen dan dat jouw stelling niet klopt. Dierenartsen mogen gewoon voorschrijven, ook zonder mestonderzoek.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:29

Pareltjes schreef:

Maar dat een aantal wormen bijdraagt aan een gezonde darmflora vind ik ook weer zo’n “dingetje”.......

Als het goed is heb jij ze als mens ook een beetje ;).

Wormen horen erbij, zolang het er maar niet teveel zijn. Bij paarden boven de 7 zal je ook merken dat die bijna geen last meer hebben van wormen. Die hebben een goede natuurlijke weerstand opgebouwd. Zelf ontworm ik 1x per 3 jaar en voor de rest wel mestonderzoeken etc.
Paard van stalgenoot is jonger en zit regelmatig vol bloedworm/lintworm, maar die van mij heeft nergens last van. Die heeft van zichzelf een hele goede weerstand.

Mestonderzoeken geven mij een beeld van hoe het gaat, maar uiteraard moet je wel zelf blijven kijken naar jouw paard en naar de signalen die deze geeft. Maar ook als er veel horzeleitjes op de benen worden gevonden is het uiteraard aan te raden om in de winter een keer te ontwormen. Maar 3x per jaar, nope nooit meer. De aanslag op de darmflora is mij veel te groot met die chemische bende. Daarbij is er nu al zoveel resistentie dat less is more echt van toepassing is in het aantal keer ontwormen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:53

Wij hebben de mazzel dat iemand op stal het onderzoek uitvoert tegen een vriendenprijsje. Vijgje in de koelkast, zelfde dag uitslag. Voorheen stuurde ik meestal de mest op maar daar kwam nooit een besmetting uit, nu zie ik het wel (binnen het acceptabele) fluctueren.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:58

Achterom schreef:
Santos_05 schreef:

Hartstikke leuk dat er onderzoeken bestaan. Maar jij blijft maar stellen dat een dierenarts niet mag verstrekken. Jij stelt iets, maar ik zie nog steeds geen onderbouwing van je stelling. En aangezien er meerdere dierenartsen zijn die nog steeds gewoon wormenkuren voorschrijven zonder mestonderzoek kan ik eigenlijk niet anders concluderen dan dat jouw stelling niet klopt. Dierenartsen mogen gewoon voorschrijven, ook zonder mestonderzoek.

De koepelorganisatie van dierenartsen (KNMvD) die ook verantwoordelijk is voor het opstellen van richtlijnen voor dierenartsen is hier heel duidelijk in.

Wormonderzoek mag uitgevoerd worden door anderen dan dierenartsen, zij mogen hier echter geen advies aan koppelen. De dierenarts mag de uitslag van deze onderzoeken mee laten wegen in zijn advies, maar hij blijft zelf verantwoordelijk voor de afgifte van zijn medicijnen en de onderbouwing hiervoor.

De dierenarts die ontwormingsmiddelen afgeeft moet op de hoogte zijn van de omstandigheden waaronder de dieren worden gehouden. Hierbij moet gelet worden op de huisvesting, het aantal dieren en de wormbelasting. Afgifte van ontwormingsmiddelen (URA) mag dus niet alleen op basis van mestonderzoek, ook niet wanneer dit is uitgevoerd door anderen dan dierenartsen. Op basis van de combinatie van kennis baseert de dierenarts zijn ontwormingsadvies en geeft hij de ontwormingsmiddelen af. Door het tuchtcollege is in 2011 bepaald dat de dierenarts minimaal eenmaal per jaar een bezoek aan het bedrijf moet afleggen voor afgifte van een URA middel.

Daarnaast moeten ze iedere kuur die ze uitschrijven verantwoorden

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 16:19

Mdrf schreef:
Pareltjes schreef:

Als het goed is heb jij ze als mens ook een beetje ;).

Wormen horen erbij, zolang het er maar niet teveel zijn. Bij paarden boven de 7 zal je ook merken dat die bijna geen last meer hebben van wormen. Die hebben een goede natuurlijke weerstand opgebouwd. Zelf ontworm ik 1x per 3 jaar en voor de rest wel mestonderzoeken etc.
Paard van stalgenoot is jonger en zit regelmatig vol bloedworm/lintworm, maar die van mij heeft nergens last van. Die heeft van zichzelf een hele goede weerstand.

Mestonderzoeken geven mij een beeld van hoe het gaat, maar uiteraard moet je wel zelf blijven kijken naar jouw paard en naar de signalen die deze geeft. Maar ook als er veel horzeleitjes op de benen worden gevonden is het uiteraard aan te raden om in de winter een keer te ontwormen. Maar 3x per jaar, nope nooit meer. De aanslag op de darmflora is mij veel te groot met die chemische bende. Daarbij is er nu al zoveel resistentie dat less is more echt van toepassing is in het aantal keer ontwormen.

Ik vind het een groot verschil of ze geen probleem opleveren of een bijdrage leveren aan een betere darmflora.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 16:22

kiki1976 schreef:
Jessix schreef:
[

Ik heb het via mesttest.com gedaan.
Hun hebben cursussen op hun eigen locatie. Maar mocht je bv een groepje bij elkaar krijgen in je eigen regio, dan komen ze daar heen om de cursus te geven.

Maar even polsen onder je paardenvrienden via fb bv, had ik zo de cursus vol met aanmeldingen.

Dank je! Santos_05 ook. :)