Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
monsera schreef:Je vraag gaat toch over het mestwater en geweekt voer.
Vandaar ook deze antwoorden.
Ik kan me niet voorstellen dat het komt door het geweekte door het toegevoegde water dus. Wat zou kunnen is dan mss het soort voer. Maar daar kunnen we niets zinnigs over zeggen want die informatie hebben we niet.
Gini schreef:Nee, een paard gaat niet aan de diarree/waterige mest ENKEL EN ALLEEN omdat je geweekt voer geeft. Het kan uiteraard wel een darmprobleem zijn en/of een combi van factoren waarbij het geweekte voer niet voordelig is. Maar een kerngezond paard zonder mestproblemen gaat niet ineens aan de waterige mest omdat je zijn voer met een litertje water geeft.
Zo, topic is wel klaar nu.
Ninx schreef:Ik zou een andere partij hooi proberen....
9 uit 10 keer ligt daar de oorzaak. Hoe fraai het hooi op het oog ook is, of hoe goed het ook uit de analyse komt.
Ik zoek ook altijd echt goed hooi... en toch zit daar soms iets tussen (ondanks perfect geur en textuur en analyse) dat dergelijke klachten oproept bij sommige paarden.
superpony schreef:Ninx schreef:Ik zou een andere partij hooi proberen....
9 uit 10 keer ligt daar de oorzaak. Hoe fraai het hooi op het oog ook is, of hoe goed het ook uit de analyse komt.
Ik zoek ook altijd echt goed hooi... en toch zit daar soms iets tussen (ondanks perfect geur en textuur en analyse) dat dergelijke klachten oproept bij sommige paarden.
Zoals je kan lezen, niet mijn paard en niet iedereen heeft die mogelijkheid. Maar hooi is wel van eigen grond en wordt al jaren gegeven. Ook aan de andere paarden.
Uiteraard verschilt het en is niet elk jaar, elke snede en elk baaltje hetzelfde.
Ninx schreef:Een paar pakken testen van een andere oogst kan altijd natuurlijk.
Ik heb het ook gehad, en die pakken weggegeven aan iemand anders.... haar paard reageert er nauwelijks op.
Enfin... ik denk OF alles checken, OF accepteren dat er water bij de mest zit....
In antwoord op je vraag: nee, ik denk niet dat water bij de mest getrieerd kan worden door geweekt voer (mist van goede kwaliteit), maar ook daar is de eliminatietest doorslaggevend natuurlijk.