water mest vs geweekt voer

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: water mest vs geweekt voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 15:18

Bedankt voor de reacties weer. Heb al uitleg en antwoord gegeven hierboven.

Vraag ging niet om het mestwater zelf. De rest, mogelijke oorzaken etc zijn bekend, onderzocht etc.

Niet ons paard, maar weet zeker dat ook alles op orde is er een zeer goed management heerst etc.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:32

Als het totale plaatje bekend is kunnen er wel suggesties worden gedaan die wellicht nog niet zijn bekeken. En is het leerzaam voor anderen die met het probleem zitten.

Mestwater is niet altijd een teken van geen goed management. Wij doen op papier ook alles goed (voldoende toegang tot onverpakt hooi, voerplaats niet bij zand, wel zandkuren, gebit en ontwormen op orde, etc) en toch hebben we momenteel problemen met platte mest of mestwater.

Waar ik nog aan denk, bij 1 van die van ons denken we dat het supplement wellicht meespeelt. Hij krijgt glucosamine en bij mensen geeft dat soms als bijwerking diarree. Ook een uitstapje die je meestal niet langs ziet komen in de suggesties.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 15:38

Dat snap ik echt.

Maar het onderwerp mestwater lopen volgens mij al weleens topics over en is een algemeen probleem.

De meeste mensen weten waar het doorgaans vandaan komt en dat wordt dan ook allemaal uitgesloten als eerste.

Ik zelf zag het geweekte voer ook niet als probleem en of oorzaak. Maar ook dat kan weer een combi van factoren zijn.
Het wordt nu weggelaten en ook gekeken naar de manier van kauwen. Gebit is in orde. Maar ik heb de mest op een foto gezien, dus dat is nu de volgende stap.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 15:45

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:42

Je vraag gaat toch over het mestwater en geweekt voer.
Vandaar ook deze antwoorden.

Ik kan me niet voorstellen dat het komt door het geweekte door het toegevoegde water dus. Wat zou kunnen is dan mss het soort voer. Maar daar kunnen we niets zinnigs over zeggen want die informatie hebben we niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-21 17:53

monsera schreef:
Je vraag gaat toch over het mestwater en geweekt voer.
Vandaar ook deze antwoorden.

Ik kan me niet voorstellen dat het komt door het geweekte door het toegevoegde water dus. Wat zou kunnen is dan mss het soort voer. Maar daar kunnen we niets zinnigs over zeggen want die informatie hebben we niet.

De vraag is inderdaad of iemand weleens heeft gehad dat een paard mestwater had bij geweekt voer. Blijkbaar niet. Wij ook niet, ken ook niemand die dat ooit is opgevallen, maar Bokt zitten meer mensen, dus was het vragen waard.

De rest is ook niet van toepassing. Zoals eerder gezegd; de standaard redenen en manieren van behandelen zijn uiteraard bekend.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 20:21

Nee, een paard gaat niet aan de diarree/waterige mest ENKEL EN ALLEEN omdat je geweekt voer geeft. Het kan uiteraard wel een darmprobleem zijn en/of een combi van factoren waarbij het geweekte voer niet voordelig is. Maar een kerngezond paard zonder mestproblemen gaat niet ineens aan de waterige mest omdat je zijn voer met een litertje water geeft.

Zo, topic is wel klaar nu. :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-21 13:14

Gini schreef:
Nee, een paard gaat niet aan de diarree/waterige mest ENKEL EN ALLEEN omdat je geweekt voer geeft. Het kan uiteraard wel een darmprobleem zijn en/of een combi van factoren waarbij het geweekte voer niet voordelig is. Maar een kerngezond paard zonder mestproblemen gaat niet ineens aan de waterige mest omdat je zijn voer met een litertje water geeft.

Zo, topic is wel klaar nu. :D

Dat dachten we ook, maar je weet maar nooit als je hier iets plaatst met een groter bereik.

Iedereen snapt ook dat water bij de mest niet hoort en ook niet uit de lucht komt vallen. In dit geval is er echt heel uitgebreid naar gekeken door oa een goede veearts.

Overigens zei die ook; Ik ga er niet vanuit, maar inderdaad bij een combi van factoren sluiten we nooit iets uit. Daarom was het interessant om ervaringen te horen.

Niks meer, niks minder.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:25

Ik zou een andere partij hooi proberen....

9 uit 10 keer ligt daar de oorzaak. Hoe fraai het hooi op het oog ook is, of hoe goed het ook uit de analyse komt.
Ik zoek ook altijd echt goed hooi... en toch zit daar soms iets tussen (ondanks perfect geur en textuur en analyse) dat dergelijke klachten oproept bij sommige paarden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-21 13:28

Ninx schreef:

9 uit 10 keer ligt daar de oorzaak. Hoe fraai het hooi op het oog ook is, of hoe goed het ook uit de analyse komt.
Ik zoek ook altijd echt goed hooi... en toch zit daar soms iets tussen (ondanks perfect geur en textuur en analyse) dat dergelijke klachten oproept bij sommige paarden.

Zoals je kan lezen, niet mijn paard en niet iedereen heeft die mogelijkheid. Maar hooi is wel van eigen grond en wordt al jaren gegeven. Ook aan de andere paarden.

Uiteraard verschilt het en is niet elk jaar, elke snede en elk baaltje hetzelfde.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:37

Ik denk dat je het topic beter op Voeding en supplementen had kunnen plaatsen met enkel de vraag: kan een paard waterige mest krijgen enkel en alleen door het voer te weken?
Het subforum Medisch en de opbouw van je topic (we zijn aan het meedenken + hele hoop randinformatie en voorgeschiedenis) doen veronderstellen dat je een case opwerpt waar je verschillende visies en nieuwe inzichten voor nodig hebt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 13:55

superpony schreef:
Ninx schreef:

Zoals je kan lezen, niet mijn paard en niet iedereen heeft die mogelijkheid. Maar hooi is wel van eigen grond en wordt al jaren gegeven. Ook aan de andere paarden.

Uiteraard verschilt het en is niet elk jaar, elke snede en elk baaltje hetzelfde.

Een paar pakken testen van een andere oogst kan altijd natuurlijk.

Ik heb het ook gehad, en die pakken weggegeven aan iemand anders.... haar paard reageert er nauwelijks op.

Enfin... ik denk OF alles checken, OF accepteren dat er water bij de mest zit....

In antwoord op je vraag: nee, ik denk niet dat water bij de mest getrieerd kan worden door geweekt voer (mist van goede kwaliteit), maar ook daar is de eliminatietest doorslaggevend natuurlijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-21 14:47

Ninx schreef:
Een paar pakken testen van een andere oogst kan altijd natuurlijk.

Ik heb het ook gehad, en die pakken weggegeven aan iemand anders.... haar paard reageert er nauwelijks op.

Enfin... ik denk OF alles checken, OF accepteren dat er water bij de mest zit....

In antwoord op je vraag: nee, ik denk niet dat water bij de mest getrieerd kan worden door geweekt voer (mist van goede kwaliteit), maar ook daar is de eliminatietest doorslaggevend natuurlijk.

Daar wordt wel elk jaar getest, er wordt ook hooi verkocht.

Maar het kan verschillen inderdaad. Ik had 2jr geleden uit nood na verhuizen en geen hooi te krijgen, toch wat verpakte rollen. Na de 1e rol lieten ze alles liggen. Nog een rol open gemaakt en weer.
Heb alles weggegeven en daar aten de paarden het goed.

Mijn ene ruin is ook gevoelig en soms gaat het beter met hooi wat je zelf minder vindt.

Onze eigen voorkeur is normaal om meerdere soorten hooi te hebben en te mengen en doen wij eigenlijk al jaren zo, tenzij er weinig keus is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 14:53

superpony schreef:
Onze eigen voorkeur is normaal om meerdere soorten hooi te hebben en te mengen en doen wij eigenlijk al jaren zo, tenzij er weinig keus is.

Ik doe hetzelfde..... maar dat zal dit jaar niet altijd meevallen :-(
Er is veel voordroog, maar helaas niet veel droog hooi gewonnen.....

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 22:09

Mijn Haflingerruin heb ik nu 4 jaar (hij is 8 jaar) en altijd mestwater gehad tot afgelopen winter. Bijna dagelijks moest ik zijn staart wassen, droog hooi, tanden controle, ontwormen, zandcontrole, niets hielp.
Afgelopen winter heeft hij tijdelijk in een stal gestaan zonder zelfdrinker en kreeg hij 4x daags water aangeboden met een emmer. Binnen een paar dagen had hij mooie stevige mest en begon veel beter in zijn vel te zitten.
Nu staat hij sinds de zomer weer in zijn eigen stal met zelfdrinker. Binnen een dag weer natte mest. De zelfdrinker hebben we nu afgesloten en de mest is ook weer goed.