Jaarling is wat buikig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 22:48

Danique_G schreef:
Ik koop de vezels van pit pit. Ik gebruik het zelf ook echt goed spul :') ik heb het met stalgenoten gekocht en meteen 8 zakken voor de rest van het zandseizoen. Ik geef een gram per kg lichaamsgewicht per dag. Zij weegt 400 kg. Zij eet dit met lijnzaad en een schep luzerne.

Ik geef dus een week lang 0,5 kg per dag. Daarna drie weken niets en dan weer een week lang. Dosering van 50 à 100 gram gaat niet zoveel doen. Zelfs na deze weem psyllium voeren heb ik het gevoel dat ze nog teveel zand in haar darmen heeft..

Waarom denk je dat? Want ik vind het wel heel vaak …

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-21 22:55

Kendra schreef:
Danique_G schreef:
Ik koop de vezels van pit pit. Ik gebruik het zelf ook echt goed spul :') ik heb het met stalgenoten gekocht en meteen 8 zakken voor de rest van het zandseizoen. Ik geef een gram per kg lichaamsgewicht per dag. Zij weegt 400 kg. Zij eet dit met lijnzaad en een schep luzerne.

Ik geef dus een week lang 0,5 kg per dag. Daarna drie weken niets en dan weer een week lang. Dosering van 50 à 100 gram gaat niet zoveel doen. Zelfs na deze weem psyllium voeren heb ik het gevoel dat ze nog teveel zand in haar darmen heeft..

Waarom denk je dat? Want ik vind het wel heel vaak …

Bedoel je waarom ik denk dat ze nog zand in haar darmen heeft? Ze is nog wat gezwollen. Ik heb dit slechts nog 1 keer gedaan. Psyllium is geen wondermiddel ook.. de eerste persoon die reageerde gaf ook al aan dat het maanden duurde met haar jaarling.

siskeh

Re: Jaarling is wat buikig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 08:20

Eigenlijk is de enige goede manier om zand vast te stellen een rontgenfoto van de buik. Pas dan weet je met welke hoeveelheden te maken hebt.

Het paard van TS vind ik er voor de leeftijd niet slecht uit zien, op die leeftijd zijn ze vaak ook niet zo in vorm.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 14:32

Ik denk dat je een echo bedoelt. Maar om nu preventief van alle buikige paarden een echo te laten maken vind ik ook nog wel weer wat. Dus toch maar een paar dagen de 'handschoentest' doen en een kuurtje geven lijkt me dan logischer.
Ik dacht ook dat als er echt sprake was van problemen met zand, de paarden er inderdaad slechter uit gaan zien en vaak waterige mest hebben - of kan zandkoliek echt als een donderslag bij heldere hemel optreden?

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 15:11

Afbeelding
Nee een foto daar zie je het goed op.
Mijn pony had nl zand.
Al dat lichte is dus een dikke laag zand in de darm.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 19:40

Kendra schreef:
Ik denk dat je een echo bedoelt. Maar om nu preventief van alle buikige paarden een echo te laten maken vind ik ook nog wel weer wat. Dus toch maar een paar dagen de 'handschoentest' doen en een kuurtje geven lijkt me dan logischer.
Ik dacht ook dat als er echt sprake was van problemen met zand, de paarden er inderdaad slechter uit gaan zien en vaak waterige mest hebben - of kan zandkoliek echt als een donderslag bij heldere hemel optreden?

Ik bedoel echt rontgenfoto, en het kan zeker als donderslag bij heldere hemel optreden.
Mest-onderzoek naar zand zegt alleen iets over de hoeveelheid zand die eruit komt, niet die er in zit.

Probleem met zand dat het onderin komt te liggen en er dus niet meer uit komt.
Het kán zeker dat het vooraf problemen geeft, of vaker "vage" koliek-jes maar het kan ook in 1x mis gaan.