Zwangere merrie gekocht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaycookies5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 13:48

Ayasha schreef:
Wacht dus, je hebt nu een paard alleen op stal staan, 24/7?
Begrijp ik dat goed?

Ik probeer haar er zoveel mogelijk uit te halen en te stappen/ borstelen etc

Zoals ik zei zijn wij op heel kort termijn weggestuurd bij onze oude stalling.. wij hadden 2 dagen om eventueel iets anders te vinden maar de andere optie in de buurt is ruim 120 euro duurder en dat kan ik momenteel niet extra kwijt.

Ik heb het liever ook niet dus ga hier geen problemen van maken.. het is echt niet voor altijd, maar momenteel wel

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:50

De hele dag op stal, tja. Zet een stuk van het ingezaaide land af zodat ze haar beweging krijgt buiten het uurtje per dag stappen.

Jaycookies5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 13:51

Linnie050 schreef:
Misschien is grondwerken en wandelen leuk om te doen.
Verder stap ritjes.

Sterkte ermee klinkt niet als een fijne situatie.
Veulen moet ook uit de stal kunnen.
Zeker voor de benen van het veulen.

Ja gelukkig duurt dat nog een paar maanden, wij gaan proberen in ons weiland zelf een paddock aan te leggen, waar ze gewoon op zand kunnen staan en kunnen bewegen maar dat is niet zo 123 gedaan

De stal waar ze nu in staat kan ze wel in rondlopen etc, aangezien het een grotere stal is

Jaycookies5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 13:53

bigone schreef:
De hele dag op stal, tja. Zet een stuk van het ingezaaide land af zodat ze haar beweging krijgt buiten het uurtje per dag stappen.

Ze mag nog niet op dat gras staan, is echt kort geleden ingezaaid en zou ze er van eten trekt ze al het zand mee naar binnen, heb net op iemand gereageerd dat wij zo snel mogelijk een paddock aan proberen te leggen, maar wij zijn ook maar mensen en kunnen er niet zo een toveren jammer genoeg..

Ze kan rond lopen in de stal, hij is vrij groot.. dus voor korte termijn kan het even niet anders

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 13:57

Jaycookies5 schreef:
bigone schreef:

Ze mag nog niet op dat gras staan, is echt kort geleden ingezaaid en zou ze er van eten trekt ze al het zand mee naar binnen, heb net op iemand gereageerd dat wij zo snel mogelijk een paddock aan proberen te leggen, maar wij zijn ook maar mensen en kunnen er niet zo een toveren jammer genoeg..

Ze kan rond lopen in de stal, hij is vrij groot.. dus voor korte termijn kan het even niet anders

Maar je wist toch dat deze situatie er was toen je een dier kocht? Waarom heb je dan niet gewacht met een paard kopen?

Een dier 24/7 alleen op stal kan gewoon echt niet. Dan vindt je het gek dat dat dier conditie verliest? Die dracht zal haar grootste probleem dan niet zijn kwa conditie maar de wijze waarop je haar houdt.

Jaycookies5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 14:01

Maar je wist toch dat deze situatie er was toen je een dier kocht? Waarom heb je dan niet gewacht met een paard kopen?

Een dier 24/7 alleen op stal kan gewoon echt niet. Dan vindt je het gek dat dat dier conditie verliest? Die dracht zal haar grootste probleem dan niet zijn kwa conditie maar de wijze waarop je haar houdt.[/quote]

Lees eerst even terug, ze heeft altijd bij iemand op stal gestaan, maar hun willen geen drachtige merrie dus hebben wij twee dagen gehad om iets anders te zoeken,wat niet gelukt is.. wij wisten ook pas sinds 3-4 dagen geleden dat zij drachtig was

En het was nooit de bedoelig dat ze nu al aan huis zou komen te staan ivm dingen die nog niet klaar zijn.
Verwijder post

Jaycookies5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 14:02

Jaycookies5 schreef:

Een dier 24/7 alleen op stal kan gewoon echt niet. Dan vindt je het gek dat dat dier conditie verliest? Die dracht zal haar grootste probleem dan niet zijn kwa conditie maar de wijze waarop je haar houdt.

Lees eerst even terug, ze heeft altijd bij iemand op stal gestaan, maar hun willen geen drachtige merrie dus hebben wij twee dagen gehad om iets anders te zoeken,wat niet gelukt is.. wij wisten ook pas sinds 3-4 dagen geleden dat zij drachtig was

En het was nooit de bedoelig dat ze nu al aan huis zou komen te staan ivm dingen die nog niet klaar zijn.
Verwijder post[/quote]

Waarom er nou " verwijder post " onder staat weet ik ook niet, heb ik niet getypt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:11

Jaycookies5 schreef:
Juut schreef:
Lekker veel stappen! Wat voor werk vraag je van haar? Trainen jullie vooral in de bak, of juist naar het bos?

Ik rijd soms in de bak maar het liefst gaat ze lekker het bos in! Dus dat doe ik ook zo vaak mogelijk

Zeker als we op het stukje komen waar wij altijd gingen galloperen wil ze het liefst zo gaan, alleen laat ik het niet toe en hooguit een beetje draven.

Vanuit haar zie ik ook niet dat ze het vervelend vind maar voor mijn gevoel ( kan te veel nadenken zijn ) word draven al te zwaar, terwijl zij er niet echt moeite mee blijkt te hebben

als de merrie vindt het leuk om te werken gewoon laten gaan en ze stopt vanzelf wel als het teveel wordt, drachtig zijn is geen ziekte misschien soms even ongemakkelijk,

ga je nog uitzoeken wie of de vader is/zou kunnen zijn of is drachtig worden niet bij de vorige eigenaar gebeurd

Jaycookies5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 14:18

als de merrie vindt het leuk om te werken gewoon laten gaan en ze stopt vanzelf wel als het teveel wordt, drachtig zijn is geen ziekte misschien soms even ongemakkelijk,

ga je nog uitzoeken wie of de vader is/zou kunnen zijn of is drachtig worden niet bij de vorige eigenaar gebeurd[/quote]

Nee helaas denk ik niet dat ik daar achter kan komen, ze is 6 maanded geleden naar nederland overgevlogen, dus de vader is Onbekend en waarschijnlijk nog in spanje

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:22

Ik zou absoluut op korte termijn zoeken naar een stal waar de merrie haar benen kan strekken en soortgenoten heeft. Ik zou echt rondbellen en de situatie uitleggen. Of plaats een oproep op social media. Dat is misschien iets verder rijden of iets duurder, maar dit is niet eerlijk naar de merrie toe. Zeker wat later in de dracht is onbelaste beweging gewoon heel belangrijk. Ze moet wel in goede conditie zijn om überhaupt te kunnen bevallen. Voor het veulen is die beweging ook erg belangrijk. Daar kan je niet op dag 1 mee in het bos wandelen.

Als aanvulling: mijn merrie is niet zo groot en ik merkte dat ze het rond maand 7/8 zwaar kreeg met mij er ook nog bij als extra gewicht. Ik ben toen eerst nog wat gaan rondstappen en later eindeloos gaan wandelen. Daarnaast stond ze overdag op het land.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:24

Hier de laatste maanden dracht gewoon gereden. Lekker stappen en zonder zadel. Zelfs de dag voor ze bevallen is nog (15 min) en dat weer opgepakt toen het veulen 2 weken was

Jaycookies5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 14:27

ual_95 schreef:
Ik zou absoluut op korte termijn zoeken naar een stal waar de merrie haar benen kan strekken en soortgenoten heeft. Ik zou echt rondbellen en de situatie uitleggen
Of plaats een oproep op social media. Dat is misschien iets verder rijden of iets duurder, maar dit is niet eerlijk naar de merrie toe. Zeker wat later in de dracht is onbelaste beweging gewoon heel belangrijk. Ze moet wel in goede conditie zijn om überhaupt te kunnen bevallen. Voor het veulen is die beweging ook erg belangrijk. Daar kan je niet op dag 1 mee in het bos wandelen.

Vandaar dat wij zelf een paddock aan het bouwen zijn. Maar zoals ik zei gaat dat niet in 1 dag.. zeker niet in dit weer
We hebben echt al gezocht op internet etc en rondgevraagd maar zoals ik eerder zei is de enige optie bijna 350 euro per maand, en dan is het nogsteeds alles zelf doen.. dat kan ik echt niet kwijt.. de oude stalling was 175 in de maand en dat was met wat aanpassingen in het budget te doen maar dit is gewoon niet haalbaar voor mij.. de hoeft echt geen weken/ maanden nu in de stal te staan. Maar ik ben ook geen tovenaar en doe ook mn best met wat ik heb

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:31

Als de merrie loopt te hijgen bij een rondje draf ga je er toch niet meer op? Dan kan zij nog mentaal zo enthousiast zijn maar fysiek is het haar dan te zwaar. Vreselijk dat zij nu hele dagen op stal staat, dat is geen paardwaardig leven en ik hoop dat je haar erg snel verhuist.
Ik snap je frustratie hoor ts, paard gekocht om te rijden, maar neem deze mogelijkheid om elkaar op de grond te leren kennen. Er zijn veel meer dingen die je kunt doen dan rijden. Zo snel mogelijk verhuizen(!) met maatje(!) en dan kijken wanneer je eens een stapritje kunt maken, als je merkt dat ze het niet kan, drijf dan niet je zin door en ga lekker aan de hand wandelen. :)

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:32

Ts, waar zit je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:32

Jaycookies5 schreef:
ual_95 schreef:
Ik zou absoluut op korte termijn zoeken naar een stal waar de merrie haar benen kan strekken en soortgenoten heeft. Ik zou echt rondbellen en de situatie uitleggen
Of plaats een oproep op social media. Dat is misschien iets verder rijden of iets duurder, maar dit is niet eerlijk naar de merrie toe. Zeker wat later in de dracht is onbelaste beweging gewoon heel belangrijk. Ze moet wel in goede conditie zijn om überhaupt te kunnen bevallen. Voor het veulen is die beweging ook erg belangrijk. Daar kan je niet op dag 1 mee in het bos wandelen.

Vandaar dat wij zelf een paddock aan het bouwen zijn. Maar zoals ik zei gaat dat niet in 1 dag.. zeker niet in dit weer
We hebben echt al gezocht op internet etc en rondgevraagd maar zoals ik eerder zei is de enige optie bijna 350 euro per maand, en dan is het nogsteeds alles zelf doen.. dat kan ik echt niet kwijt.. de oude stalling was 175 in de maand en dat was met wat aanpassingen in het budget te doen maar dit is gewoon niet haalbaar voor mij.. de hoeft echt geen weken/ maanden nu in de stal te staan. Maar ik ben ook geen tovenaar en doe ook mn best met wat ik heb

joh, laat je niet opjagen, gewoon je eigen koers houden, je zorgt goed voor de merrie, het is je overkomen en er is gewoon even niet zo snel een pasklare oplossing , je werkt er aan en als het klaar is kan de merrie naar buiten, meer dan menig paard heeft.

succes en straks een mooi veulen

Jaycookies5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 14:36

Anastasia24 schreef:
Als de merrie loopt te hijgen bij een rondje draf ga je er toch niet meer op? Dan kan zij nog mentaal zo enthousiast zijn maar fysiek is het haar dan te zwaar. Vreselijk dat zij nu hele dagen op stal staat, dat is geen paardwaardig leven en ik hoop dat je haar erg snel verhuist.
Ik snap je frustratie hoor ts, paard gekocht om te rijden, maar neem deze mogelijkheid om elkaar op de grond te leren kennen. Er zijn veel meer dingen die je kunt doen dan rijden. Zo snel mogelijk verhuizen(!) met maatje(!) en dan kijken wanneer je eens een stapritje kunt maken, als je merkt dat ze het niet kan, drijf dan niet je zin door en ga lekker aan de hand wandelen. :)

Nee dat doe ik ook zeker niet, en hijgen was van mij wat extreem gezecht.. ik bedoelde dat ze zwaarder ging ademen.. en nou hoeft dat niks ergs te zijn maar ik vind het dan gelijk zielig om door te gaan, dat zou ik ook zeker niet doen

Hopelijk over uiterlijk een weekje hebben wij een paddock staan en kan zij wel gewoon naar buiten, een maatje is jammer genoeg even nog geen optie.. maar merkte wel dat toen zij nog op stal bij andere stond, ze niet de andere opzocht en juist afstand bleek te willen, dus dit is nog niet heel erg

Tuurlijk heb ik haar ook het liefst weer in de kudde staan maar daar kan ik even niks aan doen.. ben al met heel veel andere dingen bezig zodat ze hier gewoon even goed kan staan

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:38

Dit bedoel ik zonder vervelend te zijn, maar als 175 pm al krap is in je budget. Hoe ga je +het dan doen als de merrie een gecompliceerde bevalling heeft met hoge da kosten?

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:40

Jaycookies5 schreef:

Het is ook absoluut geen persoonlijke aanval hoor, ik deel je zorgen. Ik wist niet dat jullie bezig zijn met een paddock, heb ik overheen gelezen. Voor nu zou ik vooral naar de merrie kijken. Zij kan het beste aangeven wat ze nodig heeft en of ze het te zwaar vindt. Maar ik snap wel dat het flink balen is voor je. Weet je al wat je met het veulen wilt doen?

Als advies wil ik je meegeven om tzt ook even te kijken naar haar (ruw)voer. Een bepaalde hoeveelheid eiwit is wel belangrijk voor haar melkproductie straks.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:41

Een maatje is geen optie? Je hebt toch ook een Epony? Kan die er niet bij?

Jaycookies5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 14:43

nine1987 schreef:
Dit bedoel ik zonder vervelend te zijn, maar als 175 pm al krap is in je budget. Hoe ga je +het dan doen als de merrie een gecompliceerde bevalling heeft met hoge da kosten?

Dat is de rede dat ik nu geen dure stalling kan betalen.. zodat ik genoeg geld heb in geval van nood/ medische kosten die er bij gaan komen, zoals ik zei is dit voor mij ook heel onverwacht en snel gebeurd, dus probeer ik te doen wat ik kan, een slecht leven heeft ze echt niet

Krijgt echt genoeg aandacht, probeer haar zoveel mogelijk beweging te geven ( niet te intensief natuurlijk) en ze heeft gewoon de dag door genoeg en goed eten met de juiste voedingsstoffen :)

Het is alleen allemaal heel stressvol

Jaycookies5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 14:46

ual_95 schreef:
Jaycookies5 schreef:

Het is ook absoluut geen persoonlijke aanval hoor, ik deel je zorgen. Ik wist niet dat jullie bezig zijn met een paddock, heb ik overheen gelezen. Voor nu zou ik vooral naar de merrie kijken. Zij kan het beste aangeven wat ze nodig heeft en of ze het te zwaar vindt. Maar ik snap wel dat het flink balen is voor je. Weet je al wat je met het veulen wilt doen?

Als advies wil ik je meegeven om tzt ook even te kijken naar haar (ruw)voer. Een bepaalde hoeveelheid eiwit is wel belangrijk voor haar melkproductie straks.

Ja! Heb ik al naar gevraagd bij die dierenwinkel/arts, we zorgen dat ze genoeg eiwitten binnenkrijgt en gewoon alles wat ze nodig heeft, ze krijgt ook speciale brokken daarvoor binnenkort, en die blijven we tot ruim na de geboorte doorvoeren

Als alles optijd af is en het kan tegen die tijd ( hopelijk) houden wij het veulen gewoon zelf :) heeft ze gelijk een maatje erbij

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:46

Dat je aam de situatie nu niks acuut jam
Veranderen snap ik .
Wanneer is je merrie uitgeteld ?
Zorg dat je tegen die tijd een plek hebt waar je merrie en veulen met andere merries en veulens kan staan . Of in in ieder geval andere (jonge ) paarden .
Een veulen alleen met moeder kan zullen veel mensen zeggen maar je krijgt over het algemeen een zoveel socialer veulen als die met leeftijdsgenoten kan opgroeien of andere paarden in de kudde die doen ook een gedeelte van de opvoeding.
Over het rijden ? Luister naar je merrie die is de beste raadgever . En houdt er rekening mee dat je evt met veulen aan de voet niet kan rijden .
Sommige merries worden daar echt stront vervelend van . En dan moet je aanpassen .
Wil niet zeggen dat dit gebeurt maar houdt het in je achterhoofd is de teleurstelling minder groot

dblijham

Re: Zwangere merrie gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:51

Ts, in welke regio staat je paard en waarom zet je je pony er niet bij?

Jaycookies5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 14:52

genja schreef:
Dat je aam de situatie nu niks acuut jam
Veranderen snap ik .
Wanneer is je merrie uitgeteld ?
Zorg dat je tegen die tijd een plek hebt waar je merrie en veulen met andere merries en veulens kan staan . Of in in ieder geval andere (jonge ) paarden .
Een veulen alleen met moeder kan zullen veel mensen zeggen maar je krijgt over het algemeen een zoveel socialer veulen als die met leeftijdsgenoten kan opgroeien of andere paarden in de kudde die doen ook een gedeelte van de opvoeding.
Over het rijden ? Luister naar je merrie die is de beste raadgever . En houdt er rekening mee dat je evt met veulen aan de voet niet kan rijden .
Sommige merries worden daar echt stront vervelend van . En dan moet je aanpassen .
Wil niet zeggen dat dit gebeurt maar houdt het in je achterhoofd is de teleurstelling minder groot

Dat ik een plek ga vinden waar andere veulens lopen lijkt mij sterk.. er is jammer genoeg al niet veel keus, ik ben al blij als alles helemaal goed verloopt en er gewoon een gezond veulentje komt

Maar dat is pas rond February heeft de dierenarts gezecht, dus daar is genoeg tijd voor, ik blijf altijd even bijv marktplaats in de gaten houden

Jaycookies5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 14:54

dblijham schreef:
Ts, in welke regio staat je paard en waarom zet je je pony er niet bij?

Mijn pony? Dit gaat om mijn pony.. ik heb er momenteel maar 1..
Limburg