Verder zoeken of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

scrabbel

Re: Verder zoeken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 16:47

Ik zou kiezen voor minimaal 3 maanden rust in een grote weide om eventuele problemen rust te geven. Daarna zou ik met een revalidatie trainer rustig aan de slag gaan en kijken hoe ver ik dan kom. Dus zou zelf eerst geen verdere onderzoeken doen als hij in vrijheid goed is.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 20:30

Voor een goed advies is het toch wel handig om te weten wat er al gedaan is.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 20:37

Het is prijzig maar kan je wel uitsluitsel geven....

Scintigrafie al eens overwogen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 20:55

Daan13 schreef:

Sorry uitsluitsel geeft dit niet.
Bij mijn pony algehele scintigraphie gedaan. Ik vond het best zorgwekkend dat zowat alle gewrichten in zijn lijf rood kleurden, maar volgens Equitom arts was er op scintigraphie niets te zien en moest ik me geen zorgen maken om al dat rode.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 21:03

Ik vond de scinti wel heel waardevol. Liet bij mijn paard exact de pijnpunten zien die klinisch niet te zien waren. Na klinisch onderzoek was het vermoeden knie of SI gewricht. Het probleem bleek in de sprong te zitten. Na foto’s daarvan te hebben gemaakt was er een heldere diagnose.

Welke onderzoeken zijn er tot nu toe gedaan? Ik zou een scinti of mri ook zeker overwegen als dat nog niet is gedaan.
En is dat wel gedaan, dan is een second opinion misschien ook nog een optie.
Sterkte met deze onzekerheid.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 22:54

nessinator schreef:
Graag zou ik dus aan jullie willen vragen wat jullie zouden doen, en waarom.
Dit zijn de opties:
1. Met pensioen zetten. In vrijheid heeft hij geen last. Hij is 8 dus dat is niet een ideale oplossing, maar na zo lang zoeken wel een waar ik me voor nu bij neer kan leggen. Ik ben alleen bang dat het na een tijdje toch weer gaat kriebelen, dat ik zonder definitieve 'nee' uiteindelijk toch weer op hem kruip.
2. Verder zoeken, waar een behoorlijk prijskaartje aan zit. Aan de ene kant is deze optie de enige hoop op ooit nog rijden, maar het kan ook betekenen dat er alsnog niks gevonden wordt, of iets onbehandelbaars, of iets dat voor mij te duur is om te laten behandelen...

Wat zouden jullie doen? Wat raden jullie mij aan?

1.
Ik zie het probleem niet zo als je na een tijd er toch weer opkruipt. Misschien is hij na een paar jaar rust weer goed. Heb je mazzel en ben je blij. En zo niet heb je tot die tijd geen zorgen gehad, hij lekker paard geweest en zie je dan weer verder.

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-21 10:34

Bedankt allemaal voor jullie reacties, ook voor de suggesties die ik heb mogen ontvangen via pb.
Ik kan nu aan de richting van de reacties zien waarom het handig was geweest als ik wat meer informatie had gegeven. Toch hebben jullie mij geholpen om de keuze te maken, ik ga doorzoeken. Dank jullie wel allemaal!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 15:20

nessinator schreef:
Bedankt allemaal voor jullie reacties, ook voor de suggesties die ik heb mogen ontvangen via pb.
Ik kan nu aan de richting van de reacties zien waarom het handig was geweest als ik wat meer informatie had gegeven. Toch hebben jullie mij geholpen om de keuze te maken, ik ga doorzoeken. Dank jullie wel allemaal!

veel succes, ik hoop dat je paard weer opknapt! laat je hier nog even weten als je meer weet?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 15:30

Met een recente ervaring in het achterhoofd zou ik voor de zekerheid even een andere ruiter proberen. Mocht het zo zijn dat het paard niet kreupel is, maar net niet goed door het lijf loopt, en er na diverse onderzoeken nog niets is uitgekomen (zelfs geen vermoeden van waar je iets zou kunnen vinden en geen dierenarts die er iets aan ziet), dan is dat de moeite van het proberen waard.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 15:34

Ik zou persoonlijk eens iemand contacteren die ervaring heeft met revalidatietraining, bij voorkeur iemand die ook osteo of zo is. Misschien zien zij iets wat een reguliere DA niet ziet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 15:45

Zoiets zou ik ook doen.

Eerst even drie maanden rust (wel veel vrije beweging), dan goed los laten maken en in revalidatie zetten bij iemand die echt verstand van zaken heeft. Het zou goed spier/ rijtechnisch kunnen zijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 15:54

Geen enkel paard loopt slecht voor zijn lol. Als een paard aangeeft dat iets niet lekker zit, is dat ook zo.
De keuze zal afhankelijk zijn van jouw budget en motivatie.
Een paard op vroegpensioen kost ook geld. Verkopen of weggeven als maatje zou ik nooit doen, omwille van het paard.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 16:09

Je kan geen antwoorden verwachten bij zo weinig info. NIemand kan een diagnose stellen via internet en ongezien, maar mensen kunnen wel uit eigen ervaring tips geven bijv.

Hoelang heb je dit paard al?
Hoelang heeft hij klachten?
Wat zijn het voor klachten?
Hoe ziet het management eruit? Dus hoeveel uren buiten, hoe, wat voer je?
Hoe train je en wat is het gemiddelde schema?
Welke onderzoeken zijn nu gedaan?
HOe zijn de hoeven en het onderhoud?

Jij kan vinden dat ze alles hebben onderzocht, maar een ander kan wel vinden dat er nog veel meer onderzocht mag worden.

Rugproblemen bijvoorbeeld kunnen zo ontzettend veel oorzaken hebben. Maar dan moet je veel meer info hebben. En dan weer; je krijgt hier geen diagnose, maar door overleg, kunnen mensen je wel bijv adviseren een bepaald onderzoek nog te doen, een bepaalde arts/kliniek te raadplegen of iets anders.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 17:04

Daan13 schreef:

Art_Ificious schreef:
Sorry uitsluitsel geeft dit niet.
Bij mijn pony algehele scintigraphie gedaan. Ik vond het best zorgwekkend dat zowat alle gewrichten in zijn lijf rood kleurden, maar volgens Equitom arts was er op scintigraphie niets te zien en moest ik me geen zorgen maken om al dat rode.

Dat weet ik nog, idd. Je hebt als arts een beetje een richting waar je zou kunnen zoeken, maar uitsluitsel kun je alleen op beeldmateriaal (echo of RX) krijgen.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 17:41

MacavityL schreef:
Heb je de mogelijkheid om ‘m minimaal een jaar op de wei te zetten? Als er geen duidelijke aanleiding is, de rust gunnen om het natuurlijke herstelproces (van wat er dan ook mis mag zijn) een kans te geven? En dan na een jaar, anderhalf jaar te kijken hoe hij er voor staat (eventueel icm kliniek bezoek), hoe hij zich verder ontwikkeld als je ‘m weer oppakt en dan verder kijken? Eventueel dan kiezen voor verder doorlichten of op pensioen zetten?

Precies zo zou ik het ook doen :).