Vierjarige afgeschreven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mrze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-21 15:51

Bericht van 2 klinieken.

Allebei met als advies opereren en het gewricht vast zetten. 80 procent kans op terug in de sport, 20 procent kans licht recreatief en niet teveel belasten. En ja natuurlijk wel de normale narcose risico's enzo.

Ik ga hem nu een half jaar op de wei doen. Deze operatie maakt namelijk niet uit of het verergert of niet. Zo kan ik wat stalgeld uitsparen. Ik ga zijn andere benen op de foto laten zetten en hem laten controleren. En dan gaan we het waarschijnlijk doen.

Ik wilde eigenlijk geen operatie, omdat ik hem dat niet wilde aan doen met minimale vooruitzichten. Maar deze vooruitzichten/kansen zijn zoveel beter dan ik had durven dromen, dat we er waarschijnlijk dus wel voor zullen gaan.

Kostenplaatje is wel jammer, 5000 €

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 16:06

Ik zit wat in hetzelfde schuitje als jou. Mijn eveneens 4-jarige liep licht kreupel, bijna niet met het blote oog te zien. Bij het uitverdoven van de hoef liep hij duidelijk beter. Na het maken van foto's bleek hij een klasse 4 op zijn straalbeen te hebben met een grote haak aan de linkerzijde. Je wereld stort op zo'n moment in.

Ik heb na lang wikken en wegen de keuze gemaakt om hem in te slapen. Ik heb contact met 5 klinieken gehad en twee werden meteen enthousiast over inspuiten met speciaal beslag. Mijn eigen kliniek en een andere kliniek die ik erg hoog heb zitten zeiden beide dat ik speciaal beslag kon proberen maar dat het symptoombestrijding blijft en dat hij niet te genezen is. Het is een gruwelijke en wrede keuze, maar ik wil hem op deze leeftijd nog niet op de been proberen te houden terwijl hij nog maar amper belast is. Mijn dierenarts heeft uiteindelijk de conclusie getrokken dat hij eigenlijk alleen geschikt was als weidemaatje. Toen heb ik definitief de keuze gemaakt dat ik hem niet nog 25 jaar als weidemaatje wil laten staan terwijl hij waarschijnlijk binnen korte tijd meer pijn gaat krijgen.

Advies geven hierin is lastig. Heb je geld over dan kan je altijd proberen om het traject aan te gaan, maar onthoud wel dat artrose een onomkeerbaar proces is wat erg zorgelijk is omdat het paard nog maar 4 jaar oud is. Als mijn paard te genezen was had ik al het geld voor de wereld er voor over gehad, maar hij geneest nooit meer.. Als een jaar op de wei een positief effect heeft kan je dit nog proberen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 16:11

Mrze schreef:
Bericht van 2 klinieken.

Allebei met als advies opereren en het gewricht vast zetten. 80 procent kans op terug in de sport, 20 procent kans licht recreatief en niet teveel belasten. En ja natuurlijk wel de normale narcose risico's enzo.

Ik ga hem nu een half jaar op de wei doen. Deze operatie maakt namelijk niet uit of het verergert of niet. Zo kan ik wat stalgeld uitsparen. Ik ga zijn andere benen op de foto laten zetten en hem laten controleren. En dan gaan we het waarschijnlijk doen.

Ik wilde eigenlijk geen operatie, omdat ik hem dat niet wilde aan doen met minimale vooruitzichten. Maar deze vooruitzichten/kansen zijn zoveel beter dan ik had durven dromen, dat we er waarschijnlijk dus wel voor zullen gaan.

Wat fijn dat in ieder geval 2 klinieken dezelfde diagnose/ prognose/ behandelplan afgeven. Als dat ook nog totaal verschillend is weet je volgens mij helemaal niet meer waar je goed aan doet. Maar de prognose klinkt goed *\o/* hopelijk geen (financiele) tegenvallers meer en over een tijdje een succesvolle operatie!

Mrze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-21 16:16

Ketly schreef:
Ik zit wat in hetzelfde schuitje als jou. Mijn eveneens 4-jarige liep licht kreupel, bijna niet met het blote oog te zien. Bij het uitverdoven van de hoef liep hij duidelijk beter. Na het maken van foto's bleek hij een klasse 4 op zijn straalbeen te hebben met een grote haak aan de linkerzijde. Je wereld stort op zo'n moment in.

Ik heb na lang wikken en wegen de keuze gemaakt om hem in te slapen. Ik heb contact met 5 klinieken gehad en twee werden meteen enthousiast over inspuiten met speciaal beslag. Mijn eigen kliniek en een andere kliniek die ik erg hoog heb zitten zeiden beide dat ik speciaal beslag kon proberen maar dat het symptoombestrijding blijft en dat hij niet te genezen is. Het is een gruwelijke en wrede keuze, maar ik wil hem op deze leeftijd nog niet op de been proberen te houden terwijl hij nog maar amper belast is. Mijn dierenarts heeft uiteindelijk de conclusie getrokken dat hij eigenlijk alleen geschikt was als weidemaatje. Toen heb ik definitief de keuze gemaakt dat ik hem niet nog 25 jaar als weidemaatje wil laten staan terwijl hij waarschijnlijk binnen korte tijd meer pijn gaat krijgen.

Advies geven hierin is lastig. Heb je geld over dan kan je altijd proberen om het traject aan te gaan, maar onthoud wel dat artrose een onomkeerbaar proces is wat erg zorgelijk is omdat het paard nog maar 4 jaar oud is. Als mijn paard te genezen was had ik al het geld voor de wereld er voor over gehad, maar hij geneest nooit meer.. Als een jaar op de wei een positief effect heeft kan je dit nog proberen.

Jeetje wat ontzettend heftig. Heel veel sterkte en dappere keuze.

De eerste dierenarts die het somber in zag zei mij, dat over jaaren als alles vergroeid is, het niet meer pijnlijk is. Afhankelijk van de plek ben je dan wel stijf of minder mobiel. Wat er niet toe doet, want die pijnlijke jaren ga ik hem sowieso niet aan doen.

Maar wat ik begreep gaan ze dat dan dus zeg maar nabootsen door alles vast te zetten operatief. Hij kan zijn kroongewricht daar dan niet meer buigen, maar dat is geen probleem.

Maar feit blijft dus wel, als het aangeboren is, wat niet volgens iedereen mogelijk is, dat ik bang ben dat misschien op andere plaatsen ook artrose zit. Dit wil ik dus wel uitsluiten vooraf.

Mrze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-21 16:17

Mloes schreef:
Mrze schreef:
Bericht van 2 klinieken.

Wat fijn dat in ieder geval 2 klinieken dezelfde diagnose/ prognose/ behandelplan afgeven. Als dat ook nog totaal verschillend is weet je volgens mij helemaal niet meer waar je goed aan doet. Maar de prognose klinkt goed *\o/* hopelijk geen (financiele) tegenvallers meer en over een tijdje een succesvolle operatie!

Dankjewel. Ben idd blij met hetzelfde plan van beide klinieken!

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 16:21

Mrze schreef:
Ketly schreef:

Jeetje wat ontzettend heftig. Heel veel sterkte en dappere keuze.

De eerste dierenarts die het somber in zag zei mij, dat over jaaren als alles vergroeid is, het niet meer pijnlijk is. Afhankelijk van de plek ben je dan wel stijf of minder mobiel. Wat er niet toe doet, want die pijnlijke jaren ga ik hem sowieso niet aan doen.

Maar wat ik begreep gaan ze dat dan dus zeg maar nabootsen door alles vast te zetten operatief. Hij kan zijn kroongewricht daar dan niet meer buigen, maar dat is geen probleem.

Maar feit blijft dus wel, als het aangeboren is, wat niet volgens iedereen mogelijk is, dat ik bang ben dat misschien op andere plaatsen ook artrose zit. Dit wil ik dus wel uitsluiten vooraf.

Heel erg bedankt.

Ik had je wat positievere bericht gemist, maar 80% is wel een mooie kans. Zoals je zegt zou ik wel uitsluiten of er nog meer artrose aanwezig is. Ik heb mijn paard een tijdje aan de Metacam gezet zodat ik kon uitsluiten of er heftige pijn was. Hij liep toen stukken beter wat mij ook heeft geholpen in de keuze. Dit is voor jou altijd een optie, in wat voor fase je ook zit.

Heel veel succes en respect voor jou dat je zo positief blijft!

Babootje

Re: Vierjarige afgeschreven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 16:49

Mrze, ik kwam deze foto tegen op FB en moest ook wel een beetje aan die van jou denken.
Is te behandelen, maar ook wel afhankelijk van of en waar zich artrose gaat vormen of er volledig herstel gaat zijn. Maar goed, dit ziet er vrij hopeloos uit, maar men gaat toch behandelen aan.
https://www.facebook.com/DierenkliniekD ... 822841588/

Uitsluiten of er op andere plaatsen ook artrose of aangeboren afwijkingen zitten is lastig. Je kunt niet het hele paard rontgenen. Ik heb zelf aan de hand gehad dat ik een paard heb laten opereren aan een cyste in het kroonbeen (met stamcel). Terwijl hij achteraf een flinke aangeboren afwijking in zijn schoft had zitten wat er bij klinisch nooit was uitgekomen, maar pas toen hij in het Z dressuur kwam. Dus ja, die kans is er, maar helemaal alles voorspellen kun je nooit.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 16:57

Ik zou voor je iets beslist eerst eens gaan kijken of er nog een andere manier van beeldvorming is die je meer uitsluitsel kan geven. Veel verschillende meningen en dat alleen op röntgen. Er zijn mogelijkheden waarbij meer te zien is. Misschien dat MRI of CT scan je meer info geven. Dan weet je tenminste waar je mee begint.

Ik had bij de mijne achteraf beter een scintigrafie kunnen laten doen. Had me veel tijd en kosten bespaard.

WannabeAnky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 17:33

Ik heb ervaring, helaas... ;( Mijn 5-jarige PRE werd na een sloot ongeluk gediagnosticeerd met artrose in de kogel (de sesambeentjes); er was "iets" maar hij heeft nooit overduidelijk kreupel gelopen, tot de buigproeven etc. Heb het destijds rust gegeven en toen leek het beter te gaan. Springen etc. deed ik niet meer, omdat hij dan toch enkele dagen stijf liep erna. -O-

Achteraf denk ik dat hij nooit helemaal goed is geweest. :(:) Op zijn 8e is hij erg kreupel gaan lopen met dat been (RV) na een weekendje op de veluwe. Dierenarts erbij, foto's, echo's, zelfs nog een MRI, maar het was toch weer die artrose die opspeelde omdat er niks anders werd gevonden. :(

Behandeld met corticosteroïden, daarna PRP en speciaal beslag (siliconen zooltjes onder z'n ijzers). Daarna langzaam opgebouwd, waarna hij een andere blessure kreeg (tussenpees RA). Dat weer behandeld met PRP en Shockwave therapie. Daarna weer rustig gaan opbouwen, toen werd hij weer slecht op zijn artrose been RV.

Zo slecht dat hij (we waren inmiddels ruim 10 maanden verder) er slechter bij stond dan toen we na dat weekendje weg begonnen met behandelen. Hij was niet pijnvrij en niet meer pijnvrij te krijgen. "Op de wei zetten" was dus geen optie meer.

Ik heb hem dus uiteindelijk na heel veel behandelen en proberen alsnog moeten laten gaan vorig jaar, op net 9-jarige leeftijd. ;(

Als het echt artrose is, dan blijft het, wordt het niet beter en gaat het niet meer weg. Als hij er dan op jonge leeftijd toch al (duidelijk) last van heeft, dan is het de vraag of je daar nog iets mee moet willen.

Mijn kostenplaatje was uiteindelijk 7.000 euro (excl. alle extra poedertjes, ijzers, etc.) en alsnog een ingeslapen paard, dus denk er goed over na.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 18:05

Eerlijk? Stop die 5000 euro alsjeblieft ergens anders in.
Je kan het altijd proberen met een jaar op de wei zetten, dat is te overzien qua kosten. Maar stop hier alsjeblieft geen aanzienlijke bedragen in, mijn ervaring zegt dat je dit kwijt bent. Klinieken hebben vaak mooie praatjes want ze moeten toch van dit soort gevallen bestaan. Probeer er nuchter in te staan, al is dat moeilijk natuurlijk. Maar een jong paard met deze diagnose en klachten is echt een bodemloze put waar je geld in kan gooien maar wat nooit meer goed komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 18:11

Suzanne F. schreef:
Je kan het altijd proberen met een jaar op de wei zetten, dat is te overzien qua kosten. Maar stop hier alsjeblieft geen aanzienlijke bedragen in, mijn ervaring zegt dat je dit kwijt bent. Klinieken hebben vaak mooie praatjes want ze moeten toch van dit soort gevallen bestaan. Probeer er nuchter in te staan, al is dat moeilijk natuurlijk. Maar een jong paard met deze diagnose en klachten is echt een bodemloze put waar je geld in kan gooien maar wat nooit meer goed komen.

Op basis van deze foto's ben ik het ook echt wel met jou eens Suzanne F. Hier lijkt mij teveel aan stuk + artrose bij het kootbeen en het kroonbeen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 18:15

Babootje schreef:
Suzanne F. schreef:

Op basis van deze foto's ben ik het ook echt wel met jou eens Suzanne F. Hier lijkt mij teveel aan stuk + artrose bij het kootbeen en het kroonbeen.

Afbeelding

Ik was steeds aan het kijken wat ik moest zien, maar is dit de schade?
Ik vind €5000.- ook wel een aanzienlijk bedrag, daar koop je bij wijze van ook een nieuw paard voor.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 18:20

Suzanne F. schreef:

Ik ben het hier wel mee eens. Een jaar de wei op en dan verder kijken. Na de operatie moet die toch valideren en een operatie is absoluut geen garantie. Ik heb mijn toen 3 jarige destijds een jaar op de weide gezet omdat ze niet goed liep ondanks ik al voor de 2de maal mocht heropbouwen. Veel dierenartskosten en behandelingen die volledig nutteloos waren. Paard een jaar op de wei gezwierd en dan herbegonnen. Ondertussen al meer als 10 jaar een prima rijpaard die geen pas kreupel meer heeft gelopen.
Niet dat met rust alles goedkomt, dat beweer ik niet, maar operaties evenmin.

Mrze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-21 18:23

Earth schreef:
Babootje schreef:

[ [url=m/No2zo7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind €5000.- ook wel een aanzienlijk bedrag, daar koop je bij wijze van ook een nieuw paard voor.

Dat klopt, maar ik kan geen 2 paarden houden en hem weg doen op welke manier ook (weidemaatje of inslapen) vind ik tegenover hem niet eerlijk.

Daarbij vind ik dat als het vooruitzicht opweegt tegen het ongemak van de behandeling ik het moet doen zolang ik het kan betalen. Als ik niets doe gaat hij sowieso hard achteruit gaan.

Ja ik denk dat dat een deel van de schade is. Dankjewel.

Mrze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-21 18:23

betadine schreef:
Suzanne F. schreef:

Ik ben het hier wel mee eens. Een jaar de wei op en dan verder kijken. Na de operatie moet die toch valideren en een operatie is absoluut geen garantie. Ik heb mijn toen 3 jarige destijds een jaar op de weide gezet omdat ze niet goed liep ondanks ik al voor de 2de maal mocht heropbouwen. Veel dierenartskosten en behandelingen die volledig nutteloos waren. Paard een jaar op de wei gezwierd en dan herbegonnen. Ondertussen al meer als 10 jaar een prima rijpaard die geen pas kreupel meer heeft gelopen.
Niet dat met rust alles goedkomt, dat beweer ik niet, maar operaties evenmin.

Ik ga hem sowieso nu een half jaar op de weide doen. Wat had jouw paardje precies?

Mrze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-21 18:25

Babootje schreef:
Suzanne F. schreef:

De dierenarts die het zelf somber in zag komt hem nogmaals onderzoeken, en zij was ook heel eerlijk dat klinieken vaak van alles beloven ivm de opbrengst en dat zij dan met mij nog gaat bespreken of het inderdaad de moeite is.

Mrze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-21 18:25

Suzanne F. schreef:

Dat is idd wat de dierenarts ook zei. Zij gaat mij dan ook nog vertellen of ze denkt dat het inderdaad de moeite is, of beter niet.

Mrze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-21 18:27

WannabeAnky schreef:
Ik heb ervaring, helaas... ;( Mijn 5-jarige PRE werd na een sloot ongeluk gediagnosticeerd met artrose in de kogel (de sesambeentjes); er was "iets" maar hij heeft nooit overduidelijk kreupel gelopen, tot de buigproeven etc. Heb het destijds rust gegeven en toen leek het beter te gaan. Springen etc. deed ik niet meer, omdat hij dan toch enkele dagen stijf liep erna. -O-

Achteraf denk ik dat hij nooit helemaal goed is geweest. :(:) Op zijn 8e is hij erg kreupel gaan lopen met dat been (RV) na een weekendje op de veluwe. Dierenarts erbij, foto's, echo's, zelfs nog een MRI, maar het was toch weer die artrose die opspeelde omdat er niks anders werd gevonden. :(

Behandeld met corticosteroïden, daarna PRP en speciaal beslag (siliconen zooltjes onder z'n ijzers). Daarna langzaam opgebouwd, waarna hij een andere blessure kreeg (tussenpees RA). Dat weer behandeld met PRP en Shockwave therapie. Daarna weer rustig gaan opbouwen, toen werd hij weer slecht op zijn artrose been RV.

Zo slecht dat hij (we waren inmiddels ruim 10 maanden verder) er slechter bij stond dan toen we na dat weekendje weg begonnen met behandelen. Hij was niet pijnvrij en niet meer pijnvrij te krijgen. "Op de wei zetten" was dus geen optie meer.

Ik heb hem dus uiteindelijk na heel veel behandelen en proberen alsnog moeten laten gaan vorig jaar, op net 9-jarige leeftijd. ;(

Als het echt artrose is, dan blijft het, wordt het niet beter en gaat het niet meer weg. Als hij er dan op jonge leeftijd toch al (duidelijk) last van heeft, dan is het de vraag of je daar nog iets mee moet willen.

Mijn kostenplaatje was uiteindelijk 7.000 euro (excl. alle extra poedertjes, ijzers, etc.) en alsnog een ingeslapen paard, dus denk er goed over na.

Ohh wat ontzettend verdrietig. En ook al zo'n hoge kosten he. Dankjewel voor je bericht en super verdrietig dat het voor jullie niet anders mocht aflopen :knuffel: ik ga alles nog met de dierenarts zelf bespreken (niet van de kliniek).

Mrze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-21 18:28

Babootje schreef:
Mrze, ik kwam deze foto tegen op FB en moest ook wel een beetje aan die van jou denken.
Is te behandelen, maar ook wel afhankelijk van of en waar zich artrose gaat vormen of er volledig herstel gaat zijn. Maar goed, dit ziet er vrij hopeloos uit, maar men gaat toch behandelen aan.

Uitsluiten of er op andere plaatsen ook artrose of aangeboren afwijkingen zitten is lastig. Je kunt niet het hele paard rontgenen. Ik heb zelf aan de hand gehad dat ik een paard heb laten opereren aan een cyste in het kroonbeen (met stamcel). Terwijl hij achteraf een flinke aangeboren afwijking in zijn schoft had zitten wat er bij klinisch nooit was uitgekomen, maar pas toen hij in het Z dressuur kwam. Dus ja, die kans is er, maar helemaal alles voorspellen kun je nooit.

Weet jij hoe dit uiteindelijk is afgelopen? Paard van een vriendin had ook een barst in het kootbeen en dat is met rust geheeld. Zal dan wel wat minder hopeloos zijn geweest. Wel veel last gehad van compenseren aan het andere been.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 18:28

Earth schreef:

Dit ziet er niet zo uit als het moet zien, maar dit is het niet alleen. Kijkend naar de gewrichtsspleten dan zit daar artrose waarvan ik in eerste instantie denk dat ie meer last heeft.
Het kroonbeen ziet er alleen uit alsof het gebroken is (geweest). In hoeverre dat belasting aankan zou ik niet durven zeggen. Er zit een soort cyste en wat verrommeling (barst o.i.d.) In ieder geval niet zoals het hoort te zijn.

Mrze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-21 18:31

Babootje schreef:
Earth schreef:

Dit ziet er niet zo uit als het moet zien, maar dit is het niet alleen. Kijkend naar de gewrichtsspleten dan zit daar artrose waarvan ik in eerste instantie denk dat ie meer last heeft.
Het kroonbeen ziet er alleen uit alsof het gebroken is (geweest). In hoeverre dat belasting aankan zou ik niet durven zeggen. Er zit een soort cyste en wat verrommeling (barst o.i.d.) In ieder geval niet zoals het hoort te zijn.

Het zijn inderdaad ook de spleten die jij benoemt. Deze zouden ze dacht ik gaan vast zetten. Heb nog niet de email zelf, alleen via de telefoon gehoord en klinkt allemaal qat ingewikkeld voor mij. Maar inderdaad een stukje dat bij het gewricht overwoekerd, cyste, ontstaan door een (oude?) barst in t kootbeen, de woekerige lijnen (artrose). Dat zijn inderdaad de dingen die benoemd zijn geweest.

Anoniem

Re: Vierjarige afgeschreven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 18:38

Dit is echt wel heel erg stuk... En dit paard moet je dan nog gaan belasten he... Dan zou ik echt niet meer beginnen aan zo'n operatie.

Opzich gaan sommige klinieken best ver en dan verdienen ze ook lekker er aan... En puntje bij paaltje kan jij nog steeds niets...

Dan zou ik hem gewoon op de wei zetten en kijken of dat pijnvrij kan.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 18:45

Het probleem in deze is, een kliniek ( paardenarts) is niet resultaat verplicht. Dat houdt in, dat er nooit een garantie op resultaat wordt afgegeven. Uiteraard wordt wel de rekening gepresenteerd.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 18:48

En vergeet ook niet de operatie met narcose. De koliek operatie van het paard van mijn vriendin was helemaal gelukt, maar het paard kwam niet goed uit de narcose. Is uiteindelijk na 2 dagen ingeslapen, maar dan zit je nog met een rekening van dik 5k.

En vraag heel goed na wat de revalidatie inhoudt. Ik zou bijvoorbeeld weken boxrust mijn paard nooit aan willen doen.

Ik vind dat veel klinieken heel ver willen gaan en niet zo snel inslapen adviseren. Logisch want zij moeten ook hun brood verdienen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 18:55

Mrze schreef:
Babootje schreef:

Weet jij hoe dit uiteindelijk is afgelopen? Paard van een vriendin had ook een barst in het kootbeen en dat is met rust geheeld. Zal dan wel wat minder hopeloos zijn geweest. Wel veel last gehad van compenseren aan het andere been.

Het is niet alleen maar een barst bij jouw paard, maar er lijkt ook een cyste te zitten. Dus met wat er zit maakt het kootbeen niet sterker en het is de vraag hoe zich dat houdt (zonder behandeling). Waar ik denk dat hij meer last van heeft is dat de gewrichtsspleet er niet strak uitziet. Het is dus niet alleen maar 1 ding maar 2 (of 3 eigenlijk, want bij het kroonbeen naar het hoefbeen (gewrichtsspleet) zie ik ook iets van artrose. Kortom, het is allemaal best veel.

Met mijn paard is het uiteindelijk niet goed afgelopen. Hij is ingeslapen. 5000 uitgegeven, maar ik heb er geen spijt van gehad. Ik wist het niet en hij was het waard.
Hier is goed de cyste te zien in het kootbeen. Die heb ik toen laten opereren omdat hij toen vanwege een OCD's toch onder het mes moest. Maar eigenlijk is hij op de cyste nooit kreupel geweest.

Afbeelding

Toen verder opgetraind en wedstrijden gaan rijden en in het Z ging hij kreupel. Dan wordt de schoft meer 'omhoog' gereden en toen kreeg hij problemen door dit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Allemaal gaten en brokken in de schoft. Het was een aangeboren afwijking, want je ziet vrijwel geen artrose zitten. Daarom kwam hij er klinisch ook altijd goed uit. Maar in het Z moest de schoft meer werken en kwam dit naar boven.
Toen was het wel afgelopen, want als rijpaard kon het niet meer, als paard voor de kar ook niet en het was geen paard voor op de wei (want hij had uveitis -wat veel zorg nodig had - en enigszins suiker intolerantie).

Zwaar poedersuiker, maar besloten om in te laten slapen. Geen spijt gehad, want hij heeft alle kansen gehad die wij hem konden bieden. Hij was overigens 8 toen hij werd ingeslapen. 3 veeartsen en uiteindelijk beland bij Jeff Desmet (ook in Belgie trouwens). Daar zou je ook nog eens kunnen vragen.

Ongelooflijk dat hij nog zo liep met die schoft...

Afbeelding