Horzeleitjes: Welk ontwormingsmiddel?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 19:27

Cowgirl schreef:
Albert schreef:
Bij een mestonderzoek zal je geen horzellarven vinden. In de zomer likken paarden de larven uit de eitjes, die graven zich een weg naar de maag. Daar overwinteren ze en in het voorjaar verlaten ze het lichaam. Dan begint de cyclus opnieuw. Om effectief te bestrijden moet je eind zomer en vroeg voorjaar ontwormen met invermectine. Gelukkig zijn ze nog niet resistent tegen invermectine.

Daarom vind ik een mestonderzoek nu ook bullsht maar die heb je vaak wel nodig voordat je een kuur mee krijgt. 8)7

Ik ga Worm&Co maar ff mailen.

Ik doe 2 x per jaar mestonderzoek en ontworm alles 'blind' na de nachtvorst met Pramox, maar begreep van onze dierenartsassistente dat miv volgend jaar ik alleen iets meekrijg na mestonderzoek... Is dat beleid van mijn dierenarts, of is dat een algemene regel?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Horzeleitjes: Welk ontwormingsmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 19:56

Hier gelukkig nog geen mestonderzoek nodig.
Maar zal ook wel een keer ingevoerd worden.
Rond de nachtvorst geef ik sowieso pramox.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 21:28

Kendra schreef:
Ik doe 2 x per jaar mestonderzoek en ontworm alles 'blind' na de nachtvorst met Pramox, maar begreep van onze dierenartsassistente dat miv volgend jaar ik alleen iets meekrijg na mestonderzoek... Is dat beleid van mijn dierenarts, of is dat een algemene regel?

Nee, dat is handel. :D

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 22:12

Askja schreef:
Zou het niet beter zijn om in de nazomer/begin herfst met ivermec te ontwormen? Dan pak je direct de eerste horzellarven die na het opeten van de eitjes (dat laatste voorkom je toch nooit 100%) in de darmen uit kunnen komen.
Althans, dat lijkt me logisch.

Pramox zou het beste werken rond de eerste nachtvorst, is mij verteld. Het kan dus per jaar nogal verschillen wanneer dat is. Wij ontwormen zelf meestal pas rond de jaarwisseling met Pramox.

Is het overigens inmiddels gebruikelijk om maar 2x per jaar te ontwormen?
Blijf het lastig vinden wat nu wijsheid is qua ontwormbeleid. 2x p.j. of vaker? Wel of geen mestonderzoek?
Mijn idee is inmiddels wel dat het erg per paard kan verschillen hoe gevoelig ze zijn voor wormen.
Maar bloedwormen wil je sowieso zsm kwijtraken, gezien de schade die ze sluipenderwijs kunnen aanrichten.

Ik ontworm standaard 'maar' 1x per jaar. Verder handel ik aan de hand van de mestonderzoeken.
Mestonderzoek doe ik regelmatig, gemiddeld iedere maand wel een keer!

opisop_shop

Re: Horzeleitjes: Welk ontwormingsmiddel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-21 22:33

Jeetje maandelijks is wel erg vaak, dan doe je het neem ik aan zelf anders is het wel erg duur

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 09:15

Albert schreef:
Kendra schreef:

Nee, dat is handel. :D

Dat zeker! Dus ik ga dit volgend jaar maar op een andere manier afhandelen....