Wat heeft paard nodig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 14:19

Stephsi1991 schreef:
fohadie schreef:
Heb je misschien een foto van je paard? Volbloeden zijn vaker wat ranker en lijken eerder schraal. Misschien is je paard helemaal niet te mager? En mocht het komen van te weinig bespiering, dan heeft het natuurlijk nog weinig zin om hem vol te stoppen met eten, van eten krijgt hij immers geen bespiering.

Zoals eerder gevraagd: wat krijgt hij nu precies te eten?

Hij krijgt nu 2x daags halve schep brok & overdag en 's avonds ruwvoer - het is niet onbeperkt maar heb het idee dat hij wel meestal de hele dag door kan eten.

Maar hoeveel is dit precies? Misschien handig om te wegen, zo weet je precies wat hij binnenkrijgt en of dit voldoende is. Halve schep zegt niet zoveel en hooi zoveel hij kan eten ook niet. Je weet immers niet precies hoeveel het is, dan s het lastig om advies te geven.

En hoeveel beweging krijgt het dier? Naast lopen op de paddock bedoel ik.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:06

Inmiddels pb gehad van ts. Haar geadviseerd om die info ook in dit topic te zetten zodat ze betere adviezen krijgt. Mijn conclusie: paard is absoluut niet te mager maar mist bespiering. Je kan dit paard volstoppen met voedsel, maar zolang er niet mee gereden/correct getraind wordt blijft het paard onbespierd. Voedseladvies is dus leuk, maar gaat je probleem niet verhelpen.

kyrkelover

Re: Wat heeft paard nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:38

Als dit het paard is wat ik voor ogen heb is het absoluut niet te mager.
Je kunt hem altijd slobber senior priores bijgeven voor de lekker en net wat meer vet op de ribben.
Dat werkt hier heel goed bij de volbloeden.
Wat betreft het gras opbouwen verbaas ik mij een beetje.
Heb toch heel wat volbloeden in mijn hand gehad in verschillende landen en heel eerlijk nog nooit meegemaakt dat ze kwa gras opgebouwd hoefde te worden.
Zeker als ze op een wei staan die groot genoeg is waar ze ook lekker kunnen rennen heb ik werkelijk nog nooit problemen meegemaakt.
Bij volbloeden is het ook heel normaal dat ze rustig een paar maanden zo hoppa in hun pauze het land op gaan dag en nacht.

monsera

Re: Wat heeft paard nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:51

Even na je werk een uurtje laten grazen aan de hand.
2 dagen een uurtje dan 2 dagen 2 uurtjes.
In het weekend kun je 3 uurtjes doen. Jij buiten zetten en je moeder binnen halen of andersom.
Dan als dat goed gaat vanaf maandag lekker op het land voor die 4 uurtjes. Dan hoef je verder niets bij te voeren.
Even 10 minuten aan de hand laten grazen heeft niet zo veel zin.

Denk dat hij het prima dan doet op de basisbrok, vitaminebrok en de fibrebeet.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 15:53

kyrkelover schreef:
Je kunt hem altijd slobber senior priores bijgeven voor de lekker en net wat meer vet op de ribben.
Heb toch heel wat volbloeden in mijn hand gehad in verschillende landen en heel eerlijk nog nooit meegemaakt dat ze kwa gras opgebouwd hoefde te worden.
Zeker als ze op een wei staan die groot genoeg is waar ze ook lekker kunnen rennen heb ik werkelijk nog nooit problemen meegemaakt.
Bij volbloeden is het ook heel normaal dat ze rustig een paar maanden zo hoppa in hun pauze het land op gaan dag en nacht.

De weide is nu natuurlijk ook niet heeul eiwitrijk. Dat klopt inderdaad wel. Maar vroeger gebruiken ze ook geen peeskappen etc en leken de paarden nooit wat te hebben, dus wat dat betreft.. :D wil gewoon problemen voor zijn en niet ineens een doodziek paard hebben en torenshoge dierenarts rekening.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 15:54

monsera schreef:
Even na je werk een uurtje laten grazen aan de hand.
2 dagen een uurtje dan 2 dagen 2 uurtjes.
In het weekend kun je 3 uurtjes doen. Jij buiten zetten en je moeder binnen halen of andersom.
Dan als dat goed gaat vanaf maandag lekker op het land voor die 4 uurtjes. Dan hoef je verder niets bij te voeren.
Even 10 minuten aan de hand laten grazen heeft niet zo veel zin.

Denk dat hij het prima dan doet op de basisbrok, vitaminebrok en de fibrebeet.

Ja, precies. Dank je wel. Alleen is daar dan nu het probleem dat het weiland vol staat met paarden, dat ik dan zomaar een paard er af moet halen omdat er geen plekje is voor de mijne. Ik ga niet het paard van een ander verplaatsen, weinig ervaring met paarden, als er iets gebeurt zit ik er mee. Begin ik niet aan. En hij heeft nog met geen andere paarden gestaan. Wellicht als hij een maatje in de paddock krijgt, dat hij daarmee dan ook op het land kan. Dan is dat probleem ook verholpen.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:04

Stephsi1991 schreef:
kyrkelover schreef:

De weide is nu natuurlijk ook niet heeul eiwitrijk. Dat klopt inderdaad wel. Maar vroeger gebruiken ze ook geen peeskappen etc en leken de paarden nooit wat te hebben, dus wat dat betreft.. :D wil gewoon problemen voor zijn en niet ineens een doodziek paard hebben en torenshoge dierenarts rekening.

Peeskappen gebruik ik nog steeds nooit, ook niet bij de volbloeden. Op alle stallen waar ik gewerkt heb met volbloeden overigens ook niet. De yard in Engeland waar ik zat had ca. 100 paarden op stal. De paarden die de hindernisrennen liepen (deze zijn in de winter) ging in de zomer een maand of 3 hupatee het land op. Een prachtig gezicht een groep van ca. 20 paarden waar de ijzers afgehaald werden, afgebouwd in krachtvoer en zo 24/7 op het land konden genieten en bijkomen. Zo stonden er in totaal een 80 paarden verdeelt over meerdere weiden de hele zomer niks te doen. Uiteraard gingen we wel dagelijks de kudde in voor controle van de paarden, omheining en het water etc.
In het seizoen gingen ze overigens ook gewoon allemaal in de kudde meerdere uren per dag de wei op. (Uiteraard stonden de hengsten wel apart, maar ook deze gingen iedere dag een aantal uur het gras op )

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:16

Stephsi1991 schreef:
De discussie gaat hier niet over of mijn paard wel of niet alleen staat, dit wordt op korte termijn opgelost. De vraag is meer: wat voeren jullie / adviseren jullie qua voer om een jong paard ietsje meer aan te laten komen op een verantwoorde manier?

Dat is nogal lastig te bepalen vanaf de computer. Ik heb verschillende jonge paarden gehad met allemaal hun eigen voerbehoeften. Ook als ze volwassen of ouder zijn blijft dat heel verschillend. Een goed product om wat extra eiwitten te voeren is bijvoorbeeld luzerne, maar 3 van mijn 4 paarden verdragen dat niet goed. Hetzelfde geldt voor zetmeel dus brokken. Dat is echt even puzzelen. Zelf ben ik gek op diverse ruwvoermixen, bietenpulp, lijnzaad, vitamine brok.

Ruwvoer is het altijd het belangrijkste. Goed hooi of voordroog. En als er wel gras is dan zou ik zeker wel zorgen dat het paard op het gras kan. Ook voor het sociale paardenleven is dat natuurlijk veel leuker.
Wat opbouwen betreft, dat is ook voor elk paard weer anders. En ja, je moet daarin voorzichtig zijn. Maar een week lang een uurtje per dag, zo langzaam ga ik zelf voor mijn paarden niet. Ik verleng dat als het goed is wel met de dag. Dus begin met 1 of anderhalf uur en de volgende dag is dat al 2 uur, etc. Kijk vooral naar je paard. Die van mij spelen graag dus zijn sowieso niet uren lang met grazen bezig. Misschien kun je wat regelen met andere mensen op stal of sta je er echt alleen voor?

Succes in elk geval!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 16:29

Stephsi1991 schreef:
Ja, precies. Dank je wel. Alleen is daar dan nu het probleem dat het weiland vol staat met paarden, dat ik dan zomaar een paard er af moet halen omdat er geen plekje is voor de mijne. Ik ga niet het paard van een ander verplaatsen, weinig ervaring met paarden, als er iets gebeurt zit ik er mee. Begin ik niet aan. En hij heeft nog met geen andere paarden gestaan. Wellicht als hij een maatje in de paddock krijgt, dat hij daarmee dan ook op het land kan. Dan is dat probleem ook verholpen.

Ik denk ook niet dat het de bedoeling is dat je zomaar een paard uit de weide haalt zodat jouw paard daar kan staan. De pensionhouder zal inderdaad bedoelen dat het weiland nu al een vaste kudde heeft wat genoeg is voor de weide en dat daar niet zomaar er eentje bij gezet kan worden.

Het is heel verstandig om niet zomaar je paard op het land te zetten in een al bestaande kudde. Misschien kun je overleggen met je pensionhouder om te kijken wat er mogelijk is?