Rekening dierenarts

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 12:11

Vind dat ook belachelijk hoor ts, gaat er niet om dat je die 161,- kunt betalen maar voor wat er geleverd is. Over de jaren doe je steeds meer ervaringen op, dit weet je dus voor de volgende keer. Eerst even zelf polshoogte nemen. Zal inderdaad even dubbel checken of het geen spoed was\weekend.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 12:15

Of het een redelijk bedrag is hangt inderdaad samen met de omstandigheden. Als dit een spoedconsult 's avonds of in het weekend (of allebei) is vind ik het niet idioot hoog. Maar los van de hoogte van de rekening zou ik ook ontevreden zijn als een dierenarts een hoefzweer mist die blijkbaar zo duidelijk is dat je hem met je blote hand kunt voelen, daar zou ik over in gesprek gaan met de dierenarts.

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 12:19

Lon schreef:
Of het een redelijk bedrag is hangt inderdaad samen met de omstandigheden. Als dit een spoedconsult 's avonds of in het weekend (of allebei) is vind ik het niet idioot hoog. Maar los van de hoogte van de rekening zou ik ook ontevreden zijn als een dierenarts een hoefzweer mist die blijkbaar zo duidelijk is dat je hem met je blote hand kunt voelen, daar zou ik over in gesprek gaan met de dierenarts.

Helemaal hier mee eens inderdaad. Zou toch het eerste zijn waar ik zelf naar zou kijken in dit geval.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 12:30

Anastasia24 schreef:
Vind dat ook belachelijk hoor ts, gaat er niet om dat je die 161,- kunt betalen maar voor wat er geleverd is. Over de jaren doe je steeds meer ervaringen op, dit weet je dus voor de volgende keer. Eerst even zelf polshoogte nemen. Zal inderdaad even dubbel checken of het geen spoed was\weekend.

Hoe weet je nou of dit belachelijk is? Zoals je ziet zijn we binnen anderhalf uur op pagina 2. TS strooit met wat info, niemand weet wat er aan de hand is.
Spoedtarief of niet
weekend - / avondtarief of niet
wel of geen foto's gemaakt
wel of niet foto's maken tijdig geannuleerd (indien er geannuleerd moest worden)
heeft het dier flinke dosis metacam gekregen?

Kortom, op basis van de info van TS kan ik niet oordelen of het belachelijk is of niet.

Overigens heb ik een jaar of 10 terug ook op donderdagavond de veearts laten komen omdat mijn dier op 3 benen stond. Veearts kon ook niks vinden, dacht zelf aan artrose in de kogel. Werd ook aangeraden om Rx te laten nemen. Op aanraden van stalgenoten ook de hoefsmid gebeld. Die kwam een dag later. Dikke hoefzweer.

Tja.... Kan gebeuren. Geen idee meer wat de kosten toen waren. Maakt me ook niet (meer) uit, was allang blij dat mijn paard weer goed was.

Agnes

Re: Rekening dierenarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 12:33

Ik heb laatst ook onder openingstijden een dierenarts meteen laten komen. Was het consult ook ineens ipv 31 euro voorrijkosten 81 euro spoedbezoek.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 12:38

Ik vermoed ook spoedconsult. Dan maakt het niet uit hoe ver of dichtbij de DA zit of hoe lang ze bezig zijn.

VeraaaaahJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 12:42

Voor een avond/spoedconsult is dit helemaal geen raar bedrag hoor!
Ik zou ook om een gespecificeerde rekening vragen, dan kun je zien wat er nu zo extreem duur is.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 12:43

Ik vind dit ook geen raar bedrag zeker bijeen spoedconsult dan betaal je dat al snel.

MissyNr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 12:49

Rocamor schreef:
Anastasia24 schreef:

Hoe weet je nou of dit belachelijk is? Zoals je ziet zijn we binnen anderhalf uur op pagina 2. TS strooit met wat info, niemand weet wat er aan de hand is.
Spoedtarief of niet
weekend - / avondtarief of niet
wel of geen foto's gemaakt
wel of niet foto's maken tijdig geannuleerd (indien er geannuleerd moest worden)
heeft het dier flinke dosis metacam gekregen?

Kortom, op basis van de info van TS kan ik niet oordelen of het belachelijk is of niet.

Overigens heb ik een jaar of 10 terug ook op donderdagavond de veearts laten komen omdat mijn dier op 3 benen stond. Veearts kon ook niks vinden, dacht zelf aan artrose in de kogel. Werd ook aangeraden om Rx te laten nemen. Op aanraden van stalgenoten ook de hoefsmid gebeld. Die kwam een dag later. Dikke hoefzweer.

Tja.... Kan gebeuren. Geen idee meer wat de kosten toen waren. Maakt me ook niet (meer) uit, was allang blij dat mijn paard weer goed was.

Dat dus. Ga er over in gesprek met je dierenarts ipv een eenzijdig verhaal op internet te zetten.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 12:57

Vinden jullie het niet veel zorgwekkender dat een dierenarts niet als eerste controleert of iets warm is en de tang er op zet? Dat is toch het eerste wat je bij een kreupel paard controleert....

Echt het wordt steeds gekker. Dat je als paardeneigenaar een dierenarts moet bellen, om er vervolgens zelf achter te komen dat het een zweer is.
Ik ben blij dat wij wel mee denkende dierenartsen hebben (en zelf de nodige kennis). Maar het is toch te schandalig voor woorden (dit is niet de eerste keer dat ik zo'n verhaal hoor).

Kennis van ons hadden een paard die een kleine (ieniemienie) verdikking had op zijn been, deze wilde ze dus gescand hebben, gewoon voor de zekerheid. Paard was verder niet kreupel of niks. Praktijk 1 gebeld, nee mevrouw, we kunnen niet eerst scannen, dan moeten we gelijk een kreupelheidsonderzoek doen??

Echt wat?? ik stond er bij en heb toen gezegd dat ze beter op kon hangen en onze DA kon bellen.
Je hebt exact een plek die wat dikker is die je gescand wil hebben, hoezo zou je dan een kreupelheidsonderzoek willen, dat doet er dan toch even niet toe..... en dan? Dan is hij kreupel (wat hij absoluut niet was) , dan moet hij als nog gescand worden.
Ze proberen je van alles aan te smeren als je niet op let. Gelukkig zijn er ook nog goede dierenartsen hoor, maar wat loopt er toch ook een volk bij.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:01

Mijn ervaring: als een paard op 3 benen staat, is het of een hoefzweer of een breuk. En dat weet een DA ook.

Maar als een DA vindt dat er geen aanwijzingen voor een zweer zijn (en een paard kan gewoon níet reageren op visiteertang en kloppen etc) dan is de werkdiagnose dus een breuk en dan heb je een foto nodig.
Dus een controle van een DA, conclusie: niet gevoelig, vermoedelijk geen zweer, dus foto nodig is helemaal niet zo raar. En een diepe zweer (die niet reageert op druk) is ook zichtbaar op een foto, dus een foto kan ook in dat geval handig zijn.

Dat een dag later de situatie anders is en het paard wél reageert op druk en nog een dag later de zweer er uit komt, kan gewoon ook gebeuren. Zegt niets over of de DA de zweer op het moment van de visite had kunnen/moeten diagnosticeren.

En verder: alles onder de 300 euro vind ik al goedkoop, had laatst 750 euro voor een koliek in de avonduren plus 2 reguliere bezoekjes vanwege een snotneus en hoesten. Dát was mij ook te gortig.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:07

Ik vind het niet netjes om de dierenarts in kwestie hier negatief neer te zetten en zelfs zijn naam opvraagbaar aan te bieden.

Je had de dierenarts zelf kunnen bevragen na het onderzoek. Dan had je in zijn bijzijn ook een inschatting kunnen doen en kunnen doorvragen of nogmaals met jou er bij eea te laten onderzoeken. Een dierenarts kan met een geleende hamer ook kijken of er sprake is van een hoefzweer. Daar had je op kunnen staan.
Vooraf had je ook kunnen gaan kijken wat wijsheid was ipv pas later te komen. Een consult is een consult, of dat nu wat langer duurt of kort duurt. Spoedconsult is flink aan de prijs, dat is algemeen bekend. Onderzoek wordt apart gerekend. Voorrijdkosten ook. Ze hanteren eigen kilometerschema's per kliniek.
Ik vind het bedrag niet eens zo vreemd.
Bij een terechte klacht kun je je wenden tot https://www.veterinairtuchtcollege.nl/

Als het een dierenarts betreft waar je geen cliënt bent worden ook vaak extra kosten gerekend. Bv administratie kosten ed.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:15

Ik begrijp best dat TS ervan schrikt. Ik schrik ook wel eens van een DA-rekening. Maar dan kijk je even op de specificatie en dan zie je waar de rekening uit opgebouwd is, en dan is het meestal niet zo gek meer. Hoge kosten zitten meestal in sedatie of spoed. En in dit geval lijkt me spoed het meest voor de hand liggend.

Misschien kan TS de specificatie even hier neerzetten, dan kunnen we kijken of er rare dingen in staan. Het kan ook dat er een foutje is gemaakt natuurlijk.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:21

ik lees het als, dat de partner dezelfde dag nog /een (paar) uur/minuten later heeft gevoeld.
Nou ja, misschien komt het dat wij ook koeien hebben, en dat die tarieven echt heel anders liggen als bij de paarden (echt belachelijk, maar helaas wel waar, voor dezelfde soort behandelingen)...Ik vind het geen mega hoge rekening, maar ook ik zou niet blij zijn als het een zweer is. Daar had ze best wel even beter dan die 8 minuten naar mogen kijken.

Verder lees ik ook: Een dierenarts kan met een geleende hamer ook kijken of er sprake is van een hoefzweer. Daar had je op kunnen staan.

Is toch belachelijk, dat je iemand belt die zulke rekeningen schrijft, dat je ook nog voor moet kauwen wat hij moet doen.....

Ik ben blij dat ik meedenkende dierenartsen in mijn omgeving heb. Ik lees hier echt dingen dat ik denk :wow:

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:42

TS, vraag gewoon een gespecificeerde rekening aan de art ( ik krijg die sowieso altijd al).
Als het na werktijd doordeweeks is of weekend heb je avond/weekend tarief, als je ook nog perse wilt dat ze NU komen dan wordt het spoedvisite, (want anders bel je voor 9 uur smorgens voor dezelfde dag).
Daarbij is het niet je vaste eigen arts, dus dat is ook duurder soms....
Ik vind het echt een gewoon normaal bedrag....

Uit je tekst begrijp ik dat je de arts even hebt gesproken, had je zelf toch ook kunnen vragen of ze naar een hoefzweer wilde kijken ???

En ik vind het erg ongepast dat je gewoon dit zonder duidelijke uitleg op bokt ( welke dag, hoelaat etc etc)gooit en dan ook nog eens de dierenarts te grabbel wil gooien via PB!!!
Schrijf de factuur desnoods even letterlijk over, of plak de naam van de praktijk af en scan hem in.
Dan kan men het beter beoordelen

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:50

Zonder gespecificeerde rekening valt er weinig over te zeggen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:53

Een DA nota is toch altijd gespecificeerd. Ms wil TS dan hier e&a verduidelijken.
Laatst bijgewerkt door pillow op 20-08-21 13:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:54

Ik denk ook spoedconsult en onderzoekskosten, tel daar de btw bij op en je komt al een heel eind. Belachelijk, tja...ik zeg altijd dat de Da al geld kost op het moment dat hij/zij de autodeur dichtgooit :')

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 13:56

Galja schreef:
Ik denk ook spoedconsult en onderzoekskosten, tel daar de btw bij op en je komt al een heel eind. Belachelijk, tja...ik zeg altijd dat de Da al geld kost op het moment dat hij/zij de autodeur dichtgooit :')

Jullie kunnen wel van alles vermoeden en roepen maar TS moet het verduidelijken.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:01

Sky_As schreef:
ik lees het als, dat de partner dezelfde dag nog /een (paar) uur/minuten later heeft gevoeld.
Nou ja, misschien komt het dat wij ook koeien hebben, en dat die tarieven echt heel anders liggen als bij de paarden (echt belachelijk, maar helaas wel waar, voor dezelfde soort behandelingen)...Ik vind het geen mega hoge rekening, maar ook ik zou niet blij zijn als het een zweer is. Daar had ze best wel even beter dan die 8 minuten naar mogen kijken.

Verder lees ik ook: Een dierenarts kan met een geleende hamer ook kijken of er sprake is van een hoefzweer. Daar had je op kunnen staan.

Is toch belachelijk, dat je iemand belt die zulke rekeningen schrijft, dat je ook nog voor moet kauwen wat hij moet doen.....

Ik ben blij dat ik meedenkende dierenartsen in mijn omgeving heb. Ik lees hier echt dingen dat ik denk :wow:

Even off topic, liggen de tarieven voor koeien hoger of lager?
Ik verbaas mij altijd over de hoge rekening voor mijn hond... wat een bedragen. Daartegen zijn paarden goedkoper.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:06

goedkoper.....en die dierenartsen denken vaak een heel stuk meer mee. (of misschien kennen wij gewoon fijne, dat kan ook)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:08

Heeft dat ook niet te maken met de BTW?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:10

BTW moeten we allemaal betalen ;-) Tenzij je buitenlands bent en een BTW nummer hebt.....

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:16

Oh, ik dacht dat omdat het om B2B ging dat BTW misschien weg viel.

Maar laten we maar weer terug on topic gaan. :)

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-21 14:17

Tja ik was laatst voor de voorrijkosten al 40 kwijt en consult was ook 40 dus 80 euro en dan is er eigenlijk nog niks gebeurd.
35 voor de 10 meter van het kreupelheid onderzoek en nog een 20 voor navoelen van de hoef.

En dit was allemaal overdag dus geen spoed tarief.