Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pumpkinbroes schreef:Ik heb onlangs een mestonderzoek laten doen bij een nieuw paard die zijn hele leven nog niet ontwormd was.
Stond op een heul groot weiland en de eigenaar dacht oprecht dat dit wormbesmetting zou voorkomen.
Paarden werden daar niet tot nouwelijks ontwormd.
Paard zag er prima uit, eerder te dik dan te dun, glimmend vachtje, niks te zien op het blote oog in de mest.
Toch had hij een extreem hoge eitelling als ik de dierenarts mag geloven, ik kreeg nog net geen preek over het belang van tijdig ontwormen.
Het voordeel was wel dat hij na 1 kuur al helemaal schoon was. Weinig resistentie in de wormen op dat weiland waarschijnlijk.
Ik heb ook wel eens gezien bij een jaarling met slechte weerstand dat wormen in de lever gingen zitten, de huid van dat paard werd helemaal geel. Na ontwormen verdween dat vrij snel.
Ik zelf vind dat je een beetje moet kijken naar de paarden zelf, te schoon is ook niet goed. Maar helemaal nooit ontwormen snap ik niet.
gerlindie schreef:Pumpkinbroes schreef:Ik heb onlangs een mestonderzoek laten doen bij een nieuw paard die zijn hele leven nog niet ontwormd was.
Stond op een heul groot weiland en de eigenaar dacht oprecht dat dit wormbesmetting zou voorkomen.
Paarden werden daar niet tot nouwelijks ontwormd.
Paard zag er prima uit, eerder te dik dan te dun, glimmend vachtje, niks te zien op het blote oog in de mest.
Toch had hij een extreem hoge eitelling als ik de dierenarts mag geloven, ik kreeg nog net geen preek over het belang van tijdig ontwormen.
Het voordeel was wel dat hij na 1 kuur al helemaal schoon was. Weinig resistentie in de wormen op dat weiland waarschijnlijk.
Ik heb ook wel eens gezien bij een jaarling met slechte weerstand dat wormen in de lever gingen zitten, de huid van dat paard werd helemaal geel. Na ontwormen verdween dat vrij snel.
Ik zelf vind dat je een beetje moet kijken naar de paarden zelf, te schoon is ook niet goed. Maar helemaal nooit ontwormen snap ik niet.
Aan de andere kant, hoe erg is het dat dat paard een hoge eitelling had?
Hij had er zelf blijkbaar geen last van, alleen is er gevaar dat hij andere paarden besmet.
Stel hij staat met één ander paard van dezelfde eigenaar is de wei, wie heeft er dan last van?
tengeltje11 schreef:Maar dat snap ik nooit.
Het is niet dat een paard van prima naar doodziek door wormen gaat toch?
ingedebruijn schreef:Kabayo schreef:Zou daar nooit heen willen. Straks is je paard halfdood en vinden ze het ook wel mee vallen
Als je niet ontwormt kunnen ze overlijden aan bloedarmoede door bloedwormen , kunnen verstopt raken , koliek krijgen enz enz. Dus het is heel gevaarlijk als je er niks aan doet
Eens. Maar hoe overleven paarden in het wild dan eigenlijk of in de oostvaardersplassen?
Lusitana schreef:Ze zegt toch dat ze blijft ontwormen?
Ja, dat heeft zin als de rest het niet doet. Je dood immers de wormen in jouw paard... Het werkt niet minder als er meer wormen zijn ofzo.
tengeltje11 schreef:Maar hoe komt het dan dat paarden telkens opnieuw ontwormd moeten worden? Als iedereen het goed volgt en alle paarden dus wormvrij moeten zijn in jullie beredenering, dan zouden paarden op plekken waar iedereen een strak schema volgt, op den duur toch niet meer ontwormd moeten worden, want waar komen die wormen dan vandaan?….
Ooit nog gelezen dat geen enkel paard 100% wormvrij is en dat geloof ik meer. Dus waarom de wormbalans perse in orde houden met chemische middelen als de meeste paarden dat ook prima zelf kunnen?
En de link hierboven, als een paard de balans kwijt is, moet hij geholpen worden, als dat dan incorrect is…. Tja, heel sneu natuurlijk, maar dat staat toch los van je paard wel of niet ontwormen? Ook al ontworm je elke maand, maar met de foute middelen, dan nog kan je paard doodziek worden door wormen.
Nyaleti schreef:_lauraaa_ schreef:Dit krijg je als je niet ontwormd
[ [url=m/DNyd3Q.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb mijn paard gekocht op een stalling precies zo als jij beschrijft. Alle paarden bij elkaar in een grote weide en niks ontwormen. Mijn paard bleek vol met bloedwormen te zitten en toen deze in het voorjaar actief werden is ze op een paar weken tijd flink achteruit gegaan.
Ik zou op zo’n stal niet gaan staan.
Ohja, en bloedworm schijn je ook niet altijd te kunnen vinden tijdens mestonderzoek.
Dit.
Bloedworm vind je niet in een mestonderzoek, daarom wordt er aangeraden 1x per jaar sowieso te ontwormen met een breed spectrum middel wat ook bloedworm mee pakt.
tengeltje11 schreef:Maar hoe komt het dan dat paarden telkens opnieuw ontwormd moeten worden? Als iedereen het goed volgt en alle paarden dus wormvrij moeten zijn in jullie beredenering, dan zouden paarden op plekken waar iedereen een strak schema volgt, op den duur toch niet meer ontwormd moeten worden, want waar komen die wormen dan vandaan?….
Ooit nog gelezen dat geen enkel paard 100% wormvrij is en dat geloof ik meer. Dus waarom de wormbalans perse in orde houden met chemische middelen als de meeste paarden dat ook prima zelf kunnen?
En de link hierboven, als een paard de balans kwijt is, moet hij geholpen worden, als dat dan incorrect is…. Tja, heel sneu natuurlijk, maar dat staat toch los van je paard wel of niet ontwormen? Ook al ontworm je elke maand, maar met de foute middelen, dan nog kan je paard doodziek worden door wormen.