Wat als je niet ontwormt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkinbroes

Re: Wat als je niet ontwormt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:47

Ik heb onlangs een mestonderzoek laten doen bij een nieuw paard die zijn hele leven nog niet ontwormd was.
Stond op een heul groot weiland en de eigenaar dacht oprecht dat dit wormbesmetting zou voorkomen.
Paarden werden daar niet tot nouwelijks ontwormd.

Paard zag er prima uit, eerder te dik dan te dun, glimmend vachtje, niks te zien op het blote oog in de mest.

Toch had hij een extreem hoge eitelling als ik de dierenarts mag geloven, ik kreeg nog net geen preek over het belang van tijdig ontwormen.

Het voordeel was wel dat hij na 1 kuur al helemaal schoon was. Weinig resistentie in de wormen op dat weiland waarschijnlijk.

Ik heb ook wel eens gezien bij een jaarling met slechte weerstand dat wormen in de lever gingen zitten, de huid van dat paard werd helemaal geel. Na ontwormen verdween dat vrij snel.

Ik zelf vind dat je een beetje moet kijken naar de paarden zelf, te schoon is ook niet goed. Maar helemaal nooit ontwormen snap ik niet.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 09:58

Pumpkinbroes schreef:
Ik heb onlangs een mestonderzoek laten doen bij een nieuw paard die zijn hele leven nog niet ontwormd was.
Stond op een heul groot weiland en de eigenaar dacht oprecht dat dit wormbesmetting zou voorkomen.

Paard zag er prima uit, eerder te dik dan te dun, glimmend vachtje, niks te zien op het blote oog in de mest.

Toch had hij een extreem hoge eitelling als ik de dierenarts mag geloven, ik kreeg nog net geen preek over het belang van tijdig ontwormen.

Het voordeel was wel dat hij na 1 kuur al helemaal schoon was. Weinig resistentie in de wormen op dat weiland waarschijnlijk.

Ik heb ook wel eens gezien bij een jaarling met slechte weerstand dat wormen in de lever gingen zitten, de huid van dat paard werd helemaal geel. Na ontwormen verdween dat vrij snel.

Ik zelf vind dat je een beetje moet kijken naar de paarden zelf, te schoon is ook niet goed. Maar helemaal nooit ontwormen snap ik niet.

Aan de andere kant, hoe erg is het dat dat paard een hoge eitelling had?
Hij had er zelf blijkbaar geen last van, alleen is er gevaar dat hij andere paarden besmet.
Stel hij staat met één ander paard van dezelfde eigenaar is de wei, wie heeft er dan last van?

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:00

gerlindie schreef:
Pumpkinbroes schreef:

Aan de andere kant, hoe erg is het dat dat paard een hoge eitelling had?
Hij had er zelf blijkbaar geen last van, alleen is er gevaar dat hij andere paarden besmet.
Stel hij staat met één ander paard van dezelfde eigenaar is de wei, wie heeft er dan last van?

Geen idee, heb ook niet het idee gehad dat hij zich beter of slechter voelde na het ontwormen.
Heb totaal geen verschil gemerkt voor en na het ontwormen.
Maar ik wilde niet dat hij mijn andere paarden zou besmetten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:10

Ik ontworm al 10+ jaar niet meer. Er lopen hier +/-15 paarden, allemaal van ons. In al die tijd al een keer of 5 eentje ontwormd omdat ze het nodig had. Voor de rest loopt hier bv een 8-jarige die hier geboren is en nog nooit geen ontworming zag in haar leven, ook niet als veulen, heeft ook al 3 prachtige veulens gegeven.

Paarden bouwen uit zichzelf een weerstand tegen wormen op, en zolang hun weerstand goed blijft, kunnen die prima vooruit. Ons oudste is nu 23 en heeft dit voorjaar preventief een ontworming gehad omdat ze een allergische reactie deed en zoiets sowieso de weerstand aantast. Hier geen magere en zieke paarden, en nu en dan komt en gaat er eentje. Weiland wordt nooit uitgemest.

Het kan dus echt prima, maar stress enzo zijn volgens mij vaak triggers die de weerstand naar beneden halen en voor een wormopstoot zorgen. Hier leven ze 24/7 in een kudde en de meesten worden enkel voor de fok gebruikt.

Op bv pensionstallen is gewoon al veel mee stress, eentje blijft alleen achter omdat maatje gaat rijden, eentje weg, eentje bij, onrust, Voerstress,….

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:10

Mijn senior (28) en mijn jonkie (5) liepen in weiland en ik liet ze beiden regelmatig testen.
Het jonkie moest elke keer ontwormd worden, de senior had nooit teveel eitjes, die ontwormde ik dus uitsluitend in het najaar tegen horzellarven, aangezien er niet tegen de hoeveelheid eitjes op te poetsen valt als de horzels eenmaal eitjes gaan afzetten hier.

Mijn senior is in goede conditie 33 geworden, met dus maar 1x per jaar ontwormen, is door andere problemen uiteindelijk ingeslapen, maar heeft zeker geen wormgerelateerde problemen gehad. Het jonkie is nu 11 en bij hem zie ik het aantal eitjes in de mest wel afnemen, maar die ontworm ik dus nog steeds wel op geleide van het mestonderzoek.
Ook bij hem verder geen wormgerelateerde problemen waar te nemen, maar die wordt dus wel met enige regelmaat ontwormd per jaar.

micatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-21 10:18

Weer bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik maandag even met mijn dierenarts ga overleggen, eens horen hoe zij er over denkt..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:25

Veel paarden zullen inderdaad een soort weerstand opbouwen tegen wormen en er zullen best wel wat mensen zijn verhalen hebben waarbij het goed gaat. Maar ik denk dat je bij jezelf de volgende vraag moet stellen: stel dat jouw paard tot het percentage in de statistieken behoort dat hier geen weerstand voor opbouwt en wel te lijden heeft onder een wormenbesmetting. Kan jij daar dan mee verder? Maw, is het jouw keuze? Dat is belangrijk, dat het jouw keuze is, want dan kan je er ook gemakkelijker mee leven moest het wel mislopen.
Als jij naar daar gaat verhuizen en je weet van jezelf dat je je daar toch constant zorgen over gaat maken of dat je jezelf voor de kop gaat slaan wanneer je paard toch ziek lijkt te worden, dan maakt het niet uit wat wij zeggen of vinden, dan weet je gewoon dat dit het niet is voor jou.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:33

Maar dat snap ik nooit.
Het is niet dat een paard van prima naar doodziek door wormen gaat toch? Als je je paard goed kent, en die begint wormen op te bouwen, dan ga je dat in kleine dingen echt wel merken, lomer, slechter in de vacht, slecht verharen,buik,…. En dan heb je nog zat tijd om in te grijpen alvoor je paard doodziek is of (bijna) dood gaat. Als je natuurlijk al die kleine signalen mist, dan kan je er idd (te) laat bij zijn, maar hier ook al vaak gezien, de paarden die het even wat moeilijker hebben, die laten het echt wel blijken, goeie ontworming erin, de oorzaak van de dip aanpakken en je bent weer vertrokken.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:40

tengeltje11 schreef:
Maar dat snap ik nooit.
Het is niet dat een paard van prima naar doodziek door wormen gaat toch?

Ik denk dat je je daarin vergist..

Even een random topic gepakt ; [PP] helaas....slecht nieuws

Heb je het filmpje gezien in mijn eerdere post?

Dat paard was op de verkeerde momenten ontwormd waardoor de eigenaar wel z'n best heeft gedaan maar de wormen met de verkeerde middelen geprobeerd heeft te bestrijden.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:48

Mijn paard heeft al jaren amper tot geen ei-telling bij mestonderzoek. Ontwormen doen we 1 keer per 1 of 2 jaar alle paarden tegelijk. Ze loopt met paarden in de groep die wel regelmatig ontwormt moeten worden nav mestonderzoek. Het kan dus wel, weinig ontwormen. Het verschilt per paard.

micatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-21 10:52

Ja ik zou natuurlijk mijn paard sowieso nog blijven ontwormen en onderzoek laten doen! Maar heeft dat zin en werkt dat als verder vrijwel niemand dat doet? Daar zit vooral mijn zorg

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:53

micatje schreef:
Ja ik zou natuurlijk mijn paard sowieso nog blijven ontwormen en onderzoek laten doen! Maar heeft dat zin en werkt dat als verder vrijwel niemand dat doet? Daar zit vooral mijn zorg

Nee niet voor langere termijn, dan moet je blijven ontwormen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 10:55

Ze zegt toch dat ze blijft ontwormen?

Ja, dat heeft zin als de rest het niet doet. Je dood immers de wormen in jouw paard... Het werkt niet minder als er meer wormen zijn ofzo.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 11:20

ingedebruijn schreef:
Kabayo schreef:
Zou daar nooit heen willen. Straks is je paard halfdood en vinden ze het ook wel mee vallen

Als je niet ontwormt kunnen ze overlijden aan bloedarmoede door bloedwormen , kunnen verstopt raken , koliek krijgen enz enz. Dus het is heel gevaarlijk als je er niks aan doet

Eens. Maar hoe overleven paarden in het wild dan eigenlijk of in de oostvaardersplassen?

De echt in het wild levende paarden hebben een groot gebied waar ze foerageren. Sommige raken besmet andere niet of minder. Sommige zijn sterk genoeg, andere niet das de natuur.
Deze paarden en feitelijk ook de paarden van de Oostvaardersplassen staan in een afgesloten gebied.
Heeft er 1tje het.. volgt de rest en ontlopen kunnen ze het niet.
Er is niks natuurlijks aan welke vorm dan ook van paarden houden waarbij de dieren niet de volledige eigen keuze hebben om hun eigen foerageer gebied te kiezen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 12:24

Lusitana schreef:
Ze zegt toch dat ze blijft ontwormen?

Ja, dat heeft zin als de rest het niet doet. Je dood immers de wormen in jouw paard... Het werkt niet minder als er meer wormen zijn ofzo.

Maar je hebt natuurlijk ook nog het principe 'dweilen met de kraan open'. Je doodt de wormen in jouw paard, maar als de infectiedruk op het weiland hoog is, heb je na een week misschien toch alweer een wormbesmetting te pakken. Kan natuurlijk ook van niet en kan jarenlang goed gaan, dat is iets waar je als paardeneigenaar zelf een keuze in moet maken. Zorg je dat je je eigen zaakjes doet zoals jij wilt en neem je evt. negatieve gevolgen voor lief (afweging maken) of ben je iemand die zich toch continu zorgen en het zich zou verwijten als het negatief uitdraait. Iedere persoon is daarin anders en zal dus een andere keuze maken.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 13:37

Je doodt op het moment dat je ontwormd.

(Kans zal vast aanwezig zijn dat je niet alles doodt op dat moment, ingekapseld etc)

Maar na een dag of wat is de ontworming uit het lichaam en komen de wormen oa via het gras weer in je paard en begint het "feest" weer opnieuw...

Zitten er weer wormen in je paard.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 14:33

Het ligt er helemaal aan hoeveel land er per paard is, hoe oud de paarden zijn, wordt er uitgemest? Etc etc.

Hoe meer land per paard, hoe lager de wormbelasting. Als er uitgemest wordt, is de wormbelasting ook lager. Oudere paarden hebben meestal goeie afweer tegen wormen en scheiden dus ook niet veel eitjes uit. Jonge paarden zijn vaak enorme uitscheiders, want die hebben nog geen weerstand opgebouwd. Maar er zijn zeker ook oudere paarden die nooit een goeie afweer hebben opgebouwd, dat zijn paarden die altijd een hoge eitelling in de mest houden, ook al hebben de andere paarden niets.

Kan natuurlijk ook prima zijn, dat iedereen z’n eigen paard test en ontwormt? Misschien dat even navragen?

Zelf wel goed testen en ontwormen heeft voor een aantal wormen wel nut (horzels, lintwormen, grote bloedworm). Het risico zit erin dat er misschien een enorme weilandbesmetting is, je paard in één keer heel veel larven binnenkrijgt (vnl vlak voor de herfst), deze gaan dan in winterslaap en komen er dan in de winter opeens uit. Dit komt wel vooral voor bij jonge paarden of bij echt oudere/zieke paarden.

Als je besluit het wel te doen, zou ik in ieder geval elke twee maanden testen de hele zomer en in de herfst zelf een spuit met moxidectine geven tegen ingekapselde larven. Misschien kan je ook gewoon met de andere stalklanten onderling regelen dat er getest wordt.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 16:50

Maar hoe komt het dan dat paarden telkens opnieuw ontwormd moeten worden? Als iedereen het goed volgt en alle paarden dus wormvrij moeten zijn in jullie beredenering, dan zouden paarden op plekken waar iedereen een strak schema volgt, op den duur toch niet meer ontwormd moeten worden, want waar komen die wormen dan vandaan?….
Ooit nog gelezen dat geen enkel paard 100% wormvrij is en dat geloof ik meer. Dus waarom de wormbalans perse in orde houden met chemische middelen als de meeste paarden dat ook prima zelf kunnen?
En de link hierboven, als een paard de balans kwijt is, moet hij geholpen worden, als dat dan incorrect is…. Tja, heel sneu natuurlijk, maar dat staat toch los van je paard wel of niet ontwormen? Ook al ontworm je elke maand, maar met de foute middelen, dan nog kan je paard doodziek worden door wormen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 16:59

Ts, zolang jij blijft ontwormen denk ik dat het wel goed komt. Jammer dat de rest het niet doet. Mijn merrie die ik nu een paar maanden heb, is ook ontwormt en kwamen flink wat dode wormen mee terwijl ik bij mijn haflinger(ook ontwormt) niks zie. Dus of ze het overnemen, is dan een risico dat je moet nemen. Wormen(eitjes) kunnen uiteraard ook in het zand zitten dus regelmatig ontwormen heeft wel mijn voorkeur hier.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 17:11

Leeftijd heb ik nog nooit gehoord. Mijn 24jarige (die nu al 5 jaar aan huis staat, mest dagelijks de wei/paddock uit) blijft torenhoge scores houden. Terwijl mijn 10jarige (sinds 3 jaar op dezelfde locatie op dezelfde wei, etc) maar zelden scores heeft die hoog genoeg zijn om te ontwormen. In het najaar krijgt ze wel ontworming (Equest Pramox). Tegen horzellarves en lintworm etc. Maar hierin doet de leeftijd van de oudste geen goed dus.
Die heb ik inmiddels al 15 jaar in bezit en blijft die hoge eitellingen houden. Ik snap niet zo goed hoe dat kan… maar die is er blijkbaar meer gevoelig voor. Overigens lijdt ze er niet onder hoor. Hollands welvaren :)

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 18:02

De wormen/eitjes zitten ook in het gras
en met bloedwormen zelfs in de bodem(???) Iemand die dat weet?

En door het grazen eten ze de wormen/eitjes weer op.

Bloedwormen zijn bovendien meesters in verstoppen en schuil houden in het lichaam.
Ze kunnen wel tot 3 jaar in het lichaam overleven.

(Kliniek Utrecht en bloedwormen zijn de toverwoorden op google hierover)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 21:58

tengeltje11 schreef:
Maar hoe komt het dan dat paarden telkens opnieuw ontwormd moeten worden? Als iedereen het goed volgt en alle paarden dus wormvrij moeten zijn in jullie beredenering, dan zouden paarden op plekken waar iedereen een strak schema volgt, op den duur toch niet meer ontwormd moeten worden, want waar komen die wormen dan vandaan?….
Ooit nog gelezen dat geen enkel paard 100% wormvrij is en dat geloof ik meer. Dus waarom de wormbalans perse in orde houden met chemische middelen als de meeste paarden dat ook prima zelf kunnen?
En de link hierboven, als een paard de balans kwijt is, moet hij geholpen worden, als dat dan incorrect is…. Tja, heel sneu natuurlijk, maar dat staat toch los van je paard wel of niet ontwormen? Ook al ontworm je elke maand, maar met de foute middelen, dan nog kan je paard doodziek worden door wormen.

Andere dieren, honden, katten, vogels, knaagdieren, etc. Kunnen ook wormen hebben en schijten in het gras hun wormen uit. Paard weet gras, hoppa.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 22:20

Nyaleti schreef:
_lauraaa_ schreef:
Dit krijg je als je niet ontwormd

[ [url=m/DNyd3Q.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb mijn paard gekocht op een stalling precies zo als jij beschrijft. Alle paarden bij elkaar in een grote weide en niks ontwormen. Mijn paard bleek vol met bloedwormen te zitten en toen deze in het voorjaar actief werden is ze op een paar weken tijd flink achteruit gegaan.

Ik zou op zo’n stal niet gaan staan.

Ohja, en bloedworm schijn je ook niet altijd te kunnen vinden tijdens mestonderzoek.

Dit.
Bloedworm vind je niet in een mestonderzoek, daarom wordt er aangeraden 1x per jaar sowieso te ontwormen met een breed spectrum middel wat ook bloedworm mee pakt.

Dit is echt onzin. Mijn paard heeft al meerdere keren aantoonbaar bloedwormen gehad, bleek uit mestonderzoek. De redenatie grote jaarlijkse ontworming ken ik om lintworm, die is via speeksel overigens wél aantoonbaar.
Dat bloedworm niet ALTIJD aantoonbaar is oké, maar je bewering is veel te stellig.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 22:26

Is het bij meer mensen op een gemengde stal wel eens opgevallen dat sommige rassen vaak een hogere telling hebben dan andere rassen?

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 22:43

tengeltje11 schreef:

Hier haal je een belangrijk punt aan tengeltje11: hoe komt het dat wormvrij vrijwel onmogelijk is ondanks geregeld ontwormen?

Heeft voor mijn gevoel te maken met de balans in de darmen van het individuele paard en de balans in de bodem en ook het menu van de paarden. Equi-biome heeft laatst al een relatie weten te leggen tussen wormtest uitslag en bepaalde (on-)balansen in de darmen van individuele paarden die naast een wormtestuitslag ook een hindgut test uitslag hadden. Een bepaalde mate van lichte wormbesmetting in de darmen kan beneficial zijn, want die wormen houden daarmee bepaalde schadelijke bacteriën binnen de perken. Dus in zo'n geval heeft een lichte besmetting in individuele gevallen een nuttige functie.
De balans van de bodem wordt iedere keer als je ontwormd en die bewuste mest met ontwormmiddel erin niet verwijderd, weer negatief belast. De bodem kan ivermectine slechter afbreken dan moxidectine. De mestkever die ons aller vriend zou moeten zijn, want zij ruimen de wormeieren en wormlarven op gratis en voor niets, wordt er niet blij van. Als er veel ivermectine en, ook zei het in mindere mate moxidectine, in de bodem beland dan zul je weinig mestkevers in je bodem vinden.

Dan het paardenmenu, daar schort ook vaak het een en ander aan, vandaar de onbalans in de darmen. Hoe biodiverser en natuurlijker het menu, hoe gezonder de darmen meestal zullen zijn.

Hoe gezonder je bodem is, des te gezonder je paarden zijn.