Dik of drachtig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Re: Dik of drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 12:25

Buik lijkt ook nog niet hoogdrachtig. Als er een veulen in zit denk ik eerder aan het vroege voorjaar 2022, dan klopt het uier wel.
Die tijd klopt ook met de castratie van de hengst.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 12:37

Uier word vaak pas tegen de tijd dat het veulen geboren word groter. Dit kan paar weken van te voren zijn. Maar ook paar dagen of paar uur. Of zelfs pas tijdens of gelijk na de bevalling.

Vaak worden de banden ook slap en veranderd de buik van vorm op het einde. En gedrag veranderd.

Wij hebben een merrie gehad die was niet drachtig gescant. Werd toch wel dik en gedrag veranderde op laten voelen en was toch drachtig.
Dracht duurde wel heel lang toen de da voor ander paard er was laten kijken. Ze zij die is drachtig toen ze haar zag. Toch opgevoeld en voelde niks dus scannen en ook niks.

Da zij als je de buik ziet zou je echt zeggen die is drachtig.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 12:40

Ik zou op basis van de buik ook zeggen dat er binnen 2 maanden een veulen uitkomt. Je weet het nooit, was op bokt laatst nog een paard zo dik die niet drachtig was, maar een tumor bleek te hebben.. Echter komt dat een stuk minder voor, dus zeker gezien de merrie bij een hengst gelopen heeft zou ik zeggen drachtig.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 12:43

Als je het een fijn idee vindt, kun je misschien kijken of er een andere dierenarts in de buurt is om er even naar te kijken. Begrijp je keuze goed dat je haar nu niet in de trailer laadt als dat stress oplevert.

Aan de buik te zien zou ik ook zeggen drachtig maar ja, voor echte zekerheid zou ik toch een dierenarts vragen als ik jou was haha ;)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 13:04

Over de andere boeg gegooid, zou ik ook een paar keer testen op wormen en zand. Daar kunnen ze ook een ballon buik van krijgen en verder dun blijven.

Gewoon voor de zekerheid :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 13:11

Je kan ook vragen of ze uitwendig scannen, als een merrie al verder in de dracht zit moeten ze het ook vanaf buiten kunnen waarnemen. Zo hebben wij ook al wat dames gecheckt die nog geen arm in de kont gewend waren.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 17:17

Onze dierenarts zei dat de enige optie is om naar de praktijk te komen. Dat gaat hem niet worden en een andere dierenarts laten komen voel ik me ook niet echt prettig bij. Ik ga het maar gewoon afwachten en de uiers in de gaten houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 20:26

Ik volg! Wat een gave paarden <3

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 20:29

Ik begrijp de dierenarts overigens wel, je moet jezelf daar wel echt zeker van voelen dat dit veilig is.
Op de praktijk is er een opvoelbox en kan desnoods ook een roesje gegeven worden.
Tenzij je op thuislocatie een opvoelbox hebt snap ik het helemaal.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-21 07:16

Afbeelding
Dit is het bovenaanzicht. Wat vinden jullie hiervan?
Vannochtend deed ze wel een beetje raar. Eerst spande ze haar buik opeens een paar seconden lang aan en kreunde ze erbij, en daarna deed ze 2 keer dit:
https://youtu.be/qo3o6eRufAw
Daarna spande ze weer haar lichaam aan met kreun. Zou er iets mis zijn, of rekt ze zich gewoon uit?

Edit: ze deed het nog een keer en dit keer heb ik het gefilmd: wel iets te laat begonnen met filmen
https://youtu.be/qo3o6eRufAw

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 13:59

Is er al meer bekend? :)

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 14:22

Nee nog niet. We twijfelen nu een beetje of ze wel drachtig is want ze is wel wat dunner geworden, maar ze staan nu sinds gisteren bij de andere paarden, en ze waren allemaal hengstig, behalve Maya, en haar buik heeft nogsteeds een aparte vorm. Ik ben heel benieuwd

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 14:25

Heel andere vraag..... mag ik weten hoe je in het bezit van deze paarden bent gekomen? Ik vind dit zo'n mooi krachtig ras.....

Mbt je vragen: hoe heb je het gedaan met ontwormen?
Heb je de mest al getest op zand?

Kun je afwijkende buikgeluiden horen?

Komen ze rechtstreeks uit dat gebied of via een handelaar? Stress kan veel doen met maag/ darm....
In een natuurgebied kunnen ze ook 'natuurlijk' foerageren. Ik weet niet hoeveel ruwvoer je nu voert, maar mocht dat in porties zijn waardoor ze soms zonder eten staan, dan kan dat ook voor maag-/darmproblemen zorgen.

De verandering van dieet sowieso ook; van gras naar ruwvoer bijvoorbeeld....

Allemaal wel iets aan te doen overigens, maar wel goed om te weten hoe ze eerst gehouden werden en hoe je dat nu doet....

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 14:30

Allemaal hengstig? Dat lijkt me raar, ik heb mijn twijfels of jij wel weet hoe een hengstige merrie zich gedraagt. Net het filmpje bekeken wat moet ik daar voor vreemds op zien?

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 14:51

Spannend! Ik volg. Veel succes.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 16:39

pillow schreef:
Allemaal hengstig? Dat lijkt me raar, ik heb mijn twijfels of jij wel weet hoe een hengstige merrie zich gedraagt. Net het filmpje bekeken wat moet ik daar voor vreemds op zien?

De cyclus van vrouwen loopt wel vaker 'gelijk'... dit geldt voor mensen maar ook voor dieren.
Bovendien is een merrie nogal frequent hengstig, dus redelijke kans dat dit inderdaad gelijktijdig kan gebeuren.... dat is niet zo bijzonder.

Paard trekt het linkachterbeen zeer hoog en wat kramperig op en strekt zich daarna naar voren op een wat bijzondere manier.
Als het paard dat 1 of 2 x doet zou ik er niet teveel achter zoeken, als je het heel frequent ziet misschien toch even opletten.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 16:50

pillow schreef:

Dat is bij ons altijd als er nieuwe paarden zijn.. ik weet zeker hoe het eruit ziet met 5 merries :')

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 16:54

Ninx schreef:
Heel andere vraag..... mag ik weten hoe je in het bezit van deze paarden bent gekomen? Ik vind dit zo'n mooi krachtig ras.....

Mbt je vragen: hoe heb je het gedaan met ontwormen?
Heb je de mest al getest op zand?

Kun je afwijkende buikgeluiden horen?

Komen ze rechtstreeks uit dat gebied of via een handelaar? Stress kan veel doen met maag/ darm....
In een natuurgebied kunnen ze ook 'natuurlijk' foerageren. Ik weet niet hoeveel ruwvoer je nu voert, maar mocht dat in porties zijn waardoor ze soms zonder eten staan, dan kan dat ook voor maag-/darmproblemen zorgen.

De verandering van dieet sowieso ook; van gras naar ruwvoer bijvoorbeeld....

Allemaal wel iets aan te doen overigens, maar wel goed om te weten hoe ze eerst gehouden werden en hoe je dat nu doet....

Ik heb ze via instagram gevonden! Een meisje had een paar sorraia x konik kruisingen gefokt.
Ze zijn nog niet ontwormd, omdat we ze gelijk met de rest gaan ontwormen, op advies van de dierenarts. Ik heb inderdaad de mest getest op zand, niks geks te zien en ik hoor ook geen gekke geluiden uit haar buik komen.
Ze komt rechtstreeks uit het natuurgebied en heeft onbeperkt ruwvoer. Ik denk niet dat het door de verandering van huisvesting komt. Ze had het namelijk ook al toen we gingen kijken, alleen hebben wij totaal geen ervaring met drachtige paarden dus dachten we die is gewoon heel dik :=

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 17:22

Kan je niet aan verkoopster vragen of Maya mogelijk drachtig is?

Ik ken de vrouw van wie Spirit is.
Is een hele vriendelijke vrouw hoor. Maar ze laat alleen een hengst erbij als er werkelijk fokplannen zijn.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-21 17:49

Ik heb het nagevraagd en het is mogelijk dat ze drachtig is. Het zijn idd super leuke mensen en het is voor ons een leuke verassing als er iets in zit! Spirit heeft bij de kudde gestaan toen hij nog hengst was.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 20:38

Ik vind haar op de laatste foto weer niet drachtig tonen.

Ik volg mee, ben benieuwd :D

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-21 13:27

Zo ziet haar buik er nu van voren uit:
Afbeelding
Ik vind het zo gek dat er aan allebei de kanten zo'n soort deuk zit.. De andere heeft ook n dikke buik maar die is helemaal rond zonder deuk

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:37

yarkayunda schreef:
pillow schreef:

Dat is bij ons altijd als er nieuwe paarden zijn.. ik weet zeker hoe het eruit ziet met 5 merries :')

Dan zou je toch ook moeten weten dat hengstig gedrag een verdedigingsmiddel van de merrie in een nieuwe omgeving is.

Die tweede kan dus prima drachtig zijn voor volgend jaar.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 13:39

yarkayunda schreef:
Zo ziet haar buik er nu van voren uit:
[ [url=m/VuZNkl.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik vind het zo gek dat er aan allebei de kanten zo'n soort deuk zit.. De andere heeft ook n dikke buik maar die is helemaal rond zonder deuk

Vind het geen rare buik. Ziet er niet echt drachtig uit op de foto's

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-22 17:47

Hoi allemaal, daar ben ik weer. Ik weet nogsteeds niet of ze drachtig zijn of niet. Nu zag ik vandaag bij Venus dit bij de uiers:

Afbeelding

Bij Maya zie ik nog helemaal niks