Bult op been paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-21 15:18

Sintara schreef:
Rustig aan, je weet nog niet wat het is dus het hoeft ook helemaal niet iets ergs te zijn. Niet teveel horrorverhalen gaan lezen nu.

Sowieso zeg je dat hij niet kreupel is en de bult geen zeer doet, dus dat weekje komt hij echt wel door :(:)

Ik moet een verbod op Google krijgen... nee alles behalve kreupel. Hij trok net nog even een sprint hij loopt prima.

Afbeelding

Sintara

Re: Bult op been paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 20:46

Nou dan voelt hij zich in elk geval niet zielig :D het is ook echt een leukerd om te zien ts

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-21 23:55

Leuk dier inderdaad! Ik hoop voor je dat het meevalt. Maak jezelf niet te gek in de kop en google niet meer, dat scheelt je een hoop stress ;)

Freyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 00:51

Niet te veel zorgen maken hoor! Zeker niet als je paard gewoon goed loopt.

Ik haalde mijn paard vorige zomer plotseling met een dikke sprong uit de wei. Geen pas verkeerd, maar wel die dikke sprong dus.. Na het even aan hebben gekeken heb ik die zomer ook de kliniek gebeld. Kliniek zei ook, je paard is 23, als ze goed loopt zou ik mij niet teveel zorgen maken.

Afgelopen mei stond mijn paard wegens koliek op de kliniek en waren we flink aan het doktoren. Na al die maanden had ik nog steeds een iets dikkere sprong, maar een paard dat hartstikke goed loopt. Ik heb op dat moment gevraagd of ze de sprong gelijk op de foto wilde zetten en tot mijn verbazing bleek er ocd in te zitten. Wegens de 24 jarige leeftijd van mijn paard ga ik zeker niet opereren en inspuiten hoefde ook nog niet perse (de rekening was in mei al :$ :$ )

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 08:03

Bedankt voor jullie reacties. Ben heel benieuwd morgen gelukkig komt het steeds dichterbij. Mocht het ocd zijn laat ik hem er wel aanhelpen maargoed hij is dan ook pas 3. De sprong zelf is naast de bult nu ook erg dik, allemaal vocht maar hij loopt nog gewoon goed..

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:54

De meeste dingen gaan met rust vanzelf weer over, ze halen soms zulke gekke capriolen uit, maar ik weet uit ervaring wel hoe je je zorgen maakt. Misschien verstandig dat hij tijdelijk een eigen afgezet stukje krijgt buiten? Sterkte!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:04

Suzanne F. schreef:
Tiffany schreef:
Veearts is geweest en denkt aan een ocd.. dinsdag naar de kliniek voor een foto. :(

Dat zou kunnen maar ik vind het knap dat hij dit zo bedenkt vanaf de buitenkant. Het kan een OCD zijn maar ook artrose of spat. Of iets heel onschuldigs.

En daarom staat er ook "Denkt" en "naar de kliniek voor een foto".

Sterkte morgen TS.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-21 12:13

Rubs schreef:
De meeste dingen gaan met rust vanzelf weer over, ze halen soms zulke gekke capriolen uit, maar ik weet uit ervaring wel hoe je je zorgen maakt. Misschien verstandig dat hij tijdelijk een eigen afgezet stukje krijgt buiten? Sterkte!

Dat hoop ik, tot nu toe is de sprong echt flink dik. Hij is gelukkig niet druk op de weide en eet en slaapt voornamelijk. Hij zou op een afgezet stuk kunnen maar dan staat hij alleen en ben bang dat die zich daar veel drukker op gaat maken dan dat hij rustig in de weide blijft lopen.

VeraaaaahJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:21

Het is in ieder geval positief dat hij er niet kreupel op loopt! Het kan een ocd zijn maar ook net zo goed iets verdraaid. Ik ga duimen dan het meevalt!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-21 17:04

Zijn foto's waren goed!. Niks op te zien. Daarop dacht hij dat het een ontsteking was maar er kwam bloed uit. Dit betekend dat zijn gewricht gevuld is met bloed. Hoe dit komt is een raadsel want door trauma had hij kreupel moeten lopen volgens de arts. Hij heeft het gewricht leeg laten lopen en ingespoten met antibiotica. Over 10 dagen wordt hij ingespoten met ontstekingsremmers, tenzij het been weer helemaal dun is. Voor nu ben ik opgelucht :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 17:21

Tiffany schreef:
Zijn foto's waren goed!. Niks op te zien. Daarop dacht hij dat het een ontsteking was maar er kwam bloed uit. Dit betekend dat zijn gewricht gevuld is met bloed. Hoe dit komt is een raadsel want door trauma had hij kreupel moeten lopen volgens de arts. Hij heeft het gewricht leeg laten lopen en ingespoten met antibiotica. Over 10 dagen wordt hij ingespoten met ontstekingsremmers, tenzij het been weer helemaal dun is. Voor nu ben ik opgelucht :)

Wat fijn dat de foto’s in ieder geval goed waren! Wel vreemd dat er bloed in het gewricht zat, je zou zeggen dat hij kreupel zou moeten zijn. Nou goed nieuws tot nu toe. Duimen dat het zo goed blijft gaan en gewoon wegtrekt.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 12:51

Ja ik hoop het ook. Net is het verband afgezakt dus deze er verder afgehaald. Bult is tot nu toe dezelfde grootte, had de dierenarts al gezegd maar natuurlijk had ik gehoopt dat deze al geslonken zou zijn.

Ik heb traumeel druppels en gel besteld ter ondersteuning..

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 12:55

Klinkt opzich wel goed inderdaad! Blijkbaar niks belangrijks geraakt maar wel een ader of wat? Snap anders ook niet hoe die niet kreupel is

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 13:00

Sintara schreef:
Klinkt opzich wel goed inderdaad! Blijkbaar niks belangrijks geraakt maar wel een ader of wat? Snap anders ook niet hoe die niet kreupel is

Dit zou de meest logische verklaring zijn of hij is bikkelhard maar daar geloof ik niet echt in.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 13:10

Het is wel belangrijk dat dat bloed vlug door het lichaam wordt opgeruimd.. In een gewricht wil je geen oude bloedstolsels hebben want dat tast weefsels aan en gaat ontsteken. Maar als het meteen terugvult is het bloedvat nog niet dicht =/
Moest hij niet een tijdje op een klein stukje staan ofzoiets?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 13:23

Hij staat nu op een klein stuk, bloed wat er gisteren uitkwam liep er ook vlot en vloeibaar uit, daarna is het ingespoten met antibiotica voor de zekerheid. Over 10 dagen moeten we terug om in te spuiten met ontstekingsremmers. De dierenarts had al voorspeld dat het terug zou vullen.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 20:24

Afbeelding

En nog steeds hetzelfde... al lijkt het aan de binnenkant van de sprong minder te zijn daar voel ik weer bot..

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:40

Haemarthros dus (bloed in gewricht). Kan ontstaan zijn door trauma, maar idd ook botafwijkingen zoals ocd, hemofilie (bloedafwijking) of na arthroscopie. Soms ook met als gevolg een ontstoken gewricht of aangetaste bandjes. Het is niet echt gewenst om er een naald in te steken ivm grote kans op infectie en als het wel gebeurd voor bv gewrichtsband injecties dan uiteraard steriel. Dus goed dat hij op antibiotica is gezet! Vind het zelf daarnaast ook wel belangrijk dat ze op ontstekingsremmer worden gezet, aangezien die best wel pijnlijk kan zijn.
Ik zou zelf een echo laten maken, om een indruk te krijgen van de kwaliteit van het kapsel en omliggende structuren. En als het verder rustig is, zou het bloed vanzelf weg moeten trekken met tijd en beperkte beweging (afstappen).

En idd zoals sintara zegt, als hij weer vult is het probleem dus niet opgelost. Bij onderhuidse bloedingen wil je altijd 10dgn wachten tot het bloedvaatje gesloten is. Of dat ook zo gaat in een gewricht weet ik niet...

Heel veel beterschap voor je paardje TS

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 20:45

Besankr voor je reactie Cookie! De veearts wilde hem inspuiten met ontstekingsremmers omdat hij verwacht had dat het een ontsteking was. Hij was dus ook verbaasd dat het bloed was en inderdaad niet gewenst om is om dit aan te prikken. Daarom is er ook antibiotica ingespoten. Hij wilde hem over 9 dagen inspuiten met ontstekingsremmers waarom weet ik niet precies meer sorry. Klinkt of je er verstand van hebt, hoelang zou het moeten duren voor de zwelling minder wordt en kan traumeel hier aan bijdragen?

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:54

Tijd is lastig aan te geven. Stel hij is niet gecompliceerd met een ontsteking oid, dan zou ik toch nog wel aan 2-3weken denken minimaal. Maar dat verschilt wel per dier. Er zijn wel wat case reports te vinden online. Ik kan die je wel toesturen via pb ;)

Traumeel kan zeker bijdragen.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-21 21:01

Als je zou willen heel graag! :j

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-21 09:37

Vanochtend leek het iets minder.. iniedergeval zeker niet dikker dus dat is dan wel een goed teken (ivm infectie aanprikken)
Afbeelding