Wat heeft mijn paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MeggiieTommy

Re: Wat heeft mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-21 13:34

Bedankt voor alle reacties!
Ik denk dat het inderdaad door de brokjes komt, hooi eet hij netjes. Denk dat het een combinatie is van droog, gulzig en tanden wisselen. De brokjes laat ik iig even achterwegen. Ik hou hem goed in de gaten qua snot en eventueel longproblemen!
Wat betreft de veearts, hij komt van een goede kliniek, waar er dus meerdere veearts en zijn. Over een aantal ben ik heel tevreden. Over hem wat minder, bij mijn vorige pony luisterde hij ook niet. Ik gaf aan wat ik dacht dat het was, hij zei dat dat hem zeer onwaarschijnlijk leek maar ik had uiteindelijk wel gelijk. Tweede kans gehad maar hij blijft een tunnelvisie houden, even zo gezegd. Hij had het alleen maar over droes en niet over de slokdarmverstopping, waarvoor ik hem gebeld had.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:54

Mijn jonge pony heeft dit ook een keer gehad. Ik had hem na het werk brokjes gegeven, die heeft hij zo gulzig weggewerkt dat hij een slokdarmverstopping had. Sindsdien krijgt hij zijn voer na het werk nat als een papje/slobber of los op de grond zodat hij moet zoeken. De dierenarts zei ook dat ik een baksteen in zijn voerbak kon doen zodat hij minder makkelijk bij zijn brok kon.

Het is hier inmiddels dik een jaar geleden en niet meer gebeurd.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 13:57

Ik heb met mijn paard al een paar x exact hetzelfde meegemaakt. Ook het achterover hangen, samentrekken en piepen. Waarschijnlijk door verslikken. Ik masseerde dan altijd goed de onderkant van de hals en dan was het zo over. Toevallig voer ik nu Vitalbix, maar in het verleden deed hij het ook wel met ander voer. Ik meng nu de Vitalbix Fibre door de brokjes en hij heeft het nog niet weer gedaan.
*klopt snel af*

fenijro_tani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 15:08

Ik had ook de vital brokjes voor mijn mini en zij kreeg daardoor ook eenmaal een slokdarm verstopping. Lijkt op dezelfde tekenen inderdaad. Nu krijgt ze of muesli of slobber en het is niet meer voorgevallen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 16:45

Ik geef al jaren vitalbrokjes, nooit ergens last van. Dus of het aan de brokken alleen ligt..

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 17:46

Idd lijkt beetje verstopping.
Je kan beter de Pavo vital uit de hand geven zodat het niet te gulzig gaat :)

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-21 18:18

Het zal niet aan het voer precies liggen denk ik maar gewoon te gulzig eten. Misschien kan je er een grasmix doorheen doen zodat hij minder snel kan eten?

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 13:51

Bedankt voor alle tips! Ik ga opzoek naar voer als slobber en kijken of dat beter gaat, aangezien hij zijn hooi en gras goed eet.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 10:52

Laat ook even zijn gebit controleren. Als ze vanwege een tandprobleem onvoldoende kauwen, heb je hier meer kans op.