iemand ervaring met malabsorptie syndroom?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kris_co

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 18:39

ellepel schreef:
volgens mij kun je een uitgebreid mestonderzoek ook wel via je eigen veearts aanvragen.
dat ze dan alles goed nakijken?
dan weet je denk ik wat meer of supplementen zinvol zijn?

Kan ik inderdaad ook wel eens suggereren aan dierenarts. Het mestonderzoek dat ze deed was naar bloedwormen en longwormen. Naar wat specifieks volgens jou?

kris_co

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 18:49

tiwi1969 schreef:
Ik heb een paard gehad die na verwaarlozing als jaarling een chronische darmontsteking had, gevolg steeds vaker gaskoliek en steeds minder voedingsmiddelen verdragen.
Na haar laatste veulen was ze echt mager maar dat kreeg ik redelijk goed met het voeren van een mengsel van Fibra en opfokbrok (dat is rijk aan eiwit en bevat veel minder suikers dan bijvoorbeeld sportbrok)
Uiteindelijk had ze bijna iedere dag koliek en hebben wij haar in laten slapen.

Het hele verhaal lees je hier:
[MD] Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Bedankt voor je getuigenis. Spijtig verhaal!
In de dierenkliniek zei men dat ook te veel aan eiwitten koliek kan veroorzaken |( Het blijft balanceren op een heel dunne koord.... :(
Ik lees: "daarbij heeft ze vocht achter haar longen gekregen door het langdurig gebruik van prednisolon." Moet ik dit ook vrezen na 2 maand?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 18:55

kris_co schreef:
tiwi1969 schreef:
Ik heb een paard gehad die na verwaarlozing als jaarling een chronische darmontsteking had, gevolg steeds vaker gaskoliek en steeds minder voedingsmiddelen verdragen.
Na haar laatste veulen was ze echt mager maar dat kreeg ik redelijk goed met het voeren van een mengsel van Fibra en opfokbrok (dat is rijk aan eiwit en bevat veel minder suikers dan bijvoorbeeld sportbrok)
Uiteindelijk had ze bijna iedere dag koliek en hebben wij haar in laten slapen.

Het hele verhaal lees je hier:
[MD] Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Bedankt voor je getuigenis. Spijtig verhaal!
In de dierenkliniek zei men dat ook te veel aan eiwitten koliek kan veroorzaken |( Het blijft balanceren op een heel dunne koord.... :(
Ik lees: "daarbij heeft ze vocht achter haar longen gekregen door het langdurig gebruik van prednisolon." Moet ik dit ook vrezen na 2 maand?

Famke heeft van November tot Maart 4 capsules prednison gehad met ongeveer eind Februari een poging tot afbouwen wat weer meer klachten gaf.

Eiwitrijk dieet was op voorschrift Emmeloord, het waren bij haar echt de niet opgenomen suikers die voor gasvormig in de blinde darm zorgden

elbony

Re: iemand ervaring met malabsorptie syndroom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:23

Deze post kwam gister voorbij op Equibiome's fb pagina: het verschil tussen de darmmicrobioom van easy keepers en hard keepers en degenen er tussen in. Misschien wel interessant voor jou kris_co.
Which metabolic group is your horse in?
Easy Keeper -an easy keeper has a Henneke body condition score of equal to or higher than 6 and is described as ‘over conditioned’.
A Medium Keeper has a Henneke body condition score of 5 which he can maintain easily.
A Hard Keeper needs extra feed to maintain a body condition score of 5.
The gut microbiome plays an important part in nutrient extraction, what are the differences between Hard Keeper and Easy Keeper groups?
A recent publication in the Journal of Equine Veterinary Science found differences relating to metabolism(function) and structure of the microbiome.
Easy Keepers have higher levels of Planctomycetes, known to proliferate in low nutrient environments, are antibiotic resistant and cause inflammation in the gut.
Hard Keepers – have a microbiome composition that highly favours plant fermentation, produces more methane (bloating), and has bacteria that are denitrifying, reducing available nutrients.
The differences in the microbiome were greater between the Easy Keepers and the Medium Keepers.
The Equibiome analysis identifies the bacteria from these groups and provides a rehabilitation programme to restore a healthy biome.
Johnson, A., & Biddle, A. (2021). 2 Evaluation of the microbiome effects of easy and hard keeper horses with the application of the Equine Keeper Status Scale. Journal of Equine Veterinary Science, 100, 103465.
Image https://www.poulingrain.com/.../body-co ... -scoring...
7 antwoorde
n

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 09:30

kris_co schreef:
ellepel schreef:
volgens mij kun je een uitgebreid mestonderzoek ook wel via je eigen veearts aanvragen.
dat ze dan alles goed nakijken?
dan weet je denk ik wat meer of supplementen zinvol zijn?

Kan ik inderdaad ook wel eens suggereren aan dierenarts. Het mestonderzoek dat ze deed was naar bloedwormen en longwormen. Naar wat specifieks volgens jou?

verteringsproblemen kunnen ze er ook in zien, de bacteriën, of er schimmel zit.
ze kunnen zien hoe het dan zit met de dunne darm.

dat van dat microbioom heb ik ook gelezen,maar eigenlijk zou je dan ook nog kunnen kijken wat er gebeurd als je je paard eens een tijdje de mest van een gezond paard geeft.
gewoon elke dag een eetlepel door het voer.
je hebt het echte transfauneren wat er voor zou moeten zorgen dat de darmflora weer in orde komt, maar dat gaat via de kliniek en is erg prijzig.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 22:19

BigBen schreef:
Het is bedrog. Eerst moet je fors betalen voor een test, vervolgens wijst de test uit dat de darmflora niet in evenwicht is, dan krijg je het advies om bepaalde supplementen te voeren, en toevallig kun je die supplementen op hun website kunt kopen. Fijn verdienmodel.

Goh BigBen dit valt me toch een beetje van je tegen. Equi-biome is zowaar helemaal een jouw straatje, wetenschappelijk zeer goed onderlegd. En toch doe je dit af als bedrog.
Ze doen deze bioomtest op de universiteit van Wales met de nieuwste DNA sequencing methode. En ja met de uitslag krijg je een advies over hoe het mogelijke probleem op te lossen is. Maar allereerst wordt er dan vermeld met welke planten/kruiden/andere in het wild groeiende dingen je de biodiversiteit in de darmmicrobioom weer in balans kunt brengen. En daarna voor degenen die iets uit een pot willen want geen biodiversiteit in de buurt, bieden ze de mogelijkheid om bepaalde recepten in potvorm bij hun te kunnen kopen.

kris_co

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-21 22:41

ellepel schreef:
verteringsproblemen kunnen ze er ook in zien, de bacteriën, of er schimmel zit.
ze kunnen zien hoe het dan zit met de dunne darm
dat van dat microbioom heb ik ook gelezen,maar eigenlijk zou je dan ook nog kunnen kijken wat er gebeurd als je je paard eens een tijdje de mest van een gezond paard geeft.
gewoon elke dag een eetlepel door het voer.
je hebt het echte transfauneren wat er voor zou moeten zorgen dat de darmflora weer in orde komt, maar dat gaat via de kliniek en is erg prijzig.

Oké ik bevraag het bij de DA.
Ja, dat hebben we ook al eens overwogen, de goede bacteriën enten vanuit de mest van de andere paarden.

elbony schreef:
Deze post kwam gister voorbij op Equibiome's fb pagina: het verschil tussen de darmmicrobioom van easy keepers en hard keepers en degenen er tussen in. Misschien wel interessant voor jou kris_co.

Equibiome moet ik nog eens goed doorgronden :) Alleszins interessant!

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-21 23:00

Hier paard met maag/darm problematiek (maagzweren en IBD). Ook een absorptie test gehad en zat op 50% maar paard staakte het eten door de pijn in zijn buik.

De IBD is ook behandeld met pretnison en omdat hij niet wilde eten zelfs met rapidex behandeld. Het heeft 2 maanden nodig gehad voor we echt resultaten zagen (beter eten en aankomen in gewicht) en daarna nog een hele lange periode van afbouwen. Tijdens de kuur heb ik heel weinig met hem gedaan en zeker niet gereden. Ook door alle bijwerkingen en gerelateerde problemen (hele slechte voeten, vocht vasthouden, wisselend dikke benen en een hele hardnekkige schimmel infectie). Nu bijna een jaar later durf ik weer heel langzaam aan rijden te denken.

Hij had aan het einde van de kuur ondanks verbetering in gewicht, wel ingeleverd. Het is afwachten of het nu voor de rest van zijn leven goed blijft gaan, daarvoor moet ik uitgaan van gewicht en algehele conditie en uiteraard of hij blijft eten. So far so good! En allerbelangrijkste, ik heb weer een heel blij paard!

Toen hij ziek was, circa 540 kg
Afbeelding

Op dit moment circa 650 kg
Afbeelding

Dik zal hij nooit worden denk ik maar hij is goed op gewicht. Ik moet er nog steeds wel “meer” instoppen, maar het is te managen.

Als je nog vragen hebt stuur gerust een PB!

kris_co

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-21 20:53

biancaaaa schreef:
Hier paard met maag/darm problematiek (maagzweren en IBD). Ook een absorptie test gehad en zat op 50% maar paard staakte het eten door de pijn in zijn buik.

De IBD is ook behandeld met pretnison en omdat hij niet wilde eten zelfs met rapidex behandeld. Het heeft 2 maanden nodig gehad voor we echt resultaten zagen (beter eten en aankomen in gewicht) en daarna nog een hele lange periode van afbouwen. Tijdens de kuur heb ik heel weinig met hem gedaan en zeker niet gereden. Ook door alle bijwerkingen en gerelateerde problemen (hele slechte voeten, vocht vasthouden, wisselend dikke benen en een hele hardnekkige schimmel infectie). Nu bijna een jaar later durf ik weer heel langzaam aan rijden te denken.

Hij had aan het einde van de kuur ondanks verbetering in gewicht, wel ingeleverd. Het is afwachten of het nu voor de rest van zijn leven goed blijft gaan, daarvoor moet ik uitgaan van gewicht en algehele conditie en uiteraard of hij blijft eten. So far so good! En allerbelangrijkste, ik heb weer een heel blij paard!

Toen hij ziek was, circa 540 kg
[ [url=m/ho8xDr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op dit moment circa 650 kg
[ [url=m/g2tWIN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dik zal hij nooit worden denk ik maar hij is goed op gewicht. Ik moet er nog steeds wel “meer” instoppen, maar het is te managen.

Als je nog vragen hebt stuur gerust een PB!

Hartelijk dank voor je getuigenis! Ik begon al te denken dat malabsorptie heel weinig voorkomt; of het is onbekend... Vandaar mijn vraag naar ervaringen ;)
Ook mijn paard heeft een gewicht van ca 560 (schofthoogte ca 1m70), is nu lichtjes bijgekomen. Jouw foto is heel vergelijkbaar!
Zoals gezegd, het gaat dan wat beter, je krijgt dan hoop, en daarna is er steeds terug wel iets. Zo staat hij sedert vandaag terug afgezonderd. Hij loopt mank. Pees linkervoorbeen staat gezwollen, en licht warme hoeven. Is het een trauma? Of toch eerder richting hoefbevangenheid? Of zijn het zoals je zegt gerelateerde problemen? Gerelateerd aan zijn weerstand, of nu eerder een nevenwerking van de cortisone? .... We gaan het terug moeten uitzoeken....
Hij is een jaar bij ons, maar het is een jaar met veel vallen en weinig opstaan :(
Ik mag hopen dat we ook terug naar die 650 kg gaan, maar ik mag er niet aan denken dat het nog een jaar duurt eer we hem oké krijgen. Fingers crossed...
Heel fijn dat je dit met me deelde +:)+

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-21 21:34

Krijgt hij nog pretnison/corticosteroïden? Dan heel erg opletten, hoefbevangenheid is een van de gevaarlijke mogelijke bijwerkingen. Ik moest het toedienen voor 9 uur en altijd eerst een rondje draaien om te zien of hij goed liep.

Mijn paard is ruim 1,74m en heeft die 600kg ook echt nodig :) heel veel sterkte en beterschap! Ik hoop dat het jullie voorspoediger vergaat.

kris_co

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-21 21:39

biancaaaa schreef:
Krijgt hij nog pretnison/corticosteroïden? Dan heel erg opletten, hoefbevangenheid is een van de gevaarlijke mogelijke bijwerkingen. Ik moest het toedienen voor 9 uur en altijd eerst een rondje draaien om te zien of hij goed liep.

Mijn paard is ruim 1,74m en heeft die 600kg ook echt nodig :) heel veel sterkte en beterschap! Ik hoop dat het jullie voorspoediger vergaat.

Ja, hij zit nu halfweg zijn kuur (dubbele dosis), pas de start van de afbouw, en voor dierenarts is het geen optie om te stoppen of te verminderen. De prednison heeft zijn nadelen, maar we moeten er nu eenmaal door.

Helaas blijven we in die vicieuze cirkel draaien; mochten we zekerheid hebben dat het op x aantal tijd goed komt... maar de lange duur en de weinige vooruitzichten maken net heel lastig.

Bedankt aan eenieder voor de suggesties! Ik hoop van hier later een heel positief bericht te mogen plaatsen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 08:40

Als ze hoefbevangen zijn dan hangen ze vaak op het achterste deel van de hoef met hele stijve benen. Nouja zo te lezen zoeken jullie het goed uit, heel veel sterkte met dit proces en ik hoop op een positieve uitkomst!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 09:29

Ik kan je wel iets geruststellen, Famke is niet hoefbevangen geraakt van de prednisolon en ook bij andere paarden die daarmee oraal behandeld zijn ook niet.
Mijn ervaring is dat het vaker voor komt van intramusculair spuiten van cortico’s (dexamethason is berucht) dan bij oraal gebruik.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 10:19

elbony schreef:
Goh BigBen dit valt me toch een beetje van je tegen. Equi-biome is zowaar helemaal een jouw straatje, wetenschappelijk zeer goed onderlegd. En toch doe je dit af als bedrog.

De samenstelling van het microbioom, en het effect daarvan op de gezondheid, dat is natuurlijk bijzonder interessant. En het is ook een beetje een hype. Alleen, de kennis van het microbioom bij paarden is voor het ogenblik nog erg rudimentair. Niemand weet met zekerheid wat de ideale samenstelling van het microbioom is, en of er één, dan wel meerdere ideale samenstellingen bestaan. Als er suggesties worden gedaan zijn die meestal gebaseerd op humane observaties, maar wat vertering betreft zijn mensen en paarden gigantisch verschillende dieren. Om nu al op basis van een microbioom onderzoek bepaalde voedingsadviezen te formuleren, dat is heel erg voorbarig.
Ik zie dat op de site van Equibiome zorgvuldig gemeld wordt dat:

Equibiome schreef:
This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease.

Maar als het niet bedoeld is om een diagnose te stellen, of om een ziekte te behandelen, te genezen, of te voorkomen, waarvoor is het dan wel bedoeld ?
Het antwoord is eenvoudig. Om supplementen te verkopen.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 11:49

Bigben, je aannames kloppen niet helemaal: Iets meer over de achtergrond van Equi-biome en Carol Hughes 25 jaar studie op het gebied van microbiologie in combinatie met veterinaire wetenschap specifiek paarden. Phytorigins is haar bedrijf :
Phytorigins is a Life Science Company that is developing a centre of excellence for Bioscience and the use of plant chemicals as medicine. Dr Carol Hughes has a wealth of experience in the microbiology and physiology of horses and has worked in the industry for 25 years researching into the use of British wild plant constituents for common animal conditions, particularly those related to obesity and inflammation. Phytorigins collaborates with three Welsh universities and one Irish university. Carol’s other company; ‘Superfix’ have developed herbal anti-inflammatory and gut supplements in conjunction with research in Newmarket. In 2013 they were the first company in Wales to apply for the Charter of Sustainability and in 2014 they won an Innovation Award for a project called Racehorses- Seasalt- Science.

De basis van haar referentie hoe ziet een gezonde paarden darmmicrobioom eruit, ligt in haar eigen achtertuin: de welsh carneddau ponies.
Nadat ze in New Market (race horse industry) al een heleboel materiaal verzameld had van microbiomen in onbalans, rees de vraag : maar hoe ziet een gezonde darmmicrobioom eruit. De semi wilde carneddau ponies leven daar al eeuwen zonder menselijke interventie. Geen ontworming of andere chemische interventie van toepassing, zelfs het gebied waarin ze lopen is redelijk schoon te noemen: er worden geen kunstmest of "plant beschermende middelen" gebruikt. Het zal niemand verbazen dat de uitslag van hun hindgut test er werkelijk geweldig uitzag. Zo hoort een gezonde paardendarmmicrobioom er uit te zien, bomvol biodiversiteit. For good measure heeft ze ook een spaanse populatie pottokas (semi wilde paarden) in de Miseq machine laten onderzoeken. En daar kwamen weer andere zeer opvallende dingen in naar voren. De verschillen in biodiversiteit tussen de welsh carneddau en de spaanse pottoka paardendarmmicrobioom lijken te kunnen worden verklaard door de milieugebiedsverschillen: schoner in wales, tegenover blootstelling aan minder schone omstandigheden in spanje.
Met deze semi wilde paardenpopulatie gegevens heb je de maatstaf verkregen van hoe ziet een gezonde paardendarmmicrobioom eruit.
Dus je aanname over extrapolatie van humane darmmicrobioom naar paardendarmmicrobioom klopt niet.

Voor de volledigheid de rest van dat stukje "about us"
Equibiome is a team of biochemists, equine microbiologists and geneticists. The Equibiome test produces accurate and relevant data, with modalities to detect, restore and rehabilitate under performing horses and those with imbalances.

This product is not intended to diagnose, treat, cure or prevent any disease

De liability clausule die iedere niet-dierenarts / niet-dokter zal toevoegen.

Daarnaast werken ze graag/liever met veterinairen als intermediair bij de hindgut testuitslagen in plaats van direct met de paardenbezitter, vanwege het meestal makkelijker kunnen uitleggen van het rapport. Niet iedere paardenbezitter is direct in staat de toch wel wetenschappelijke terminologie te begrijpen. Vandaar ook dat ze consulten geven nadat je een hindgut testuitslag hebt ontvangen. Het is geen "hapklare brokken" informatie.

Op dit moment heeft Equi-biome de grootste database met individuele horsehindguttestuitslagen in de wereld. Deze database wordt ook weer gebruikt om patronen in te ontdekken met behulp van automated intelligence. Bij mijn weten kun je nergens anders als particulier terecht voor je paard.

voor de liefhebber link naar carneddau ponies: https://www.horsetalk.co.nz/2013/04/27/ ... -distinct/

Pottokas https://wildhorsesinspain.wordpress.com ... nes-somos/