Discussie: veulen met handicap: inslapen of niet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:31

Ygritte schreef:
Ook wordt er dan gezegd: vermenselijk het niet te veel, maar dan denk ik toch: er zijn genoeg "kapotte" mensen die prima sociale en volle levens hebben. Waarom zou dat voor andere sociale zoogdieren dan anders zijn?

Mensen kunnen praten, dieren niet. Mensen kennen familie, kennen vriendschap, kennen liefde en willen dáárom soms ook leven. Dieren kennen dan niet (en in ieder geval niet in de mate van mensen). Dus nee, je moet echt niet vermenselijken, dieren denken niet over abstracte dingen, de toekomst, etc, mensen wel.

Maar vergeet niet dat er ook mensen zijn die zelfmoord plegen of (soms jaren) om euthanasie vragen omdat ze niet willen leven maar niet mogen sterven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 20:38

Honden met rolstoeltjes zou ik ook niet aan beginnen.
Hoe vrolijk sommige ook lijken. Vaak hebben ze ook weer wondjes van die rolstoel enz.
Paarden met protheses vind ik ook niet eerlijk.
Maar hond of kat die 1 pootje mist zie ik dan weer niet meteen als probleem.

Ik denk dat je aan een paard wel ziet of het nog een twinkel in de ogen heeft, zo noem ik dat.
Mijn oudje had artrose, ja liep niet meer zuiver.
Toch bokte hij nog, dat ging niet zoals hij 3 was, maar deed het wel.
Draafde en galoppeerde elke dag. En vooral die boeven kop van hem zei me genoeg.

Hij werd ziek, niet duidelijk wat, da wist het ook niet, eerste 2 dagen met wel pijnstilling leek hij het nog prima te vinden. Dag 3 niet meer en ik heb aan de da gevraagd in te slapen. Dit was op een zaterdag terwijl de afspraak was dat we op maandag eigenlijk pas weer contact hadden.
Dus dierenarts had deze wending ook niet aan zien komen.
Dus ja ik kijk per dag, per uur.
En beslis.
Maar hier op bokt hadden er al genoeg met de artrose alleen al laten gaan.
En ja dat vond ik, en weet ook zeker mijn boef te vroeg.

Palmera

Re: Discussie: veulen met handicap: inslapen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:03

Ik vind het heel bijzonder dat men (terecht) een dier niet wil laten lijden en een waardig bestaan wil geven, maar de mens moet maar uit den treure in leven gehouden worden, desnoods met luier om, pap etend, geen besef meer van dierbaren, in zichzelf murmelend de hele dag in dezelfde stoel en 1 keer per week een douche.

Over onwaardig gesproken!

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:05

Dan hebben dieren het beter. :j Dat wordt ook vaak gezegd hoor, had het er net nog over met een collega. Zijn schoonmoeder was stervende maar mocht niet méér medicatie, arts wilde het niet doen, huisarts wel maar omdat mw in het ziekenhuis lag gelden die regels en zij schreeuwde het uit van de pijn. Zo is ze dus gestorven
Laatst bijgewerkt door Cherdenise op 26-05-21 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:05

Palmera schreef:
Ik vind het heel bijzonder dat men (terecht) een dier niet wil laten lijden en een waardig bestaan wil geven, maar de mens moet maar uit den treure in leven gehouden worden, desnoods met luier om, pap etend, geen besef meer van dierbaren, in zichzelf murmelend de hele dag in dezelfde stoel en 1 keer per week een douche.

Yep, daar denk ik ook vaak aan. Voor mij ook niet te begrijpen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:07

Palmera schreef:

Totaal mee eens. Zo ver als ze soms doorgaan met mensen vind ik ook onterend.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:18

Bij mensen moet het ook anders kunnen ja. Mijn moeder heeft vaak genoeg verteld dat mijn oma op de klok lag te kijken tot ze weer een halfje morfine tablet mocht, meer mocht niet want ja verslavend. Oma was terminaal kankerpatiënt.
Vorig jaar mijn man zijn oma, gebroken heup kon niet meer geholpen worden, operatie zou ze niet doorkomen, maar de medicatie bleef minimaal want ze mocht niet meer hebben. Als je dan geen actieve euthanasie wil doen zorg dan in ieder geval dat ze zodanig onder de medicatie zitten dat ze geen pijn hebben

Maar dat is een andere discussie

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:21

Wij hebben jaren geleden ook een volledig blind veulen gehad. Meteen laten inslapen. Dat was wel heel verdrietig en zielig voor de merrie. Maar zodra het begon te lopen knalde het tegen hek en stroomdraad aan en weet zo'n beest veel. Wij kunnen niet volledig voorzien welke beperking het dier zal ervaren. Beperkingen zoals, moeder/uier niet kunnen vinden, onvolledig sociaal leven zonder oog contact met andere paarden. Ingewikkeld in het gebruik en dus in een weitje verpieteren, dure grasmaaier, onverkoopbaar, in kuilen stappen of niet in water durven stappen.

Palmera, ik ben het ook vreselijk metje eens. Mijn paarden hebben het voorrecht te mogen gaan als het echt niet meer leuk wordt en ik denk vaak genoeg dat ik dat geluk ook wel zou willen hebben als het zover is. Mensonterend is het.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:29

Mooie discussie!

Vorige jaar vonden we Philainain het land met een verbrijzelde oogkas. Mijn eerste vraag aan de DA was: wat blijft de kwaliteit van haar leven en blijft ze pijn houden?!

Na goed overleg met de DA besloten de 3 weken oude Philaina te laten opereren.
Afbeelding

Nu is ze een jaar oud. En red zich prima binnen de groep, is vrolijk en haar kwaliteit van leven is er niet op achteruit gegaan. Dus er geen seconde spijt van gehad.
Afbeelding

Als een paard zich niet zelfstandig kan redden of pijn lijd. Dan houd het hier wel op. Maar we geven niet zomaar op. :j

Matsenga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:34

Ik heb altijd zoiets van geef het dier een kans, mits die er is. Het blinde veulentje zou ik ook 1 a 2 weken de kans geven. Als ik het goed begreep was ook nog niet zeker of t veulen wel iets van zicht kon onderscheiden. Als je objectief kan blijven, je niet te veel aan het veulen gaat hechten, zou ik hem die kans geven en kijken hoe hij het in die twee weken doet.

Ik kan mij nog herinneren dat een paar jaar geleden het paard van een stalgenootje erg ziek was. Symptomen weet ik niet meer precies, maar dierenarts wist er geen raad mee en het paard had zichtbaar pijn. Na een paar dagen werd besloten het paard in te laten slapen, dierenarts wilde net alle spullen pakken toen de stalhouder besloot nog 2 dagen af te wachten. De tweede dag waren alle symptomen weg en het paard weer fit. Paard leeft nog steeds en heeft nooit meer ergens last van gehad.

Misschien dat dit voorbeeld niet helemaal te vergelijken is met een aangeboren handicap, maar het geeft wel het belang weer van je paard een (redelijke) kans geven

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:46

Na 1 of twee weken kun je het niet meer, dan kun je niet meer zeggen "ruim maar op"

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:48

mrie schreef:
Na 1 of twee weken kun je het niet meer, dan kun je niet meer zeggen "ruim maar op"

Of juist wel omdat je dan ziet dat het niet gaat.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:55

Het blijft een moeilijke vraag omdat we ook allemaal vanuit een andere ethisch standpunt reageren. Pijnvrij is zo'n begrip, ik zelf aanvaard best een zekere mate van pijn. Ik zou een paard ook best willen laten leven met enige pijn. Hoeveel is aanvaardbaar? Tja, de twinkel in het oog zoals iemand zei, geeft een indicatie. Het kunnen leven naar zijn aard, is dat een criterium? Dan zouden er heel veel paarden ingeslapen moeten worden die niks mankeren maar bijvoorbeeld eenzaam of alleen op stal worden gehouden. Dus dat is ook een lastig begrip. Dieren kunnen zich goed aanpassen aan allerlei beperkingen, anders zouden ze het nooit tot huisdier of tenminste gedomesticeerd dier hebben gehaald. Dus in hoeverre het dier zich kan aanpassen aan de beperkingen, bepaalt mede of er kwaliteit van leven is.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 21:58

Interessant discussie.

Als ik eerlijk ben en het het veulen is aan beide ogen hartstikke blind zou ik hem ook laten gaan. In de natuur zou die het ook echt niet overleven of hij moet zo’n goed gehoor hebben als er roofdieren komen. Hij kan in paniek raken en ergens tegen aanbotsen aangezien die nog nooit de omgeving heeft gezien je kan niks veranderen kwa weide of iets in de paddock want dan kan ie daar weer tegen aan lopen en bezeren.
Als ie aan 1 oog blind is vind ik het weer anders of dat ie 25 is en hij word blind aan beide ogen ook. Maar geen veulen die nog met net komt “kijken”

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 00:23

Een eenvoudig voorbeeld: mijn ruim 11-jarige grote hond heeft artrose, HD, knie- en elleboogproblemen. 's Ochtends is hij gedurende 10 minuten wat stijf. Wél vrolijk!
Hij word wat langzamer, maar staat vooraan om uit te gaan. Hij heeft jaren terug een ernstige periode van pijn meegemaakt, ik stond op het punt hem in te laten slapen en toen sloeg er medicatie aan. Die krijgt hij nog steeds en ik heb dat van pijn vertrokken smoeltje nooit meer gezien.

Nu ikzelf, bijna 40. Door een vervelende blessure aan mijn voet strompel ik's ochtends mijn bed uit. Ik ben er heel wat langzamer door geworden ondanks dat ik graag hardloop. Ik grijp regelmatig als ik tóch weer teveel heb gedaan vloekend naar de ibuprofen zodat ik iig fatsoenlijk rondloop op mijn werk.

Zowel ik als mijn bejaarde hond hebben het leuk met wat pilletjes en een aangepast tempo. Niets inslapen dus.

Maar als dat veranderd. Als dat van pijn vertrokken bekkie terugkomt, als ik hem weer moet ondersteumen met poepen, als medicatie niet meer aanslaat: dan breek ik mijm eigen hart, maar ik laat hem inslapen.

En ik hoop dat dat bij mij ook mag als ik chronisch zware pijm heb en geen uitzicht op verbetering en hulp nodig heb bij toileteren.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 01:07

Ik heb het nu met mijn hondje van 17,af en toe s'nachts een ongelukje in huis,maar eet goed en scharreld nog rond.Prima.Maar nu heeft ze een takje in haar oog gehad en is nu blind aan het oog.Eigenlijk moet het oog eruit,maar dat gaat niet meer met 17.Ze heeft pijnstilling en een zalf 10 keer per dag.In het oogje zit nu een gat en dat moet dicht groeien.Maar nu heeft ze elke nacht en soms overdag een ongelukje.Ze heeft er last van.Maar eet nog goed,scharreld nog steeds rond.Wat te doen.Soms ligt ze erbij alsof ze dood gaat en een uur later schooit ze weer.Moeilijk.Ik kijk het nog en week aan en neem dan een beslissing.Maar eigenlijk had ik haar vorige week na het ongeluk met het oogje al in willen laten slapen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 01:43

Het is heel lastig. In de natuur zouden ze niet overleven, dus wordt er voor ze gekozen. Wij zijn mensen en kunnen denken, handelen en hebben emoties. Nu moeten wij die beslissing nemen en dat is veel moeilijker dan men denkt.

Ik zeg ook altijd dat een paard geen toekomst kent en het sederen voor iets anders vind men geen probleem, maar die ene keer worden ze gewoon niet wakker. Alleen wij weten dat en vinden dat moeilijk.

Je bent altijd te laat en kunt in principe nooit op tijd zijn of te vroeg, tenzij je voor vlees slacht. Er is altijd iets nodig om die beslissing te nemen. De een neemt hem alleen sneller dan de ander.

We zijn afhankelijk van de veearts en ook die gaan vaak te ver. Maar als eigenaar mag je toch verwachten dat je op de expert kan en mag vertrouwen.
Aan de andere kant ken ik ook wel veeartsen die wel snel/op tijd zeggen dat het niks meer wordt en dat wordt vaak niet gewaardeerd. Dan krijgen mensen weer zoveel invloed van stalgenoten, internet etc. Je bent pas een goede baas als je echt alles hebt geprobeerd volgens velen.

Ik zie op internet ook vaak mensen die bijv geld inzamelen om van alles te doen, wat imo vaak te ver gaat. Ik vind heel veel therapieën, operaties, medicaties, revalidatie etc erger dan inslapen voor een dier.

Als vb hadden wij een paard van 8 met terugkerende kreupelheid. Die stond in Utrecht en destijds kregen we een heftige operatie met zeer lang herstel en weinig positieve vooruitzichten als optie. Paard was gezond en we hadden echt alles voor hem over, maar dat ging ons te ver. Ongeacht de prijs. Ik kon hem niet uitleggen dat hij in een stal moest hangen, maanden rustig aan moest doen, waar hij juist vol energie zat.

Met een handicap zoals in dat topic is het wel lastig. Veulen lijkt gezond en lijkt zich te redden. In de juiste omstandigheden kan je hem vast een aardig leven bieden. Beestje weet inderdaad niet beter en zal anders reageren op omgeving bijv. Maar een veilige, vaste omgeving met vaste, zelfde maatjes zal wel nodig zijn.
Helaas kan de veearts nu niet aangeven hoe slecht het is met de ogen en dat is echt het grootste probleem nu. De veearts geeft wat hoop dat er evt wel wat zicht is of het veulen verschil in licht en donker kan zien. Nu zekerheid hebben dat het echt 100% blind is, zou het wel iets duidelijker zijn hoe het leven eruit zal zien.

Maar dan heb je ook nog je merrie. Ik kan me heel goed voorstellen dat je ook aan je merrie denkt. Een verlies is echt wel heftig en stappen mensen soms te makkelijk overheen. Hier zijn ze in April een maatje verloren en dat is echt ingrijpend. Gaat me soms meer aan mn hart dan mn eigen verdriet.

Onze hele oude shet verliest nu ook zicht en het was zijn vaste vriendje, maar kent de rest gelukkig ook goed. Ik zie wel dat hij veel langs de kant loopt als houvast bijv.

Overigens is lichtschuw zijn echt vreselijk. Als ik een uveitis aanval heb kan ik niet tegen licht en dat doet pijn tot ver in je hoofd. Maar ik denk dat je dat zou merken, dat kan haast niet anders. Humaan zijn daar wel goede medicijnen voor.

Er wordt teveel in leven gehouden en veel gezonde dieren krijgen geen enkele kans, dus dat is wel mijn grootste probleem. Maar als mens hebben we nou eenmaal emoties en teveel mogelijkheden om alles zwart-wit te zien.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 16:25

Onali schreef:
mrie schreef:

Of juist wel omdat je dan ziet dat het niet gaat.

Bij een volledig blind veulen weet je toch welke kant het op gaat. Voor wie doe je het dan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 19:20

Voor jezelf. Omdat je niet het lef hebt om zo'n dier te laten gaan.
Het beestje heeft er geen besef van. Maar je kunt nooit waarmaken dat je de rest van je leven voor m zou kunnen zorgen tot ie misschien met 30 jaar dood gaat. Dus, als je die zekerheid niet hebt wat is dan de beste keuze

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-21 23:19

Wat we ook doen, we moeten het voor het paard doen en niet voor onszelf. Hadden we de verantwoordelijkheid maar niet op ons moeten nemen. Risico van het vak.