Paniek op stal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:38

Het zijn juist reacties waar je alles aan hebt, waar jou paard om schreeuwt, maar je wil het niet horen.

Ik heb hier een wever gehad van een vriendin, deed het hier zeer minimaal.
Op andere stallen was hij ook gevaarlijk in de stal want hij zou je ook echt omlopen. ook aan de hand was hij op andere stallen niet te hanteren.
Hier was het een lief fijn paard.
Regelmaat, weinig vreemde mensen, en véél buiten was de oplossing.
Hij wist hier het ritme, elke dag gelijk, een half uur anders maakte hem al in paniek.
En wist dat buiten nooit werd overgeslagen.
Paard speelde ook echt buiten, altijd met andere bezig elke dag aan het rennen. Dan kon hij zijn energie ook kwijt. In een kleine paddock kon hij ook niet, ook daar weefde hij overigens.

Dus mensen zeggen dit niet om je te pesten, maar omdat ze weten hoe belangrijk het voor jou paard is omdat hij het al zo duidelijk aangeeft.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 26-05-21 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:38

de problemen in de stal komen door het weinig buitenkomen. als je gaat werken aan het oplossen van de problemen in de stal, is dat alleen maar symptoombestrijding. als je ervoor zorgt dat je paard meer buiten komt, dan lost het probleem in de stal zich vanzelf op doordat het paard voldaan en gelukkig is. paard blij, baas blij!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:40

Haar gewoon lekker haar stal uit halen om te poetsen lijkt me een doeltreffende optie.
Maar dit gedrag wordt vaak alleen maar meer, dus ik zou geen struisvogelpolitiek spelen en opzoek gaan naar een blijvende oplossing.
Nergens in Nederland is het echt niet mogelijk om een paard langer buiten te krijgen. Je moet alleen dan soms zelf wat inleveren.

Maar als de paniek begon bij de kast open, staat die in stal en zit daar eten in? Wellicht even paard eruit en kast helemaal leeg, soppen en weer vol?

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:44

Nienxf schreef:
Ik vind jullie allemaal heel gefixeerd over hoe veel ze buiten komt. Dat vraag ik niet. Ik vraag of iemand hier ervaring mee heeft en of iemand tips heeft voor IN DE STAL. Het is mijn keuze hoeveel ik mijn paard buiten laat komen, en ik weet dat het nu niet veel is maar een andere optie is er niet. En in de winter stond ze indd ook veel binnen en toen was er niks aan de hand. Dus als je geen tips hebt reageer dan a.u.b. gewoon niet, want ik krijg alleen maar reacties waar ik niks aan heb.

Maar dat is de enige en juiste tip die er gegeven wordt? Je paard staat blijkbaar niet graag op stal dus zorg dat ze daaruit komt, punt.
Laatst bijgewerkt door bliksemflits op 26-05-21 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:44

Een paard dat in paniek is in de stal kan je helaas op die moment zelf niet veel aan doen zonder dat het gevaarlijk voor je wordt.

Lang gaan wandelen kan helpen.
Stal omwisselen zodat ze tussen andere paarden staat waar ze beter mee overweg kan, kan ook helpen. Eten (slobber/wortels) in de stal wanneer je haar terugzet en hopen dat ze daarna niet terug in dat paniekgedrag schiet (kleine kans). Misschien staat ze dicht bij de stroomklok of een draad die defect is en ze hoort/voelt tikken?
Van stal wisselen en haar in een andere groep zetten.

Of ze iets meer buiten komt of niet gaat niet veel helpen denk ik. Hier ook zo’n neurootje die compleet door durft draaien terwijl die in de winter in totaal zo’n 10 tot 14 u per dag buiten staat in groep en onbeperkt hooi heeft. Bij hem werkte een buitenluik, direct kalm als dat luik open is en neurotisch als het dicht is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:45

TS, ik ben zo vrij geweest om even in jouw berichten te kijken. Je schreef eerder al dat er een probleem was in de paddock. Als ik dat topic naast dit topic leg kan ik alleen maar concluderen dat jouw paard baat heeft bij meer weidegang. Ik weet niet welk budget je hebt, maar ik zou gaan zoeken naar een andere stalling. Mogelijk moet jij er zelf wat voor inleveren (reistijd bijv) maar de welzijn van jouw dier gaat in dit geval hopelijk voor.

Daatje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:53

Nu wil ik mij er toch even mee bemoeien. Ik ben de moeder van Nienke.
Haar paard heeft dit probleem niet al een jaar, maar pas een paar dagen!
Niet iedereen heeft de luxe om een paard 24/7 buiten te zetten. In onze omgeving is er veel kleigrond. Als wij Fiore nu buiten zouden zetten, is de kans groot dat ze zich bezeert omdat de kans op uitglijden zeer groot is. DE WEI IS GEWOONWEG TE NAT!!!!!
Natuurlijk hadden wij het ook graag anders gezien, maar die mogelijkheid is er niet. En om nou te zeggen dat Nienke niet het beste met haar paard voor heeft, vind ik wel erg kort door de bocht.
De manege/pensionstalling waar Fiore staat heeft 3 paddocks, die met 30-40 paarden gedeeld moet worden. Dus ook hier kan Fiore niet 2 uur staan.
Ze zorg met hart en ziel voor haar paard. En het is heel makkelijk om je mening te uiten via dit forum, maar ze vraagt alleen maar om tips.
En per dag 1,5-2 uur wandelen met je paard? Hoeven jullie niet te werken of naar school? Hebben jullie dan allemaal elke dag tijd om minimaal 4 uur per dag naar je paard te gaan?
Dus alle "adviezen" (hoe goed bedoelt ook) over dat ze haar paard meer naar buiten moet zetten, hebben geen zin. Daar vraagt ze ook niet om. En om haar dan ook maar gelijk af te branden dat ze niet goed voor haar paard zou zijn, is de grootst mogelijke onzin!

Echwel

Re: Paniek op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:57

Sorry, maar allemaal excuses terwijl je weet dat het niet ok is

Als je een hond hebt moet je toch ook tijd maken, wat is er anders aan een Paard?

Dit is gewoon niet ok, ga dan op zoek naar wat anders om te stallen

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:58

Och och moeders maakt een account aan om het op te nemen voor TS.

Nee, niet iedereen heeft de luxe om zijn/haar paard 24/7 buiten te zetten, dat zegt ook niemand, er zit meer tussen een uurtje buiten en 24/7 buiten hè? Maar een paard 1 uur buiten is niet paard waardig. Ook niet als je het in Caps lock typt.

En dat jij als baasje geen tijd hebt om te wandelen, heeft een paard daar een boodschap aan? Blijf vooral excuses verzinnen maar hoe je het ook went of keert, kleibodem of niet, dit is niet oké.
Laatst bijgewerkt door vaaleriee op 26-05-21 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 10:59

Wij staan ook op kleigrond (Randstad) en mijn paard komt toch echt meer buiten dan 30 minuutjes... (Mijne zelfs 24/7)

Je dochters vraagt om tips en die krijgt ze. Alleen zijn het niet de tips die jullie blijkbaar willen horen...
Laatst bijgewerkt door bliksemflits op 26-05-21 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Daatje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:00

Echwel schreef:

Als je een hond hebt moet je toch ook tijd maken, wat is er anders aan een Paard?

Het zijn geen excuses. Jullie denken er allemaal maar zo makkelijk over. Als je 17 jaar bent en nog geen rijbewijs, hoe moet je dan zomaar je paard ergens vele kilometers verderop stallen, zonder dat je het vervoer hebt om er te komen? Of gaan jullie haar elke dag even brengen?

Eef_Bam

Als in jullie omgeving de wei snel te nat is, zoek dan een stal met meer paddocks per paard. Ofbeter nog een paddock paradise. Een paddock is ook buiten zijn liefst wel met minimaal 1 ander paard samen.

Winged

Ik zie hier nergens dat mensen haar afbranden, maar haar wel adviseren om te kijken naar mogelijkheden buiten de stal. Een stalling met 3 paddocks waar 40 paarden de ruimte moeten delen vind ik - persoonlijk - wel een ding.

Een dier staat met een reden te weven in de stal. Het dier voelt zich er niet fijn. Dus dan moet je aan een oplossing gaan denken. Je kan de hele stal vol gaan hangen met vermaak, maar dan zorg je niet dat het dier de energie kwijt kan. Een uur per dag in een paddock is niet voldoende.

(Overigens, toen ik nog paarden had was ik er per dag 2,5 uur mee bezig. En ja, die stonden 24/7 buiten en ja, ik studeerde + bijbaan)

vaaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:01

Daatje11 schreef:
Echwel schreef:

Het zijn geen excuses. Jullie denken er allemaal maar zo makkelijk over. Als je 17 jaar bent en nog geen rijbewijs, hoe moet je dan zomaar je paard ergens vele kilometers verderop stallen, zonder dat je het vervoer hebt om er te komen? Of gaan jullie haar elke dag even brengen?

Dan moet je geen paard hebben. Past blijkbaar niet in het leven momenteel. Wat een onzin allemaal zeg.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:02

Herkenbaar, ik denk dat ze hengstig wordt/is.
Mijn paard doet het ook af en toe bij hengstigheid. Die van mij komt wel veel buiten, maar op stal kan ze de hele boel verbouwen. Als de hengstigheid voorbij is, is er niets aan de hand.

Beweging geven in de vorm van rijden/longeren, (dus niet zomaar los gooien en aan lot over laten) werkt bij die van mij goed.
Eventueel een supplement geven om de hengstigheid door te komen.

bliksemflits

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:03

En ja, ik werkte fulltime en studeerde ook nog. Mijn paard zal nooit wat tekort komen want ik heb ervoor gekozen om een paard te houden. Als dat dat inhoudt dat ik een uur moet fietsen (heb ik gedaan) en 2 uur aan het wandelen ben (heb ik ook gedaan) dan zal mijn paard dat krijgen.
Mijn probleem is niet haar probleem, dan hoor je geen paard te hebben als je dat er allemaal niet voor over hebt.

Echwel

Een paard dat gewend is buiten bezeert zich niet zo snel hoor...

Maar klein rekensommetje
10 uur werk/school
8 uur slaap

hou je 6 over
doe er 3 voor je paard...want dat is toch het minimale

En ja ik zou mijn dochter een scooter geven of brengen/halen

DuoPenotti

Juist als je geen tijd hebt om uren te wandelen zorg dat een paard minimaal 8 uur buiten staat op een groot stuk met andere paarden.
Dan kun je daarna nog zelf borstelen en rijden/longeren.

En dan heb ik het dus al niet over 24/7 buiten.
Maar wel zo lang dat hij zijn energie kwijt kan.

Is dat niet in je buurt rij je maar een stuk verder.
En bestaat het daar ook niet is het nemen van een hamster ook een optie :j

Nee sorry moeder, een paard mag niet lijden omdat een mens zo egoïstisch het te willen hebben.
In 1980 vonden we zoiets misschien nog kunnen, in 2021 hoort dierenwelzijn beter te zijn omdat we weten wat de behoefte van het paard zijn.
En jullie paard schreeuwt!! Die behoefte uit en nog word er niet naar hem geluisterd.
Hoe moet hij het anders aangeven?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:05

Daatje11 schreef:
Echwel schreef:

Daarom had ik ook "pas" een paard toen ik 20 was.
Mijn moeder ging mij inderdaad niet brengen.

Jij hebt er voor gekozen je dochter wel een paard te geven.
Fijn voor haar :j
Nu ook graag fijn voor het paard maken.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:05

Ik zou kijken naar een verzorgster die het paard extra uit stal haalt als jullie de tijd niet hebben.Ik snap niet goed dat moeder het zo blijft aankijken. Paarden blijven onvoorspelbaar en je wilt niet je dochter een keer geplet in stal aantreffen :(

Nienxf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-21 11:05

Gimmick11 schreef:
Mijn paard doet het ook af en toe bij hengstigheid. Die van mij komt wel veel buiten, maar op stal kan ze de hele boel verbouwen. Als de hengstigheid voorbij is, is er niets aan de hand.

Beweging geven in de vorm van rijden/longeren, (dus niet zomaar los gooien en aan lot over laten) werkt bij die van mij goed.

Dankjewel, eindelijk een tip waar ik iets aan heb :)

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:07

Nienxf schreef:
Gimmick11 schreef:

Dankjewel, eindelijk een tip waar ik iets aan heb :)

Ja, maar of je paard er iets aan heeft?
Jeetje mina. Mijn mond valt echt open van verbazing als ik de reacties van jou en je moeder lees.
Zo ga je toch niet met een paard om.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:09

TS en moeder: Jammer dat jullie kijken naar symptoombestrijding in plaats van het werkelijke probleem aan te willen pakken. Zoals ik al zei: Ik las dat er al eerder een paddockprobleem was met deze merrie. Maar als jullie zo vinden dat jullie eerlijk zijn tegen het dier en haar behoeftes voorop stellen: Jammer.

SweetVanille

Re: Paniek op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:13

Dit is echt niet best, zoveel egoisme, je zal en moet een paard terwijl je dat dier dus niet kan geven wat hij nodig heeft.
Beest schreeuwt je de oorzaak toe, en je wil het niet horen..
Arm dier :\

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:15

Pb's mag je voor jezelf houden.

Je kan wat je wilt zeggen hier ook zeggen.

het paard heeft geen keuze, die moet het doen met zijn eigenaar.
Een eigenaar die een paard maar een half uurtje buiten zet terwijl het paard het wel goed doet op 24/7, hoe eerlijk is dat?

Dat iemand van 10 dat niet kan begrijpen, ja dat geloof ik.
Maar iemand van 17 en een moeder, doe moeten zich toch beter in kunnen leven in het wezen paard.