Deze licht ik sowieso even uit omdat meerderen dit ook aangeven.
Berdien schreef:Overigens lijkt het trauma voor de merrie me niet heftiger als het veulen nu wordt ingeslapen dan 'pas' over een aantal weken.
Dit lijkt mij/ons dus ook. Dan is er juist een band tussen merrie en veulen terwijl die nu wellicht nog nihil is. Aan de andere kant, als het veulen echt niet goed blijkt zal dat wellicht ook inwerken op de merrie en kan ze daarmee "afscheid nemen". Ware het niet dat dat óók weer de andere kant op kan vallen en ze daadwerkelijk kan gaan afstoten en bijv jagen op t veulen. Allemaal dingen om ook mee te nemen in de beslissing.
Storm schreef:Wat ontzettend triest. In het geval dat het veulen toch ingeslapen zal worden, kun je misschien de merrie een ander veulen zonder moeder laten verzorgen? Daar kun je je nu eventueel al beschikbaar voor stellen. Dan hoeft de merrie ook niet al te lang te rouwen.
Thanks voor de tip! Fijne om mee te nemen 
speurneusc schreef:mijn paint is met 1 goed oog en 1 zo'n oog als dit veulen heeft geboren, er zat wel iets van een oog in de holte, traanbuis, wimper gevoeligheid, knipperen etc werkte wel alleen oog was met 100% blind. Zelden daar iets van gemerkt, alleen bij de hoefsmid (oog kant beet ze altijd in zijn kont...) en met koetjes werk, daar moest ze altijd hoofd de juiste kant hebben voor goed zicht.
Deze mutatie (is 1 malige mutatie, een kennis heeft ooit dna nalaten pluizen, dus haar veulens zouden dit nooit krijgen) is ws gekomen omdat de merrie tijdens de dracht door fraude varkensbrok heeft gehad ipv van duren sport/merriebrokken, ook oog is gewoon niet verder ontwikkeld. In dezelfde periode was nog een andere merrie drachtig en die wierp een veulen met niet goed ontwikkelde darmen, die is nog daaraan geopereerd maar vlak erna toch overleden.
Bedankt voor je reactie! Als ik het goed begrijp is het bij jouw paard dus één oog dat zo is en één normaal oog. Is dat gewoon zo gebleven of hebben jullie bijvoorbeeld alsnog het oog moeten laten verwijderen? De merrie is tijdens de dracht wel ziek geweest, zou hiermee een verband kunnen hebben. Echter heb je ook een wél erfelijke vorm hiervan. Maar goed, maakt voor deze jongen toch niet uit.
_San87_ schreef:
Hij lijkt op de foto wel iets van ogen te hebben? Zit het derde ooglid of ander weefsel er opgezwollen voor?
Hoe groot acht je dierenarts de kans dat dit veulen wel iets gaat zien? Een blind dier kan gewoon een fijn leven hebben, natuurlijk. Het zal wel altijd speciale zorg nodig hebben. Vraag is of dat gegeven kan worden en wat de consequenties zijn mocht het in de handel komen.
Over de kans is nog niets bekend. Dat is nu gewoon aanzien. Hij heeft inderdaad wel een oog, maar een verkleind oog.
Ibbel schreef:Als je even zoekt op anolftomie en microlftomie vind je redelijk veel artikelen over dit fenomeen bij mensen - daar is het meestal eenzijdig trouwens.
De lege oogkas moet tijdens de groei van het hoofd gevuld worden omdat anders de schedel niet goed uitgroeit. Rond de ogen groeit die door de druk van de groeiende oogbollen.
Ik kan mij voorstellen dat dit niet wordt gedaan bij veulens, maar dat die dan dus op termijn wél ook nog een misvormd hoofd krijgen - met mogelijk weer andere problemen.
Wat zeggen Utrecht of Gent hiervan? Kan je daar niet telefonisch overleg mee plegen om advies te krijgen? De diagnose is wel duidelijk, dus je hoeft er lijkt me niet heen...
Er zit dus wel een oog in. Wel een goede mom nog contact op te nemen met Utrecht of Gent. Vragen staat altijd vrij lijkt mij.
Ik ben inderdaad bekend met (eenzijdig) blinde paarden die in de loop der tijd blind geworden zijn. Ik heb zelf zo'n knappe kanjer. Maar ik vind het weer aan ander verhaal als het door maanblindheid kom, cystes in t oog bij bijv homozygoot zilver paarden of dat het echt blind blind geboren is.
Het medische deel is iig bekend. We willen gewoon weten wat ervaringen zijn. Hart is meer dan goed genoeg het beestje (in leven) te houden. Maar het moet wel kunnen, hij moet geen pijn hebben en het moet wel ethisch verantwoord zijn.