Shetlander. Hoeveel hooi? Wat voor hooi? Welk hooinet?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

isa06x

Re: Shetlander. Hoeveel hooi? Wat voor hooi? Welk hooinet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 12:41

Waar kan je graszaadhooi bestellen?

isa06x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 12:42

Waar kan je graszaadhooi bestellen? En hoe duur is dat ong per kilo?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 12:50

Als ze goed op gewicht zijn en niet afvallen krijgen ze genoeg hooi. De manier waarop kan je dan beter veranderen.
Vaker een kleine hoeveelheid voeten of hooinetten met een kleine Maas nemen

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:44

Als ze er nu zo’n 4 uur in totaal eten aan hebben, dan zullen ze minstens het 3voudige gaan eten als je onbeperkt gaat voeren en dat gaat geheid mis.

Ik begreep dat ze nu al in netten kregen? Hoe groot zijn die netten? En hoe plakkerig is het voordroog? Kunnen ze bvb steeds maar aan een pluk blijven trekken eens ze er eentje uit hebben of is het pielen voor elke hap? In het eerste geval gaan 2x2 netten je amper vooruit helpen.

Voor graszaadhooi kan je rekenen aan een prijs van ongeveer 30 cent de kilo, tot zelfs het dubbele voor heel kleine vrachten afhankelijk van de leverancier.
Je kan zoeken op fourage venhorst, maar je lokale leverancier heeft het vast ook.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 13:59

Dan hebben ze dus wel de juiste hoeveelheid, maar niet de juiste dagverdeling. Eigenlijk wat ik in mijn vorige post ook al een beetje aangaf.

Niet meer voeren, maar dezelfde hoeveelheid in meer kleinere porties.
Of schraler hooi kiezen, waar echt bijna niets in zit (graszaadhooi bijvoorbeeld) en dan kun je eventueel in totaal wel iets meer voeren.

De hoeveelheid energie die ze binnen krijgen moet niet veranderen. Maar het aantal momenten / de hoeveelheid tijd op een dag dat ze eten mag wat omhoog.

Hoefbevanghenheid is hel voor ponies. Moet je echt zien te voorkomen. Dus die hoeveelheid calorieën (joules) in het voer moet niet omhoog.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:14

Graszaadhooi kun je bij de foeragehandel kopen. Die moeten ook een certificaat hebben dat het hooi geschikt is voor dieren om te eten. Anders kan het hooi een schimmel bevatten. Als je het bij een goede foeragehandelaar haalt weet je dat dat goed zit. De prijs weet ik zo niet. Wij laten 1x per jaar 9 ton komen. Kleine baaljes zijn in mijn regio lastig aan te komen.

Het voordeel vind ik dat graszaadhooi grofstrengelig is. Ze zullen dus goed moeten kauwen en het is minder lekker. Voordroog is erg zacht hooi en smakelijk dus daar blijven die van mij van eten tot het op is. Graszaadhooi eten ze alleen als ze honger hebben. In de winter zie ik duidelijk verschil. Is het koud en guur weer dan zijn de netten bijna leeg. Is het zacht weer dan zitten ze nog half vol

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:16

Alleen graszaadhooi is toch ook niet goed? Konden ze daar ook geen koliek van krijgen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:22

Aleen gzh is te eenzijdig qua wat ze binnen krijgen. Ik geef er weidehooi naast. Sinds ik een groot deel heb vervangen door gzh zijn die van mij beter op gewicht te houden en zitten ze beter in hun vel. Zomereczeem is ook over gegaan. Dus ik ben al ruim 11 jaar tevreden over dit hooi.

isa06x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 14:31

capopjekop schreef:
Aleen gzh is te eenzijdig qua wat ze binnen krijgen. Ik geef er weidehooi naast. Sinds ik een groot deel heb vervangen door gzh zijn die van mij beter op gewicht te houden en zitten ze beter in hun vel. Zomereczeem is ook over gegaan. Dus ik ben al ruim 11 jaar tevreden over dit hooi.

Wat is het verschil van weidehooi en graszaadhooi? En wat bedoel je met ''eenzijdig"?

isa06x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 14:35

Poekkie schreef:
Alleen graszaadhooi is toch ook niet goed? Konden ze daar ook geen koliek van krijgen?

Waarom? Hooi is hooi toch? Alleen de voedingswaarden verschillen per hooisoort

isa06x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 14:38

capopjekop schreef:
Graszaadhooi kun je bij de foeragehandel kopen.

Is foeragehandel gewoon via het internet?

[quote=''capopjekop'']Het voordeel vind ik dat graszaadhooi grofstrengelig is. Ze zullen dus goed moeten kauwen en het is minder lekker. Voordroog is erg zacht hooi en smakelijk dus daar blijven die van mij van eten tot het op is. Graszaadhooi eten ze alleen als ze honger hebben. In de winter zie ik duidelijk verschil. Is het koud en guur weer dan zijn de netten bijna leeg. Is het zacht weer dan zitten ze nog half vol[/quote]

Dus zou misschien graszaadhooi onbeperkt kunnen? En ''een beetje'' voordroog voor lekkerheid?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:40

isa06x schreef:
capopjekop schreef:

Wat is het verschil van weidehooi en graszaadhooi? En wat bedoel je met ''eenzijdig"?

Weidehooi is gewoon hooi. Graszaadhooi daar zijn de zaadjes uitgewonnen. Dus dat gras heeft uit kunnen bloeien waardoor de meeste voedingsstoffen verbruikt zijn door de plant. Dus er zit qua voedingswaarden heel weinig in. Als je alleen graszaadhooi zou voeren krijgt je pony niet alles binnen

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:42

isa06x schreef:
Poekkie schreef:

Bron:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/t ... rt-ruwvoer

Citaat:

Ruwvoer dat in het spijsverteringskanaal te traag wordt afgebroken, zoals graszaadhooi (ook wel gedorst hooi) of stro, geeft verstoppingskoliek. Stro wordt meestal niet als ruwvoer gevoerd, maar paarden eten dit uit de stal wanneer het rantsoen te weinig ruwvoer bevat. Graszaadhooi is een ruwvoersoort dat arm is aan voedingsstoffen en in verschillende kwaliteiten voorkomt. Omdat het bestaat uit heel lang doorgegroeide grashalmen kan de fermentatiesnelheid (de vertering) zo traag zijn dat het een verstopping geeft.’

isa06x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 14:43

Poekkie schreef:
Als ze er nu zo’n 4 uur in totaal eten aan hebben, dan zullen ze minstens het 3voudige gaan eten als je onbeperkt gaat voeren en dat gaat geheid mis.

Ik denk dat ze er met 2x2 mazen wel langzamer overdoen, aangezien de mazen nu wel redelijk groot zijn naar mijn idee.

Citaat:
Ik begreep dat ze nu al in netten kregen? Hoe groot zijn die netten? En hoe plakkerig is het voordroog?
Ja ze krijgen het al in netten maar die hebben best wel grote mazen dus ik denk niet dat dat zo veel doet. Het voordroog is totaal niet plakkerig, ziet er gezond uit. Mijn shetlanddames staan op de boerderij van mijn familie en ik mag daardoor dus het voordroog gratis gebruiken, het is dus niet gekocht maar het is verbouwd op het land.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:46

Misschien omschrijf ik ‘plakkerig’ verkeerd.
Ik bedoel... ehm... als je wat van je voordroog in een net met 2x2 of 3x3 mazen doet en je trekt er een plukje uit... blijft er dan nog veel door de mazen hangen en kan je daar steeds aan blijven trekken? Of ziet het er dan terug uit zoals je begon (zoals bij droog hooi).

Mijn voordroog ziet er ook gewoon goed uit hoor en plakt totaal niet, maar als ik dat in netten doe, krijg je vaak het ‘ik kan onbeperkt blijven trekken’ effect en dan helpt je net niet meer veel.

isa06x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 14:46

isa06x schreef:
capopjekop schreef:

Weidehooi is gewoon hooi. Graszaadhooi daar zijn de zaadjes uitgewonnen. Dus dat gras heeft uit kunnen bloeien waardoor de meeste voedingsstoffen verbruikt zijn door de plant. Dus er zit qua voedingswaarden heel weinig in. Als je alleen graszaadhooi zou voeren krijgt je pony niet alles binnen

Wat zou ik er dan nog bij kunnen voeren bij het graszaadhooi? Wat voordroog?

isa06x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-21 14:47

Poekkie schreef:
Misschien omschrijf ik ‘plakkerig’ verkeerd.
Ik bedoel... ehm... als je wat van je voordroog in een net met 2x2 of 3x3 mazen doet en je trekt er een plukje uit... blijft er dan nog veel door de mazen hangen en kan je daar steeds aan blijven trekken? Of ziet het er dan terug uit zoals je begon (zoals bij droog hooi).

Mijn voordroog ziet er ook gewoon goed uit hoor en plakt totaal niet, maar als ik dat in netten doe, krijg je vaak het ‘ik kan onbeperkt blijven trekken’ effect en dan helpt je net niet meer veel.

Ja dan is het wel plakkerig. Is graszaadhooi plakkerig?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 14:53

Dat voer ik zelf niet, al zou het normaal vergelijkbaar moeten zijn met langstengelig droog hooi van structuur. Met stro of droog hooi heb je dat ‘altijd plukjes’ effect niet en dat zou dan ook beter gaan in netten. Als je dan 2x2 netten hebt en niet te rijk/fijn hooi geeft, weet ik zelfs niet of je nog speciaal graszaadhooi zal nodig hebben.

Om aan te vullen heb je sowieso een mineralenbrokje nodig. Bvb pavo dailyfit koek, pavo vital, cavalor support. Sommigen kijken ook naar vitalbix, maar dat ken ik zelf niet.

En verder kan je natuurlijk nog altijd deels voordroog en/of normaal hooi geven afhankelijk van hoe hun gewicht en energie lijkt. ‘T is wat puzzelen :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 15:02

Dat kun je prima mengen. Ik meng het nu met weidehooi maar ik heb het ook een jaar met voordroog gemengd.

Ik voer zelf marstall force bij om eventuele tekorten aan te vullen. Daar hoef je maar heel weinig van bij te voeren.

Verder moet je even kijken wat bij jouw ponys past. Iedere paardeneigenaar doet het op zijn eigen manier, want ieder paard is anders. Sowieso wel goed dat je kritisch naar je manier van voeren kijkt. Want als ze zo lang zonder ruwvoer staan heb je kans dat ze maagzweren gaan ontwikkelen. Mss kun je je dierenarts ook eens om zijn mening vragen als hij weer eens langs komt

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 15:44

Hang er een net met stro bij dan hebben ze altijd wat teknabbelen.Niks mengen,

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 15:52

Mss wel zo leerzaam als je dan vermeld waarom niet mengen

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:18

Ze trekkken het stro er uit en eten alleen het hooi op.

meiske1577

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 16:43

TS als ik jou was zou ik beginnen met kleinere netten met een kleinere maas. Zo kan je de eettijd verlengen bijvoorbeeld door de netten op verschillende plekken op te hangen, hierdoor bewegen ze ook gelijk meer. Je kan ze zo ook misschien meer uitdagen door 1 netje wat hoger te hangen, of op een andere manier af te wisselen.

Is er op de boerderij waar ze staan geen stro beschikbaar? dan kan je daar wat mee gaan mengen en doen ze ook weer langer over het hooi.

Bij de action of welkoop kan je een kofferweegschaal kopen zodat je het hooi kan wegen. Dan heb je een idee hoeveel je daadwerkelijk voert.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-21 22:07

Poekkie schreef:
Hoe groot zijn jullie baaltjes eigelijk? Want ik doe net geen 3 baaltjes per week erdoor aan mijn twee shets en die staan perfect op gewicht, zelfs eerder aan de schrale kant := Baaltjes van 11 kg.

Om op jou vraag terug te komen. De baaltjes zijn hier gemiddeld 20 kg, met wat uitschieters naar boven en naar beneden uiteraard.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-21 09:14

isa06x schreef:
Poekkie schreef:

Graszaadhooi is van 1 grassoort, normaal hooi van minimaal 5 grassoorten. Alleen graszaadhooi is dus niet goed.