Castratie: Hevige reactie op sedatie. Ervaringen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Re: Castratie: Hevige reactie op sedatie. Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 08:37

Dan schrik je toch wel even.

Hier ook 3 gehad die iets te goed op de sedatie ivm de tandarts reageerden.
Aangezien we dit de eerste x nog niet wisten zijn ze toen te goed verdoofd geweest.
De keer erop hebben zo voor 100 kg aan sedatie gekregen terwijl ze 450-500 kilo wegen. En dit was precies goed qua dosering.
Alsnog waren ze vrij lang rustig. Maar niet te rustig

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:04

Hier ook de ervaring dat paarden totaal verschillend kunnen reageren op de (dosering van) de sedatie.

Ik heb er 1 staan die je maar een halve dosis mag geven. Want anders gaat hij inderdaad tegen de vlakte.
En ik heb er 1 die (als er al wat stress is) compleet door een dosering heen gaat. En die je met een dubbele dosis dan nog niet rustig krijgt.

Nu ik dat weet is het geen enkel probleem. We houden hier gewoon rekening mee.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 09:11

Zal intussen ruim 20 jaar geleden zijn dat mijn ruin na het geven van een roesje om zijn koker schoon te maken en in een anafylactische shock raakte. Het was de bedoeling dat hij gewoon zou blijven staan maar hij donderde dus op de grond. Godzijdank toen niks aan over gehouden dan alleen een dik oog maar daarna wel een flinke aantekening in zijn dossier dat hij die narcose dus nooit meer mocht hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 11:41

Ik heb ook een paard gehad dat zeer ongevoelig was voor sedatie. Ik waarschuwde de DA nog maar blijkbaar vond hij hem er slaperig genoeg uitzien (staande castratie), todat ik ineens alle zijlen bij moest zetten omdat hij ineens weg wilde galloperen met een tang aan zijn buik :+

Bij jonge paarden die voor het eerst gesedeert worden vraag ik eigenlijk standaard of ze beginnen met een halve dosis. Mijn huidige heeft genoeg aan de dosis van een minishet.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-21 17:10

Aiii Sizzle dat is ook bepaald niet grappig :oo

Ik stond volledig achter de keus van de DA om de ingreep niet meer te doen, zit zelf dik 30jr hobbymatig in de paarden, dit is wel mijn eerste eigen veulen en de eerste castratie. Kan me voorstellen dat mensen die bijv jaarlijks dealen met castraties en andere ingrepen, misschien een andere kijk erop hebben. Ik vertrouw volledig op de inschatting van de DA. Ik grapte nog dat Binky gewoon een dramaqueen is maar ondertussen is het toch niet fijn om je pony zo te zien liggen zonder dat er echt mogelijkheden bij de hand zijn om in te grijpen als het echt misgaat.
Ben in elk geval blij met al jullie reacties, ik heb ook nuttige info ontvangen via PB en zal alles zeker meenemen in het overleg!

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-21 17:18

Ik heb het hier ooit eens andersom gehad. Pony is inmiddels 23 en de laatste keer bij de tandarts kreeg hij te weinig. Onder het mom, is een oudje anders valt ie om :')

Mooi niet dat meneer de tandarts in z'n mond bezig liet, die ging er lekker bij zitten :+

Na tien min toch maar dosering erbij en toen moest ik een uur wachten voordat ie weer wakker genoeg was voor de trailer...

Volgende keer dus de normale dosering erin haha