Oefenen RX opnames beoordelen - RX gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Spicaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 09:20

P_Tries schreef:
Wat tof en leerzaam dit! TS, je stuurt aan iedereen een pb, maar wellicht willen de eigenaren van de foto's ons zodra de TS een pb heeft gedaan ook vertellen wat er aan de hand is op de foto. Voor iedereen leuk en leerzaam denk ik? Succes!

Lijkt mij ook interessant, ik was hetzelfde aan het denken. Helaas denk ik er nu pas aan, dat ik het antwoord in een spoiler had kunnen zetten. Helaas kan ik mijn bericht niet meer aanpassen.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 09:53

P_Tries schreef:
Wat tof en leerzaam dit! TS, je stuurt aan iedereen een pb, maar wellicht willen de eigenaren van de foto's ons zodra de TS een pb heeft gedaan ook vertellen wat er aan de hand is op de foto. Voor iedereen leuk en leerzaam denk ik? Succes!

Dat is zeker een goed idee!
Ik stuur mijn antwoord graag in pb omdat ik zeker nog fouten zal maken en het niet graag op internet heb staan haha. Maar zodra mijn antwoord is vergeleken met die van de dierenarts, mogen de eigenaren de juiste bevindingen zeker posten hoor!

emilyslaluna

Re: Oefenen RX opnames beoordelen - RX gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 10:25

Ik ben dit moment de foto's in mijn mail en pb aan het doen. Daarna kom ik bij die hier gepost zijn!

Baticorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:46

Ik had deze foto per PB gestuurd zonder enige informatie. Misschien ook leuk voor anderen om te kijken wat ze zien. De bevingen van emilyslaluna en mijn eigen veearts plaats ik in de spoiler eronder :D
Afbeelding

Spoiler:
Afbeelding
Bevindingen van emilyslaluna:
- Ossificatie hoefkraakbeentakken.
- De cortex van het straalbeentje lijkt dunner te zijn dan normaal. Dit is typisch bij paarden met hoge hielen. Dit lijkt ook wel te kloppen als ik naar de hielballen kijk.
- Er lijken kleine cysten aanwezig te zijn in het hoefbeen.
- Hoefbevangen geweest?

De reden van deze foto was idd hoefbevangenheid met een gekanteld hoefbeen (de <-> pijltjes). Maar je kunt ook de gevolgen van een aantal jaar eerder zien waarbij zijn hoefbeen niet was gekanteld maar wel gezakt (de streepjes)

Ossificatie hoefkraakbeentakken, klopt ook (de gewone pijltjes), pony was ten tijde van deze foto's 14 jaar maar op 5 jarige leeftijd werden zijn eerste rontgenfoto's gemaakt n.a.v. vage kreupelheidsklachten waarbij de verbening werd vastgesteld.

En de oorzaak hiervan heeft ze ook mooi gevonden op de foto want hij heeft idd hele hoge hielen, een flinke bokhoef die voor overbelasting zorgt.

De mogelijke cystes (omcirkelde donkere vlekjes) zijn niet door de veearts vastgesteld maar zou me ook niets verbazen, dus daar ga ik nog wel meer info over opvragen.

Pony is inmiddels 16 en tegen alle verwachtingen in loopt hij nog steeds prima! We zijn pas geleden zelfs weer begonnen met rijden wat hij prachtig vind, de eerste keer meteen een buitenritje gemaakt en die oortjes hebben alleen maar strak naar voren gewezen :D .

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 11:49

Baticorn schreef:
Ik had deze foto per PB gestuurd zonder enige informatie. Misschien ook leuk voor anderen om te kijken wat ze zien. De bevingen van emilyslaluna en mijn eigen veearts plaats ik in de spoiler eronder :D
[ [url=m/TKQwii.jpg]Afbeelding[/url] ]

[url=m/Zgl9V4.jpg]Afbeelding[/url]
[u]Bevindingen van emilyslaluna:
- Ossificatie hoefkraakbeentakken.
- De cortex van het straalbeentje lijkt dunner te zijn dan normaal. Dit is typisch bij paarden met hoge hielen. Dit lijkt ook wel te kloppen als ik naar de hielballen kijk.
- Er lijken kleine cysten aanwezig te zijn in het hoefbeen.Hierna heb ik nog gestuurd dat het misschien toch geen cysten zijn maar gewoon voedingskanalen die verwijd zijn, evt. tgv de hoefbevangenheid.
- Hoefbevangen geweest: ik was eerst te afgeleid door de bovenstaande dingen waardoor ik het eerst gemist had. Maar het is zeker weten aanwezig.

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 11:52

Ik had deze foto via PB gestuurd.

Afbeelding

En het antwoord

Het enige wat ik zie dat afwijkend is, is een Schieffel (periostale nieuwbeenvorming). Samen met de weke delen zwelling erop.

Afbeelding

En klopte helemaal!!

Spicaloosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 13:12

Spicaloosa schreef:
Ik heb hier een setje foto's van het linker achterbeen van mijn pony. Als de kwaliteit niet goed genoeg is hier, kan ik ze ook via e-mail sturen.

[ [url=m/4JttaP.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/YggK3f.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/gVCzwW.jpg]Afbeelding[/url] ]

TS heeft de foto's bekeken en het juiste antwoord gegeven(iig hetzelfde als de paardenarts), dus dacht dan plaats ik het antwoord hier ook.
Spoiler:
Fractuur van het mediale griffelbeentje (MCII)
En met een, door TS getekend pijltje:
Spoiler:
Afbeelding

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-21 17:13

Als het goed is heeft iedereen een pb gehad met antwoord!
Enkel die met de ruggenwervels heb ik nog niet bekeken. Dat ben ik vandaag aan het doornemen voor het examen en zal ze dus later eens bekijken!

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 17:54

Ik heb nog een hoofd in de aanbieding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 18:02

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-21 20:30

TS heeft ze in de mail, maar voor andere nieuwsgierige of geïnteresseerde bokkers :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(een deel van) de kaak. Genomen voor een specifieke plek, dus niet de hele kaak erop.

Spoiler:
Foto's gemaakt n.a.v. een dikke bult op de kaak, waar zowwel dierenarts als tandarts zo niks aan zagen. Vermoed werd een ontstoken kies, maar het is "gelukkig" maar een schiefel, die je rechts op de laatste foto iets kan zien. Wel een slechte foto trouwens. Eigenlijk dus juist niet zoveel te zien. Niet heel leerzaam, wel goed voor mijn portomonnee want er hoefden geen kiezen getrokken :+

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:17

Fangio schreef:
Ik heb nog een hoofd in de aanbieding

[ [url=m/gARgmJ.png]Afbeelding[/url] ]

Voor de mensen die misschien meelezen en het interessant vinden zal ik het antwoord ook hier neerzetten.
Initiele klacht was een dikke bult op de kaak en moeilijk eten. Het betreft hier een mini van toen 3 jaar oud. Minipaardjes hebben vaker bulten onderaan de kaak bij het wisselen, echter deze bult liep door over de zijkant en besloeg zn hele wang. Deze rx is gemaakt ter controle en hierop werd een breuk van de rechteronderkaak vastgesteld.
Als je goed kijkt zie je aan de onderkant in de ^ tussen de wortels van de kiezen de breuklijn beginnen, deze loopt schuin naar boven tot de 3e kies.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-21 18:42

Afbeelding

Afbeelding

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-21 07:44

Hoi allemaal!

Ik wil iedereen heel erg bedanken voor het insturen van oefenmateriaal! Ik heb er flink mee kunnen oefenen. Helaas heb ik niet alles kunnen bekijken door het hoge aanbod. Dus wil ik via deze wel toch graag de Bokkers bedanken die de moeite hebben genomen om foto's in te sturen. _/-\o_

Vanmiddag is mijn examen, hopelijk heeft het geholpen!

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:40

En ben je geslaagd?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 10:53

Foto van de hoef van mijn trekpaard. Linksvoor is de voet met het probleem, RV is haar "goede" voet.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

edit: zie nu pas dat je examen al achter de rug is! Hoe is het gegaan?

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-21 11:35

Lief dat jullie het vragen! De resultaten krijg ik pas begin juli nadat al mijn examens klaar zijn. Maar voor mijn gevoel ging het redelijk. Het bestond uit drie delen: weke delen chirurgie, orthopedie en medische beeldvorming. De eerste twee gingen echt super. Medische beeldvorming ging redelijk. Ik kon steeds wel antwoord geven maar ik had altijd ruimte te veel dus twijfel ik of ik misschien te weinig heb geschreven. Maarja, misschien houden ze gewoon rekening met eventuele grote handschriften :')