Ideale leeftijd castreren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 18:45

Elsje123 schreef:
Wij zitten ook met de vraag wanneer gaan we het doen. Ons hengstje is eind april een jaar geworden. Toen hij elf maanden was, was de da er en hebben wij gevraagd of z’n ballen al ingedaald waren. Dat was nog niet het geval. Nu zag ik dat velen er de voorkeur aan geven om het met een jaar (of zelfs eerder) te doen, maar zijn bij jullie dan allemaal de balletjes ingedaald? Is onze Pumba zo laat dan?

Ballen moeten inderdaad wel ingedaald zijn, en dat kan soms pas ná een jaar oud gebeuren. Als met 2 jaar de ballen nog niet allebei zijn ingedaald is de kans dat dat wel nog spontaan gebeurt wel heel klein...

3 jaar terug had ik een hengstje dat idd pas met 9 maanden twee duiveneitjes had hangen, dit jaar had ik er 1 die al vanaf dat-ie 1 maand was z'n balletjes had hangen (plus bijbehorend gedrag trouwens), en daar kwamen dan ook bij z'n castratie vorige week stevige ballen onder vandaan. Formaat honkbal, zeg maar...

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 20:22

Muze schreef:
MyWishMax schreef:
Mijn vorige ruinen zijn allemaal tussen de 2,5 en 3,5 gecastreerd. Eerst gekeken of het wat was voor de hengstenkeuring en als dat niet zo was werden ze gecastreerd. Stonden ook in opfok met andere hengsten, dus geen merrie probleem. Ik zou het eigenlijk altijd zo willen doen, maar deze heb ik allemaal als ruin gekocht. De ene was al paar jaar gecastreerd, de andere krap een jaar. Ik heb eigenlijk geen verschil gemerkt met ruinen die veel jonger gecastreerd zijn qua gedrag. Mijn ruinen waren allemaal flink gespierd, maar of dat met later castreren te maken had, geen idee.

Maar ik wil veulens en jonge paarden ook in een opfok. Wel met wat oudere paarden erbij, maar niet op pensionstal of thuis in gemengde kudde zonder of met maar 1 of 2 speelmaatjes. Dan maakt het dus niet uit dat ze nog hengst zijn.

Bestaan er opfok plekken met volwassen paarden erbij dan?

Ja. Paar ruinen of merries die bijvoorbeeld niet meer gereden kunnen worden. Zouden meer plekken moeten invoeren

_Gerdien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 20:28

Bowo schreef:
Nog een vraag voor wie met een jaar castreren. Halen jullie ze daarvoor uit de opfok? Of als in een opfok staan ipv eigen beheer wordt er dan langer gewacht?

En de vraag van Elsje ben ik ook benieuwd naar.

Hier laten castreren toen beide ballen hingen. Ik heb ze thuis in een gemengde kudde, dus geen keuze hoeven maken met uit de opfok halen.
Als hij in een hengstenopfok had gestaan, had ik minder last gehad van zijn gedrag en wellicht langer hengst gelaten

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 20:39

MyWishMax schreef:
Mijn vorige ruinen zijn allemaal tussen de 2,5 en 3,5 gecastreerd. Eerst gekeken of het wat was voor de hengstenkeuring en als dat niet zo was werden ze gecastreerd. Stonden ook in opfok met andere hengsten, dus geen merrie probleem. Ik zou het eigenlijk altijd zo willen doen, maar deze heb ik allemaal als ruin gekocht. De ene was al paar jaar gecastreerd, de andere krap een jaar. Ik heb eigenlijk geen verschil gemerkt met ruinen die veel jonger gecastreerd zijn qua gedrag. Mijn ruinen waren allemaal flink gespierd, maar of dat met later castreren te maken had, geen idee.

Maar ik wil veulens en jonge paarden ook in een opfok. Wel met wat oudere paarden erbij, maar niet op pensionstal of thuis in gemengde kudde zonder of met maar 1 of 2 speelmaatjes. Dan maakt het dus niet uit dat ze nog hengst zijn.

Hier ook pas castreren voordat ze beleerd gaan worden en/of niet door de 1e bezichtiging komen. Staat met andere hengstjes in de opfok op flink wat hectare, dus ruimte zat om te spelen of vluchten indien nodig. Hengstengedrag vertoond hij niet naar mensen, is makkelijk in de hand en bij de smid, dus geen enkele reden op dit jaar al te ruinen. Hij is net 2 geworden.

Ik schrik eigenlijk wel van de jonge leeftijden(onder een jaar) om al te castreren.