Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
anjali schreef:In de wei samen met andere paarden kunnen ze helaas wel flink geblesseerd raken door vechtpartijen. Vooral als je geen eigen grond hebt maar op een pensionstalling staat met andere paarden die niet altijd met de jouwe matchen.
Sizzle schreef:En nu is het wachten op de groep die komt beweren dat dit niet gebeurd bij 24/7 buiten![]()
Helaas het afgescheurde ooglid, gebroken oogkas en een diepe spierblessure waarvan ik de DA rekening bekostigd heb zijn onstaan in stabiele 24/7 groepen.
Fillis schreef:anjali schreef:In de wei samen met andere paarden kunnen ze helaas wel flink geblesseerd raken door vechtpartijen. Vooral als je geen eigen grond hebt maar op een pensionstalling staat met andere paarden die niet altijd met de jouwe matchen.
Dit is vooral mijn ervaring ja.
Ben een paard kwijtgeraakt nadat een trap door een ander paard op de lange termijn ernstige gevolgen had.
Verder geen weidegerelateerde- of stalgerelateerde blessures gelukkig. *klopt af*
Mijn bijrijdpaard komt alleen jaarrond niet meer op het gras i.v.m. zeer gevoelig voor hoefbevangenheid. Gelukkig kan dit op de huidige pensionstal opgevangen worden met zandpaddocks.
Maar door die ene ervaring wil ik geen paarden meer in groepsverband zetten op pensionstallen. Er blijft altijd verloop, hele dag door paarden die in en uit de kudde getrokken worden, enz. Mijn paard komt nu beperkt samen met mijn bijrijdpaard naar buiten, maar dit doe ik altijd zelf (in de weekenden als we ze zelf moeten buiten zetten) en ik bekijk het per keer of het goed gaat of niet. Sommige dagen maken ze ruzie en dan trek ik ze direct weer uit elkaar. Dan maar met een draad ertussen... Doordeweeks komen ze uiteraard ook buiten, maar dan wel op hun eigen landje.
Zou ik graag paarden meer buiten zien, en meer in groepsverband? Ja, zeker. Echter de accomodaties zijn in mijn regio daarvoor niet op orde en daarnaast ontkom je dus gewoon niet aan het pensionstalprobleem van instabiele kuddes. Daarnaast hoor je naast blessures door ruzies tussen paarden iets te vaak van paarden die niet plat durven te gaan slapen en dus geen REM-slaap krijgen... nee, voor mij als persoon die gedwongen is mijn paard op een pensionstal te zetten ben ik er gewoon niet van overtuigd. Fijn als het voor andere mensen wel goed gaat, maar ik begin er niet aan.
BigBen schreef:Citaat:Horses trained using Parelli techniques were found to be at a significantly increased risk of sustaining an injury than horses that were not used for this purpose; however, the confidence intervals were wide.
sanne83 schreef:Wide confidence interval betekent dat er wrs vrij weinig paarden in de groep zaten.
sanne83 schreef:Luchtwegproblemen, koliek en blessures komen veel meer voor bij stalpaarden.