Vergelijking ervaringen stal- of weidegerelateerde blessures

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 18:40

Op 1x vastliggen na zijn bij mijn paarden alle blessures buiten ontstaan varierend van gebroken botten tot afgescheurd ooglid en diepe beenwonden.
Toch zou ik ze er niet voor binnenhouden.

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 18:51

anjali schreef:
In de wei samen met andere paarden kunnen ze helaas wel flink geblesseerd raken door vechtpartijen. Vooral als je geen eigen grond hebt maar op een pensionstalling staat met andere paarden die niet altijd met de jouwe matchen.

Dit is vooral mijn ervaring ja.

Ben een paard kwijtgeraakt nadat een trap door een ander paard op de lange termijn ernstige gevolgen had.

Verder geen weidegerelateerde- of stalgerelateerde blessures gelukkig. *klopt af*

Mijn bijrijdpaard komt alleen jaarrond niet meer op het gras i.v.m. zeer gevoelig voor hoefbevangenheid. Gelukkig kan dit op de huidige pensionstal opgevangen worden met zandpaddocks.

Maar door die ene ervaring wil ik geen paarden meer in groepsverband zetten op pensionstallen. Er blijft altijd verloop, hele dag door paarden die in en uit de kudde getrokken worden, enz. Mijn paard komt nu beperkt samen met mijn bijrijdpaard naar buiten, maar dit doe ik altijd zelf (in de weekenden als we ze zelf moeten buiten zetten) en ik bekijk het per keer of het goed gaat of niet. Sommige dagen maken ze ruzie en dan trek ik ze direct weer uit elkaar. Dan maar met een draad ertussen... Doordeweeks komen ze uiteraard ook buiten, maar dan wel op hun eigen landje.

Zou ik graag paarden meer buiten zien, en meer in groepsverband? Ja, zeker. Echter de accomodaties zijn in mijn regio daarvoor niet op orde en daarnaast ontkom je dus gewoon niet aan het pensionstalprobleem van instabiele kuddes. Daarnaast hoor je naast blessures door ruzies tussen paarden iets te vaak van paarden die niet plat durven te gaan slapen en dus geen REM-slaap krijgen... nee, voor mij als persoon die gedwongen is mijn paard op een pensionstal te zetten ben ik er gewoon niet van overtuigd. Fijn als het voor andere mensen wel goed gaat, maar ik begin er niet aan.

MilesNF

Re: Vergelijking ervaringen stal- of weidegerelateerde blessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:06

Mijn pony heb ik 16 jaar gehad en daarin heeft hij 1x een heftige blessure gehad op de wei (botsplinter van schouder), last van hoesten gerelateerd aan stal (stof) en een keertje stalbenen.

Andere blessures zijn tijdens het rijden ontstaan of ziektes die zowel op stal als op de wei opgelopen kunnen worden (slokdarmverstopping, koliek, Dries, rhino).

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 19:11

leuk om al zoveel reacties te krijgen. idd zomerexceem en hoefbevangenheid is afhankelijk van gevoeligheid, maar de omgeving speelt hierin wel mee (geen gras is geen hoefbevangenheid door te fructaan in het gras). wat ik mezelf echt verweet van alle genoemde gevallen was de maandagsziekte; dat was echt compleet te verwijten aan mijn eigen management en luiheid die dag.
verder nog wel diverse keren de dierenarts laten komen voor issues wat overal had kunnen gebeuren en natuurlijk wel eens een tubetje betadine weggesmeerd door wondjes van hoofd stoten op stal tot spelen in de wei, die heb ik niet meegeteld, dat zijn geen langdurige blessures of hoge dierenartskosten gelukkig en hoort gewoon bij het "paard zijn".

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:45

Mijn paard heeft sowieso altijd wel wat helaas. Ik geloof niet dat er een moment is geweest dat ze geen enkel wondje of iets heeft gehad in het afgelopen jaar. En daar heeft ze geen andere paarden voor nodig..

Buiten :
2x schaafwonden achterbenen. Groot maar niet diep, was binnen twee weken over
1x echt flinke wond voorbeen. Deze was echt erg
Ontelbare bijt- en schaafplekjes
2x super zere zolen van de nattigheid
Een keer 'gewoon' kreupel paar dagen
Een keer flink kreupel door ander paard paar dagen
Een keer milde gaskoliek, wss door het eten van nat gras

In stal:
Sowieso stalbenen achter
Een snee achterbeen
Een wondje ander achterbeen
Een dikke koot door rondjes rennen en boos doen, duurde wekenlang
En een humeur van ver onder het vriespunt

Tijdens rijden :
Blijkbaar door doornstruik ofzo gereden? Veel mini krasjes en een klein wondje op achterbeen, gevolg dik plekje koot. Duurde een week
Laatst bijgewerkt door Sintara op 09-05-21 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:45

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:59

En nu is het wachten op de groep die komt beweren dat dit niet gebeurd bij 24/7 buiten :D

Helaas het afgescheurde ooglid, gebroken oogkas en een diepe spierblessure waarvan ik de DA rekening bekostigd heb zijn onstaan in stabiele 24/7 groepen.

Paarden zijn helaas aardig zelf-destructieve dieren.
Al heb ik wel het idee dat dit bij hoger in het bloed staande dieren erger is maar daar zou ik graag cijfers van zien.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 09-05-21 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:01

Sizzle schreef:
En nu is het wachten op de groep die komt beweren dat dit niet gebeurd bij 24/7 buiten :D

Helaas het afgescheurde ooglid, gebroken oogkas en een diepe spierblessure waarvan ik de DA rekening bekostigd heb zijn onstaan in stabiele 24/7 groepen.

Die van mij staat in principe 24/7 buiten, de stalblessures heeft ze allemaal binnen 6 weken boxrust opgedaan :+
Je weet wel, waar ze van horen te genezen enzo

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:03

Dat is natuurlijk geen eerlijk vergelijk. Als je een paard uit zijn groep trekt en zonder beweging opsluit is dat altijd een risico. Boxrust is gewoon een ellende.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:07

Ja klopt hoor, sowieso n=1

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:08

Sintara schreef:
Je weet wel, waar ze van horen te genezen enzo

:D

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:14

Citaat:
Horses trained using Parelli techniques were found to be at a significantly increased risk of sustaining an injury than horses that were not used for this purpose; however, the confidence intervals were wide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:23

Hier geen blessures door binnen staan.

Buiten staan heb ik echter al wel enig leed gezin.

Mijn paarden zijn twee maal kreupel geschopt door andere paarden. Ene paard is vier maanden kreupel geweest, de andere had een enorme bloedbel.
Uitglijers door te krap een bocht nemen met kreupelheid tot gevolg.
Galopperen en te laat stoppen voor de sloot en been middendoor.
Paard van kennissen had paard op een boerderij staan, los op het natte koeienpad, been wordt vastgezogen in de klei en ook been midden door.
Uitglijers in de sneeuw, niet omhoog kunnen komen.
Op mijn vorige pensionstal heeft het ene pensionpaard het andere dusdanig geschopt, dat het paard moest worden ingeslapen.

Mijn paard wat ik nu nog heb, staat schraal met een vriendinnetje op de wei. In de nachten binnen vanwege zomereczeem, met die reden ook een schrale wei en zodat hij niet te vet wordt van het gras, vanwege artrose,

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:32

Mijn verzorgpaarden vroeger stonden heel veel in uitloopstal met kleine paddock.
Heb hier 4 jaar veel plezier gehad. Soms was paard wel eens kreupel, 1x paard uit hooiruif moeten knippen waar hij met voorbeen in hing.
Hier en daar een wond die niet gehecht hoefde te worden.

Daarna 2 bijrijdpaarden met buitenstallen, stonden wel groot deel van de dag in paddock of weide. Allebei zomereczeem, stalgebreken weven en tegen deur trappen om aandacht.

Toen eigen paard gekocht en in opfok gezet. Toen alleen DA erbij voor castratie. Daarna op pension gezet waar ze in de winter 1,5 uur met 1 maatje in paddock kwamen. Gevolg: DA erbij want vreemde plekken op lijf. DA zei rainrot, ik denk iets anders.

Daarna naar stal gezet met gros van de dag buiten, ook snachts. 1x slokdarmverstopping gehad die vanzelf oploste. 1x kreupel door kwakzalver van n hoefsmid.

Daarna weer pension met 6-8 uur buiten, rest in stal. DA erbij voor niermiltbandkoliek. Gelukkig verholpen. Alle paarden daar hadden stalgebreken. Van weven tot luchtzuigen, tot gewoon krankzinnig in de bovenkamer tot met tanden langs de spijlen op en stampen tegen de deur. Oorlog voeren door de tralies.. Zichzelf kreupel trappen op de achterwand etc. Krijg nogsteeds af en toe berichten van ongelukken of verwondingen daar.

Daarna eigen plek waar mn dieren nu hele dagen buiten lopen. Twee stallen om te schuilen. Hele jaar toegang tot zandtrack, vanaf lente weidegang.
Mn jonkie had 1e dag gelijk slokdarmverstopping. Loste zelf op. Wss te snel gegeten. Recent nu even koliekklachten gehad met de oudste wat met colossan op te lossen was.

Helaas allebei een schiefeltje ondanks dat ik voorzichtig ben met ze, zijn zij dat niet zo..
Ik word wel oprecht heel blij om mn paarden deze vrijheden te kunnen aanbieden. Ze kunnen gaan en staan waar ze willen en jaarrond buiten lopen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 09:04

Fillis schreef:
anjali schreef:
In de wei samen met andere paarden kunnen ze helaas wel flink geblesseerd raken door vechtpartijen. Vooral als je geen eigen grond hebt maar op een pensionstalling staat met andere paarden die niet altijd met de jouwe matchen.

Dit is vooral mijn ervaring ja.

Ben een paard kwijtgeraakt nadat een trap door een ander paard op de lange termijn ernstige gevolgen had.

Verder geen weidegerelateerde- of stalgerelateerde blessures gelukkig. *klopt af*

Mijn bijrijdpaard komt alleen jaarrond niet meer op het gras i.v.m. zeer gevoelig voor hoefbevangenheid. Gelukkig kan dit op de huidige pensionstal opgevangen worden met zandpaddocks.

Maar door die ene ervaring wil ik geen paarden meer in groepsverband zetten op pensionstallen. Er blijft altijd verloop, hele dag door paarden die in en uit de kudde getrokken worden, enz. Mijn paard komt nu beperkt samen met mijn bijrijdpaard naar buiten, maar dit doe ik altijd zelf (in de weekenden als we ze zelf moeten buiten zetten) en ik bekijk het per keer of het goed gaat of niet. Sommige dagen maken ze ruzie en dan trek ik ze direct weer uit elkaar. Dan maar met een draad ertussen... Doordeweeks komen ze uiteraard ook buiten, maar dan wel op hun eigen landje.

Zou ik graag paarden meer buiten zien, en meer in groepsverband? Ja, zeker. Echter de accomodaties zijn in mijn regio daarvoor niet op orde en daarnaast ontkom je dus gewoon niet aan het pensionstalprobleem van instabiele kuddes. Daarnaast hoor je naast blessures door ruzies tussen paarden iets te vaak van paarden die niet plat durven te gaan slapen en dus geen REM-slaap krijgen... nee, voor mij als persoon die gedwongen is mijn paard op een pensionstal te zetten ben ik er gewoon niet van overtuigd. Fijn als het voor andere mensen wel goed gaat, maar ik begin er niet aan.

Dit begrijp ik heel goed, op sommige stallen is er echt een slecht management wbt alles bij elkaar gooien en instabiele kuddes en dan vergroot je het risico op blessures inderdaad enorm. Dit heb ik ook gezien bij sommige opfok bedrijven.
In Nederland is er gewoon te weinig ruimte om paarden maar zo bij elkaar te gooien, daar heb je echt veel meer ruimte voor nodig imo.

Management is zo belangrijk :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:18

BigBen schreef:
Citaat:
Horses trained using Parelli techniques were found to be at a significantly increased risk of sustaining an injury than horses that were not used for this purpose; however, the confidence intervals were wide.

Wide confidence interval betekent dat er wrs vrij weinig paarden in de groep zaten.

Ik heb dit onderzoek zitten lezen, maar er staat dat meer dan 50% minor blessures zijn, minor is klein wondje of schram. Tsja...

Horses trained using Parelli techniques were found to be 8 times more likely to sustain an injury. Parelli techniques are often advertised as alternative training methods for poorly behaved horses, which may explain why these horses are at an increased risk of injury. However, numbers in this category were low so this finding should be interpreted with caution.

Over half of the injuries sustained were not treated by a veterinary surgeon, which was probably due to the ‘mild’ nature of a high number of the injuries reported. Classification of injuries by owners is likely to be subjective and would undoubtedly differ between individual respondents. Some basic categorisation guidelines were given in the questionnaire in an attempt to minimise inaccurate descriptions of injury severity.

Best interessant onderzoek, maar echt jammer dat ze voor de analyse elk wondje en schram hebben meegenomen. Dan weet je gelijk zeker dat weidegang er slechter uit komt.

Ik heb zelf vreselijke ongelukken gezien op stal en op de wei. Meeste is pech, slecht management (uitstekende scherpe delen van een hek, onrustige groepen, te weinig ruimte, te weinig voerplekken, onhandige eigenaren, slecht opgevoede paarden). Ik vind vooral dat er op pensionstallen soms nog echt slecht nagedacht wordt over hoe je paarden goed in een groep kan integreren.

Verder kunnen die enkele traumatische gebeurtenis niet op tegen alle andere gezondheidsriscico's die op stal staan meebrengt. Luchtwegproblemen, koliek en blessures komen veel meer voor bij stalpaarden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:25

United noemden we Stef stuntpiloot :')
Dat beest was vaker gehecht dan een lappendeken.
Inderdaad... de meeste dingen waren buiten in het land of in de winter in de paddock gebeurt.
Maar dat woog voor mij zelf persoonlijk niet op tegen zijn blijdschap en de beter werkende darmen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:27

Hier de paarden jarenlang 24/7 buiten gehad. Eigenlijk nooit met blessures te maken gehad. Geen veroorzaakt door de weide iig. Wel een smid die te kort kapte maar dat is geen weide blessure. Nu staan ze een 7tal uur op stal in de nacht omdat we kort bij een drukke baan zitten en mijn man zich daar beter bij voelt dus de compromis is dat ze 's nachts op stal gaan maar wel vlak voor we gaan slapen en zodra één van ons wakker is, is de eerste taak die beesten buiten zetten. :)
Waar de merrie zich goed aan past hervalt de ruin snel in weven en tegen de muur trappen. Tot op heden heeft dat nog niet voor blessures gezorgd maar iedereen weet dat weven funest is voor de benen en tegen de muur trappen is ook al niet top.

Op de weide heeft hij in al die jaren 1 blessure op gelopen vorig jaar (trap op de kaak.).

Gericht op totale welzijn ben ik dus overtuigd dat op stal staan een paard niet "beter maakt".

Daar staat tegenover dat ik zo uit mijn hoofd drie paarden kan op noemen op dezelfde stal die ingeslapen zijn door een ongeval op stal waarvan twee 's morgens zo "gevonden" (dus niks speciaal gebeurt) en eentje vlak na het binnen zetten zichzelf stuk maakte (dus op zich ook niets dat geen routine was):
1 bekkenbreuk, 1 breuk in de rug en een zware breuk gecombineerd met een grote wonde in het voorbeen die niet meer te "herstellen" was.

Alle drie paarden die dit "regime" gewoon gewend waren. Dus geen stalrust situatie of whatever, gewoon orde van de dag. :)

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 14:50

sanne83 schreef:
Wide confidence interval betekent dat er wrs vrij weinig paarden in de groep zaten.

Ja, natuurlijk, de betrouwbaarheid is gewoon niet erg groot. Ik vond het alleen grappig dat het net om de Parelli's ging.

sanne83 schreef:
Luchtwegproblemen, koliek en blessures komen veel meer voor bij stalpaarden.

Ben ik nog niet zo zeker van.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 15:23

BigBen schreef:
sanne83 schreef:
Luchtwegproblemen, koliek en blessures komen veel meer voor bij stalpaarden.

Want?

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 15:35

Tot de zomer 2020 stond mijn pony altijd in de zomer 24/7 buiten, in de winter in de nacht op stal. Nu bijna één jaar alleen maar buiten.

Opvallend:
- Vorig jaar overgang deels buiten naar 24/7 buiten: bijna hoefbevangen. Pony geeft pijn aan, dus we waren er op tijd bij
- Hij was af en toe aan het weven op stal, alleen op het moment dat er iemand binnen kwam en het tijd was om naar buiten te gaan. Dat is nu helemaal weg met 24/7 buiten het hele jaar rond. Ook schuurde hij wat bij zijn staart. Nu helemaal niet.
- Af en toe wel een wondje van andere paarden, maar dat vind ik logisch in groepsverband.

Als ik kijk naar hoe mijn pony is qua gedrag, dan denk ik dat hij hier veel meer op zijn plek is. Hij is ontspannen, weeft dus helemaal niet meer en hij is gewoon heel relax in de omgang. Eerder was hij in het winterseizoen wel eens wat druk, schrikkerig etc. Nu gewoon ontspannen :))
Laatst bijgewerkt door LienC op 11-05-21 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 15:44

Goh,

Stal 1:
24/7 buiten in groepen van max 4. Zo’n 8-10 paarden. 3 jaar gestaan.

- 2 paarden elke winter zwaar aan het hoesten, ontwikkeling van dampigheid.
- allergische reactie op insectenbeet (mijn paard)
- staart en manen tot bloedens toe open schuren (mijn paard)
- onverklaarbare plotse wondes op de benen. Leek op zware onbehandelde mok/rasp maar in 2 dagen ontstaan (mijn paard)
- slechte vacht, soms onverklaarbare kale plekken (mijn paard)
- 2 kolieken met dodelijke afloop.
- een ander paard met regelmatig koliek.
- obesitas bij alle paarden, waarvan de helft echt morbide obesitas, inclusief gewrichtsklachten (oa mijn paard)
- lelijke halswonde die gehecht moest worden, wss door tak.
- peesblessure
- dagelijks toevoegen van bloedsuikerverlagende middelen, wonder dat de mijne nog niet hoefbevangen stond.

Stal 2.
24/7 buiten in merrie en ruinenkudde. Totaal zo’n 20 paarden in 2 groepen. 1,5 jaar gestaan

- lelijke beenwonde met weken boxrust door trap. Goed genezen.
- grote verzameling bijtwondes, van oppervlakkig tot antibiotica nodig
- 2 sportpaarden waarvan de ene de andere een grote bloeding heeft getrapt met kliniekverblijf tot gevolg
- bronchitis (mijn paard)
- slokdarmverstopping door schrokken bij voeren in kudde.
- dikke benen door eiwitten van gras
- sommige paarden gingen ‘s nachts op stal: deze hadden geen stalblessures en zagen er beter uit eigelijk.

Stal 3
Zomer 24/7 buiten, winter 12/7 buiten in kudde van 4-7 paarden. Draai hier al 6 jaar mee waarvan mijn paard er een dik jaar bij staat. Mijne gaat in de zomer ook apart ‘s nachts maar dan in paddock.

Weide:
- mok (gek genoeg in droog seizoen en maar bij 1 been van 1 paard)
- schuren/zomerexceem
- insectenbeten, oppervlakkige bijt- en trapwondjes
- dubieus: knieblessure. Wel verdenking dat deze blessure er al was voordat paard hier stond.
- licht gaskoliekje bij opbouwen gras
- traanoogjes bij harde wind
- overgewicht bij paarden die niet werken

Stal:
- eentje mogelijks blessure hoefbandje na nieuwjaarsnacht, maar dubieus. Kan evengoed in de weide zijn gebeurd, zeer lichte onregelmatigheid die moeilijk op te merken was.
- hoofd gestoten en bloedend wondje
- staart soms schuren

Of het helemaal eerlijk is om te vergelijken weet ik niet, want de voeding en het algehele management is gewoon anders. Maar op stal drie zijn de paarden wel duidelijk fitter en gezonder, terwijl deze juist de oudste dieren zijn (merries zijn allemaal 21+). Voor mij dus geen 24/7 buiten meer in de winter.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 17:20

sanne83 schreef:
BigBen schreef:

Want?

62% vs 11% is wel een heel groot verschil.
Het kan best dat op het land meer kleine blessures voorkomen, maar dat is iets wat je nu even aanneemt.
Jammer dat ze dat niet bekeken hebben.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 17:40

Het venijn zit hem er ook in dat stalpaarden die ook flink gereden worden veel meer sluipende blessures oplopen (peesproblemen, spierproblemen, hoefproblemen etc.) door langdurig dergelijk management.
Usain Bolt blijft ook niet heel de dag in bed liggen totdat hij een uurtje per dag de baan op gaat.

In de wei is ook niet zaligmakend en hangt heel erg af van het management waarin je je paard kan houden.

Mijn beide ruinen zijn sociaal. De ene een natuurlijk leider de andere een natuurlijk volger. Zij kunnen prima samen met anderen, maar ik ben toch een partij blij dat hij niet op een pension staat waar ze een groepspaddock van 1000m2 moeten delen. Veel dieren op een relatief klein oppervlak en veel verloop is natuurlijk ook vragen om problemen. Een paddock paradise principe of een hele grote weide vind ik dan weer veel minder spannend!

Ik kan wel zeggen, sinds mijn twee mannen van overdag dik 8 u buiten en rest in de box naar 24-7 buiten zijn gegaan komen ze veel evenwichtiger en tevredener op mij over. Ook lichamelijk heeft het ze goed gedaan, af en toe een bultje, een wondje en ontzettend vieze harige paarden in de winter neem ik dan maar voor lief :j

MissSicarius

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 17:56

De mijne stond het laatste jaar in de winter ongeveer 8 uur per dag buiten met twee pony's. In de zomer vaak 24/7 buiten. Dit ging altijd goed, totdat ik haar kocht. Een kapotte deken en een paard op 3 benen. Dat is wat er gebeurde een half uurtje na het tekenen van het koopcontract (was eerst een lease die ik zou verkopen voor de eigenaren). Breuk in de sprong.... Het was een dom ongelukje met een deken en wat extra energie. Hopelijk deze of volgende week de operatie.