Hopeloze situatie.. tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Wildgirl

Re: Hopeloze situatie.. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 22:09

Hoe vaak beweegt je paard?
En dan niet vrij op de wei maar echt in training?
Ik snap dat je het onderste uit de kan wil halen maar ik denk dat het wellicht ook tijd is om realistisch te kijken naar evt prognoses en de effort die je er als baas in moet steken om het enigzins dragelijk te houden.
En dan niet voor een paar maanden maar voor altijd.
Ik heb een pssm2 merrie gehad, ik weet hoe je,je voelt maar uiteindelijk is houden van óók loslaten.
Veel wijsheid en chapeau dat je zo kritisch kijkt naar evt behandelingen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 22:20

Willekes schreef:
:(:)
Als je een laatste 'resource' wil proberen, zou ik inderdaad Den Hoek benaderen. Dierenartsen met andere kijk. Eric of Annika (weet niet of ze nog werkt) of een van de andere artsen. Deel van afgeschreven paarden zijn er flink op vooruit gegaan, bij anderen laatste strohalm en toch geen verbetering. Proberen waard als regulier je niet verder helpt/meer kan helpen/baat heeft bij jouw paard in deze ingewikkelde, nare, fysieke situatie. Sterkte!

Annika ten Napel werkt idd niet meer bij Den Hoek, maar volgens mij werkt ze wel gewoon met de lecher antenne. Ik heb haar ook gehad toen bij Den Hoek en vond haar ook wel heel goed.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-21 23:26

Ik ken hier niks van, dus inhoudelijk heb je 0,0 aan mijn bericht, maar ik wil je veel sterkte wensen! Wat een wanhoop moet dit zijn. :knuffel:

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 07:54

Heb je wel eens overwogen om met een revalidatie trainer aan de slag te gaan. Valt mij op dat het paard linksom stelling naar buiten blijft nemen en rechts veel minder. Op basis van het korte filmpje. Een paard dat schreef is geworden door een blessure gaat uit zichzelf lang niet altijd weer goed lopen. Met als gevolg overcompensatie en dus weer vastzetten.

Behalve de buik vindt ik ook de kont heel dik lijken. Heeft hij zoveel overgewicht?

Daarnaast las ik dat je het hooi liet testen. Ben benieuwd wat daar uit komt. Op basis van die analyse kun je ook beter de supplementen doen aansluiten.

Sommige mensen zweren bij darmbalans. Hier heb ik zelf geen ervaring mee. Wel veel ervaring en succes met colosan bij koliek. Als jouw paard zo opgeblazen is kun je eens kijken of dat verlichting geeft.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:29

Babootje schreef:
Willekes schreef:
Als je een laatste 'resource' wil proberen, zou ik inderdaad Den Hoek benaderen. Dierenartsen met andere kijk. Eric of Annika (weet niet of ze nog werkt) of een van de andere artsen. Deel van afgeschreven paarden zijn er flink op vooruit gegaan, bij anderen laatste strohalm en toch geen verbetering. Proberen waard als regulier je niet verder helpt/meer kan helpen/baat heeft bij jouw paard in deze ingewikkelde, nare, fysieke situatie. Sterkte!

Annika ten Napel werkt idd niet meer bij Den Hoek, maar volgens mij werkt ze wel gewoon met de lecher antenne. Ik heb haar ook gehad toen bij Den Hoek en vond haar ook wel heel goed.

Klopt inderdaad, ze werkt nu voor zichzelf. Elin_, ze komt op locatie. Volgensmij komt ze uit omgeving Harderwijk. Je kan haar altijd eens bellen om te overleggen, wie weet kan je daar al wat informatie uithalen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 17:00

Ik moet je even rechtdoor aanspreken. Mijn excuses daarvoor.

1. Je gedraagt je als een dramaqueen.
De situatie van jouw paard is helemaal niet hopeloos. Hij is niet kreupel, en niet bevangen. Hij heeft PSSM1 (n/p1), maar tot nog toe zijn de symptomen vrij mild. Hij heeft overgewicht, weinig bespiering en is stijf, maar daar kan aan gewerkt worden.

2. Je moet meer geduld en doorzettingsvermogen opbrengen.
Jouw paard is al uitgebreid besproken in het PSSM topic. Er zijn adviezen gegeven waarmee je aan de slag kunt. Je paard moet eerst en vooral meer beweging krijgen. Dat is jouw verantwoordelijkheid. Geef hem consequent iedere dag beweging, telkens wat meer, en heb het geduld/doorzettingsvermogen omdat x aantal maand vol te houden. Begin met een half uur goed doorstappen, en moedig hem aan terwijl hij aan het werk is. Dat half uur kun je gaandeweg uitbreiden met blokjes draf en galop. Daarnaast, verminder zijn rantsoen ruwvoer met pakweg 20%, en bekijk over 14 dagen of dat effect heeft op zijn bolle buik.

Er bestaat voor jouw paard geen magische oplossing. Geen wonder pilletje. Je zult het helemaal zelf moeten doen, maar als je het wil, dan kun je dat ook.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 17:03

BigBen schreef:

De situatie van jouw paard is helemaal niet hopeloos. Hij is niet kreupel, en niet bevangen. Hij heeft PSSM1 (n/p1), maar tot nog toe zijn de symptomen vrij mild. Hij heeft wat overgewicht en weinig bespiering, maar daar kan aan gewerkt worden.

Jouw paard is al uitgebreid besproken in het PSSM topic. Er zijn adviezen gegeven waarmee je aan de slag kunt. Je paard moet eerst en vooral meer beweging krijgen. Dat is jouw verantwoordelijkheid. Geef hem consequent iedere dag beweging, telkens wat meer, en heb het geduld/doorzettingsvermogen omdat x aantal maand vol te houden. Begin met een half uur goed doorstappen, en moedig hem aan terwijl hij aan het werk is. Dat half uur kun je gaandeweg uitbreiden met blokjes draf en galop. Daarnaast, verminder zijn rantsoen ruwvoer met pakweg 20%, en bekijk over 14 dagen of dat effect heeft op zijn bolle buik.

Er bestaat voor jouw paard geen magische oplossing. Geen wonder pilletje. Je zult het helemaal zelf moeten doen, maar als je het wil, dan kun je dat ook.

Wauw, moet je weer even je gal uitkotsen?

Ik kan me best voorstellen dat als je paard er zo bij loopt zoals deze, je je gaat afvragen waar je goed aan doet. En als hij ook zo hopeloos in zijn stal staat. Dus je mag best wel ff normaal reageren, want ik vind dat je dat echt niet doet.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 17:21

Ik begrijp jouw reactie niet. Ik probeer TS te helpen, voor zover dat van achter een computerscherm kan.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 17:22

BigBen schreef:
Ik begrijp jouw reactie niet. Ik probeer TS te helpen, voor zover dat van achter een computerscherm kan.

Nou, ik vind dat niet echt helpend. Je kunt het prima op een vriendelijke manier brengen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 17:29

Een vriendelijke manier ? Ik ben redelijk rechtdoor geweest, maar niet lomp, en ik heb me op voorhand geëxcuseerd. Mss heb je daar over gelezen ?

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 18:36

Bigben is wellicht wat direct, al heb ik er persoonlijk geen moeite mee.
Wat hij/zij zegt klopt nl wel, vandaar ook mijn vraag hoe je training eruit ziet TS.
Ik heb in het pssm topic je filmpje bekeken en daar zie ik een te zwaar, onderbespierd en stijf paard.
Mijn ervaring is ook dat je pssm veel beter kunt krijgen/onder controle kunt houden met dagelijkse arbeid. En dan echt trainen, niet aan een halstertje longeren.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-21 19:14

Wildgirl schreef:
Hoe vaak beweegt je paard?
En dan niet vrij op de wei maar echt in training?
Ik snap dat je het onderste uit de kan wil halen maar ik denk dat het wellicht ook tijd is om realistisch te kijken naar evt prognoses en de effort die je er als baas in moet steken om het enigzins dragelijk te houden.
En dan niet voor een paar maanden maar voor altijd.
Ik heb een pssm2 merrie gehad, ik weet hoe je,je voelt maar uiteindelijk is houden van óók loslaten.
Veel wijsheid en chapeau dat je zo kritisch kijkt naar evt behandelingen.

Poging tot elke dag en soms zit er een dag tussen. Ik heb inmiddels een soort opbpuwschema voor o.a. zijn spieren maar vooral de conditie.

Babootje schreef:
Willekes schreef:

Die lecher antenne. Wat denk jij ervan? Ik wilde er eerst vol voor gaan tot ik wat ervaring topics ervan las en weer ging twijfelen :+

Gini schreef:
Ik ken hier niks van, dus inhoudelijk heb je 0,0 aan mijn bericht, maar ik wil je veel sterkte wensen! Wat een wanhoop moet dit zijn. :knuffel:

Lief! Ik vind het vooral straks chill als er minder onzekerheden meer zijn.

quickie schreef:
Heb je wel eens overwogen om met een revalidatie trainer aan de slag te gaan. Valt mij op dat het paard linksom stelling naar buiten blijft nemen en rechts veel minder. Op basis van het korte filmpje. Een paard dat schreef is geworden door een blessure gaat uit zichzelf lang niet altijd weer goed lopen. Met als gevolg overcompensatie en dus weer vastzetten.

Behalve de buik vindt ik ook de kont heel dik lijken. Heeft hij zoveel overgewicht?

Daarnaast las ik dat je het hooi liet testen. Ben benieuwd wat daar uit komt. Op basis van die analyse kun je ook beter de supplementen doen aansluiten.

Sommige mensen zweren bij darmbalans. Hier heb ik zelf geen ervaring mee. Wel veel ervaring en succes met colosan bij koliek. Als jouw paard zo opgeblazen is kun je eens kijken of dat verlichting geeft.

Nog niet overwogen, maar is dat handig als er nog geen echte diagnose is of iig geen zekerheid of dit enkel de pssm is.

BigBen schreef:

De situatie van jouw paard is helemaal niet hopeloos. Hij is niet kreupel, en niet bevangen. Hij heeft PSSM1 (n/p1), maar tot nog toe zijn de symptomen vrij mild. Hij heeft overgewicht, weinig bespiering en is stijf, maar daar kan aan gewerkt worden.

Zo hallo hè. Ik kan behoorlijk wat hebben, maar laat mij heel iets heel duidelijk maken.
1. Jij kent mij niet. Dus ik wens door niemand en inmiddels zeker niet door jou zo neergezet te worden. Zoals ook in het pssm topic wordt het niemand duidelijk wat jouw doel en ervaring met pssm is behalve in topics denderen en je mening doordrukken. Als je ook de moeite nam om beter te lezen, zou je lezen dat het bolle in episodes voorkomt. O.a. de behandeld arts op dit moment geen zwaar overgewicht ontdekt heeft.
Op dit moment zijn we 2 klinieken, 4 da's ,verschillende behandelingen aan verschillende diagnoses en diverse behandelaars (fysio, cranio etc etc), een halve apotheek aan middeltjes en vooral heel veel geld verder. Tel daar een jaar inmiddels bij op en een paard wat nog niet oke is. Dat maakt het vrij hopeloos af en toe.

En punt 2 over uithoudingsvermogen en doorzettingsvermogen kan ik je helemaal niet serieus mee nemen. Dit speelt niet vanaf 2021, maar is sinds april 2020 ongeveer een topic.
Ik ben inmiddels je toon, slechte gevoel voor inschatten van situaties en het gebrek aan ervaring met hetzelfde wel zat. Dit zal dan ook de laatste keer zijn dat ik op je reageer :)

Wildgirl schreef:
Bigben is wellicht wat direct, al heb ik er persoonlijk geen moeite mee.
Wat hij/zij zegt klopt nl wel, vandaar ook mijn vraag hoe je training eruit ziet TS.
Ik heb in het pssm topic je filmpje bekeken en daar zie ik een te zwaar, onderbespierd en stijf paard.
Mijn ervaring is ook dat je pssm veel beter kunt krijgen/onder controle kunt houden met dagelijkse arbeid. En dan echt trainen, niet aan een halstertje longeren.

Op dit moment elke dag 20 - 30 minuten. Het doel met dit topic en eigenlijk de hamvraag die nu speelt is: wat is er nog meer mee? Zowel de da als beheerders en andere met pssm'ers vermoeden dat er meer aan de hand is alleen weten we nu niet waar we dat moeten zoeken. En welke behandelaar daar achter kan komen.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 19:58

Is er al eens een maagscopie gedaan of behandeld tegen maagzweren?

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:12

@Elin
Je kunt een paard naar het water brengen, maar je kunt het niet doen drinken.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 20:54

Ik ken een aantal pssm1 paarden in real life, wel allen usa rassen en 1 tinker.
Zij staan allemaal hoog in training, rustdagen zijn eigenlijk uit den boze gezien ze vaak terugvallen dan. Een enkeling zelfs met spierbevangenheid tot gevolg.
Is het geen optie om een bel rondje te gaan doen? Grote klinieken te bellen om te kijken wat hun bevindingen zijn c.q kennis is van spierziekten?
Mocht er al iets meer aan de hand zijn dan is de kans enorm groot dat de pssm hierbij betrokken is/invloed heeft.
De interne stoorzender die de pssm veroorzaakt heeft nl óók invloed op de interne organen(lever/nieren) en op de spijsvertering.
Het bolle/opgeblazen zijn kan daar goed vandaan komen.
Ik neem aan dat je hem hoog in de eiwitten hebt staan en laag in zetmeel?
Overigens snap ik niet dat jouw dierenartsen hem goed op gewicht vinden, juist voor een pssm paard is teveel vetmassa niet bevorderlijk, deze paarden kun je beter iets schraler hebben.
Heb je al eens een ondersteuning vanuit bijvoorbeeld biergist of een kuurtje yakult geprobeerd?

Edit, als ik lees welke klachten er in je OP staan dan zijn zowel het stijve als de harde manenkam als de gevoeligheid op darmen terug te voeren op de verstoorde spierstofwisseling. Waarom denk je dat er meer speelt? Welke symptomen toont hij nog meer?

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 15:33

Even terug komend op je reactie.

Een goede revalidatie trainer kijkt naar jouw paard op dat moment en kijkt vanuit haar kennis wat jouw paard kan helpen. Dus ondanks dat je geen verdere diagnoses hebt kan dit je helpen 1 te stellen of tot de conclusie komen dat het misschien met correcte training te verbeteren is.

Colosan is op natuurlijke basis (kruiden) en kan dus geen kwaad.