Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Willekes schreef:![]()
Als je een laatste 'resource' wil proberen, zou ik inderdaad Den Hoek benaderen. Dierenartsen met andere kijk. Eric of Annika (weet niet of ze nog werkt) of een van de andere artsen. Deel van afgeschreven paarden zijn er flink op vooruit gegaan, bij anderen laatste strohalm en toch geen verbetering. Proberen waard als regulier je niet verder helpt/meer kan helpen/baat heeft bij jouw paard in deze ingewikkelde, nare, fysieke situatie. Sterkte!
Babootje schreef:Willekes schreef:![]()
Als je een laatste 'resource' wil proberen, zou ik inderdaad Den Hoek benaderen. Dierenartsen met andere kijk. Eric of Annika (weet niet of ze nog werkt) of een van de andere artsen. Deel van afgeschreven paarden zijn er flink op vooruit gegaan, bij anderen laatste strohalm en toch geen verbetering. Proberen waard als regulier je niet verder helpt/meer kan helpen/baat heeft bij jouw paard in deze ingewikkelde, nare, fysieke situatie. Sterkte!
Annika ten Napel werkt idd niet meer bij Den Hoek, maar volgens mij werkt ze wel gewoon met de lecher antenne. Ik heb haar ook gehad toen bij Den Hoek en vond haar ook wel heel goed.
BigBen schreef:Ik moet je even rechtdoor aanspreken. Mijn excuses daarvoor.
1. Je gedraagt je als een dramaqueen.
De situatie van jouw paard is helemaal niet hopeloos. Hij is niet kreupel, en niet bevangen. Hij heeft PSSM1 (n/p1), maar tot nog toe zijn de symptomen vrij mild. Hij heeft wat overgewicht en weinig bespiering, maar daar kan aan gewerkt worden.
2. Je moet meer geduld en doorzettingsvermogen opbrengen.
Jouw paard is al uitgebreid besproken in het PSSM topic. Er zijn adviezen gegeven waarmee je aan de slag kunt. Je paard moet eerst en vooral meer beweging krijgen. Dat is jouw verantwoordelijkheid. Geef hem consequent iedere dag beweging, telkens wat meer, en heb het geduld/doorzettingsvermogen omdat x aantal maand vol te houden. Begin met een half uur goed doorstappen, en moedig hem aan terwijl hij aan het werk is. Dat half uur kun je gaandeweg uitbreiden met blokjes draf en galop. Daarnaast, verminder zijn rantsoen ruwvoer met pakweg 20%, en bekijk over 14 dagen of dat effect heeft op zijn bolle buik.
Er bestaat voor jouw paard geen magische oplossing. Geen wonder pilletje. Je zult het helemaal zelf moeten doen, maar als je het wil, dan kun je dat ook.
Wildgirl schreef:Hoe vaak beweegt je paard?
En dan niet vrij op de wei maar echt in training?
Ik snap dat je het onderste uit de kan wil halen maar ik denk dat het wellicht ook tijd is om realistisch te kijken naar evt prognoses en de effort die je er als baas in moet steken om het enigzins dragelijk te houden.
En dan niet voor een paar maanden maar voor altijd.
Ik heb een pssm2 merrie gehad, ik weet hoe je,je voelt maar uiteindelijk is houden van óók loslaten.
Veel wijsheid en chapeau dat je zo kritisch kijkt naar evt behandelingen.
Babootje schreef:Willekes schreef:![]()
Annika ten Napel werkt idd niet meer bij Den Hoek, maar volgens mij werkt ze wel gewoon met de lecher antenne. Ik heb haar ook gehad toen bij Den Hoek en vond haar ook wel heel goed.
Gini schreef:Ik ken hier niks van, dus inhoudelijk heb je 0,0 aan mijn bericht, maar ik wil je veel sterkte wensen! Wat een wanhoop moet dit zijn.
quickie schreef:Heb je wel eens overwogen om met een revalidatie trainer aan de slag te gaan. Valt mij op dat het paard linksom stelling naar buiten blijft nemen en rechts veel minder. Op basis van het korte filmpje. Een paard dat schreef is geworden door een blessure gaat uit zichzelf lang niet altijd weer goed lopen. Met als gevolg overcompensatie en dus weer vastzetten.
Behalve de buik vindt ik ook de kont heel dik lijken. Heeft hij zoveel overgewicht?
Daarnaast las ik dat je het hooi liet testen. Ben benieuwd wat daar uit komt. Op basis van die analyse kun je ook beter de supplementen doen aansluiten.
Sommige mensen zweren bij darmbalans. Hier heb ik zelf geen ervaring mee. Wel veel ervaring en succes met colosan bij koliek. Als jouw paard zo opgeblazen is kun je eens kijken of dat verlichting geeft.
BigBen schreef:Ik moet je even rechtdoor aanspreken. Mijn excuses daarvoor.
1. Je gedraagt je als een dramaqueen.
De situatie van jouw paard is helemaal niet hopeloos. Hij is niet kreupel, en niet bevangen. Hij heeft PSSM1 (n/p1), maar tot nog toe zijn de symptomen vrij mild. Hij heeft overgewicht, weinig bespiering en is stijf, maar daar kan aan gewerkt worden.
2. Je moet meer geduld en doorzettingsvermogen opbrengen.
Jouw paard is al uitgebreid besproken in het PSSM topic. Er zijn adviezen gegeven waarmee je aan de slag kunt. Je paard moet eerst en vooral meer beweging krijgen. Dat is jouw verantwoordelijkheid. Geef hem consequent iedere dag beweging, telkens wat meer, en heb het geduld/doorzettingsvermogen omdat x aantal maand vol te houden. Begin met een half uur goed doorstappen, en moedig hem aan terwijl hij aan het werk is. Dat half uur kun je gaandeweg uitbreiden met blokjes draf en galop. Daarnaast, verminder zijn rantsoen ruwvoer met pakweg 20%, en bekijk over 14 dagen of dat effect heeft op zijn bolle buik.
Er bestaat voor jouw paard geen magische oplossing. Geen wonder pilletje. Je zult het helemaal zelf moeten doen, maar als je het wil, dan kun je dat ook.
Wildgirl schreef:Bigben is wellicht wat direct, al heb ik er persoonlijk geen moeite mee.
Wat hij/zij zegt klopt nl wel, vandaar ook mijn vraag hoe je training eruit ziet TS.
Ik heb in het pssm topic je filmpje bekeken en daar zie ik een te zwaar, onderbespierd en stijf paard.
Mijn ervaring is ook dat je pssm veel beter kunt krijgen/onder controle kunt houden met dagelijkse arbeid. En dan echt trainen, niet aan een halstertje longeren.